PFOS-vervuiling Scheldetunnel

Ik schreef inderdaad dat Jan Tytgat een leugenaar is. :sarcastic:

Vervolgens vergezel je je post met een van de pot gerukte uitspraak en dan kom je op de Grote Ignore Lijst van mezelf, dat spaart @Loser toch wat werk, tis voor hem ook weekend.

Je ontwijkt de discussie en dat op een discussieforum.

Er is niets mis met die uitspraak. Jij begint over die arbeiders, bewijs mij gerust aan de hand van wetenschappelijk onderzoek dat PFOS minstens even schadelijk is als roken

Ik zie toch vooral een tinfoilhat cultuur hier...
 
Je ontwijkt de discussie en dat op een discussieforum.

Er is niets mis met die uitspraak. Jij begint over die arbeiders, bewijs mij gerust aan de hand van wetenschappelijk onderzoek dat PFOS minstens even schadelijk is als roken
Waarom zou dat laatste relevant zijn? Is enkel het meest schadelijke het waard om iets tegen te doen?
 
Dit is het topje van de ijsberg.

Shit als dit is schering en inslag.

Wordt doorgaans gewoon verzwegen omwille van "economische belangen en tewerkstelling".
Bedrijven -> winst
Belastingbetaler -> kanker en belastingen om gezondheidszorg te betalen

Gans deze zaak gaat daar geen verandering in brengen.
Politici profiteren teveel mee van deze praktijken. Vervuilende bedrijven geven aan de politieke klasse te vet betaalde bestuur posities en mandaten (de vermelde "economische belangen en tewerkstelling").
 
Ik zie toch vooral een tinfoilhat cultuur hier...

We zitten nog maar aan het begin van dit probleem. Het is pas sinds een jaar en eigenlijk pas sinds de start van de werken aan Oosterweel dat dit niet meer kan genegeerd worden. Al die grond die moet worden uitgegraven zal ergens naartoe moeten worden gebracht of gesaneerd. Dat het probleem al twee decennia (en langer) gekend is en dat er in die tijd amper een haan naar heeft gekraaid is al helemaal geen indicatie of bewijs dat het probleem niet groot of ernstig is. Dat is gewoon de typische Belgische lethargie.

Wat Tytgat betreft. Misschien moeten we wat die man verkondigt in de media toch maar met een korreltje zout nemen gelet op zijn meest recente démarche...
 
Oke we gaan de geloofwaardigheid van een toxicoloog BINNEN zijn expertise in twijfel trekken omwille van daden BUITEN zijn vak... Heel sterk.

En Jaja dat van die grond is al lang duidelijk dat moet ge niet blijven herhalen. Wel is het zo dat die stof slechts op hele lange termijn effect KAN hebben en dan is het nog afhankelijk van het gedrag per individu.

Lijkt mij dus echt verre van vergelijkbaar met de dioxinecrisis en dergelijke.

Maarja, overheid geeft niet om ons he, potjes toedekken wat een complot :ironic:
 
Zoals ik het begrijp, maar ik ben een totale leek die pas een paar dagen geleden de afkorting PFOS voor het eerst gehoord heeft, is het inderdaad al lang duidelijk dat de vervuiling bestaat. Er was alleen veel twijfel over de effectieve schadelijkheid van PFOS, er gebeurt veel onderzoek naar maar een negatief effect op mensen bij dosissen die je normaal bij vervuiling aantreft is is nog steeds nooit bewezen. Sommige studies tonen een verband, andere dan weer niet. Echter zijn er bij in vivo en in vitro onderzoeken weldegelijk duidelijke schadelijke effecten gevonden, de kans dat er problemen zijn is dus reëel.

Net zoals hier is er in de VS al rond 2000 beslist om grotendeels te stoppen met de productie PFOS, uit voorzichtigheid en omdat er toen voor het eerst studies begonnen ten komen die op potentiële gezondheidsrisico's wezen (gecombineerd met het feit dat het toen al duidelijk was dat de chemicaliën heel algemeen in zowat iedereens lichaam aangetroffen werden).
Het gaat em vooral over het feit dat ze wisten dat die grond vervuild was en dat er blijkbaar gefoefeld is met onderzoeken en drempelwaardes zodat ze toch konden starten met het graven van die tunnel.

Bonus: ze gaan die grond nog wat verspreiden door hem (in een zeil) op bermen en taluds te zwieren.

Als ze weten dat die grond zwaar vervuild is moet er gewoon bekeken worden wat de beste optie is: saneren, niets doen, no clue wat er nog mogelijk is. Maar nee, ze werd gekozen om gewoon te graven en die grond wat te verspreiden.
E natuurlijk kozen ze voor die optie: dat was de enige optie waarbij Lantis gewoon kon beginnen graven.

De huidige zaak past volgens mij niet in dat rijtje thuis. Die dioxinecrisis was compleet illegaal en daar hebben de daders een gevangenisstraf gekregen, bij eternit heeft het bedrijf wetenschappelijk bewijs weggemoffeld dat asbest kanker veroorzaakte.

Da's hier niet het geval, het bedrijf is zelf gestopt met de productie nog voor dat verboden werd en nog voor dat het onomstotelijk vaststond dat het schadelijk was. De wijdverspreidheid van de vervuiling is blijkbaar al lang bekend, zoals je artikel ook aangeeft, wat er nu nieuw is is informatie over hoe de opkuis gedaan zou worden specifiek voor de graafwerken rond de Schelde en wie die factuur zou betalen, niet het bestaan van de vervuiling zelf. Nu wordt er precies geïnsinueerd dat beiden zaken nieuwe ontdekkingen zijn die geheim gehouden werden in het verleden, wat helemaal niet het geval blijkt te zijn.
Daar ben ik het deels mee eens.
De vraag is vooral: hoe lang was de ernst van de situatie geweten en hoe is daar mee omgegaan.
 
Oke we gaan de geloofwaardigheid van een toxicoloog BINNEN zijn expertise in twijfel trekken omwille van daden BUITEN zijn vak... Heel sterk.

En Jaja dat van die grond is al lang duidelijk dat moet ge niet blijven herhalen. Wel is het zo dat die stof slechts op hele lange termijn effect KAN hebben en dan is het nog afhankelijk van het gedrag per individu.

Lijkt mij dus echt verre van vergelijkbaar met de dioxinecrisis en dergelijke.

Maarja, overheid geeft niet om ons he, potjes toedekken wat een complot :ironic:

Wat een bizarre redeneringen weer.

Natuurlijk heeft het plagiaat van Tytgat een weerslag op zijn academische geloofwaardigheid. Eender welke student die aan de KUL dermate driest aan plagiaat zou hebben gedaan zou voor de tuchtcommissie verschijnen. Het is dus zeker aangeraden om wat Tytgat in de media komt verkondigen in context te plaatsen. Wat je daar over de overheid komt vertellen is nog vreemder. Laat het nu net de minister van milieu zélf zijn die aan het parlement komt vragen om een onderzoekscommissie op te richten.

Geen idee waarom je in deze thread steeds opnieuw zonder grondige argumentatie de boel probeert te doen ontsporen met je giftige commentaar. Misschien moet je eens kleur gaan bekennen over wat je daartoe motiveert.
 
De vraag is vooral: hoe lang was de ernst van de situatie geweten en hoe is daar mee omgegaan.
Al lang.

 
Kan iemand in 2 zinnen eens zeggen waar dit over gaat? Precies helemaal gemist in de media tot ik vandaag vanalles hoor/lees over Demir.
 
Kan iemand in 2 zinnen eens zeggen waar dit over gaat? Precies helemaal gemist in de media tot ik vandaag vanalles hoor/lees over Demir.

3M produceert tussen 1975ish en 2000ish een chemische stof met de naam PFOS en verontreinigd daarbij de omgeving van de fabriek. Al sinds 2004 is geweten dat er een probleem is maar nu is geen uitstel meer mogelijk omdat graafwerken voor Oosterweel die vervuilde grond zijn beginnen omspitten.
 
Mijn interpretatie van die opmerkingen van Tytgat is toch anders.

De man zegt dat er nog maar weinig metingen gebeurd zijn en dat de kans groot is dat er best veel voedselproducten uit België niet aan de huidige normen voldoen, ook buiten die 15km perimeter, omdat er de voorbije decennia veel verontreiging geweest is op dat vlak. Hij raadt ook aan om gevarieerd te eten (niet enkel uit eigen tuin bv) en om producten met deze stoffen te vermijden (denk dan bv aan Teflon spray voor in de garage of sprays om kledij/schoenen waterafstotend te maken).

Zijn opmerking dat het nog niet duidelijk is welke dosis schadelijk interpreteer ik in de zin van "het is niet duidelijk of de huidige normen veilig genoeg zijn." Maar anderzijds is er ook gelatenheid omdat het door de historische vervuiling al erg moeilijk zal zijn om de huidige normen te halen.
 
Laatst bewerkt:
Zwijnaarde heeft sinds 1995 een groene burgemeester. Afhankelijk van wat er nog verder boven komt zou dit wel eens een heel vervelende zaak kunnen worden voor die partij.
Nogal een geluk dat het hier over Zwijndrecht gaat!

Het lokaal bestuur heeft hier weinig mee te maken.
 
Nogal een geluk dat het hier over Zwijndrecht gaat!

Het lokaal bestuur heeft hier weinig mee te maken.

Tis Zwijndrecht met een groene burgemeester, niet Zwijnaarde.

En of ze er weinig mee te maken hadden, eerst uiklaren wie wat op welk moment wist, nee? De groenen worden een schietschijf als blijkt dat de gemeente met een groene burgemeester nooit actie ondernomen heeft. Want milieu en omgeving zit natuurlijk voor een deel wél in het bevoegdhedenpakket van een gemeente.
 
Interessante discussie rond wat wel en wat niet geweten was door het lokale bestuur van Zwijndrecht.

Omstreeks 2010 heeft een inwoner van Zwijndrecht haar doctoraat geschreven over de vervuiling met PFOS in Zwijndrecht. De resultaten van dat doctoraat toonden natuurlijk aan dat er een probleem was. Die doctorant heeft vervolgens die studie per brief overgemaakt aan de toenmalige burgemeester van Zwijndrecht Willy Minnebo. Er kwam nooit een antwoord op die brief en vandaag moet de schepen van milieu te Zwijndrecht toegeven dat ze geen spoor van die brief kunnen vinden.

De rode draad in dit verhaal is dat informatie niet doorstroomt tussen verschillende instanties. Dat geeft de minister ook toe. Maar helaas, zoals gewoonlijk, wordt nooit de logische opvolgende vraag gesteld. Namelijk; waarom stroomt die informatie niet door? Want dan moet men een kip een kip noemen uiteraard. Met name dat mastodonten als 3M net als alle multinationals gehele bedrijven in dienst hebben die niets anders doen dan lobbyen bij overheden en andere instanties. En dat laatste verklaart mede de giftige reacties van enkele politici op de démarche van Demir. Je leest dat goed overigens. Een minister die ontdekt dat er serieus stront aan de knikker is en dat begint boven te spitten, dat is een démarche volgens haar collega's.

Los van de partijkaart die ze trekt denk ik dat we als burger in dit dossier eigenlijk als één man achter Demir moeten staan.
 
Laatst bewerkt:
Los van de partijkaart die ze trekt denk ik dat we als burger in dit dossier eigenlijk als één man achter Demir moeten staan.
Ik denk dat er niemand niet achter Demir staat in deze. Ze maakt een heel goeie beurt. En de andere politici maken een heel slechte.
 
Kan er ook een debat komen over al die overheidsinstanties zoals OVAM die blijkbaar nooit om ministers of politici heen durven om zulke zaken aan het licht te brengen?
Bij de Umicore fabriek met lood was dat exact hetzelfde en had je de media nodig die hier zaken in beweging bracht.

Indien het nut van OVAM en co enkel meten is, moeten we die toch meer autoriteit gaan geven om zelf onderzoek te doen en zelfs de overheid aan te klagen bij wanbeleid.

Daarnaast hebben we alweer een schandaal met Beke in een hoofdrol. Hoeveel levens kan die klungel nog hebben?
 
Soms vraag ik me af of het hier om onkunde/onwetendheid gaat of om daadwerkelijk belangenvermenging. In beide gevallen gaat het om potjes willen dichthouden, om zo enige verantwoordelijkheid te ontlopen.
 
Kan er ook een debat komen over al die overheidsinstanties zoals OVAM die blijkbaar nooit om ministers of politici heen durven om zulke zaken aan het licht te brengen?
Bij de Umicore fabriek met lood was dat exact hetzelfde en had je de media nodig die hier zaken in beweging bracht.

Indien het nut van OVAM en co enkel meten is, moeten we die toch meer autoriteit gaan geven om zelf onderzoek te doen en zelfs de overheid aan te klagen bij wanbeleid.

Daarnaast hebben we alweer een schandaal met Beke in een hoofdrol. Hoeveel levens kan die klungel nog hebben?

Umicore, Aparam in Genk, Arcelor in Gent... Ligt er allemaal dikker op, duidelijker bewezen maar er wordt weinig aan gedaan.

Nee liever tijd spenderen aan iets onnozelfs als PFOS
 
Umicore, Aparam in Genk, Arcelor in Gent... Ligt er allemaal dikker op, duidelijker bewezen maar er wordt weinig aan gedaan.

Nee liever tijd spenderen aan iets onnozelfs als PFOS
Kan je ook eens uitleggen waarom je deze situatie kapot zit te minimaliseren en te relativeren? Het enige dat je hier doet is de ene oneliner na de andere posten. Pure threadverziekerij zo.
 
Terug
Bovenaan