Plakwerk fiksen

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Op sommige plaatsen is het plakwerk (nieuw) los van de muur. Er staan barsten in. Vermoedelijk gaat het hier om plekken waar er hout in de muur zit, dat dan vocht heeft opgenomen, wat er voor zorgt dat het plakwerk barsten vertoont en los komt te zitten tijdens het droogproces.

De oplossing is open kappen, netje er op doen en opnieuw plakken.

Maar de concrete vraag is dan: kan iemand me vertellen hoe exact dit moet? Hoe krijg je een perfect vlakke herstelling? En welke producten moet ik gebruiken?
 
Plamuur maken (water mixen met dat poeder). Vlak wrijven met van die supergrote spatels. En dan opschuren als het goed droog is.
Ik gebruik een lamp die ik dan tegen de muur aanzet om alle oneffenheden te zien. Opschuren en indien nodig bijplamuren.
Eigenlijk echt heel simpel.
 
Niet vergeten iets over dat hout te plaatsen. Als de laag dik genoeg is zou ik er een stuk fermacel of gyplat op plaatsen.
 
En mss eerst het probleem aanpakken? Anders gaat het toch terugkomen imho. Of erger, uw hout gaat beginnen rotten
 
Dan misschien eerst je hout behandelen dat het dat water niet opneemt? Anders ga je het probleem blijven hebben vrees ik?
 
Niet vergeten iets over dat hout te plaatsen. Als de laag dik genoeg is zou ik er een stuk fermacel of gyplat op plaatsen.
Dit vooral, desnoods het te her bezetten deel groter maken en een stukje gyporc in steken en dit dan op zijn beurt netjes afwerken.
En dan stel ik mij toch vragen, wie bezet er nu nog op onbehandeld hout? Dat is zo jaren 60.
 
Wij hebben gewoon met leem over hout bepleisterd (2 lagen), wel met gitex en stro wapening.

Afwerking met fijnleem.

Met gips, gezien de kristalstructuur, zou ik dat wel niet rechtstreeks proberen.

(Hout is wel relatief, het waren van die blokken waar ze deuren in vastzetten. Of toch die dat ik er niet makkelijk uit kreeg :)..)
 
Ben je zeker dat het op plaatsen is waar er hout zit (boven ramen, deuren, ....)?
Wanneer werd het plakwerk aangebracht?
Vorm van de scheuren (langgerekt, ster -vormig, ...)?

Als er echt delen effectief los -zitten zijn ook andere oorzaken mogelijk - zijn de muren voorbehandeld geweest?
 
Ben je zeker dat het op plaatsen is waar er hout zit (boven ramen, deuren, ....)?
Wanneer werd het plakwerk aangebracht?
Vorm van de scheuren (langgerekt, ster -vormig, ...)?

Als er echt delen effectief los -zitten zijn ook andere oorzaken mogelijk - zijn de muren voorbehandeld geweest?
Ja het is overal waar er hout zit, meestal van deuren (zodat ze chambrang kunnen nagelen aan de muur vermoed ik). Plakwerk werd enkele maanden terug gedaan. Scheuren meestal lang. Muren voorbehandeld.

Uiteindelijk heb ik het zo gelaten. Op zich zie je het niet omdat ik ze heb toegeplakt, maar als je klopt hoor je wel dat het hol is.
 
Ja het is overal waar er hout zit, meestal van deuren (zodat ze chambrang kunnen nagelen aan de muur vermoed ik). Plakwerk werd enkele maanden terug gedaan. Scheuren meestal lang. Muren voorbehandeld.

Uiteindelijk heb ik het zo gelaten. Op zich zie je het niet omdat ik ze heb toegeplakt, maar als je klopt hoor je wel dat het hol is.

Wellicht werd er geen of onvoldoende wapening geplaatst - maar zoals je beschrijft niet echt storend.
 
Terug
Bovenaan