Pieptoon verlichting slaapkamer

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik heb een heel vervelend probleem met een armatuur op de slaapkamer. Als ik er een (led)lamp insteek dan hoor ik een constante pieptoon, heel laag en stil, net alsof ik tinnitus heb.

Wanneer de lamp aanstaat, gaat dit geluid weg.
Draai ik de lamp uit, dan gaat dit geluid ook weg.

Het is dus enkel wanneer er een lamp insteekt, maar niet aangeschakeld staat.

Het is zo'n armatuur met stuk of 6 armen en dus met de mogelijkheid om 6 lampen erin te steken. Momenteel steekt er maar één lamp in.
Ik heb de lamp al veranderd met een andere, en het probleem blijft. Het lijkt dus aan de armatuur te liggen.

Enig idee hoe ik dit kan oplossen? Zou het een foutieve armatuur zijn? Garantie is natuurlijk al lang verleden tijd; we hebben de lampen jaren geleden gekocht maar nooit gebruikt dus ze zijn wel nieuw.
 
zit er ergens een dimmer tussen? en als je een oldskool gloeilamp gebruikt?
Klinkt voor mij een beetje als dat er iets van lekstroom is. Of dat de transformator in de lampen moeilijk doen.
 
Ik volg + boostje.

zit er ergens een dimmer tussen? en als je een oldskool gloeilamp gebruikt?
Klinkt voor mij een beetje als dat er iets van lekstroom is. Of dat de transformator in de lampen moeilijk doen.

Mijn ledlampen piepen/zoemen ook sinds er slimme Nico-dimmers (Nico Home) tussen zitten.
Zou nochtans compatibel moeten zijn. En het zijn er heel wat, effe van lamp/armatuur veranderen is niet meteen een optie.
En de Nico Home zou ik ook willen houden.
Wat ik er al van heb gevonden online bood me geen oplossingen.

De lampen in kwestie:
 
Ik ken dat gepiep, heb daar ook last van in stille omgevingen en met allerhande apparatuur. Het kan te maken hebben met het type elektriciteit dat je in je woning hebt. Als je 3 x 230 V hebt dan is het gepiep niet te vermijden zonder een stekker uit te trekken of met dubbelpolige schakelaars te werken (maar dat is met bestaande bekabeling niet altijd evident). Als je 400 V + N hebt kan het al voldoende zijn de stekker omgekeerd in het stopcontact te steken of de draadjes aan de lamp te wisselen. Belangrijk is dat uw schakelaars schakelen op de lijn (bruine of zwarte draad) en niet op de neuter (blauwe draad). Zo zou het overigens sowieso moeten, is gewoon veiliger.

Het idee erachter is dat je aan/uit schakelt op je lijn (de 400 V) in plaats van op de neuter (N), zodat er in principe geen spanning op het apparaat staat wanneer het is uitgeschakeld. Met een 3 x 230 V zit er hoe dan ook altijd spanning op één lijn, ook al is er geen gesloten kring, en blijf je vaak met dat gepiep zitten. LEDs verbruiken zodanig weinig dat je dat gepiep al kan horen ondanks dat er geen gesloten kring is, het mini beetje stroom dat tussen de actieve lijn en de omgeving loopt is al voldoende daarvoor. Hetzelfde effect heb je met bepaalde goedkopere LEDs die altijd een beetje licht geven in een 3 x 230 V net, ook al staat de (enkelpolige) schakelaar uit.
 
Dat gepiep is het piezzoelectrisch effect. Intern in die bordjes zit een switched mode power supply die wisselstroom omzet in gelijkstroom en de spanning verlaagd. Dat doet het (onder andere) door de stroom heel snel aan en uit te schakelen.

Die bordjes blijven meestal onder stroom staan ook al staat de lamp uit zodat die microcontrollers niet steeds opnieuw moeten opstarten als je de lamp aan wil (dat kan tot een paar seconden duren).

Waarschijnlijk zitten er componenten op dat bord die onder bepaalde (lage) stroomsterkten natuurlijke vibratie vertonen. Dat verdwijnt dan wanneer de lamp effectief aan staat.

Een oplossing is lijm op de componenten doen zodat ze niet kunnen vibreren. Dat wordt vaak gedaan in electronica in slimme speakers bijvoorbeeld.
 
Terug
Bovenaan