Pizza maken

Om mijn geklungel met de houtskool in de pizzaoven te krijgen op te lossen: zijn pellets een goed idee? Iemand die dat gebruikt?

Edit: nvm, is blijkbaar de bedoeling van mijn oven :unsure:

Laatst bewerkt:
Van de week via via een G3 overgenomen voor een appel en een ei. Zopas eens getest met een standaard margherita'tje. Eén dagske koude rijs maar, met 67% hydratatie 00-deeg. Vrij tevreden, mss halverwege wel best eens gedraaid tijdens het bakken. Mocht centraal ook iets beter uitgeduwd zijn.

Plezant machientje wel. Warmt snel op, weinig warmte afgifte naar werkblad.

Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen dat ik altijd skeptisch was over zo'n toestellen maar je heb een heel mooi resultaat, dus het moet toch beter zijn dan ik dacht!

Vandaag komt m'n pakket toe. Deegkratten, nieuwe pizzames, bloem, olie, passata, pellets,...

't Kan nu enkel nog mislukken door mijn toedoen, aan het materiaal zal het niet meer liggen. :thumb:

Hoe weet je eigenlijk wat de maximale rijstijd van uw deeg is? Volgens de info van de bloem die ik gebruik tussen 8u en 24u. Wil dat dan zeggen dat de deeg om zeep is wanneer die 25 uren aan het rijzen is?

Hoe weet je eigenlijk wat de maximale rijstijd van uw deeg is? Volgens de info van de bloem die ik gebruik tussen 8u en 24u. Wil dat dan zeggen dat de deeg om zeep is wanneer die 25 uren aan het rijzen is?
Volgens de kenners 72u, in de koelkast wel te verstaan.

Volgens de kenners 72u, in de koelkast wel te verstaan.
En op kamertemperatuur?

Italieplein.nl is een goede site. Daarop staat 8u-24u rijstijd kamertemp.
Zij hebben een zeer handige, gratis app waar je uw bloem e.d. kan inscannen en uw hydratatie kan instellen enz. Daarop staat aanbevolen rusttijd 8u-16u.

Vandaar de twijfel.

En op kamertemperatuur?

Italieplein.nl is een goede site. Daarop staat 8u-24u rijstijd kamertemp.
Zij hebben een zeer handige, gratis app waar je uw bloem e.d. kan inscannen en uw hydratatie kan instellen enz. Daarop staat aanbevolen rusttijd 8u-16u.

Vandaar de twijfel.
Je kan der eigenlijk geen zinnig antwoord op geven. Verschil tussen 20 en 22 graden is al gigantisch groot, net als hoeveel gist je gebruikt, welk type gist, je hydratatiepercentage,...

Ik gebruik pizzAp (gratis app), daar kan je alle parameters instellen en die bepaalt het voor jou. Je kan perfect 25 uur rijs gebruiken als je dat wil, maar dan ga je moeten spelen met je hoeveelheid gist.

Je kan der eigenlijk geen zinnig antwoord op geven. Verschil tussen 20 en 22 graden is al gigantisch groot, net als hoeveel gist je gebruikt, welk type gist, je hydratatiepercentage,...

Ik gebruik pizzAp (gratis app), daar kan je alle parameters instellen en die bepaalt het voor jou. Je kan perfect 25 uur rijs gebruiken als je dat wil, maar dan ga je moeten spelen met je hoeveelheid gist.
Ah, op die manier. Top! Merci.

't Is niet dat ik niet wil experimenteren hoor. 1x zelf deeg gemaakt en was heel geslaagd. Maar zaterdag is het direct voor 15 man en ik wil het toch redelijk in orde hebben.

Ik zal die app eens downloaden en bekijken waar ik uitkom. Ook bedankt voor de de tip omtrent de omgevingstemperatuur, niet direct bij stilgestaan. Dat wil zeggen dat ik de chauffage best laat aanliggen de vrijdag op zaterdagnacht.

Die rijstijd is redelijk moeilijk in te schatten inderdaad. De ene keer heb je het perfect en denk je dat je het nu wel weet en de volgende 'schiet' hij door en is de deeg te ver. Enkele graden meer of iets meer gist dan normaal kan de tijd snel veranderen.
Nog een tip als je veel pizza's moet bakken. Haal niet al je bollen in 1x uit de frigo of kelder als je begint.
Ooit eens op een warme zomerdag een 20tal pizza's gemaakt en tegen de 10de waren mijn bollen alweer te ver door gerezen door de hitte buiten. Al is dit niet iets dat je zal tegenkomen dit weekend.
De pizzApp is inderdaad een topapp.

Die rijstijd is redelijk moeilijk in te schatten inderdaad. De ene keer heb je het perfect en denk je dat je het nu wel weet en de volgende 'schiet' hij door en is de deeg te ver. Enkele graden meer of iets meer gist dan normaal kan de tijd snel veranderen.
Nog een tip als je veel pizza's moet bakken. Haal niet al je bollen in 1x uit de frigo of kelder als je begint.
Ooit eens op een warme zomerdag een 20tal pizza's gemaakt en tegen de 10de waren mijn bollen alweer te ver door gerezen door de hitte buiten. Al is dit niet iets dat je zal tegenkomen dit weekend.
De pizzApp is inderdaad een topapp.
Merci voor de tips.

Wanneer er een aanbevolen rijstijd van 8u-24u op staat zou ik ze ongeveer 20 uren laten rijzen. Zo heb ik wat speling tegen het verder rijzen.
Die deegkratten die ik gekocht heb lijken mij wel top.

Need assistance.

Om 15u komt de familie toe. Gisteren deeg gemaakt. Alles precies gevolgd. Bolletjes in deegkratten gestoken. Op een 18 graden in de living laten staan. Nu nog verder rijzen tot 18u.

Maar er is volgens mij iets serieus verkeerd gegaan. Had ik ze beter in een koelere ruimte gezet, zoals de garage? Deeg is helemaal uitgelopen. Zie foto's.

Ik hoop dat ze niet te ver zijn. Sterke bloem gebruikt. 62% water. 0,2% gist.

Anders maak ik straks nog een andere deeg voor 15 man. :help:

Foto's

Need assistance.

Om 15u komt de familie toe. Gisteren deeg gemaakt. Alles precies gevolgd. Bolletjes in deegkratten gestoken. Op een 18 graden in de living laten staan. Nu nog verder rijzen tot 18u.

Maar er is volgens mij iets serieus verkeerd gegaan. Had ik ze beter in een koelere ruimte gezet, zoals de garage? Deeg is helemaal uitgelopen. Zie foto's.

Foto's
Die zijn te ver. Volgens wat ik hier snel even uitreken voor een rijs van 24 uur bij 18 graden heb je ongeveer 0,06% gist nodig, dus ongeveer drie keer minder dan wat jij gebruikt hebt.

Je kan ze nog eens proberen opbollen en in de frigo steken, maar denk niet dat het nog gaat helpen.

Need assistance.

Foto's
Vlug maar een ander deeg gaan maken lijkt me, ik zou die niet meer durven gebruiken tenzij je het u kan permitteren om voor 15 man frieten te gaan halen. Geen risico lopen.

Zou ik dan dezelfde verhoudingen aanhouden, enkel de gist wijzigen? Hoeveel % gist dan?

Ik had duidelijk meer moeten experimenteren op voorhand. Miljaarde al m'n werk voor niets.

Zou ik dan dezelfde verhoudingen aanhouden, enkel de gist wijzigen? Hoeveel % gist dan?

Ik had duidelijk meer moeten experimenteren op voorhand. Miljaarde al m'n werk voor niets.
Ik heb (voor 4 pizza's van 250g), een kamertemperatuur van 18graden en een rijstijd van 8u volgende:

605g bloem
375g water
18g zout
3,2g gist

Daarmee kan je dan rekenen

Om het belang van kamertemperatuur nog even aan te halen, bij 20 graden is het maar 2,2g gist meer

Terug
Bovenaan