Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Er toch geen weinig verschil met plugin PV set of een plugin set waarbij de omvormer en batterij in 1 zit?Met DC laden erbij zit je denk ik toch vooral richting permanente installaties te kijken in plaats van plug-in systemen die je gewoon in het stopcontact steekt. Komt alleszins nog extra DC bekabeling bij te kijken waardoor het niet meer plug-in is, waardoor keuring allicht ook nodig wordt wanneer je het koppelt met de grid.
Compatibiliteit tussen het batterijsysteem met AC/DC omvormer en de PV (DC/DC) omvormer lijken mij voor de rest ook cruciaal. Al is het maar dat de gebruikte spanning overeen komt en dat de batterij omvormer ook steeds weet wat er gebeurd.
Victron Multiplus is compatibel met hun MPPT trackers, of direct hun combi PV + batterij omvormer (Multi RS Solar) kan ook.
Meer klassieke oplossingen zoals een Huawei hybride PV omvormer met gekoppelde batterij doet dat ook (met high-voltage DC).
Mijn Marstek Venus E integreert mooi met EVCC. Die kan ik op pauze zetten als ik via het net laadt. En omgekeerd ook, de batterij dumpen als ik over de middag snel de auto wil laden. Dan kan de thuisbatterij op het gemak terug verder laden in de namiddag als de auto weg is.Heb al eigen zonnepanelen op dak liggen (11,25kWp)
Maar momenteel is er niet veel overschot doordat ik de 2 EV's laad op de zon via EVCC.
Dus spreek max 1 à 2 kWh overschot & met laadverlies is dit niet rendabel.
Vermits ik tuinhuis heb met apart elektrische bord en drie fase binnenkomt met grote sectie van kabel.
Idee om in dat bord op 1 fase stopcontact te zetten of ik heb zelf door elektricien een drijfkracht stekker dat ik via verloop naar simpele schuko voorzie.
Om zo 2400W te gebruiken.
Dacht ik op dat plat dakje 2 panelen te plaatsen, zodat deze primair de stekker batterij oplaadt en dan 's avonds +-2uur mijn huis voorziet van stroom.
Vermits zonnepaneel DC batterij laadt is het "verlies" gering plus zon/licht is gratis.
Geen backup puur om mij in de dure uren van dynamisch contract te verlichten.
Als ik deze batterij kan beheren via EVCC zou dit top zijn.
Zo vermijd ik dat batterij ontlaad als ik de EV laadt, of kan ik bvb 's morgens zonnestroom injecteren dat ik er nog geld van krijg.
En dan in de namiddag in de batterij.
En dan nog auto opladen ook voor vaste installatie.
Van zonnepanelen zelf ben ik nog 100% uit of komt of niet maar gek idee vond ik het niet.
Maar als ik nu stekker batterij voorzie die deze mogelijkheid heeft zou tof zijn.
Ja zoek meer een kant en klare set.
Maar vind geen goeie webshop of winkels die zo'n set aanbieden.
Vooral DC laden van zonnepanelen zou ik willen.
Als er hier wat suggesties zijn hoor ik het graag.
Vooral prijs kwaliteit iets goed.
Als dat een gesloten systeem is met maar één stekker en toegelaten is voor gebruik als plug-in toestel, sureEr toch geen weinig verschil met plugin PV set of een plugin set waarbij de omvormer en batterij in 1 zit?
En op de synergrid lijst staat...Als dat een gesloten systeem is met maar één stekker en toegelaten is voor gebruik als plug-in toestel, sure
Is de zendure solarflow 2400 ac goedgekeurd en hebben andere deze batterij al in gebruik/ervaring?Mijn Marstek Venus E integreert mooi met EVCC. Die kan ik op pauze zetten als ik via het net laadt. En omgekeerd ook, de batterij dumpen als ik over de middag snel de auto wil laden. Dan kan de thuisbatterij op het gemak terug verder laden in de namiddag als de auto weg is.
Een Marstek Venus A of D is wat jij zoekt volgens mij, maar wel nog niet goedkeurd door Syngergrid voor over ik weet. Die batterij gaat volgens mij ook laden met uw eigen PV installatie als er overschot is.

Je mag 9kva aan batterij omvormers hebben in jouw geval. Maar volgens mij geen batterij/PV omvormer in 1 want dan zit je wel boven die 10kVA. Tenzij je voor 800W gaat.Is de zendure solarflow 2400 ac goedgekeurd en hebben andere deze batterij al in gebruik/ervaring?
Ja twijfel of ik wel zonnepanelen plaats.
1 maakt het complex voor geen reden.
Andere technische vraag, Fluvius gerelateerd.
Heb al 9kVa aan omvormers.
Als ik de batterij aparte kring aansluit en 2400W laat werken.
Dan kom ik boven mijn 10kVa, doen energie leverancier hier moeilijk over?
Of kijken die puur naar zonnepanelen?
Voor fluvius is het ok als ik onder de 25kVa blijf.
Dus kort samen gevat als ik de zendure 2400ac neem en ontlaadt aan 2400W.Je mag 9kva aan batterij omvormers hebben in jouw geval. Maar volgens mij geen batterij/PV omvormer in 1 want dan zit je wel boven die 10kVA. Tenzij je voor 800W gaat.
Volgens mij maakt het voor Fluvius niet uit als daar panelen aan hangen of niet. Ze kijken naar het omvormervermogen. Maar misschien best eens informeren want ik ben het niet zeker.Dus kort samen gevat als ik de zendure 2400ac neem en ontlaadt aan 2400W.
Dan heb ik geen miserie met energieleverancier die dan ineens BTW nummer nodig heeft.
Maar mochten er daar zonnepanelen ophangen dan is het miserie.
Dan is de keuze gemaakt om er geen zonnepanelen op te zetten.
Correct?
Je moet een BTW nummer hebben boven de 10kVa, al kan je een uitzondering aanvragen als je aangeeft dat winst maken niet je doel is. Bv omdat je een groot elektrisch verbruik hebt (warmtepomp, EV, ...)de limiet van 10kva bij 3fase is aangepast. naar 25 kva. Dit is voor bedrijven, maar ik meen me te herinneren dat dit voor particulieren ook is. Vergis ik me?
Ja in mijn case heb alles elektrische, EV, warmtepomp etc...Je moet een BTW nummer hebben boven de 10kVa, al kan je een uitzondering aanvragen als je aangeeft dat winst maken niet je doel is. Bv omdat je een groot elektrisch verbruik hebt (warmtepomp, EV, ...)
Leverancier kunnen u wel weigeren of geen injectievergoeding meer geven boven de 10kVa.
Wel, ik weet het niet zeker. Maar die ene Zendure staat ook geregisteerd als zowel PV als batterij omvormer. Ik vrees dat je in dit geval boven de 10kVa gaat gaan, ook zonder aangesloten PV, maar niet 100% zeker.Ja in mijn case heb alles elektrische, EV, warmtepomp etc...
Maar wordt die stekkerbatterij wel aanzien als omvormer.
Want per definitie kan die batterij niets opwekken, als ik er panelen bij knal geen discussie meer.
Enkel opslagen en afgeven, en tis nu niet dat als zonnepanelen heel hard geven ik ineens mijn batterijtje ga leeg dumpen. (economisch niet interessant).
Enkel tijdens dure uren ga ik zo min mogelijk af nemen, kans dat ik injecteer voor onbalans is ook vrij klein en beperkt.
Waarom allemaal zo moeilijk maken. X-)
Edit: ik lees hier vooral op zonnepanelen en niet over algemeen opslag.
Net gekeken op synergrid toegelaten toestellen.Wel, ik weet het niet zeker. Maar die ene Zendure staat ook geregisteerd als zowel PV als batterij omvormer. Ik vrees dat je in dit geval boven de 10kVa gaat gaan, ook zonder aangesloten PV, maar niet 100% zeker.
Er is ook een Zendure die uitsluitend batterij omvormer is. Daarmee ga je wel in orde zijn. Je mag evenveel vermogen aan batterij omvormers plaatsen als de grote van jouw PV omvormer.
Ik heb een 10kVa omvormer, dus ik mag in principe 4x 2.5kw Marsteks plaatsen. Maar ik mag geen plugin PV omvormers meer bijplaatsen.

In dat geval zit je safe want die batterij is inderdaad geen extra PV vermogen.Net gekeken op synergrid toegelaten toestellen.
De zendure solarflow 2400 AC staat geen "X" bij zonnepaneel. Dus ze beschouwen hem ook als pure batterij systeem.
Heeft zelfde als Marstek Venus E. Dus dan ben ik ok zolang ik niet meer dan 9kVa aan plugin plaats.
En waar staat er dat je evenveel plugin batterij mag plaatsen als omvormer vermogen van zonnepanelen?
Want dat heb ik nog niet gevonden ergens.
Als je linkje hebt mag je dit delen dan weet ik 100% dat ik safe zit.![]()
Jij mag 1 Marstek batterij hebben volgens de regels die er zijn voor gewone batterij systemen want anders ga je boven de 4000W.Ik ben even in de war van wat er hier allemaal wordt geschreven.
Ik heb thuis een sma omvormer van 4000w en een 3 fasen +N aansluiting en een marstek e v3. Ik heb nog 4 extra zekeringen van elk 20a aangesloten voor batterijen bij te plaatsen.
Hoeveel batterijen mag ik hier nu op aansluiten?