Plug-in thuisbatterijen

Volgens de simulatie daalt de gemiddelde piek van 4.5 kW naar 4.4 kW, alles is bij ons elektrisch (warmtepomp/inductievuur).

Tijdens de winter is er helemaal geen impact van de batterij omdat er niet voldoende zon is (zelfs zonder batterij injecteren we amper op maandbasis). Tijdens de andere helft van het jaar kan de batterij wel helpen, maar er is iedere maand wel een periode van 2+ dagen met weinig/geen zon die dan net bepalend zijn voor je capaciteitspiek: gewoon koken is al snel 4 kW (bv. oven met 2 kookplaten). Het resultaat is dat een batterij ook tijdens de zomermaanden een beperkte impact heeft op de maandelijkse piek.
Heb je dan niet gewoon iets te weinig PV panelen liggen om een batterij te verantwoorden?

Hier ligt 10.000wp waardoor voor de minste scheet zon er direct meer geproduceerd wordt dan ik op dat moment kan verbruiken.

Hou ook rekening met transformatieverlies, ik heb dat indertijd gesimuleerd met 4 kWh capaciteit te gebruiken en de resterende injectievergoeding nog eens te verminderen met een factor 80% ofzo (niet dat dat laatste meer dan een paar euro verschil gaat maken).

Ik kwam op een tiental jaar uit qua terugverdientijd (kostte toen ook 1475 euro inc BTW).

De return meten zonder bvb een Homewizard socket en die meetgegevens allemaal opvolgen is moeilijk omdat je de info uit de batterij niet kan geloven: er zit een 5-tal % verschil tussen wat de batterij je vertelt opgenomen en afgeleverd te hebben en wat bvb een HomeWizard socket je vertelt.

Hier rapporteert de batterij een 76% efficiency, dus ik reken met iets van 70% (niet dat ik al verder gerekend heb, maar dat zou ik doen).
De lage efficiëntie is doordat het AC gekoppeld is alsook de typisch langdurige lage vermogens die gevraagd worden in een NOM "nul op de meter" scenario.

Houdt je in je redenering er ook rekening mee dat je batterij ook meerdere cycli per dag kan draaien (in de hoogdagen).

Jouw case is ook met een vrij beperkt aantal panelen zie ik en 'maar' 1100 kWh injectie, daar ga je inderdaad geen topresultaten mee halen. Optie 2.5 kW als capaciteit zal dan (waarschijnlijk) ook interessanter zijn.

De batterij mag zoveel laden/ontladen als hij wilt. Hij wordt puur geregeld op maximaliseren van autoconsumptie PV (beperken injectie en afname van publiek net). In praktijk is er zelden >1 laadcycli: op dagen met zon gaat de batterij laden totdat hij vol is, de rest van de dag doet hij meestal niets terwijl de rest van de PV naar het net gaat. 's Avonds ontlaadt de batterij om zo de afname te beperken.

PV.png

Een kleinere batterij is een mogelijkheid, maar ik zie niet direct eentje die 50% goedkoper is dan de 5kWh van Marstek. Extra PV plaatsen kan ook, maar ook hier heb ik mijn twijfels of dit rendabel is omdat: op zonnige dagen kan ik nu al 5kWh vol krijgen, dus de extra opbrengst zal gewoon naar het net gaan. Daarnaast verbruiken we zelf niet genoeg om de opgeslagen energie te gebruiken (hebben geen EV).

Ik heb hieronder de code geplaatst voor wie zelf wilt simuleren/spelen op basis van zijn Fluvius-waardes.

Python:
# --- Configuration ---
BATTERY = {
    "capacity": 4.6,
    "charge_w": 2500,
    "discharge_w": 800,
    "eff": 0.87
}

# Prijzen in € per kWh
COMMODITY_OFFTAKE = 0.154 
COMMODITY_INJECTION = 0.0373

VAR_NET_COSTS = 0.055      # Netkosten per kWh
LEVIES = 0.052             # Energy tax + Federal/Flemish bijdragen
CAPACITY_RATE_YR = 55.0    # € per kW peak per year (approx Fluvius)

csv_data = "Verbruikshistoriek_elektriciteit_20240126_20260127_kwartiertotalen.csv"

def simulate_with_savings(csv_data):
    df = pd.read_csv(csv_data, sep=';', decimal=',')
    df = df.iloc[70272:]
    df['timestamp'] = pd.to_datetime(df['Van (datum)'] + ' ' + df['Van (tijdstip)'], dayfirst=True)

# Pivot data
    pivot_df = df.pivot_table(index=['timestamp'],
                              columns='Register', values='Volume').fillna(0).reset_index()   
    pivot_df['Import'] = pivot_df.filter(like='Afname').sum(axis=1)
    pivot_df['Export'] = pivot_df.filter(like='Injectie').sum(axis=1)

soc = 0.0
    results = []

# Per-interval limits
    max_chg_kwh = (BATTERY["charge_w"] / 1000) * 0.25
    max_dis_kwh = (BATTERY["discharge_w"] / 1000) * 0.25

for _, row in pivot_df.iterrows():
        imp, exp = row['Import'], row['Export']
        chg, dis = 0.0, 0.0

# Logica
        if exp > 0:
            # batterij laden om injectie te beperkten
            chg = min(exp, max_chg_kwh, (BATTERY["capacity"] - soc) / BATTERY["eff"])
            soc += chg * BATTERY["eff"]
        elif imp > 0:
            # batterij ontladen om injectie te beperkten
            dis = min(imp, max_dis_kwh, soc * BATTERY["eff"])
            soc -= (dis / BATTERY["eff"])

results.append({
            'Time': row['timestamp'],
            'SOC': soc,
            'Original_Peak_kW': imp * 4, # kWh in 15m to kW
            'New_Peak_kW': (imp - dis) * 4,
            'Old_Import': imp,
            'New_Import': imp - dis,
            'Old_Export': exp,
            'New_Export': exp - chg
        })

res_df = pd.DataFrame(results)

# --- Financial Totals ---
    # Costs without battery
    cost_old = (res_df['Old_Import'].sum() * (COMMODITY_OFFTAKE + VAR_NET_COSTS + LEVIES)) - \
               (res_df['Old_Export'].sum() * COMMODITY_INJECTION)

# Costs with battery
    cost_new = (res_df['New_Import'].sum() * (COMMODITY_OFFTAKE + VAR_NET_COSTS + LEVIES)) - \
               (res_df['New_Export'].sum() * COMMODITY_INJECTION)

# Peak Savings (Capacity Tariff)
    peak_reduction = res_df['Original_Peak_kW'].max() - res_df['New_Peak_kW'].max()
    peak_savings = (peak_reduction * CAPACITY_RATE_YR) / 365 # Pro-rated for 1 day

total_savings = (cost_old - cost_new) + peak_savings

print(f"--- Simulation Summary ---")
    print(f"Total Savings: €{total_savings:.2f}")
    print(f"Grid Offtake Reduced by: {res_df['Old_Import'].sum() - res_df['New_Import'].sum():.2f} kWh, from {res_df['Old_Import'].sum():.2f} to {res_df['New_Import'].sum():.2f} ")
    print(f"Grid Injection Reduced by: {res_df['Old_Export'].sum() - res_df['New_Export'].sum():.2f} kWh, from {res_df['Old_Export'].sum():.2f} to {res_df['New_Export'].sum():.2f} ")

return res_df

Aan zij die een thuisbatterij hebben: hebben jullie ook een analyse gedaan van de winst en mogelijke terugverdientijd/rendement?

Met prijzen van 1200€ en lager voor 5kWh ben ik nog eens gaan simuleren op mijn kwartierdata (hebben nu 3800kWh afname en 1100 kWh injectie, 2.4 kWp PV).
Zowel flexicap (hierboven) als een eigen simulatie geven een winst van ~140 € per jaar op de energiefactuur. Pas na 8 à 8.5 jaar is hiermee de investering afbetaald en begin je winst te maken op je investering, wat niet geweldig is als je rekening houdt met de opportuniteitskost.

Op het eerste zicht leek een batterij voordeliger door te veronderstellen dat ik mijn afname met 1000kWh kon laten dalen aan een gemiddelde prijs van 33 cent/kWh. Praktijk zou een 5kWh batterij de afname maar laten verminderen met 660 kWh en koste van 873 kWh injectie. Daarnaast is de gemiddelde kostenuitsparing van 33 cent/kWh ook niet correct en is dit eerder 21 cent/kWh: de kost voor het capaciteitstarief blijft grotendeels dezelfde, maar wordt nu verspreid over minder kWh + er is ~3 cent/kWh die je verliest door minder te injecteren.

Waar heb je gesimuleerd?
De klassieke site waar ik het deed (https://mijn-thuisbatterij.be/ ) is al een tijdje out.

Aan zij die een thuisbatterij hebben: hebben jullie ook een analyse gedaan van de winst en mogelijke terugverdientijd/rendement?

Met prijzen van 1200€ en lager voor 5kWh ben ik nog eens gaan simuleren op mijn kwartierdata (hebben nu 3800kWh afname en 1100 kWh injectie, 2.4 kWp PV).
Zowel flexicap (hierboven) als een eigen simulatie geven een winst van ~140 € per jaar op de energiefactuur. Pas na 8 à 8.5 jaar is hiermee de investering afbetaald en begin je winst te maken op je investering, wat niet geweldig is als je rekening houdt met de opportuniteitskost.

Op het eerste zicht leek een batterij voordeliger door te veronderstellen dat ik mijn afname met 1000kWh kon laten dalen aan een gemiddelde prijs van 33 cent/kWh. Praktijk zou een 5kWh batterij de afname maar laten verminderen met 660 kWh en koste van 873 kWh injectie. Daarnaast is de gemiddelde kostenuitsparing van 33 cent/kWh ook niet correct en is dit eerder 21 cent/kWh: de kost voor het capaciteitstarief blijft grotendeels dezelfde, maar wordt nu verspreid over minder kWh + er is ~3 cent/kWh die je verliest door minder te injecteren.
Ik heb een simulatie gedaan en ik kwam uit op +1000kWh op jaarbasis met een 5kWh batterij. (fluvius kwartierwaarde van een jaar.) Ik weet het niet meer hoeveel het nu exact was (is al een paar maanden geleden).
Toen kwam ik uit op 6 jaar.

Volgens mijn cijfers zit ik op een efficiëntie van 77% en pakt dan 1000kWh.
1000/1,23 = 813kWh verbruik via batterij.

Energiecontract. (prijzen per kWh)
+energiecomponent: 11,740 (is de verwachte gemiddelde prijs voor komende jaar, met mijn contract)
+Bijdrage hernieuwbare energie: 1,170
+WKK: 0,42
+afnametarief: 6,439
+energiebijdrage: 0,204
+federale accijns: 5,033
= 25 cent/kWh
Capaciteitstarief reken ik niet mee.
Ik zal een 0,2kW minder hebben door de batterij. Spreken we over een +/-10 euro op jaarbasis. De batterij doet bij ons er ook niet veel aan.

Injectietarief is 3,344

-813kWh x €0,25 = €203,25
-1000kWh x €0,033 = €33
-€203,25- €33 = €170,25 + 10 euro capaciteitstarief = €180,25 besparing

Maar ik schat dat ik in de praktijk wel meer dan 813kWh zal "besparen". Met de cijfers dat ik nu zie.

Ik heb na 8 maand 850kWh uit de batterij gehaald. En er is zo'n 1100kWh in de batterij gegaan. Dat is met 4 goeie maanden en 4 winter maanden. Volgens mij simulaties ging ik rond de 1150kWh zitten op jaarbasis en daar ga ik ook uitkomen. Misschien zelfs eerder iets meer.

Dat is toch een 300euro per jaar want mijn capaciteitistarief is ook naar omlaag. In de winter maanden niet, maar in de andere maanden wel.

Nice, thanks!

tegen de 500 euro terugverdienen per jaar volgens die site, dat maakt een plugin Marstek wel interessant.
Idd, ik ben hier ook aan 't kijken om een aan te schaffen, maar zit ergens toch nog steeds met twijfel. Nog maar drie maand een digitale teller, maar zelfs in de winter al enkele keren genoeg geïnjecteerd om dat ding vol te krijgen. Doordat het nog geen volledig jaar is, is het wat giswerk of hij wel gaat opbrengen wat ik verwacht er van.
Ander idee is van nu die 5.12 aan te schaffen en desnoods een tweede te zetten als blijkt dat ook die rendabel zou zijn.

Ik zie de mijne sinds mijn laatste update soms zakken naar 10 of 8%. En bijladen hoeft dan niet. Dat gebeurd overdag terug als er wat zon is.
Vroeger ging die direct laden zodra die onder 11% zat.

Ik had om een keertje om van de 8% af te raken eens manueel bijgeladen (tussen 23-h), daarom dat hij elke nacht ging bijladen als ook de auto aan het laden was. Andere dagen niet, omdat hij dan op NOM staat ipv manual.

Eigen schuld dus.

Deze de goedkoopste momenteel? https://www.multi-solar.nl/products...ry=BE&currency=EUR&gad_campaignid=23250053247
Wordt stilaan tijd om eentje aan te schaffen. Die injectie de laatste dagen zie ik niet graag, brengt toch niks op. Wel altijd beter dan afname uiteraard...
Vannacht gedroomd dat ik er één besteld had 😅 Misschien dus toch maar gewoon bestellen nu.

In mijn droom kon ik er ook mee faxen... Yes, I'm that old! 😉

Ik heb een Homewizard P1 meter en gebruik de HW app. Ik moet dan ook de Marstek meetmodule (CT0003) en HW P1 splitter bijkopen ?

Laatst bewerkt:
Vannacht gedroomd dat ik er één besteld had 😅 Misschien dus toch maar gewoon bestellen nu.

In mijn droom kon ik er ook mee faxen... Yes, I'm that old! 😉

Ik heb een Homewizard P1 meter en gebruik de HW app. Ik moet dan ook de Marstek meetmodule (CT0003) en HW P1 splitter bijkopen ?

Ga je er eentje kopen? Laat dan de P1 meter gewoon zitten en gebruik die. Je kan die gebruiken voor de Marstek zonder dat je de functionaliteit in de app verliest.

Ik gebruik dat zo al bijna een jaar.

Een enkele marstek kan perfect aangestuurd met de homewizard. Vanaf dat het er meerdere gaat gebruiken heb je de marstek P1 meter nodig voor de coördinatie.

Nu is er blijkbaar weer een Marstek update uit waarmee je de LEDs kan uitschakelen. Dat constante licht was nog iets wat ik storend vond, dus ik zal weer moeten updaten vrees ik. :tongue:

De batterijen zijn al aangekomen (afgelopen maandag besteld)

Efkes 2x63kg van de keldertrap dragen was gene cadeau in men eentje.

Morgen nog de stopcontacten plaatsen en dan koppelen.

CT003 aansluiten en koppelen met de app was alvast een fluitje van een cent.

Ik kan daar ook elke fase apart aflezen, dat lukte mij niet met de HomeWizard app.

Hier dinsdag besteld, donderdag geleverd :tongue:

Installeren en koppelen met Homewizard P1 ging vanzelf.
Ik zie in de Marstek app de grafiek, maar nog geen cijfers van verbruik per dag / maand / jaar. Hopelijk komt dat nog. Online vond ik dat ik dat even tijd moest geven. (Gisteren geïnstalleerd)

Laat die zon maar komen! 😁

Ik was ook aan het kijken naar een plugin batterij of een elektrische boiler wat ook al veel kan doen heb ik gelezen. Ik zit hier voor cv met een gasketel. Alleen is de subsidie https://www.vlaanderen.be/premie-voor-sturingsapparaat-voor-elektrische-warmte-in-gebouwen vorig jaar al verdwenen. Alleen zit ik hier nog met een paar vraagtekens over de plugin batterij die niet overal juist worden beantwoord.

Ik heb begrepen dat je batterij maximum 800Watt mag leveren aan apparaten, zo wordt je sluimer verbruik opgevangen. Maar ik had ook ergens gelezen dat je batterij ook 2500 Watt mag aanleveren als er een aparte zekering in de meterkast wordt aangesloten waar enkel de batterij op aangesloten is met stekker. Klopt dit? Zoja, welke hebben jullie dan gekocht? Diegene die met 800 Watt mag leveren of 2500 Watt? Met die 2500 Watt kan je toch echt veel opvangen denk ik dan?

Als laatste vraag zou ik ook willen weten hoe snel je batterij kan opladen? Is dit de volle 2500Watt die de zonnepanelen op dat moment binnenkrijgen of is dit lager? Met andere woorden wordt er dan alsnog stroom teruggeleverd?

Edit: lap, ik heb hier ook zo een remautomaat van 40A... Aansluiten op een aparte groep is dan weer miserie dus en de vraag mag die voor of na de REM. https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=27062. Je leest echt wel gemengde berichten over wat wel en niet mag. Misschien dat iemand mij hier wat info kan geven?

Laatst bewerkt:
Ik was ook aan het kijken naar een plugin batterij of een elektrische boiler wat ook al veel kan doen heb ik gelezen. Ik zit hier voor cv met een gasketel. Alleen is de subsidie https://www.vlaanderen.be/premie-voor-sturingsapparaat-voor-elektrische-warmte-in-gebouwen vorig jaar al verdwenen. Alleen zit ik hier nog met een paar vraagtekens over de plugin batterij die niet overal juist worden beantwoord.

Ik heb begrepen dat je batterij maximum 800Watt mag leveren aan apparaten, zo wordt je sluimer verbruik opgevangen. Maar ik had ook ergens gelezen dat je batterij ook 2500 Watt mag aanleveren als er een aparte zekering in de meterkast wordt aangesloten waar enkel de batterij op aangesloten is met stekker. Klopt dit? Zoja, welke hebben jullie dan gekocht? Diegene die met 800 Watt mag leveren of 2500 Watt? Met die 2500 Watt kan je toch echt veel opvangen denk ik dan?
Bij bv de marstek kan je gewoon kiezen, ofwel 800Watt, ofwel 2500Watt. Klopt wat je zegt, als je voor 2500Watt kiest, op een aparte zekering.
Daar kan je heel wat mee opvangen idd op 2500Watt.

Als laatste vraag zou ik ook willen weten hoe snel je batterij kan opladen? Is dit de volle 2500Watt die de zonnepanelen op dat moment binnenkrijgen of is dit lager? Met andere woorden wordt er dan alsnog stroom teruggeleverd?
Ja, die kan ook gewoon met 2500Watt opladen. Die kan dat zelfs gewoon vanaf het net doen indien zo ingesteld.

Edit: lap, ik heb hier ook zo een remautomaat van 40A... Aansluiten op een aparte groep is dan weer miserie dus en de vraag mag die voor of na de REM. https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=27062. Je leest echt wel gemengde berichten over wat wel en niet mag. Misschien dat iemand mij hier wat info kan geven?
In principe maakt het niet echt uit.
Maar vaak gewoon op hetzelfde niveau waar je zonnepanelen staan. dus 'voor' je REM dus. Voordeel hiervan is dat uw REM-automaat nog altijd puur het verbruik van uw huis is, indien je zou gaan meten.
Maar voor maximaal 2500Watt kun je dat eigenlijk ook gewoon perfect na de REM doen. Het is pas wanneer je met grotere vermogens (>40A) zit met je batterij/zonnepanelen dat je dit beter voor je REM-automaat doet.

Bij bv de marstek kan je gewoon kiezen, ofwel 800Watt, ofwel 2500Watt. Klopt wat je zegt, als je voor 2500Watt kiest, op een aparte zekering.
Daar kan je heel wat mee opvangen idd op 2500Watt.

Ja, die kan ook gewoon met 2500Watt opladen. Die kan dat zelfs gewoon vanaf het net doen indien zo ingesteld.

In principe maakt het niet echt uit.
Maar vaak gewoon op hetzelfde niveau waar je zonnepanelen staan. dus 'voor' je REM dus. Voordeel hiervan is dat uw REM-automaat nog altijd puur het verbruik van uw huis is, indien je zou gaan meten.
Maar voor maximaal 2500Watt kun je dat eigenlijk ook gewoon perfect na de REM doen. Het is pas wanneer je met grotere vermogens (>40A) zit met je batterij/zonnepanelen dat je dit beter voor je REM-automaat doet.
Dank je voor deze antwoorden. Ik was al aan het kijken om de differentiele 300 mA en 30mA te vervangen naar 63A. Er gaat in de nabije toekomst ook airco en een laadpaal geïnstalleerd worden. Dus ik ga dit vermoedelijk toch moeten gaan doen vrees ik. Het enige vervelende is dat nu sinds 2023 alle stopcontacten op de 30mA moeten komen en er maar max 8 kringen op mogen, wat betekent dat ik dan ook nog eens te weinig plaats ga hebben in de kast omdat ik dan 2 extra differentiele van 30 mA ga moeten kopen en alles opnieuw moet herbedraad worden.

Terug
Bovenaan