Plug-in thuisbatterijen

Wat is eigenlijk de reden dat het aangemeld moet worden?
Fluvius : Als jij je zonnepanelen, thuisbatterij en/of laadpalen aanmeldt in Mijn Fluvius kunnen wij nauwkeurig die schommelingen tussen vraag en aanbod opvolgen. Op deze manier voorkomen we tekorten en overschotten en vermijden we overbelasting van het netwerk. Bron

Laatst bewerkt:
Fluvius : Als jij je zonnepanelen, thuisbatterij en/of laadpalen aanmeldt in Mijn Fluvius kunnen wij nauwkeurig die schommelingen tussen vraag en aanbod opvolgen. Op deze manier voorkomen we tekorten en overschotten en vermijden we overbelasting van het netwerk. Bron

Best zever, met een thuisbatterij op 800W die je niet moet aanmelden kan je exact hetzelfde bekomen als eentje die 2500W kan leveren. Hoeveel procent van de tijd vraag je meer dan 800W...

In die zin zou het thuis nuttiger zijn als mijn vrouw haar wasmachine, strijkijzer, vaatwas en droogkast moet aanmelden want dat zijn de echte grootgebruikers. Ligt in dezelfde grootorde als de EV en de piekverbruiken overstijgen die :D.

Ze kunnen perfect het net monitoren en krijgen dan hoogstwaarschijnlijk betere data om mee te werken. Ik zou begrijpen als het om veiligheidsoverwegingen is maar alle omvormers moeten volgens mij stoppen met leveren als het net wegvalt, maar dat lijkt de bedoeling niet te zijn.

eentje en 19% atm... Ge moet de elektriciteit wel zoveel mogelijk opgebruiken op het moment dat hij opgewekt wordt :p.
Dat zou inderdaad nog beter zijn.
Ik heb geen thuis werk, de vrouw werk halftijds van thuis, maar de was en de plas tijdens de dag krijg ik moeilijk uitgelegd.

Eentje en 90% hier. Maar ik heb het meest panelen op het westen liggen, dus zal nog 2 marstek injecteren deze middag als ik de voorspellingen mag geloven.

Zijn er hier mensen die de AI optie gebruiken? Hebben jullie een dynamisch contract? Een dynamisch contract lijkt me zelf interessant als er geen of weinig opbrengst is van de zonnepanelen.

De batterij is hier nu aangesloten op home assistant, maar ik wil eens kijken in hoever het interessant is om deze slim aan te sturen door te wisselen tussen nul operatie, AI of manueel.

Zijn er hier mensen die de AI optie gebruiken? Hebben jullie een dynamisch contract? Een dynamisch contract lijkt me zelf interessant als er geen of weinig opbrengst is van de zonnepanelen.

De batterij is hier nu aangesloten op home assistant, maar ik wil eens kijken in hoever het interessant is om deze slim aan te sturen door te wisselen tussen nul operatie, AI of manueel.
Heb je al rekening gehouden met de RTE van 70-80%?

Je moet ongeveer 1,33kWh inkopen om 1kWh uit de batterij te krijgen. En je moet ook de netkosten, accijns, ... meetellen voor die 0,33kWh extra. Niet enkel de naakte prijs.

Stel dat de stroom 5cent is + 18cent kosten 's nachts en 10cent + 18 kosten in de avond, dan scheur je al uw broek want batterijstroom is 2 cent duurder door de verliezen.

En dan heb ik het nog niet gehad over de afschrijving van de batterij. Voorlopig begin ik er niet aan. Batterijen moeten eerst efficiënter en goedkoper worden om zo'n use case te laten renderen.

Nee, de CT003 doet de logica.
Soms zit er wel geen logica in.
- beide opladen aan bv 1kwh
- 1 opladen aan 2 kwh en de andere niets
- beide ontladen aan 750w
- 1 ontladen aan 2kwh en de andere niks
- 1 ontladen aan 800w tijdens piek en de andere blijven opladen aan 2kwh
- ...

geen idee of er effectief een logica in zit, of het eerder enkel is van 'ziet dat je elkaar niet tegenwerkt'

Werkt het goed met zo 2 marsteks in huis? Werken ze elkaar niet tegen?
Werkt hier perfect tot nu toe.

Vandaag beiden tot 100% opgeladen en nog 4.5kwh geïnjecteerd. Voor de eerste keer dat ze op 100% zijn geraakt sinds ik ze heb (sinds afgelopen zaterdag)

En dan nog eens 3 wasmachines gedraaid, droogkast, afwasmachine en deze middag gekookt.

Nu wel eens benieuwd hoe lang ik ga toekomen vanavond/vannacht. 2 huishoudens (woning + zorgwoning) slorpt wel wat energie ‘s avonds (koken) en totaal sluimerverbruik is hier +-500w continu.. (alles is hier x2, diepvriezers, ovens, Access points, miniserver domotica, tv’s, enz…)

Soms zit er wel geen logica in.
- beide opladen aan bv 1kwh
- 1 opladen aan 2 kwh en de andere niets
- beide ontladen aan 750w
- 1 ontladen aan 2kwh en de andere niks
- 1 ontladen aan 800w tijdens piek en de andere blijven opladen aan 2kwh
- ...

geen idee of er effectief een logica in zit, of het eerder enkel is van 'ziet dat je elkaar niet tegenwerkt'
Hij lijkt wel wat logica te hebben maar met vertraging, hij geeft soms ene een pak meer dan de andere, maar switcht het ook weer om. In the end zijn ze ongeveer gelijktijdig volledig vol of gelijktijdig volledig leeg (12%)

Als je 3 fasen hebt en je zet 1 batterij per fase, houd die dan rekening met de vermogens per fase? Of ist gewoon nul op de meter?
Je kunt beide opties kiezen. Maar als 1 fase veel verbruikt, kun je wel afname hebben ook al zijn de andere 2 batterijen nog niet leeg.

Je kunt beide opties kiezen. Maar als 1 fase veel verbruikt, kun je wel afname hebben ook al zijn de andere 2 batterijen nog niet leeg.
Dat snap ik precies niet? Je hebt afname op die fase, maar de batterijen gaan toch injecteren om te compenseren, ook al zitten er op de andere fase?

Of bedoel je je verbruikt meer dan 5kw op dat moment terwijl beide batterijen samen maar max 4.8kw kunnen ontladen?

Dat snap ik precies niet? Je hebt afname op die fase, maar de batterijen gaan toch injecteren om te compenseren, ook al zitten er op de andere fase?

Of bedoel je je verbruikt meer dan 5kw op dat moment terwijl beide batterijen samen maar max 4.8kw kunnen ontladen?
Je hebt 2 opties.

Digitale meter op 0 houden: dan gaan de batterijen samen werken en kunnen ze injecteren op een andere fase.

Fase op 0: dan wordt er niet voor andere fases geïnjecteerd en werken de batterijen afzonderlijk om echt die fase op 0 te houden.

Je hebt 2 opties.

Digitale meter op 0 houden: dan gaan de batterijen samen werken en kunnen ze injecteren op een andere fase.

Fase op 0: dan wordt er niet voor andere fases geïnjecteerd en werken de batterijen afzonderlijk om echt die fase op 0 te houden.
En waarom zou je dan ooit voor fase op 0 kiezen? Is dat dan als je bvb een niet slimme laadpaal hebt op een andere fase om te vermijden dat je wagen die batterijen leegtrekt?

Terug
Bovenaan