Mr.Fingers
Well-known member
Ben eens benieuwd of er in het contract van/met Lantis met gigantische verbrekingsvergoedingen/schadevergoedingen geschermd is "mocht het project om de een of andere reden niet kunnen doorgaan".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
CD&V leverde de minister van leefmilieu?Kun je eens uitleggen wat de link met CD&V is? Ik zie namelijk eerder een link met N-VA: In 2017 was Ben Weyts (N-VA) Vlaams minister voor Mobiliteit. Een jaar later stapte zijn toenmalige kabinetschef over naar de BAM, de voorloper van Lantis.
Kun je eens uitleggen wat de link met CD&V is?
Lijst van Vlaamse ministers van Leefmilieu - Wikipedia
nl.wikipedia.org
Nu goed, jouw anti-Antwerpse reflex zal dit natuurlijk eerder richting Antwerpen/N-VA willen duwen, maar dit soort milieuzaken zijn in eerste instantie een Vlaamse bevoegdheid. De immense kostprijs van Oosterweel staat hier eigenlijk ook los van, want ook zonder deze milieuverontreiniging had men "iets" moeten doen aan het fileprobleem rond Antwerpen.
- Kris Peeters
- Hilde Crevits
- Joke Schauvlieghe
- Koen Van den Heuvel
Lijst van Vlaamse ministers van Leefmilieu - Wikipedia
nl.wikipedia.org
Nu goed, jouw anti-Antwerpse reflex zal dit natuurlijk eerder richting Antwerpen/N-VA willen duwen, maar dit soort milieuzaken zijn in eerste instantie een Vlaamse bevoegdheid. De immense kostprijs van Oosterweel staat hier eigenlijk ook los van, want ook zonder deze milieuverontreiniging had men "iets" moeten doen aan het fileprobleem rond Antwerpen.
- Kris Peeters
- Hilde Crevits
- Joke Schauvlieghe
- Koen Van den Heuvel
Wat Antwerpen betreft vind ik het wel vreemd dat Bart De Wever zo stil is inderdaad. Hij stond nochtans altijd te pronken als er goed nieuws moest verteld worden over Oosterweel. Dus wat scheelt er nu?
Mag ik er trouwens op wijzen dat het Oosterweel-tracé een mobiliteitsbevoegdheid is. In 2017 was Ben Weyts (N-VA) Vlaams minister voor Mobiliteit. Een jaar later stapte zijn toenmalige kabinetschef over naar de BAM, de voorloper van Lantis.
Waarmee ik niet wil zeggen dat CD&V mogelijks ook geen rol heeft gespeeld.
Mag ik er trouwens op wijzen dat het Oosterweel-tracé een mobiliteitsbevoegdheid is. In 2017 was Ben Weyts (N-VA) Vlaams minister voor Mobiliteit. Een jaar later stapte zijn toenmalige kabinetschef over naar de BAM, de voorloper van Lantis. Toeval zeker?Waarom wordt een zaak die 100% volksgezondheid en leefmilieu is eigenlijk steeds richting Ben Weyts gedrukt? We weten dat je een afkeer hebt van de man, maar ik zou zelfs Peter Mertens nog in bescherming nemen als hij er geen fluit mee te maken heeft.
Mag ik er trouwens op wijzen dat het Oosterweel-tracé een mobiliteitsbevoegdheid is. In 2017 was Ben Weyts (N-VA) Vlaams minister voor Mobiliteit. Een jaar later stapte zijn toenmalige kabinetschef over naar de BAM, de voorloper van Lantis. Toeval zeker?
De geschiedenis van Oosterweel (toen nog met de Lange Wapper) gaat terug tot de tijd dat Vlaanderen nog niet gehoord had van Bart De Wever of Ben Weyts.En dat het Oosterweel-tracé vooral een prestigeproject is om Ben Weyts' voorzitter-voor-het-leven Bart De Wever van de NVA te bedienen is ook puur toeval zeker?
Mag ik je eraan herinneren dat er misschien 20% van de vele miljarden wordt besteed ten gunste van gans Vlaanderen en zijn economie en 80% van de middelen puur cliëntelisme is van burgemeester Bart De Wever t.o.v. de lokale Antwerpenaar en de lokale vastgoedmagnaten? Het is dus vooral Bart De Wever en de Antwerpse N-VA elite die baat had om dit project er koste wat kost door te duwen. En dan kwam het wel heel goed uit dat Ben Weyts en zijn kabinetschef daar toevallig op de sleutelposities werden gekatapulteerd hé?
Mag ik er ook even op wijzen dat de gezondheidsrisico's van de PFOS productie reeds lang gekend waren. Toen 3M stopte met productie er van had de toen bevoegde minister Vera Dua een commissie moeten inroepen om de impact er van op de omgeving te onderzoeken, althans dat zou je toch verwachten van iemand van Groen (toen nog Agalev). Het valt me trouwens op dat Groen zeer stil is in deze zaak, die groene schepen van Zwijndrecht kreeg het er met moeite al mompelend uit dat het probleem toentertijd al aangepakt had moeten worden aangepakt. Natuurlijk kan die man zijn eigen partij niet beginnen beschuldigen.
Jaja, Groen bij hoofde van de lokale burgemeester rond het jaar 2000 en CD&V met hun historische vakministers gaan zeker niet vrijuit. Zij hebben de fout gemaakt om een gedekt potje niet te openen. Om geen slapende honden wakker te maken. Dat wil ik zeker niet ontkennen.
Maar goed, er werd toen ook niet aan die grond geroerd en was dus eerder een sluimerend probleem. Iedereen schoof het voor zich uit met de gedachte dat de volgende minister het maar moet oplossen.
Maar dan heb je wel nog de overtreffende trap van schuldig verzuim: wanneer er dan effectief spades in de grond gaan en je wéét dat dat stinkend potje letterlijk open gemaakt zal worden, wie DAN nog niet reageert, die begaat schuldig verzuim van ettelijke gradaties erger imo.
Aangezien daar los van Oosterweel nu wordt aangeraden om onder andere geen groenten meer uit eigen tuin te eten dan zal het wel wat meer zijn dan een sluimerend probleem.
Trouwens probeer toch echt eens abstractie te maken van Oosterweel en in navolging de NVA-clan en vastgoedindustrie man.
Hoe kunnen mensen nu zo iets vergetenMag ik er trouwens op wijzen dat het Oosterweel-tracé een mobiliteitsbevoegdheid is. In 2017 was Ben Weyts (N-VA) Vlaams minister voor Mobiliteit.
In de chemische industrie, net zoals in de wetenschap, geldt er voortschrijdend inzicht. Zeker vroeger werden zaken soms (te) snel gecommercialiseerd om dan jaren later te ontdekken dat er heel wat negatieve kanten waren. Het lijkt me dat in deze het vooral de opvolging achteraf, na de vervuiling, ontbrak voor gelijk welke reden. Een beetje achterdocht voor het grote geld is typisch Vlaams, en er is niets mis mee (soms is het meer dan terecht, zie Eternit), maar het lijkt me nu niet dat de chemische industrie hier de boeman is.Ik ben ook wel benieuwd naar de technische kant van dit verhaal: wat is de noodzaak om PFOS/PFAS-chemicaliën te gebruiken? GenX zou een nieuw vervaardigingsproces zijn, maar ook dat levert problemen op. Via mijn bedrijf importeren we regelmatig slibs vanuit Nederland naar België, maar de Nederlandse overheid vraagt toch steevast om de aanwezigheid van GenX in deze stroom. OVAM stelt die vragen (nog) niet. Mij lijkt dat ze op dat vlak in Nederland toch wel wat verder of strenger staan dan hier.
Ik heb ook helemaal geen chemische opleiding genoten, maar ik wil wel deze hetze tegen de chemische industrie begrijpen. We hébben chemische industrie nodig, want het heeft niet veel zin om massaal plastics af te schaffen omdat het ook een nuttige toepassing is. Ik heb dus eigenlijk nood aan nuance in dit hele verhaal. Het lijkt me te gemakkelijk om te zeggen dat "al de grote bedrijven en politici" slechterikken zijn. Er zal heel wat belangenvermenging zijn, maar ook een combinatie van productieprocessen waarvan de impact niet geheel geweten is en waarbij beleidsmakers te weinig technische kennis hebben om af te wegen of bepaalde vergunningen wel een goed idee zijn. Met de kennis van 2021 de beslissingen van 2004 gaan veroordelen lijkt me dan ook te gemakkelijk.
Wat niet wil zeggen dat er geen verantwoordelijkheid genomen mag worden, want dat is nu hét signaal dat de politiek moet geven in plaats van zondebokken te zoeken en elkaar de zwarte piet te liggen doorschuiven. Als de politiek er nu in zou falen om verantwoordelijkheid op te nemen leidt dat tot een verder wantrouwen in het systeem.
Ben "Corneel de genderneutrale vogel van Oosterweel" Weyts.
Die vervuiling is niet echt onder de radar gebleven blijkbaar, daar is al heel lang publiek beschikbare info over geweest, alleen is het nu door de werken en de deal tussen 3M en lantis als verhaal veel prominenter in beeld gekomen. Je kan je ook de vraag stellen wanneer we verkeerd waren, toen omdat we er te weinig naar keken, of nu omdat we het wat uit proportie blazen. Je mag ook niet vergeten dat we, toen die PFOS productie stilgelegd werd we nog maar net begonnen vast te stellen dat dat mogelijk toxisch zou kunnen zijn. Later wetenschappelijk onderzoek heeft meer munitie gegeven aan de hypothese dat het schadelijk is voor mensen maar zelfs nu zijn er nog geen epidemologische studies die de schadelijkheid kunnen aantonen (wat bvb wil zeggen dat er waarschijnlijk geen impact zal kunnen gemeten worden van het feit dat mensen in die regio al die decennia wel groenten en eieren uit de tuin gegeten zullen hebben)Burgeractivist in PFOS-dossier Thomas Goorden: "3M chanteerde Vlaamse regering met vertrek in 2017"
Er rijzen grote vragen bij een dading die PFOS-fabrikant 3M afsloot met de bouwheer van de Oosterweelverbinding. Burgeractivist Thomas Goorden is kritischwww.vrt.be
Ophef over deal PFOS-vervuiling bij Oosterweel: bouwheer Lantis benadrukt dat alle instanties op de hoogte waren
In dat akkoord staat dat de bedrijven niet naar de rechtbank zullen trekken tegen elkaar.www.vrt.be
Dit is mogelijk wel relevant + dat men een procedure van tientallen jaar wou vermijden die het hele Oosterweelproject zou ondergraven. Dat er een dading is afgesloten, is niet onmiddellijk fout.
Dat die vervuiling zo lang onder de radar blijft en er niets aan is gedaan, vind ik veel erger.