Pizza maken

Van een pizzachef geleerd, die kleine bolletjes moeten direct verwerkt worden in de uiteindelijke pizzabodem. Als je dan nog van het grote deeg moet gaan afsnijden en wegen loopt het vaak mis en moet je bijkneden. Nu heb je een kant en klare bol van het juiste gewicht waar je vanuit center de lucht uitduwt naar de kant toe, maar daarvoor moeten ze even op temperatuur gekomen zijn.
Ja, dat principe begrijp ik en gebruik ik en anderen in deze thread ook. De vraag was waarom gij geen bulkrijs doet, en meteen overgaat tot bolletjes. Ik neem aan dat degene die u dat uitgelegd heeft wel eerst een bulk deed, en dat wat hij beschreef eerder een bewaringstechniek in een professionele zaak is voor een paar uur in plaats van de echte lange rijs/afbraak van zetmeel van het deeg op zich. Als dat deeg zonder bulk zo lang in de koelkast ligt, worden er toch gluten afgebroken en omgezet in water. Hoe lost ge dat op als ge dat niet kunt kneden en opdelen nadat het zo uit de koelkast komt?

Maar als ge een onderbouwde uitleg kunt verschaffen, wil ik het zo ook wel eens proberen natuurlijk. We kunnen maar bijleren, een kleine aanpassing maakt soms een groot verschil.

Ja, dat principe begrijp ik en gebruik ik en anderen in deze thread ook. De vraag was waarom gij geen bulkrijs doet, en meteen overgaat tot bolletjes. Ik neem aan dat degene die u dat uitgelegd heeft wel eerst een bulk deed, en dat wat hij beschreef eerder een bewaringstechniek in een professionele zaak is voor een paar uur in plaats van de echte lange rijs/afbraak van zetmeel van het deeg op zich. Als dat deeg zonder bulk zo lang in de koelkast ligt, worden er toch gluten afgebroken en omgezet in water. Hoe lost ge dat op als ge dat niet kunt kneden en opdelen nadat het zo uit de koelkast komt?

Maar als ge een onderbouwde uitleg kunt verschaffen, wil ik het zo ook wel eens proberen natuurlijk. We kunnen maar bijleren, een kleine aanpassing maakt soms een groot verschil.

Ik heb me in de originele post precies wat verkeerd uitgedrukt. Nadat de bolletjes apart gewogen zijn laat ik ze nog verdubbelen in grootte, dan pas gaan ze de frigo in voor 's anderendaags

Ik zie het hier niet goed komen mijn deeg. Zet nu bijna 24 uur is de koelkast en dat is redelijk hard deeg. Is dat normaal?

Ik zie het hier niet goed komen mijn deeg. Zet nu bijna 24 uur is de koelkast en dat is redelijk hard deeg. Is dat normaal?
-Hard deeg wijst meestal op teveel bloem. Is dat het recept uit post 76? Zo ja, zit maar aan 43% hydratatie, moet veel hoger. Is er volume toename? Ben je na het kneden geslaagd in de zgn. windowpane test?
-Je zit met een bom aan gist (te veel) en wrs nog steeds geen deftige rijs? Leeft uw gist nog? En voeg uw zout niet direct toe aan de gist; de gist ondervindt hier schade van. Je mengt eerst je overige ingrediënten en voegt dan het zout toe, om dan verder te kneden. Voeg ook geen heet water toe, dat doodt de gist ook. Alles boven de ~45°C is nefast. Aangezien je frigo ferment doet is koud water sowieso beter.

Laatst bewerkt:
-Hard deeg wijst meestal op teveel bloem. Is dat het recept uit post 76? Zo ja, zit maar aan 43% hydratatie, moet veel hoger. Is er volume toename? Ben je na het kneden geslaagd in de zgn. windowpane test?
-Je zit met een bom aan gist (te veel) en wrs nog steeds geen deftige rijs? Leeft uw gist nog? En voeg uw zout niet direct toe aan de gist; de gist ondervindt hier schade van. Je mengt eerst je overige ingredriënten en voegt dan het zout toe, om dan verder te kneden. Voeg ook geen heet water toe, dat doodt de gist ook. Alles boven de ~45°C is nefast. Aangezien je frigo ferment doet is koud water sowieso beter.
Ik had er al wat meer water aan toegevoegd maar het lijkt me inderdaad dat het te weinig was. Die windowpane zou allesinds niet gelukt zijn. Het deeg heeft meer weg van een pastadeeg dan een pizzadeeg, vandaar of ik vroeg hiervoor of het wel het juiste deeg was.
Toen het 2 uur heeft liggen rusten voor het in de frigo te zetten was er een mooie volumetoename. Maar in de frigo is er niets volume meer bijgekomen. Is gewoon een harde brok nu. Bedankt voor de tips. Dat zal dus een eerste mislukte poging zijn 😅

Post eens wat ge gebruikt hebt van recept en baktijd? Klinkt als te veel bloem of te lange baktijd.
Ik heb de laatste keer het recept dat ge hier geplaatst hebt op p1 gebruikt, wel geen suiker/honing toegevoegd, de rest exact uitgevoerd zoals beschreven. Deeg zelf was niks op aan te merken, gemakkelijk met de hand te vormen. Tijdens het bakken is het deeg niet zo veel omhoog gekomen als op uw foto's, misschien te wijten aan temperatuurverschil, maar nog wel een goede en luchtige korst.
Baktijd was ongeveer 10 minuten, zeker niet meer, is dit te veel? Ik haal de pizza eruit als de bodem een beetje kleur heeft gekregen of het beleg begint aan te branden, afhankelijk van wat er eerst is.
Buiten de kartonnen bodem was er weinig op aan te merken.

Heb me vanmorgen een nieuw deeg gemaakt, met ander bloem (00) en 60% water tov bloem. Ziet er hier al veel beter uit. Zal niet 24 uur kunnen rijzen maar zal in totaal toch 6 uur gerijst hebben. Ook minder gist gedaan.

Is dat het recept uit post 76? Zo ja, zit maar aan 43% hydratatie, moet veel hoger.
Het deeg heeft meer weg van een pastadeeg dan een pizzadeeg
Ik zie hierboven dat ge eerst andere bloem hebt gebruikt en dat, als ik de posts goed gelezen heb, dit oorspronkelijk met die hardere semola was. Ik denk dat ge inderdaad gewoon pastadeeg had gemaakt met die bloem en die hoeveelheid water zoals Hazz zegt, maar dan met gist in.

Ik heb de laatste keer het recept dat ge hier geplaatst hebt op p1 gebruikt, wel geen suiker/honing toegevoegd, de rest exact uitgevoerd zoals beschreven. Deeg zelf was niks op aan te merken, gemakkelijk met de hand te vormen. Tijdens het bakken is het deeg niet zo veel omhoog gekomen als op uw foto's, misschien te wijten aan temperatuurverschil, maar nog wel een goede en luchtige korst.
Baktijd was ongeveer 10 minuten, zeker niet meer, is dit te veel? Ik haal de pizza eruit als de bodem een beetje kleur heeft gekregen of het beleg begint aan te branden, afhankelijk van wat er eerst is.
Buiten de kartonnen bodem was er weinig op aan te merken.
Toch al goed om te lezen dat het deeg zelf goed was!

De hoogte van de korst hangt, naast de temperatuur zoals ge zegt, ook af van hoeveel plaats ge laat bij het vormen en vooral het niet aanraken van die buitenste kanten. Duw of trek net een beetje verkeerd en het kan zijn dat ge het zitten hebt, heb ik ook nog geregeld aan de hand helaas. Als ik die tien minuutjes laat liggen, kan het gebeuren dat de korst wel taaier wordt, ja.
Maar gezien ge zegt dat alleen de bodem het probleem is (ook met andere recepten dan?), geen idee eigenlijk. De bodem bij dit soort pizza hoort eigenlijk wat slapjes te zijn, om dan met mes en vork te kunnen eten. Hoe ziet ge of de bodem kleur heeft gekregen, ik zie de onderkant daar nooit van tijdens het bakken en de bovenkant is al ingesmeerd met saus. Handelt ge redelijk snel, of duurt het bijvoorbeeld een tijdje zodat de saus intrekt in de bodem voor het bakken? Anders moet ik u het antwoord schuldig blijven, een kartonnen bodem op zich heb ik met dat deeg nog niet voorgehad, laat staan als enige onderdeel van karton.

Laatst een deeg gebruikt uit een pakje waar enkel water bij moest.
Eigen deeg is voor een andere keer.
Moet wel zeggen grootste probleem is die baktijd van bijna 10 minuten met pizzasteen en 250 graden (Hetelucht + extra onderwarmte = pizzafunctie bij vzug)
Tegen dat het deeg wat kleur krijgt is de kaas, salami,hesp, champignons of eender wat je er op legt al,veel,te ver.
Hoe lossen jullie dit op?

Laatst een deeg gebruikt uit een pakje waar enkel water bij moest.
Eigen deeg is voor een andere keer.
Moet wel zeggen grootste probleem is die baktijd van bijna 10 minuten met pizzasteen en 250 graden (Hetelucht + extra onderwarmte = pizzafunctie bij vzug)
Tegen dat het deeg wat kleur krijgt is de kaas, salami,hesp, champignons of eender wat je er op legt al,veel,te ver.
Hoe lossen jullie dit op?
Je kan uw deeg beetje voorbakken en dan na paar minuten uw topping erop

Ale het was hier toch lekker. Dat deeg dat ik vanmorgen gemaant heb was goed gelukt. Alleen las ik overal bollekes van ongeveer 200gr maar dat zijn toch wel wat klein pizza’s. En das dan zonder de rand die wat hoger was. Maar het heeft gesmaakt!
Voor volgende keer ga ik het dan eens een dag op voorhand maken. Groter ook. Ook moet ik zo een toestel hebben want doe oven die ik heb trekt het niet. 250 graden met pizzadeeg maar dat hij bakt niet gelijkmatig (achterkant is veel sneller gebakken dan de voorkant).

Het is weer zo ver :love:

Nieuw sausrecept deze keer. Handcrushed koude san marzano tomatensaus met olijfolie, zout en basilicum. Ze mag nog een paar uur in een kom trekken.

Deeg is op het gemakje aan het rijzen.

Toppings: prosciutto en salami voor de kindjes, papa en mama gaan zich aan een quattro formaggi wagen. Mozarella, pecorino, parmesan en gorgonzola.

Om nom nom

g5aUkRt.jpg

En smaken :drool: :drool: :drool: :drool:

't is pizzabuffet vanmiddag.

Al gemaakt: prosciutto, pollo, quattro formaggi, pepperoni. I'm stuffed.

Laatst bewerkt:
Ik kom nooit in deze krochten van het forum omdat ik enkel nog keihard over voetbal wil lullen sedert dat ze mijn favoriet subforum naar de ondergang hebben geleid, maar ik zag de threadtitel "uw favoriete pizza" opduiken bij nieuwste posts gisterenavond en klikte er uit nieuwsgierigheid op, waar ik in de eerste post een verwijzing naar deze thread vond. Even doorgenomen en ... what the fuck vrienden, kant-en-klare bodems uit de supermarkt, 26 minuten in de oven, 18g gist op 200g bloem, .... ???? Waanzin gewoon. Kunt ge even goed Play-Doh bij Bol bestellen en dat opwarmen, da's nog pueriel bontgekleurd ook, om het te beklemtonen. Aangezien het, hoe terecht ook, makkelijk is iedereen die zulke onzindelijke grappen uithaalt af te zeiken, zal ik constructief uit de hoek komen na toch al een jaar of tien voor amateurpizzaiolo te acteren.

----------------------
Voor zes pizza's: 900g 00-bloem, 580ml koud water, 2g verse gist, 30g zout, eetlepel honing/suiker (optioneel bij een betere oven, vooral voor de kleur bij lagere temperaturen).

Water in een kom, gist en honing/suiker erin oplossen. Kwart van de bloem erbij, mengen tot opgenomen, volgende kwart erbij, mengen tot opgenomen, halfuurtje of zo afgedekt laten staan. Volgende kwart erbij, mengen tot opgenomen, zout erbij, laatste kwart erbij en kneden tot het een geheel is. Dat moet geen kwartier handenarbeid zijn, gewoon een samenhangend deeg waarbij alle bloem duidelijk is opgenomen is genoeg. Dat dan in een afgedekte propere kom de koelkast in voor drie tot vijf dagen en dan komt het er, zelfs met het weinige aandeel gist, zo uit, in dit geval de bodem van mijn pyrexkom:
1n0k6c.jpg

Een uurtje of vier voordat ge gaat bakken dat deeg uit de koelkast en kom halen, lucht er grotendeels uitduwen en in zes gelijke delen verdelen. Oprollen tot strakke bolletjes en afgedekt op kamertemperatuur laten rusten, en dan eindigt ge normaal zo:
2vsjjo.jpg

Mijn G3 heeft recentelijk helaas de geest gegeven en heb nog geen nieuwe besteld, ondertussen doe ik het even met een gewone oven. Dat gaat eveneens en het in- en uitschuiven is een gemak in vergelijking, al mis ik de hogere temperaturen wel. Gewoon voorverwarmen op max mogelijk, dat is hier 270°C, en heteluchtfunctie gebruiken zodra ge uw pizza's erin smijt. Ondertussen wat bollen mozzarella in repen snijden en in de koelkast laten "uitdrogen".

Bolletje met een deegschraper of iets dergelijks intact op wat semolina (of bloem als ge dat niet hebt) gooien, van binnen naar buiten platdrukken, een weinig tomatensaus erover, parmezaan of Grana Padano als basislaag erop en op uw pizzaschep de oven in.
511js9.jpg

Minuutje of drie laten bakken. Pizza eruit, optioneel wat (knoflook)olie over de korst en dan in reepjes gesneden mozzarella erop. Terug de oven in totdat ge denkt dat het goed is, besprenkelen met wat olijfolie en blaadjes basilicum erover. Ik persoonlijk doe er graag ook nog wat oregano op want dat komt gewoon goed binnen qua geur.
4y9jy1.jpg

De pizza's die over zijn de volgende dag ('s morgens uiteraard, geweldig ontbijt) opwarmen in de oven op hoge temperatuur, niet in de microgolfoven of zo.
6m4kbq.jpg

Dat het in een thread over uw favoriete pizza gaat over Amerikaanse rommel als Domino's of zelfs Dr. Oetkers, dat mag. Maar niet in eentje over eigen pizza maken, beetje serieus blijven. Ook qua toppings kan het me weinig boeien wat ge uitsteekt, als ananas uw ding is, gooit ge er ananas op. Dat mag dan niet traditioneel zijn, maar gij zijt degene die het moet opeten. Hier zijn het grotendeels margherita's, maar af en toe liggen er ook wel stukjes hardgekookt ei, mortadella, 'Nduja en/of burrata op. Met een frisse Duvel ernaast, vanzelfsprekend.

Geachte pizzameester

Ik heb vandaag volgens uw exacte recept een deeg proberen prepareren voor komend weekend. Echter heb ik de indruk dat het deeg veel te plakkerig is, of is dit normaal? Het internet leert mij dat dat kan wijzen op de bloem die onvoldoende vocht opgenomen heeft en dus verder gekneed moet worden, maar tegelijk heb ik schrik om te veel te kneden gezien je hierboven al aanhaalt dat dit zeker geen kwartier handarbeid moet zijn. Ik heb het niet getimed maar was toch al een redelijke tijd aan het kneden zonder verbetering.

Ik weet niet hoe ik goed de mate van plakkerigheid moet uitdrukken, maar was toch echt niet evident om als samenhangend geheel in een kom te leggen.

Als het gewoon normaal is en dit na rijzen verholpen is, dan is er geen probleem uiteraard :)

Alvast bedankt voor uw vakkundig advies!

Geachte pizzameester

Ik heb vandaag volgens uw exacte recept een deeg proberen prepareren voor komend weekend. Echter heb ik de indruk dat het deeg veel te plakkerig is, of is dit normaal? Het internet leert mij dat dat kan wijzen op de bloem die onvoldoende vocht opgenomen heeft en dus verder gekneed moet worden, maar tegelijk heb ik schrik om te veel te kneden gezien je hierboven al aanhaalt dat dit zeker geen kwartier handarbeid moet zijn. Ik heb het niet getimed maar was toch al een redelijke tijd aan het kneden zonder verbetering.

Ik weet niet hoe ik goed de mate van plakkerigheid moet uitdrukken, maar was toch echt niet evident om als samenhangend geheel in een kom te leggen.

Als het gewoon normaal is en dit na rijzen verholpen is, dan is er geen probleem uiteraard :)

Alvast bedankt voor uw vakkundig advies!
Ik kan de mate van het plakkerige niet inschatten, het is met die verhouding van water zeker geen droog deeg. Ik weet niet met wat ge wilt vergelijken, maar ge moet geen brooddeeg of zo bekomen, dit pizzadeeg zal inderdaad plakken (in het begin). Zolang ge een samenhangend geheel hebt waarbij alles is opgenomen, wat wel zo zal zijn als ge dit gevolgd hebt en zegt dat ge al goed gekneed hebt, lijkt me dat in orde. Hier plakt het ook als ik dit na het mengen en kneden in een kom doe. Natuurlijk als dit de eerste keer is, kan het zijn dat ge net iets andere bloem hebt waarbij ge misschien net die paar procenten minder water moet gebruiken ... maar dat weet ge pas achteraf, dat is wat zoeken. Maar plakken is normaal, het heeft op dat moment immers nog geen tijd geha dom te rusten en zich te zetten als deeg.

Een andere tip, voor zover ge dat nog niet deed natuurlijk, is snel handelen bij het vormen of kneden: ik maak er vlug een bol van om dat goed in de kom te krijgen, maar zonder het eigenlijk vast te pakken. Dat is gewoon voor het gemak om dat erin te krijgen overigens, ge kunt dat evengoed met een schraper erin doen. Als ik dit deeg in de koelkast leg voor de bulkrijs, zou ik dat bijna omschrijven als een vormloze brij. Dat vult en volgt gewoon de vorm van de kom, en dat is het. Dus als dat er niet uitziet als een bol of zo: geen paniek. Tijdens die bulkrijs worden er gluten afgebroken en komt er opnieuw wat water vrij, dus ook daar niet van verschieten als ge dat uit uw kom wilt halen voor het verdelen in bolletjes.

Bij het verdelen in bolletjes ook gewoon snel handelen. Het deeg is nu koud en zal zo normaal makkelijk te snijden zijn, en het zou bij het rollen van die kleinere bolletjes veel minder plakkerig moeten zijn. Ge zou een steviger deeg moeten hebben in vergelijking met na het mengen, en het zou zich gemakkelijk in bolletjes moeten laten rollen. Kan nog altijd wat plakken hoor, dus ook hier weer niet voor het echte droge gaan. Gewoon paar keer de lucht eruit kneden, opbollen zodat ge een goede spanning krijgt aan de buitenkant en klaar. Na deze paar uurtjes rijs zal het nog steeds wat plakken, maar dan is het zaaks van uw aanrecht en schraper goed met bloem/semolina te bedekken zodat het bij het verplaatsen en vormen niet aan het aanrecht of schraper plakt.

Hopelijk lukt het, en vergeet de foto's niet moest het lukken!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan