PFOS-vervuiling Scheldetunnel

't is toch te gek dat een probleem jaren onderaan de stapel blijft liggen en dat de eerste reactie bij het bovenhalen ervan is om in vraag te stellen welke politieke motieven er achter zitten.

Wie die gehele zitting bekeken heeft weet dat vier jaar na het sluiten van een dading tussen 3M en Lantis de bevoegde minister nog steeds geen inzage heeft kunnen krijgen in wat er nu precies in staat. En dat een zoveelste commissie oprichting waar dan experten vrijwillig mogen uitleg geven geen zoden meer aan de dijk zal brengen. Die onderzoekscommissie is nodig omdat ze de macht van een onderzoeksrechter heeft en mensen kan sommeren om verplicht te verschijnen en vragen te beantwoorden.
 
En volgens mij was het Coens die deze week nog zei in Ter Zake dat ze een partij zijn die dicht tegen het volk staan :laugh:
Wel, letterlijk zei hij: "Ik denk dat we echt nog meer moeten zeggen soms waar het op staat, waar wij voor gaan want wij zijn een partij ook van nabijheid, die het moet hebben van dichtbij de mensen te staan, dat kunnen vertalen, het digitale helpt ons daarin niet maar we moeten misschien soms ook eens vooraf zeggen waar we naartoe willen, dat dan ook duidelijk uitleggen aan de mensen zodanig dat ze weten waar we voor staan en dat lijkt me belangrijk."


Nu, het is niet alleen de eerste en tweede macht die wat vreemde sprongen maken gezien de ernst van deze zaak, de vierde doet mij hier ook de wenkbrauwen fronsen. De Morgen ligt er alvast niet wakker van bijvoorbeeld.
dmwdk8s.jpg


Hier gebeuren vreemde dingen. Ik krijg precies meer info van bijvoorbeeld @Avi hier dan via de politiek of kranten. (OK, de Standaard heeft wel een groot dossier nu, toegegeven)
 
Wel, letterlijk zei hij: "Ik denk dat we echt nog meer moeten zeggen soms waar het op staat, waar wij voor gaan want wij zijn een partij ook van nabijheid, die het moet hebben van dichtbij de mensen te staan, dat kunnen vertalen, het digitale helpt ons daarin niet maar we moeten misschien soms ook eens vooraf zeggen waar we naartoe willen, dat dan ook duidelijk uitleggen aan de mensen zodanig dat ze weten waar we voor staan en dat lijkt me belangrijk."

Off topic, maar eigenlijk is zelfs die quote de vaagheid zelve he :')
 
het is niet alleen de eerste en tweede macht die wat vreemde sprongen maken gezien de ernst van deze zaak, de vierde doet mij hier ook de wenkbrauwen fronsen. De Morgen ligt er alvast niet wakker van bijvoorbeeld.
Dat vind ik ook. Ik ben absoluut gene complot denker maar ik snap niet waarom dit niet de voorpagina's domineert.

Elke scheet van dat Jurgen Coninckx's verhaal werd beschreven maar hier kunnen ze enkele dat gekibbel in de politiek verslaggeven
 
Verzoek van moderatie: niveau?

Interessant, we weten blijkbaar zelfs nog niet vanaf welke drempel het voor gezondheidsproblemen kan zorgen.

Duidelijk een complot gaande op dit milieuterrorisme te bedekken!!
 
Op het moment dat 3M is gestopt met PFOS omdat het te vervuilend was, was Vera Dua (Agalev, nu Groen) minister van Leefmilieu. Groen is nu dus echt wel de laatste die moet uithalen naar Demir.
 

Interessant, we weten blijkbaar zelfs nog niet vanaf welke drempel het voor gezondheidsproblemen kan zorgen.

Duidelijk een complot gaande op dit milieuterrorisme te bedekken!!
Ik snap niet wat er aan te winnen is om hier op een forum een hoop incompetente politici en bedrijven die niks om u geven te lopen verdedigen.
 
Ik snap niet wat er aan te winnen is om hier op een forum een hoop incompetente politici en bedrijven die niks om u geven te lopen verdedigen.
Los van het feit hoe er met de vervuiling is omgegaan en heel het dossier van de graafwerken kan je toch wel wat vragen stellen bij hoe er nu van een ongeziene milieuramp gesproken wordt. Die vervuiling was blijkbaar al heel lang bekend en niemand heeft daar ooit zwaar problemen van gemaakt. De huidige werken hebben voor zover ik weet geen enkele invloed op de nu al verspreide vervuiling en net nu komt bv de UA af met het een onderzoek dat er geen eieren gegeten mogen worden in een straal van 15 km rond Antwerpen en waarschijnlijk nog een pak verder. Was dat onderzoek ook gebeurd zonder de scheldetunnel? Want zoals ik het goed begrijp zou het dan net zo relevant geweest zijn?

Als er zaken zijn gebeurd die het licht niet verdragen dan zijn dat zaken die gerelateerd waren aan de Oosterweelverbinding zoals de dading. De algemene, grootschalige PFOS vervuiling staat daar los van denk ik, als dat zo toxisch is was was er geen enkele reden om er pas aandacht beginnen aan te geven op het moment dat er gegraven wordt.
 
Los van het feit hoe er met de vervuiling is omgegaan en heel het dossier van de graafwerken kan je toch wel wat vragen stellen bij hoe er nu van een ongeziene milieuramp gesproken wordt. Die vervuiling was blijkbaar al heel lang bekend en niemand heeft daar ooit zwaar problemen van gemaakt. De huidige werken hebben voor zover ik weet geen enkele invloed op de nu al verspreide vervuiling en net nu komt bv de UA af met het een onderzoek dat er geen eieren gegeten mogen worden in een straal van 15 km rond Antwerpen en waarschijnlijk nog een pak verder. Was dat onderzoek ook gebeurd zonder de scheldetunnel? Want zoals ik het goed begrijp zou het dan net zo relevant geweest zijn?

Als er zaken zijn gebeurd die het licht niet verdragen dan zijn dat zaken die gerelateerd waren aan de Oosterweelverbinding zoals de dading. De algemene, grootschalige PFOS vervuiling staat daar los van denk ik, als dat zo toxisch is was was er geen enkele reden om er pas aandacht beginnen aan te geven op het moment dat er gegraven wordt.

Maar dat stukje in het vet is voor mij het enige relevante. Is daar grootschalige vervuiling? Was dat geweten? Is die kennis openbaar gemaakt?

en over het algemeen moeten we toch eens afstappen van 'eerst produceren en dan eens gaan onderzoeken wat de gevolgen zouden kunnen zijn'. Misschien moet dat omgekeerd gebeuren.
 
Maar dat stukje in het vet is voor mij het enige relevante. Is daar grootschalige vervuiling? Was dat geweten? Is die kennis openbaar gemaakt?

en over het algemeen moeten we toch eens afstappen van 'eerst produceren en dan eens gaan onderzoeken wat de gevolgen zouden kunnen zijn'. Misschien moet dat omgekeerd gebeuren.
Zoals ik het begrijp, maar ik ben een totale leek die pas een paar dagen geleden de afkorting PFOS voor het eerst gehoord heeft, is het inderdaad al lang duidelijk dat de vervuiling bestaat. Er was alleen veel twijfel over de effectieve schadelijkheid van PFOS, er gebeurt veel onderzoek naar maar een negatief effect op mensen bij dosissen die je normaal bij vervuiling aantreft is is nog steeds nooit bewezen. Sommige studies tonen een verband, andere dan weer niet. Echter zijn er bij in vivo en in vitro onderzoeken weldegelijk duidelijke schadelijke effecten gevonden, de kans dat er problemen zijn is dus reëel.

Net zoals hier is er in de VS al rond 2000 beslist om grotendeels te stoppen met de productie PFOS, uit voorzichtigheid en omdat er toen voor het eerst studies begonnen ten komen die op potentiële gezondheidsrisico's wezen (gecombineerd met het feit dat het toen al duidelijk was dat de chemicaliën heel algemeen in zowat iedereens lichaam aangetroffen werden).
 
Laatst bewerkt:
Dit werd gepubliceerd in 2007

Perfluorooctane sulfonate (PFOS) is the stable end product of the degradation of various perfluorinated compounds and is the predominant compound found in the environment and biota. PFOS is a widespread environmental contaminant that is found in a great diversity of wildlife species with more elevated tissue concentrations in animals from populated and industrialized areas. In this study we determined the PFOS accumulation in blood and livers of a small songbird, the great tit (Parus major), in the vicinity of a large fluorochemical plant in Antwerp, Belgium. PFOS concentrations ranged from 553 ng/g to 11359 ng/g in liver and ranged from 24 to 1625 ng/ml in blood, which are among the highest ever reported in free-living animals, and exceeded in almost all birds the hepatic benchmark concentrations for the protection of avian species

Los van het feit hoe er met de vervuiling is omgegaan en heel het dossier van de graafwerken kan je toch wel wat vragen stellen bij hoe er nu van een ongeziene milieuramp gesproken wordt. Die vervuiling was blijkbaar al heel lang bekend en niemand heeft daar ooit zwaar problemen van gemaakt. De huidige werken hebben voor zover ik weet geen enkele invloed op de nu al verspreide vervuiling en net nu komt bv de UA af met het een onderzoek dat er geen eieren gegeten mogen worden in een straal van 15 km rond Antwerpen en waarschijnlijk nog een pak verder. Was dat onderzoek ook gebeurd zonder de scheldetunnel? Want zoals ik het goed begrijp zou het dan net zo relevant geweest zijn?

Als er zaken zijn gebeurd die het licht niet verdragen dan zijn dat zaken die gerelateerd waren aan de Oosterweelverbinding zoals de dading. De algemene, grootschalige PFOS vervuiling staat daar los van denk ik, als dat zo toxisch is was was er geen enkele reden om er pas aandacht beginnen aan te geven op het moment dat er gegraven wordt.

Moest dit nu pre-Eternit of Dioxinecrisis gezegd zijn geweest had ik dat kunnen begrijpen. Hoe vaak gaan we ons als maatschappij nog in de luren laten leggen?
 
Ik snap niet wat er aan te winnen is om hier op een forum een hoop incompetente politici en bedrijven die niks om u geven te lopen verdedigen.
Niet meer of minder dan wat ordinair gestook, sommigen zijn hier niet voor een serieus gesprek te voeren.

Ik vraag me af wat de honderden werklieden die volop aan het graven zijn aan de Oosterweelverbinding er van denken.
 
Dit werd gepubliceerd in 2007





Moest dit nu pre-Eternit of Dioxinecrisis gezegd zijn geweest had ik dat kunnen begrijpen. Hoe vaak gaan we ons als maatschappij nog in de luren laten leggen?
De huidige zaak past volgens mij niet in dat rijtje thuis. Die dioxinecrisis was compleet illegaal en daar hebben de daders een gevangenisstraf gekregen, bij eternit heeft het bedrijf wetenschappelijk bewijs weggemoffeld dat asbest kanker veroorzaakte.

Da's hier niet het geval, het bedrijf is zelf gestopt met de productie nog voor dat verboden werd en nog voor dat het onomstotelijk vaststond dat het schadelijk was. De wijdverspreidheid van de vervuiling is blijkbaar al lang bekend, zoals je artikel ook aangeeft, wat er nu nieuw is is informatie over hoe de opkuis gedaan zou worden specifiek voor de graafwerken rond de Schelde en wie die factuur zou betalen, niet het bestaan van de vervuiling zelf. Nu wordt er precies geïnsinueerd dat beiden zaken nieuwe ontdekkingen zijn die geheim gehouden werden in het verleden, wat helemaal niet het geval blijkt te zijn.
 
Zwijnaarde heeft sinds 1995 een groene burgemeester. Afhankelijk van wat er nog verder boven komt zou dit wel eens een heel vervelende zaak kunnen worden voor die partij.

Verder weet ik veel te weinig over deze materie om mij uit te spreken over de grond van de zaak.
Echter is een argument als ‘het was al lang geweten’ ook niet overtuigend. Het is België he, en wanneer je politiekers over elkaar ziet rollen om de zaak te minimaliseren dan weet je dat er best wel eens een stok in het hoenderhok wordt gesmeten. Als er niets te vinden is dan zal er ook niets gevonden kunnen worden door een onderzoekscommissie.
 
Dus de toxicoloog loog?



Ik denk dat de grote hoeveelheden tabak die tijdens de uren binnenkomt een pak schadelijker is.

Ik schreef inderdaad dat Jan Tytgat een leugenaar is. :sarcastic:

Vervolgens vergezel je je post met een van de pot gerukte uitspraak en dan kom je op de Grote Ignore Lijst van mezelf, dat spaart @Loser toch wat werk, tis voor hem ook weekend.

Zwijnaarde heeft sinds 1995 een groene burgemeester. Afhankelijk van wat er nog verder boven komt zou dit wel eens een heel vervelende zaak kunnen worden voor die partij.
Aangezien dit al aansleept sinds 1995 zou dit voor zowat elke regerende partij wel eens zeer vervelend kunnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Terug
Bovenaan