Pizza maken

Ik heb al gemerkt dat het belangrijk is dat de bloem vers is, hoe dichter tegen de vervaldatum hoe slechter de kwaliteit van het deeg.

Tegenwoordig bestel ik liever een extra keer bloem om zeker te zijn dat het goed is.
Ik heb een 5-tal open pakken staan. Telkens ik deeg maak koop ik nieuwe. Haha.

Vandaag is het nog eens tijd om pizza's te maken nu dat ze geen regen geven en ik thuis ben.
Eerste maal deegje gemaakt met de Caputo bloem. Tot nu toe heel tevreden van het resultaat, enorm verschillend tov mijn vorige bloem die ik gebruikte. De elasticiteit is zoveel beter. Deeg gemaakt van 65% hydratatie.

Straks meer maar hier alvast het resultaat:

Resultaat na 24u in de koelkast om te rusten:
sE2YDJS.jpeg

De bolletjes om nog 8 uur verder te rijzen alvorens we er pizza's van gaan maken:
tmPB5je.jpeg

Geslaagd deegje. Enig probleem is dat ik de bollen niet heel van elkaar gescheiden krijg. Heb nu een degelijke pizza spatel besteld na het geklungel deze avond.
2 pizza's waren helemaal mislukt om uit te strekken waardoor ik er geen foto van genomen heb.

Een probeersel met pesto, mortadella en burrata viel in de smaak. De andere is simpel met hesp en champignons.

Foto's:

J2E007i.jpeg

Pizza met burrata en mortadella. Vorm is nog oké, korst kreeg ik niet goed van kleur gebakken.
AsxGCfO.jpg

Volgende vorm is mislukt maar van bakken veel beter gelukt.
V9wITgW.jpg

We blijven verder oefenen :). Wat is het efficiëntste om de bollen heel te houden? De eerste bol heb ik helemaal kapot getrokken toen ik deze wou scheiden van de rest. Iedere bol in een aparte doos zou ideaal zijn maar is praktisch niet haalbaar.

Ik hoop nu met de spatel die ik besteld heb, ik zo de bollen onderin makkelijk los kan scheppen. Als je de filmpjes op internet ziet is het allemaal zo simpel.

We blijven verder oefenen :). Wat is het efficiëntste om de bollen heel te houden? De eerste bol heb ik helemaal kapot getrokken toen ik deze wou scheiden van de rest. Iedere bol in een aparte doos zou ideaal zijn maar is praktisch niet haalbaar.
Koop u zo'n kunststof deegkratten. Meer ruimte en 't is er speciaal voor gemaakt. Bloem of semola erin sprenkelen voor je de bollen erin legt. Om ze van elkaar los te maken gebruik ik zo'n kunststof schraper. voorbeeld

Een inox schraper of spatel wou ik niet omdat ik geen inox werkblad heb. 'k Zou teveel krassen trekken wat je met die kunststof schraper niet hebt. Ook handig om uw deeg te splitsen wanneer je bolletjes van x-aantal gram maakt.

Ik ga er ook aan beginnen.
Zal wel op de ofyr zijn (met kerst een pizzaoven gekregen)

Met box bedoel je dit?

Gavin zijn recept proberen. Kan ik deze smorgens maken en savonds afwerken en bakken? In zijn tekst staat 3-5 dagen in de frigo.

producten:
900g (00-bloem), 580ml koud water, 2g verse gist, 30g zout, eetlepel honing/suiker, (eventueel semola bloem)

Vrouw had in Duitsland Pizzamehl gekocht. Zie dat dit ook 00 is. Dus eerst eens met die proberen.

Maakt het uit als je verse of droge gist gebruikt? (2g verse gist zou 0,5-0,7g droge zijn?)
Kan je dit gewoon in een grote kom kneden? (Of beter machinaal?)

Materiaal:
mengkom, spatel, deegkrat, weegschaal, pizzaschep (heb eentje zonder gaten)
Hout :)

Ik ga er ook aan beginnen.
Zal wel op de ofyr zijn (met kerst een pizzaoven gekregen)

Met box bedoel je dit?

Gavin zijn recept proberen. Kan ik deze smorgens maken en savonds afwerken en bakken? In zijn tekst staat 3-5 dagen in de frigo.

producten:
900g (00-bloem), 580ml koud water, 2g verse gist, 30g zout, eetlepel honing/suiker, (eventueel semola bloem)

Vrouw had in Duitsland Pizzamehl gekocht. Zie dat dit ook 00 is. Dus eerst eens met die proberen.

Maakt het uit als je verse of droge gist gebruikt? (2g verse gist zou 0,5-0,7g droge zijn?)
Kan je dit gewoon in een grote kom kneden? (Of beter machinaal?)

Materiaal:
mengkom, spatel, deegkrat, weegschaal, pizzaschep (heb eentje zonder gaten)
Hout :)
Jup, zo'n box of deegkrat is ideaal.

Ik gebruik altijd de Pizzapp. Moet je eens opzoeken in de store. Gratis. Heel makkelijk om de juiste verhoudingen te hebben en uw rijstijd te bepalen. Ook het type gist kan je selecteren en de hoeveelheid gist afhankelijk van uw rijstijd. Ik heb al deeg gemaakt die 22 uur gerezen heeft en deeg die 8 uren gerezen heeft, veel verschil merkte ik echter niet.

Het kneden doe ik altijd met de hand. Ik maak meestal 12 bollen van 200 gr. Ik heb de indruk dat mijn keukenrobot (niet zo'n heel duur toestel) wat miserie heeft met zo'n grote hoeveelheden. Ik meng alles in zo'n deegkrat, omdat dat groter is dan een kom en dat werkt. Ooit geprobeerd om een grote kuil te maken in de bloem en op het werkblad te mengen maar dat is niet goed afgelopen, ik heb dat hier eens neergeschreven.

Ik begin altijd met het zout op te lossen in het water (dat ik verwarm tot exact 36 graden). Daarna 10% van m'n bloem mengen in het water tot helemaal opgelost. Dan de gist erbij. Alles in de deegkrat of mengkom. Resterende bloem erbij en mengen tot het overgaat in kneden. 10 minuten kneden. Kom licht inwrijven met olijfolie, deeg erin en 1 tot 2 u laten rijzen afgedekt met huishoudfolie. Daarna opdelen in stukken van 200 gr en mooi opbollen. Semola of bloem in de deegkratten sprenkelen en bolletjes erin leggen. Deksel erop en dan (volgens ingestelde rijstijd op de app) laten rijzen.

Wanneer m'n oven 400-450 °C heeft haal ik een bol uit, draai die om en sprenkel veel semola op onderkant, dan terug draaien meteen op de spatel. Van binnen naar buiten openduwen zodat de lucht in de randen zit. Beleggen. Meestal hier en daar nog wat deeg opheffen en Semola eronder zodat hij zeker niet plakt aan de spatel. Oven in. Na 1,5 minuut draaien, na 3 minuten eruit. Met borstel losliggende Semola uit oven borstelen en volgende.

ah dus zo een krat kan gebruikt worden om alles samen te voegen. Daarna uitwassen en de bollen in bewaren.
Is wel handig.
Gaat vaak een impulsieve beslissing worden om pizza te maken, dus zo kort mogelijk rijzen. Maar als ik dit bv smorgen tegen 8h maak, kan ik savond rond een uur of 18:00 pizza's bakken?
Nog niet getest hoe warm de ofyr wordt. Zal een verrassing worden :p

Geslaagd deegje. Enig probleem is dat ik de bollen niet heel van elkaar gescheiden krijg. Heb nu een degelijke pizza spatel besteld na het geklungel deze avond.
2 pizza's waren helemaal mislukt om uit te strekken waardoor ik er geen foto van genomen heb.

Een probeersel met pesto, mortadella en burrata viel in de smaak. De andere is simpel met hesp en champignons.

Foto's:

J2E007i.jpeg

Pizza met burrata en mortadella. Vorm is nog oké, korst kreeg ik niet goed van kleur gebakken.
AsxGCfO.jpg

Volgende vorm is mislukt maar van bakken veel beter gelukt.
V9wITgW.jpg

Die laatsten kom ik met plezier opeten, ziet er goed uit!
Ik ben laatste tijd ook meer en meer bezig met lekker eten te koken en daar tijd voor te maken. Nu vooral bezig met vlees, maar al een week of twee grote zin in een verse pizza. Mijn oven gaat wel maar tot 280 graden en direct investeren in een pizza-oven zit er niet in, ik wil eerst proberen.
Zou dat proberen te doen zijn met die 280°?

Ik ben laatste tijd ook meer en meer bezig met lekker eten te koken en daar tijd voor te maken. Nu vooral bezig met vlees, maar al een week of twee grote zin in een verse pizza. Mijn oven gaat wel maar tot 280 graden en direct investeren in een pizza-oven zit er niet in, ik wil eerst proberen.
Tuurlijk, duurt alleen wat langer.

Je kan ze in 2 keer bakken: eerst de basis met de tomatensaus, dan leg je de rest van uw gekozen ingrediënten erop en bak je de pizza af. Zo kan je vermijden dat de kaas te lang in de oven zit en uw deeg wel goed kan bakken. Nog niet zoals een pizza-oven, maar toch goede resultaten te bekomen.

Laatst bewerkt:
ah dus zo een krat kan gebruikt worden om alles samen te voegen. Daarna uitwassen en de bollen in bewaren.
Is wel handig.
Gaat vaak een impulsieve beslissing worden om pizza te maken, dus zo kort mogelijk rijzen. Maar als ik dit bv smorgen tegen 8h maak, kan ik savond rond een uur of 18:00 pizza's bakken?
Nog niet getest hoe warm de ofyr wordt. Zal een verrassing worden :p
Klopt. Waarschijnlijk niet de bedoeling van zo'n krat, maar het werkt voor grote hoeveelheden. :smile:

Natuurlijk. Al laat je ze 6 uur rijzen, wat meer gist indoen. Ik moet wel zeggen dat hoe langer ik ze laat rijzen, hoe meer luchtbellen ik heb en de deeg niet zwaar is. Met gewone bloem kan je ze ook 2 uur laten rijzen hé.

Vooral veel proberen en experimenteren.

Er zit precies ook nogal veel olijfolie op de bodem van de doos. Bij mij gaan de bollen droog in een deegkrat en ik steek ze er uit met bloem, om ze vervolgens in een bord semolina te leggen(boven en onderkant).

Deze kleine kratten vind ik een aanrader, passen in een koelkast. Er passen 6 bollen in of als je ze er makkelijk wil kunnen uithalen 4.
Ziowidh.jpeg
hh4mt4Z.jpeg

Laatst bewerkt:
Is italieplein eigenlijk goed kwa prijzen?
zowel voor ingrediënten en materiaal
Ik vind de prijzen schappelijk, er zullen vast wel goedkopere webshops te vinden zijn.

Maar ze hebben goede kwaliteit van tomaten, bloem en kaas. En ik heb nog geen problemen ondervonden, alles is steeds goed verpakt en snel verzonden.

Hier sinds een tijdje ook een Ooni. Heel tevreden van. Het deeg maken lukt eigenlijk ook wel goed.

Maar ik zit het meeste te knoeien om van een bol naar een mooie dunne pizzabodem te gaan zonder scheuren etc.
Hoe doen jullie dat? Met de hand van binnen naar buiten uitduwen? Oppaken en uitrekken rondom? Toch een deegroller?

Alle tips zijn welkom!

Terug
Bovenaan