Plug-in thuisbatterijen

Vandaag is de Venus E V3 aangekomen, configuratie lijkt goed gebeurd te zijn.
Maar lading staat op 0%, en de batterij reageert niet op manueel laden etc. Tot zover de plug and play. Iemand gelijkaardige ervaringen? Intussen al maar de support gecontacteerd. Wat is zo hun respons tijd?

Edit: vanzelf opgelost lijkt het.

Laatst bewerkt:
Maar lading staat op 0%, en de batterij reageert niet op manueel laden etc. Tot zover de plug and play. Iemand gelijkaardige ervaringen? Intussen al maar de support gecontacteerd. Wat is zo hun respons tijd?
Ik heb gelezen dat die wel snel reageren.
Op Facebook is een grote groep waar veel advies wordt gegeven: Marstek plug in batterij Belgie
Veel kans dat jouw vraag daar ook al staat. En anders kan je die daar ook stellen uiteraard.

0% is wel niet normaal. Normaal worden die afgeleverd met ongeveer 50% lading.

Ik zou alvast uw verkoper ook contacteren.

Ik heb gelezen dat die wel snel reageren.
Op Facebook is een grote groep waar veel advies wordt gegeven: Marstek plug in batterij Belgie
Veel kans dat jouw vraag daar ook al staat. En anders kan je die daar ook stellen uiteraard.
0% is wel niet normaal. Normaal worden die afgeleverd met ongeveer 50% lading.

Ik zou alvast uw verkoper ook contacteren.
Nu 20min na configureren plots wel 45% lading en aan het terugleveren op self consumption mode. Dus gewoon wat ongeduldig geweest? :shy:

Bon ik heb via die help & feedback gevraagd om v157 of hoger op te zetten.

Wel int Nederlands, weet niet of dat int Engels moest eigenlijk :unsure:
Dat is de correcte manier idd. Engels/Nederlands maakt niet uit volgens mij.
Heb zelf ook net nog eens een update aangevraagd om die LEDs uit te kunnen schakelen.

Lijkt mij ook, want zonder correcte config zal ze niet vanzelf gaan laden.
Er moet in de achtergrond wat aan het gebeuren geweest zijn dan vermoedelijk nadat de configuratie voor mij als gebruiker was afgerond, in de app en op het toestel was er eerst niets te zien, dan plots zowel in de app als op het toestel zag je dat is begon terug te leveren. Goed, het ding werkt dus! Bedankt voor de info hier.

Hebben jullie dat btw ook dat als je op je batterij klikt het lijkt alsof de batterij even offline gaat?

Na een tijdje is dat terug in orde. En fysiek blijft de batterij ondertussen zijn werk doen.

Als je binnen Bluetooth range bent gebeurt dat niet en blijft hij de verbinding houden.

T is in orde. Heb gewoon de update gedaan die in de app beschikbaar was en nu heb ik die functie ook. Het is V147 trouwens

Update naar V147 heeft het mooi naar de zak geholpen. Beide batterijen laden/ontladen niet meer

Na paar keer ze te verwijderen en terug toe te voegen zie ik dat nu 1 batterij aan het laden is, andere blijft gewoon in stand-by

Gvd zodra ik ze terug aan de praat heb blijf ik van die updates af.

Hier intussen dag 2 met de Venus E3 in combinatie met de Shelly 3EM Pro weliswaar voorlopig enkelfasige aansluiting, allebei op WiFi, maar beide naast de router. De nul op de meter komt toch aardig in de buurt van de nul. Bij sluimer verbruik 's nachts is de afname/injectie ongeveer 5Wh/1Wh, peanuts dus. Tijdens moeilijker te balanceren activiteiten zoals koken, gebruik van oven, wasmachine enzovoort gaat het naar de 60-70Wh wat relatief nog altijd weinig is.

De batterij heeft nog de V135 firmware maar het bolt dus ik laat het voorlopig zo.

Gvd zodra ik ze terug aan de praat heb blijf ik van die updates af.
De wondere wereld van informatica. Updates met leuke nieuwe features of beveiligingsupdates VS het werkt eindelijk zoals het moet dus don't fucking touch it. Zeker bij embedded systemen waar je niet altijd eenvoudig een rollback kan doen kan dat nogal eens tegenvallen wanneer ze niet voldoende getest hebben alvorens te releasen.

Heb zo ooit eens een Sony smart TV gehad waar HDMI ARC maandenlang niet meer werkte na een update, zonder de mogelijkheid om een rollback te doen. Al een chance dat ik het nog kon "oplossen" door een optische audio kabel bij te trekken. :sop:

Het zijn dit soort zaken die mij toch ergens tegenhouden om in het Chinese Marstek verhaal in te stappen en eerder richting een meer gerennomeerde oplossing van Victron Multiplus met aparte batterijen te stappen.

Afgelopen dagen alleszins mooi weer voor thuisbatterijen.

T is dat ik die functie nodig had om van manueel naar zelf geïnitieerd model te gaan in bepaalde tijdsblokken. Anders was ik er ook mooi vanaf gebleven.

De ene is nu aan het opladen aan 2.5kw, heb de andere nu in manuele modus gezet en laat deze aan 1kw opladen. Beter dat dan injecteren op het net.

Vraag me af als er straks vraag is of ze effectief gaan injecteren of ze gewoon achterlijk op 100% gaan blijven staan 😑

Heb zo ooit eens een Sony smart TV gehad waar HDMI ARC maandenlang niet meer werkte na een update, zonder de mogelijkheid om een rollback te doen. Al een chance dat ik het nog kon "oplossen" door een optische audio kabel bij te trekken. :sop:

Het zijn dit soort zaken die mij toch ergens tegenhouden om in het Chinese Marstek verhaal in te stappen en eerder richting een meer gerennomeerde oplossing van Victron Multiplus met aparte batterijen te stappen.
Victron is natuurlijk op weinig vlakken te vergelijken met een Marstek plugin. Maar je huivering voor Chinese Marstek inleiden met een anecdote over her Japanse Sony doet toch wel mijn wenkbrauwen fronsen 🙃.

Marstek is een budget merk. En voor 99% van de mensen doet het gewoon wat het moet doen. Als je de problemen leest met de HomeWizard plugin batterij wordt je ook niet blij. Intussen zijn die waarschijnlijk ook al verbeterd, maar daar blij je dan met een duurder en minder capabel toestel zitten, met ongeveer even veel chinese onderdelen...
Afgelopen dagen alleszins mooi weer voor thuisbatterijen.
Klopt! Zo een winterzonnetje doet veel. Maar dan vooral voor mensen die hun panelen 35-45 graden helling op het zuiden hebben gericht.

Na 47 keer opnieuw toe te voegen lijken ze nu allebei op te laden onder zelf geïnitieerd consumptiemodel. Straks even kijken of ze straks ook braafjes ontladen. Indien wel blijf ik er met mijn fikken vanaf

Zijn er hier sommige die hun plug-in batterij hebben aangesloten op stekker zonnepanelen?
Zou 2 zonnepanelen van 500W op plat dak plaatsen van tuinhuis.
Daar stekkerbatterij en die DC aansluiten op de stekkerbatterij.
Zonnepanelen laden dan die stekkerbatterij in de mindere periodes (zoals nu) en hoef ik deze niet te laden van het net wat efficiëntie teniet doet.
In de zomer als batterij vol is, wat teveel is injecteren deze of geven me kleine push voor meer zon in de EV's.

Klopt het ook als ik aparte stopcontact voorzie rechtsreeks op mijn elektrische bord met zekering 16a of 20a ik 2500W mag ontladen/laden?
Of mis ik iets?

Zijn er hier sommige die hun plug-in batterij hebben aangesloten op stekker zonnepanelen?
Zou 2 zonnepanelen van 500W op plat dak plaatsen van tuinhuis.
Daar stekkerbatterij en die DC aansluiten op de stekkerbatterij.
Zonnepanelen laden dan die stekkerbatterij in de mindere periodes (zoals nu) en hoef ik deze niet te laden van het net wat efficiëntie teniet doet.
In de zomer als batterij vol is, wat teveel is injecteren deze of geven me kleine push voor meer zon in de EV's.

Klopt het ook als ik aparte stopcontact voorzie rechtsreeks op mijn elektrische bord met zekering 16a of 20a ik 2500W mag ontladen/laden?
Of mis ik iets?
Kan perfect. Ge moogt er zelfs meer panelen aan hangen ook.

Kan perfect. Ge moogt er zelfs meer panelen aan hangen ook.
Hola! Het antwoord is helaas niet “kan perfect”. Dat advies zou ik ook graag geven, maar helaas.

Eerst @scifoflux welke plugin batterij gebruik je? Je vermeldt dat je ze dc aansluit dus kijk de spec sheet goed na wat het voltagebereik is van de mppt (bvb 55V) kijk vervolge,s de spec sheet van de zonnepaneel na.

Dus mogelijk is het prima, maar kijk voor de zekerheid liefst na.

Ps : sommigen hier zijn op de hoogte dat de populaire Marstek venus E een backup stekker heeft. En dus een eigen 50Hz veld hierop geeft. In de praktijk kan je via een micro inverter de backup poort gebruiken om 4 a 6 zonnepanelen op aan te sluiten. Uiteraard zit je met grotere omvormersverliezen (AC). Maar het kan. Hier kan fluvius/synergrid niets op aanmerken.

Gezien hij DC wil aansluiten, zal hij vermoedelijk naar een Marstek Venus A of D kijken. De A heeft 4 MPPT ingangen tot 2.4kW. De D heeft er ook 4, maar tot 4.0kW.
Uiteraard specs nakijken voor je PV panelen koopt.

Hola! Het antwoord is helaas niet “kan perfect”. Dat advies zou ik ook graag geven, maar helaas.

Eerst @scifoflux welke plugin batterij gebruik je? Je vermeldt dat je ze dc aansluit dus kijk de spec sheet goed na wat het voltagebereik is van de mppt (bvb 55V) kijk vervolge,s de spec sheet van de zonnepaneel na.

Dus mogelijk is het prima, maar kijk voor de zekerheid liefst na.

Ps : sommigen hier zijn op de hoogte dat de populaire Marstek venus E een backup stekker heeft. En dus een eigen 50Hz veld hierop geeft. In de praktijk kan je via een micro inverter de backup poort gebruiken om 4 a 6 zonnepanelen op aan te sluiten. Uiteraard zit je met grotere omvormersverliezen (AC). Maar het kan. Hier kan fluvius/synergrid niets op aanmerken.
Heb al eigen zonnepanelen op dak liggen (11,25kWp)
Maar momenteel is er niet veel overschot doordat ik de 2 EV's laad op de zon via EVCC.
Dus spreek max 1 à 2 kWh overschot & met laadverlies is dit niet rendabel.

Vermits ik tuinhuis heb met apart elektrische bord en drie fase binnenkomt met grote sectie van kabel.
Idee om in dat bord op 1 fase stopcontact te zetten of ik heb zelf door elektricien een drijfkracht stekker dat ik via verloop naar simpele schuko voorzie.
Om zo 2400W te gebruiken.

Dacht ik op dat plat dakje 2 panelen te plaatsen, zodat deze primair de stekker batterij oplaadt en dan 's avonds +-2uur mijn huis voorziet van stroom.
Vermits zonnepaneel DC batterij laadt is het "verlies" gering plus zon/licht is gratis.
Geen backup puur om mij in de dure uren van dynamisch contract te verlichten.

Als ik deze batterij kan beheren via EVCC zou dit top zijn.
Zo vermijd ik dat batterij ontlaad als ik de EV laadt, of kan ik bvb 's morgens zonnestroom injecteren dat ik er nog geld van krijg.
En dan in de namiddag in de batterij.
En dan nog auto opladen ook voor vaste installatie.

Van zonnepanelen zelf ben ik nog 100% uit of komt of niet maar gek idee vond ik het niet.
Maar als ik nu stekker batterij voorzie die deze mogelijkheid heeft zou tof zijn.

Gezien hij DC wil aansluiten, zal hij vermoedelijk naar een Marstek Venus A of D kijken. De A heeft 4 MPPT ingangen tot 2.4kW. De D heeft er ook 4, maar tot 4.0kW.
Uiteraard specs nakijken voor je PV panelen koopt.
Ja zoek meer een kant en klare set.
Maar vind geen goeie webshop of winkels die zo'n set aanbieden.
Vooral DC laden van zonnepanelen zou ik willen.

Als er hier wat suggesties zijn hoor ik het graag. :)
Vooral prijs kwaliteit iets goed.

Terug
Bovenaan