PFOS-vervuiling Scheldetunnel

Soms vraag ik me af of het hier om onkunde/onwetendheid gaat of om daadwerkelijk belangenvermenging. In beide gevallen gaat het om potjes willen dichthouden, om zo enige verantwoordelijkheid te ontlopen.
Beleid wordt voor een groot stuk gemaakt op blind vertrouwen. Elke minister heeft wel een overheidsinstantie die het uitvoerende of controlerende werk doet. Die instantie heeft dan een eigen directie die problemen oplost naar eigen dunken zonder dat een vak minister daarbij altijd betrokken is. Wat ook vak gedaan wordt is via kabinetsmedewerkers werken waarbij de minister een deel van zijn functie uit handen geeft aan die medewerkers.

Hoe dan ook is een minister eind verantwoordelijk en indien je beleid wil voeren op blind vertrouwen, zorg dat die verdomde organisatie en instanties dan ook echt onafhankelijk en autonoom kunnen werken.

Ovam komt nu op een ministerraad uitleg geven, nadat ze in de zoveelste shitstorm zijn beland. Waar is de pro activiteit? Waar is het oplossend vermogen?
 
Kan je ook eens uitleggen waarom je deze situatie kapot zit te minimaliseren en te relativeren? Het enige dat je hier doet is de ene oneliner na de andere posten. Pure threadverziekerij zo.

Omdat er enkel gespeculeerd kan worden en het heel rap gaat.over belangenvermenging, potjes toe houden etc. Alsof er hier house of cards toestanden gaande zijn.

Er is gewoon heel weinig geweten, te weinig om een mening te vormen. Toch al genoeg om het vreemd te vinden dat het parlement geen zin heeft in een onderzoekscommissie voor een klein plekje Antwerpen. Als er een wetenschappelijke studie zou zijn als basis om aan te tonen dat er effectief een probleem is van Gent tot Lanaken, dan zullen ze wel een efforreke doen.

Er was geen onderzoekscommissie nodig om te weten hoe het zit in Sledderlo (aparam), Hoboken (Umicore), Gent (Arcelor), dus waarom zou dat nu plots wel nodig zijn? Het is ook niet alsof het in de buurten in die steden zoveel leefbaarder is ondanks de kennis die er is bij de bevoegde instanties.

Nee, die constante achterdocht voor alles wat abstract is is de ware thread verzieker hier. Je mag hier gewoon geen afwijkende mening hebben.
 
Je mag een afwijkende mening hebben, zolang je ze beargumenteert. Anders draag je niets bij. Is dat nu zo'n moeite om van in het begin te posten wat je nu hebt neergeschreven? Dan kunnen we tenminste inhoudelijk discussiëren.

Ik zie nog altijd niet in waarom je er tegen zou zijn dat het nu wel eens tot op het bot wordt uitgespit. Waarom ben je tegen die transparantie? Wanneer blijkt dat de bevoegde minister zodanig ongerust is, dat ze zelf het initiatief neemt om op te roepen tot een onderzoekscommissie. Dan is er toch wat aan de hand? En dan vind jij het niet nodig om dat effectief uit te zoeken? Er is inderdaad te weinig geweten om een gegronde mening te vormen, daar zijn we het allemaal over eens. Maar waarom dan het initiatief om meer info te weten te kunnen komen, neerhalen? Dat snap ik niet.
 
Je mag een afwijkende mening hebben, zolang je ze beargumenteert. Anders draag je niets bij. Is dat nu zo'n moeite om van in het begin te posten wat je nu hebt neergeschreven? Dan kunnen we tenminste inhoudelijk discussiëren.

Ik zie nog altijd niet in waarom je er tegen zou zijn dat het nu wel eens tot op het bot wordt uitgespit. Waarom ben je tegen die transparantie? Wanneer blijkt dat de bevoegde minister zodanig ongerust is, dat ze zelf het initiatief neemt om op te roepen tot een onderzoekscommissie. Dan is er toch wat aan de hand? En dan vind jij het niet nodig om dat effectief uit te zoeken? Er is inderdaad te weinig geweten om een gegronde mening te vormen, daar zijn we het allemaal over eens. Maar waarom dan het initiatief om meer info te weten te kunnen komen, neerhalen? Dat snap ik niet.

Omdat het probleem niet groot genoeg is om er tijd en energie vanuit het parlement in te steken. Waarom de minister er zelf over begint kan uit eigen gewin zijn ook, was meer het gras afrijden voor de voeten van de oppositie dan wat anders. Ze heeft sowieso al slecht geacteerd als staatssecretaris dus een tweede miskleun kan ze zich niet veroorloven..

Genoeg overheidsinstanties die voldoende middelen hebben op het te onderzoeken (OVAM etc). Als het dan gaat over informatiedoorstroming, daar kan dan over gesproken worden als er effectief een probleem is van Gent tot Hasselt met significante gezondheidsproblemen, maar dat valt echt nog zeer sterk te bezien.

Het is nu ook niet alsof die onderzoekscommissies tot geweldige veranderingen of onthullingen leiden. Is gewoon een zoveelste praatbarak
 
Je weet niet genoeg om er een mening over te hebben, maar je weet wel dat het probleem niet groot genoeg is om er tijd en energie vanuit het parlement in te steken. Faut le faire. Hoe kan je dat rijmen met elkaar?

Ik zeg toch letterlijk in mijn post dat er genoeg instanties zijn om het te onderzoeken om erna eventueel over te gaan op een onderzoekscommissie.

Wat verwacht je eigenlijk dat er speciaal zou veranderen als we eerst een onderzoekscommissie zouden opstarten. Waarom is dat plots de heilige graal?

Om te weten welke fouten er zijn gemaakt binnen de administraties moet je toch eerst je probleemdefinitie uitwerken?
 
Nog altijd geen nieuws van de extra ministerraad. Hopelijk baart het geen dode mus maar ik vrees er wel wat voor.

Ik las net in DeMorgen het volgende: een jurist van Lantis kreeg een functie in het kabinet Schauvliege in het jaar dat de normen bepaald werden om Oosterweel te kunnen laten doorgaan (2017). Ondertussen werkt die persoon gewoon weer voor Lantis. Ik wil geen voorbarige conclusies trekken maar dat zijn toch zaken die je aan de burger niet uitgelegd krijgt. :wtf:
 
Laatst bewerkt:
Is Lantis geen (semi-)overheidsbedrijf?
Het merendeel van de mensen op kabinetten komen uit de ambtenarij (met inbegrip van overheidsbedrijven). Die worden voor een bepaalde periode gedetacheerd en na de verkiezingen gaan die gewoon terug naar hun ambt/bedrijf. Dus het feit dat die jurist in het kabinet uit een overheidsbedrijf komt is niet zo vreemd, maar inderdaad wel eens te bekijken of daar niet wat extra lobbywerk gevoerd is.
 
Alles is opgelost. Gewoon geen eieren meer eten van eigen kippen voor wie in de buurt woont. Jezus wat een klucht begint dit terug te worden. Niet enkel de regering wil antwoorden maar ook het volk maar dat is precies een utopie.
 

In een straal van 1,5 kilometer van de 3M-site:

  • Kinderen onder de twaalf jaar, risicopatiënten, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven of wensen zwanger te worden, worden afgeraden om zelf geteelde groenten te consumeren.
  • De rest van de bevolking wordt aangeraden om zelf geteelde groenten met mate te consumeren en dus een goede mix aan te houden met groenten die gekocht zijn. De groenten moeten steeds goed gewassen worden voor consumptie.
  • Consumptie van zelf geteeld kleinvee wordt afgeraden.
  • Drink geen grondwater.
  • Gebruik geen grondwater uit ondiepe putten om de moestuin te irrigeren of om een zwembad te vullen.
  • Gebruik geen compost samengesteld met materiaal uit de eigen tuin.
  • Consumeer geen zelf geteelde eieren.
Zone 5 kilometer

  • Eet geen eieren van eigen kweek.
Zone 5 tot 10 kilometer

  • Consumeer maximaal één zelf geteeld ei per persoon per week.
--------------
Allez, dat is toch een schuldbekentenis? Als ge nu ineens zo`n draconische maatregelen neemt terwijl die grond al tig jaren ongezond is, geven ze nu toch wel te kennen dat ze verantwoordelijk zijn voor de vergiftiging van mensen in die buurt.
 

In een straal van 1,5 kilometer van de 3M-site:

  • Kinderen onder de twaalf jaar, risicopatiënten, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven of wensen zwanger te worden, worden afgeraden om zelf geteelde groenten te consumeren.
  • De rest van de bevolking wordt aangeraden om zelf geteelde groenten met mate te consumeren en dus een goede mix aan te houden met groenten die gekocht zijn. De groenten moeten steeds goed gewassen worden voor consumptie.
  • Consumptie van zelf geteeld kleinvee wordt afgeraden.
  • Drink geen grondwater.
  • Gebruik geen grondwater uit ondiepe putten om de moestuin te irrigeren of om een zwembad te vullen.
  • Gebruik geen compost samengesteld met materiaal uit de eigen tuin.
  • Consumeer geen zelf geteelde eieren.
Zone 5 kilometer

  • Eet geen eieren van eigen kweek.
Zone 5 tot 10 kilometer

  • Consumeer maximaal één zelf geteeld ei per persoon per week.
--------------
Allez, dat is toch een schuldbekentenis? Als ge nu ineens zo`n draconische maatregelen neemt terwijl die grond al tig jaren ongezond is, geven ze nu toch wel te kennen dat ze verantwoordelijk zijn voor de vergiftiging van mensen in die buurt.
Die maatregelen/aanbevelingen zijn inderdaad best ongezien. Daar verschiet ik toch echt van.

Zoals hier al aangehaald, wat moeten die grondwerkers die daar hele dagen zitten te scheppen in het stof nu niet denken?
 
Wat doet zoiets met de waarde van je huis/grond in die streek? Wie betaalt die schade?
Nu goed, ergens zijn dit soort maatregelen niet nieuw, in de regio rond de oude zinkovens gelden vergelijkbare maatregelen, maar daar gaat die verontreiniging véél verder terug in het verleden. Dat deze PFOS verontreiniging nog kon zo relatief recent in het verleden, daar zouden toch politieke koppen voor mogen rollen... maar dat gebeurt toch niet meer in België vrees ik.
 
Die maatregelen/aanbevelingen zijn inderdaad best ongezien. Daar verschiet ik toch echt van.

Zoals hier al aangehaald, wat moeten die grondwerkers die daar hele dagen zitten te scheppen in het stof nu niet denken?

Maar ook die bewoners zelf: dat is dus al 20 jaar geleden geweten tot in de hoogste kringen, maar niemand doet iets. En maar eieren en groentjes eten uit den hof...
En dan is er blijkbaar zo'n enorme politieke druk om dat multi-miljarden prestigeproject koste wat het kost uit te voeren (zoals ik hier al meermaals heb aangeklaagd), dat er nog steeds niemand zijn mond durft opendoen.

Echt, wtf?! Leven wij hier eigenlijk in West-Europa of in Rusland of China?
 
Ik heb ook een heel interessant draadje gelezen op Twitter waarbij het VITO ook niet vrijuit zou gaan. Maar ik vind het maar niet terug... Of iemand anders die weet waarover ik het heb?
 
Ja ik snap het ook allemaal niet goed hoe dit allemaal kunnen gebeuren is. Anderhalf jaar geleden komt er een Hollywood film uit over de strijd van een advocaat tegen PFOA vervuiling. En dan blijkt er opeens ook zo'n vervuiling in Vlaanderen te bestaan waarvan de instanties die ons daartegen zouden moeten beschermen al minstens een jaar of twintig zouden moeten weten. Volgens die perimeter van 15km waar Universiteit Antwerpen vorige week met afkwam zou het om rond de 1 miljoen Vlamingen gaan die hierdoor vervuilde grond hebben, en mogelijks misschien nog meer. Heel straf dat dit pas boven water kwam door één wakkere burger die zich in die dossier vastgebeten heeft.
Ik heb ook een heel interessant draadje gelezen op Twitter waarbij het VITO ook niet vrijuit zou gaan. Maar ik vind het maar niet terug... Of iemand anders die weet waarover ik het heb?
Hier ergens https://twitter.com/search?q=thomas goorden vito&src=typed_query ?
 
Ja ik snap het ook allemaal niet goed hoe dit allemaal kunnen gebeuren is. Anderhalf jaar geleden komt er een Hollywood film uit over de strijd van een advocaat tegen PFOA vervuiling. En dan blijkt er opeens ook zo'n vervuiling in Vlaanderen te bestaan waarvan de instanties die ons daartegen zouden moeten beschermen al minstens een jaar of twintig zouden moeten weten. Volgens die perimeter van 15km waar Universiteit Antwerpen vorige week met afkwam zou het om rond de 1 miljoen Vlamingen gaan die hierdoor vervuilde grond hebben, en mogelijks misschien nog meer. Heel straf dat dit pas boven water kwam door één wakkere burger die zich in die dossier vastgebeten heeft.

Hier ergens https://twitter.com/search?q=thomas goorden vito&src=typed_query ?

Jep, thanks!

Blijkt dus dat die "opdrachthouder" die recent aangesteld werd door de Vlaamse Regering om dit te bekijken, dezelfde kerel is van het VITO die dit potje al jarenlang (mede) toegedekt houdt. Wat een demagogische volksmennerij!

Ze zouden ook doelbewust verouderde Amerikaanse EPA-normen gebruikt hebben in plaats van de huidige, strengere Europese regels. "Ze" is niet alleen het VITO maar ook het consortium die mee bouwt aan het Oosterweel-traject. Toevallig zeg. :wtf:

Dit zou echt het nieuws constant moeten domineren tot er koppen rollen.
 
Laatst bewerkt:
Vijgen na Pasen deze maatregelen natuurlijk, alle info was al jaren voor handen.

Crapuleus eigenlijk en van politieke verantwoordelijkheid is er ook nog niets gebleken.
 
Vijgen na Pasen deze maatregelen natuurlijk, alle info was al jaren voor handen.

Crapuleus eigenlijk en van politieke verantwoordelijkheid is er ook nog niets gebleken.
Wie kunnen ze hier nog voor verantwoordelijk houden? Sinds wanneer is dit gekend?
 
Jep, thanks!

Blijkt dus dat die "opdrachthouder" die recent aangesteld werd door de Vlaamse Regering om dit te bekijken, dezelfde kerel is van het VITO die dit potje al jarenlang (mede) toegedekt houdt. Wat een demagogische volksmennerij!

Ze zouden ook doelbewust verouderde Amerikaanse EPA-normen gebruikt hebben in plaats van de huidige, strengere Europese regels. "Ze" is niet alleen het VITO maar ook het consortium die mee bouwt aan het Oosterweel-traject. Toevallig zeg. :wtf:

Dit zou echt het nieuws constant moeten domineren tot er koppen rollen.

Maar dat zal niet gebeuren. Sta mij toe even bijzonder cynisch te zijn met het volgende voorbeeldje.

Zoals reeds gepost door @Tonerider staat er in een artikel van Het Nieuwsblad de lijst met voorzorgsmaatregelen van Zorg en Gezondheid. Maar wat blijkt? Als je gaat kijken op de website van Zorg en Gezondheid zelf, blijkt dat Het Nieuwsblad een zeer markante voorzorgsmaatregel niet vernoemt in haar artikel.

Het Nieuwsblad:
rfALLQ9.png


Zorg en Gezondheid.

OZNIohI.png


Drie keer raden welk bedrijf en welk project momenteel absurd veel verstuiving van braakliggende grond veroorzaakt daar in Antwerpen.
 
Terug
Bovenaan