PFOS-vervuiling Scheldetunnel

Ik vraag me eigenlijk af wat voor vervuilingen er nog boven water gaan komen, bv in het industriegebied rond de havens van Gent en Antwerpen of de grote chemiefabrieken.

En dan nog even zwijgen over de vervuilingen van grondwater door de landbouw.

Van Gent tot Tesenderlo, volgepropt met zware industrie dus die kans bestaat wel.

Er is ook nog altijd fort St Filips op rechteroever dat decennialang als dump voor chemisch afval gebruikt is:

Die is ondertussen al netjes ingepakt door DEME en De Nul. Ik ken iemand die daar aan meegeholpen heeft, draconische maatregelen om er te mogen werken.
 

PFOS werd vanaf 1976 geproduceerd in de chemische fabriek van 3M in Zwijndrecht. Een deel van van het goedje is blijkbaar in de grond rond de fabrieksterreinen terechtgekomen. Dat was zo'n 20 jaar geleden eigenlijk al bekend, schrijft De Tijd, toen de jonge onderzoeker Wim De Coen en zijn team een zware PFOS-vervuiling vaststelden in het natuurgebied Blokkersdijk, naast de fabriek van 3M. Hij kan naar eigen zeggen niet bewijzen dat 3M toen al op de hoogte was, maar het zou volgens hem bijzonder raar zijn dat de producent niet op hoogte zou zijn geweest.


Hoe dan ook: in 2002 legde 3M de productie van PFOS in Zwijndrecht stil. Maar het probleem van de PFOS-vervuiling is daarmee niet weg
Eerder deze week liet bouwheer Lantis van de Oosterweelverbinding weten dat de vervuilde grond niet wordt afgevoerd naar andere locaties, maar boven de grondwaterstand wordt aangebracht en met een waterdichte folie wordt afgedekt. Zo zou worden vermeden dat PFOS-concentraties in de onderliggende grondlagen of in het grondwater terechtkomen.


Jacob de Boer gelooft daar niet in. "Dat gaat mis. Door die folie kunnen na verloop van tijd dingen groeien", zegt hij. Het probleem wordt voor even "toegedekt", met andere woorden. "De beste optie is om de vervuilde grond te laten liggen en die met een heel dikke laag te bedekken", denkt hij. Misschien moeten we het hebben over de minst schadelijke optie, want het risico op vervuiling van het grondwater blijft.
Vlaams minister van Media en Jeugd Benjamin Dalle (CD&V) toont zich alvast niet opgezet met de démarche van zijn collega Demir gisteren. "Dit is niet de manier om samen te werken in een meerderheid, daar moet vertrouwen zijn", zegt hij vanavond in "Terzake".
 
Die is ondertussen al netjes ingepakt door DEME en De Nul. Ik ken iemand die daar aan meegeholpen heeft, draconische maatregelen om er te mogen werken.
Ah, about bloody time. Ik herinner me nog van vroeger van met de fiets te passeren dat in in “dat hoekske” altijd echt stonk als de wind uit het westen kwam.
 
Nog een "leuk" artikel.

Tot voor kort waren er in Vlaanderen geen normen op vlak van PFOS. Lantis heeft die in 2018 dan maar zelf uitgewerkt.

Twee cijfers kwamen daarbij uit de bus: 8 microgram per kilogram als grens voor het vrij gebruik van grond buiten de werfzone en 70 microgram voor de verwerking in bermen of dijken op de werf. Op basis daarvan werden belangrijke vergunningen verleend, dus ook voor de aanleg van de beveiligingsberm op het terrein van 3M.

Dus tot 70 microgram per kg werd als veilig geacht voor dumping in bermen en dijken. Voor vrij gebruik hanteert men 8 microgram per kg. Ter vergelijking, in Nederland was de norm voor gebruik in dijken en bermen toen meer dan 23x lager. Begin 2021 heeft OVAM een verstrenging gedaan, nu is het hier voor gebruik buiten werfzone ook 3 microgram per kg.

Het valt op dat de milieunormen die samen met OVAM voor het Oosterweeltracé werden vastgelegd erg ruim waren. Ze kwamen er feitelijk op neer dat Lantis de gronden met zware PFOS-vervuiling ‘vrij’ kon gebruiken op de Oosterweelwerf. In Nederland gelden veel strengere normen. Grond met een concentratie hoger dan 3 microgram wordt er als te gevaarlijk gezien om in dijken, bermen of weg-infrastructuur te verwerken.

OVAM is op de hoogte van de bodemvervuiling sinds op zijn minst 2000. En onderzoekers die bloedstalen over heel Vlaanderen onderzochten in 2009 vroegen zich af of er sprake was van contaminatie van stalen omdat sommige waarden bizar hoog waren.

In juni 2009 verscheen dan weer een andere studie van de Universiteit Antwerpen, de Universiteit van Amsterdam en de Vlaamse onderzoeksinstelling VITO. Daarin zijn metingen via bloedstalen over heel Vlaanderen terug te vinden. De PFOS-waarden, met name in de Antwerpse haven, waren extreem hoog. In die mate zelfs dat onderzoekers zich afvroegen of de potjes waarin het bloed werd bewaard niet zelf gefabriceerd waren met PFOS of aanverwante stoffen.


UAntwerpen geeft ook aan dat men niet weet of 15km perimeter genoeg is gezien er buiten die zone niet getest is.
 
Laatst bewerkt:

Mooi van Demir die bij mij toch enorm veel punten heeft gescoord. Weg met de particratie en laat ministers hun werk doen. Sommigen noemen dat te voortvarend, ik noem dat moedig!

Als ministers enkel maar mogen uitvoeren wat de partijvoorzitters beslissen kunnen we evengoed alle parlementen afschaffen en richting dictatuur gaan.
 

Mooi van Demir die bij mij toch enorm veel punten heeft gescoord. Weg met de particratie en laat ministers hun werk doen. Sommigen noemen dat te voortvarend, ik noem dat moedig!

Als ministers enkel maar mogen uitvoeren wat de partijvoorzitters beslissen kunnen we evengoed alle parlementen afschaffen en richting dictatuur gaan.

Volgens Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) is de demarche “onbegrijpelijk”: “We hebben er vrijdag een gesprek over gehad in de regering en op dat moment was er geen enkel probleem. Ik denk dat we daar nu ernstig over moeten praten”, klinkt het. Op de vraag of Demir aan boord kan blijven wilde Somers niet reageren.

Ook bij minister van Landbouw Hilde Crevits (CD&V) is er verbazing dat het dossier nu pas op tafel komt. “Wat me van het hart moet is dat mevrouw Demir straks twee jaar minister is en dat ze op geen enkel moment dit dossier geproblematiseerd heeft”, aldus Crevits.

Wat een ziekelijke houding is me dat toch. Er is een majeur probleem en iemand klopt eindelijk op tafel. Reactie? Dat hadden we niet afgesproken. Wtf.
 
Wat een ziekelijke houding is me dat toch. Er is een majeur probleem en iemand klopt eindelijk op tafel. Reactie? Dat hadden we niet afgesproken. Wtf.
"Wat me van het hart moet is dat mevrouw Demir straks twee jaar minister is en dat ze op geen enkel moment dit dossier geproblematiseerd heeft."

Properkes afschuiven, noemen ze dat. In plaats van politieke steekspelletjes mogen ze de ernstgraad van dit gebeuren wel eens onder ogen zien. De schuldvraag kan op basis van een onderzoekscommissie bepaald worden, niet door zo'n commissie van de hand te wijzen en elkaar de vinger te liggen wijzen in hun pluchen zetels. Correcte zet van Demir.
 
Begint toch meer en meer te lijken op een pot die men echt wel wil gedekt houden. Hopelijk krijgen we geen herhaling van de dioxinecrisis.
 
Ik snap eigenlijk niet wat iemand die niet betrokken partij is kan hebben tegen een -nuja- onafhankelijk onderzoek.

Het is natuurlijk ook heel onwaarschijnlijk dat Demir verwacht dat haar eigen partij hiervan schade gaat ondervinden, van wat opportunisme gaat een politicus niet dood.
 
Laatst bewerkt:
Wat een ziekelijke houding is me dat toch. Er is een majeur probleem en iemand klopt eindelijk op tafel. Reactie? Dat hadden we niet afgesproken. Wtf.
Dat kan er bij mij ook niet in, ik ben allesbehalve een Demir fan maar een onderzoekscommisie lijkt mij hier echt geen overbodige luxe.

Waarom zit iedereen zich in vreemde bochten te werken, dat ruikt vooral naar stinkende potjes die dicht moeten blijven. Ik ben echt geen alu-hoedje type maar volgens mij zijn sommige toch eens goed gaan eten met de CEO van den 3M in 't Fornuis.
 
"Wat me van het hart moet is dat mevrouw Demir straks twee jaar minister is en dat ze op geen enkel moment dit dossier geproblematiseerd heeft."

Properkes afschuiven, noemen ze dat. In plaats van politieke steekspelletjes mogen ze de ernstgraad van dit gebeuren wel eens onder ogen zien. De schuldvraag kan op basis van een onderzoekscommissie bepaald worden, niet door zo'n commissie van de hand te wijzen en elkaar de vinger te liggen wijzen in hun pluchen zetels. Correcte zet van Demir.
Ongelofelijk eigenlijk. Crevits eventjes vergeten dat zij voor Demir 15 jaar onafgebroken de verantwoordelijke minister hebben afgeleverd, waarbij zij zelf die job twee jaar lang heeft bekleed? Ja, als Demir dit al vroeger had geweten, dan had ze al vroeger moeten optreden. Maar dit dossier loopt blijkbaar al sinds 2004. Daar zou dan 15 jaar lang niemand op het kabinet of de administratie van op de hoogte zijn geweest? En dan nog. Demir zorgt er nu tenminste voor dat het dossier geproblematiseerd wordt en niet meer onder de mat kan geschoven worden. In plaats van te beginnen zwarte pieten, doe verdorie waarvoor je verkozen bent en zoek dit tot op het bot uit.

Ik ben absoluut geen fan van Zuhal Demir, maar qua integriteit en plichtsbesef kan de rest van de regering en de meerderheidspartijen, inclusief haar eigen parlementsleden, eventjes wel een puntje zuigen aan haar hoor.
 
Ongelofelijk eigenlijk. Crevits eventjes vergeten dat zij voor Demir 15 jaar onafgebroken de verantwoordelijke minister hebben afgeleverd, waarbij zij zelf die job twee jaar lang heeft bekleed? Ja, als Demir dit al vroeger had geweten, dan had ze al vroeger moeten optreden. Maar dit dossier loopt blijkbaar al sinds 2004. Daar zou dan 15 jaar lang niemand op het kabinet of de administratie van op de hoogte zijn geweest? En dan nog. Demir zorgt er nu tenminste voor dat het dossier geproblematiseerd wordt en niet meer onder de mat kan geschoven worden. In plaats van te beginnen zwarte pieten, doe verdorie waarvoor je verkozen bent en zoek dit tot op het bot uit.

Ik ben absoluut geen fan van Zuhal Demir, maar qua integriteit en plichtsbesef kan de rest van de regering en de meerderheidspartijen, inclusief haar eigen parlementsleden, eventjes wel een puntje zuigen aan haar hoor.
Helemaal mee eens. Dat dossier is zo rot als de pest, hopelijk wordt er wat duidelijkheid geschept. Ik hoop alleen dat Demir door zet en haar staart niet in trekt onder druk van.
 
"Wat me van het hart moet is dat mevrouw Demir straks twee jaar minister is en dat ze op geen enkel moment dit dossier geproblematiseerd heeft."

Properkes afschuiven, noemen ze dat. In plaats van politieke steekspelletjes mogen ze de ernstgraad van dit gebeuren wel eens onder ogen zien. De schuldvraag kan op basis van een onderzoekscommissie bepaald worden, niet door zo'n commissie van de hand te wijzen en elkaar de vinger te liggen wijzen in hun pluchen zetels. Correcte zet van Demir.
komende van een tsjeef, die milieu en omgeving al het langste hebben gehad
 
Ik heb toch ook even met open mond naar de reacties van de rest gekeken net op het journaal.
Alles leek alsof men het gedekt wil houden. Hopelijk komt er een deftig onderzoek.
 
Het is toch vreemd dat je voor je eigen departement/verantwoordelijkheden een onderzoekscommissie lanceert? Da's iets wat normaal altijd geoppert wordt door de oppositie. Ook al is dit een historisch probleem, ze is toch ook al 2j reeds bevoegd. En dan zonder dit door te spreken in de regering...

Ze (en dus bijgevolg de NVA) neemt dus echt duidelijk de vlucht vooruit, maar waarom nu? Binnen 2 weken begint de komkommertijd en in september zal deze storm alweer gaan liggen zijn, neen? Een vreemd dossier, dit.
 
Het is toch vreemd dat je voor je eigen departement/verantwoordelijkheden een onderzoekscommissie lanceert? Da's iets wat normaal altijd geoppert wordt door de oppositie. Ook al is dit een historisch probleem, ze is toch ook al 2j reeds bevoegd. En dan zonder dit door te spreken in de regering...

Ze (en dus bijgevolg de NVA) neemt dus echt duidelijk de vlucht vooruit, maar waarom nu? Binnen 2 weken begint de komkommertijd en in september zal deze storm alweer gaan liggen zijn, neen? Een vreemd dossier, dit.

Het ergste aan al die politieke spelletjes, is dat de bevolking op den duur elke politieke actie leest als een zet in het politieke spel. Terwijl er wel degelijk nog altijd veel zaken gedaan of gezegd worden uit overtuiging, plichtsbesef of persoonlijke verontwaardiging. Of dat er toch eens zonder al te veel nadenken het achterste van de tong wordt getoond.

Het is zeer duidelijk dat Demir hier soloslim heeft gespeeld, zowel tegenover haar collega's in de regering als tegenover haar eigen partij. Sommige commentatoren denken dat ze de manier van werken in Vlaanderen niet gewoon is, en daardoor per abuis teveel heeft gezegd. Maar of het nu per ongeluk was, of een weloverwogen politieke zet ... de achterliggende reden voor beide lijkt me in deze toch wel heel duidelijk dat Demir nu tot de constatatie is gekomen dat dit dossier zodanig zwaarwichtig is dat de hoogste parlementaire controle nodig is. Het parlement moet onderzoeken hoe dit is kunnen gebeuren. Demir moet nu vol aan de slag om de problemen op te lossen.

En ja, we mogen niet blind zijn voor het feit dat Demir ook al twee jaar in functie is. Het kan zijn dat ze de vlucht vooruit kiest om zichzelf veilig te stellen, maar als blijkt dat zij zelf ook al op de hoogte was, dan gaat dat in die commissie ook gewoon uitkomen. En dan is zij (en haar partij) evengoed kop van jut.

Soit. Heel de backlash van zowel haar eigen partij als van haar coalitiepartners is weer een complete, complete ramp voor het imago van de politiek he. Dat er daar nu niemand bij zowel VLD, als CD&V én bij N-VA zit die gewoon vollenbak mee op haar kar springt is compleet onverstaanbaar. Dat is gewoon een middelvinger naar Vlaanderen he. Transparantie naar uw bevolking? Alle mogelijke middelen inzetten om wat lijkt op de grootste milieuramp in onze geschiedenis te worden uit te spitten? Neen, laten we onze energie steken in het neerhalen van de minister die haar nek uitsteekt. Opnieuw: what the flying fuck. Dat is verdorie nog meer onvoorstelbaar dan ik die de loftrompet steek over Demir.

Edit: aan deze reactie van haar lijkt het me wel dat het niet 'per ongeluk' was, maar dat ze oprecht gedegouteerd is.

 
Laatst bewerkt:
Het ergste aan al die politieke spelletjes, is dat de bevolking op den duur elke politieke actie leest als een zet in het politieke spel. Terwijl er wel degelijk nog altijd veel zaken gedaan of gezegd worden uit overtuiging, plichtsbesef of persoonlijke verontwaardiging. Of dat er toch eens zonder al te veel nadenken het achterste van de tong wordt getoond.

Het is zeer duidelijk dat Demir hier soloslim heeft gespeeld, zowel tegenover haar collega's in de regering als tegenover haar eigen partij. Sommige commentatoren denken dat ze de manier van werken in Vlaanderen niet gewoon is, en daardoor per abuis teveel heeft gezegd. Maar of het nu per ongeluk was, of een weloverwogen politieke zet ... de achterliggende reden voor beide lijkt me in deze toch wel heel duidelijk dat Demir nu tot de constatatie is gekomen dat dit dossier zodanig zwaarwichtig is dat de hoogste parlementaire controle nodig is. Het parlement moet onderzoeken hoe dit is kunnen gebeuren. Demir moet nu vol aan de slag om de problemen op te lossen.

En ja, we mogen niet blind zijn voor het feit dat Demir ook al twee jaar in functie is. Het kan zijn dat ze de vlucht vooruit kiest om zichzelf veilig te stellen, maar als blijkt dat zij zelf ook al op de hoogte was, dan gaat dat in die commissie ook gewoon uitkomen. En dan is zij (en haar partij) evengoed kop van jut.

Soit. Heel de backlash van zowel haar eigen partij als van haar coalitiepartners is weer een complete, complete ramp voor het imago van de politiek he. Dat er daar nu niemand bij zowel VLD, als CD&V én bij N-VA zit die gewoon vollenbak mee op haar kar springt is compleet onverstaanbaar. Dat is gewoon een middelvinger naar Vlaanderen he. Transparantie naar uw bevolking? Alle mogelijke middelen inzetten om wat lijkt op de grootste milieuramp in onze geschiedenis te worden uit te spitten? Neen, laten we onze energie steken in het neerhalen van de minister die haar nek uitsteekt. Opnieuw: what the flying fuck. Dat is verdorie nog meer onvoorstelbaar dan ik die de loftrompet steek over Demir.
"We moeten de burger bij de politiek zien te betrekken, waarom groeit de antipolitiek toch?"
Zucht.
 
Dat kan er bij mij ook niet in, ik ben allesbehalve een Demir fan maar een onderzoekscommisie lijkt mij hier echt geen overbodige luxe.
idem
En ja, we mogen niet blind zijn voor het feit dat Demir ook al twee jaar in functie is. Het kan zijn dat ze de vlucht vooruit kiest om zichzelf veilig te stellen, maar als blijkt dat zij zelf ook al op de hoogte was, dan gaat dat in die commissie ook gewoon uitkomen. En dan is zij (en haar partij) evengoed kop van jut.
2 jaar is kort hoor. Het is ook niet dat ze pas gisteren op de hoogte zal geweest zijn, maar je moet altijd wel enige tijd geven om iets te onderzoeken/kijken wat er nodig is, voor je zo'n onderzoekscommissie opstart.

En natuurlijk is het voor een stuk ook politiek: als Demir haar voorgangers N-VA'ers waren was de kans klein dat ze dit gedaan had. Maar gewoon goed dat ze een "uitschuiver" maakte, tegen de politieke logica in. Dat dit haar kansen in de toekomst keldert (als er niks uitkomt) om hoog te scoren op de politieke ladder is wss ook wel een feit (wegens 'onbetrouwbaar voor de coalitiepartners')
 
Terug
Bovenaan