PFOS-vervuiling Scheldetunnel

Vreemd dat het OVAM geen bewaren had, maar de RvSt nu wel.

OVAM moest zwijgen onder politieke druk van de (vorige) Vlaamse Regering met de bevoegde CD&V- en N-VA ministers. Dat bleek uit een interne mail van een leidinggevende:

PFOS-vervuiling Zwijndrecht: meer bewijzen dat Vlaamse regering vroeg om niet te communiceren


Ongelofelijk trouwens, hoe deze schandalen allemaal behandeld worden als fait divers in onze pers. :wtf: We lijken het allemaal normaal te vinden dat onze Vlaamse Overheid ons allemaal staat te beliegen en bedriegen over vervuiling. Is dit het voormalig Oostblok misschien, dit China, een andere autoritaire staat?!
 

Nieuw PFOS-arrest van Raad van State werpt schaduw over voortzetting Oosterweelwerken


En hopla, de lijken blijven maar uit de kast vallen.

Ik volg al een tijdje Thomas Goorden, de burgeractivist die er zijn levenswerk van gemaakt heeft om de waarheid rond Oosterweel uit te spitten en boven te halen. Hij kent het dossier als geen ander. En hij blijft maar nieuwe corruptie en illegaliteit ontdekken in dit dossier.

Men heeft dus willens nillens vervuilde grond uitgedolven en gestockeerd in bermen, wat een illegale manier is om te bergen. Lantis is in afwachting van dit arrest alvast begonnen met een volgende fase in de hoop om de Raad van State voor te zijn. Dankzij de spoedprocedure en het harde werk tussen kerst en nieuw, wordt daar nu toch een stokje tussen gestoken. Gerechtigheid geschiedt. De werken zullen nu stilgelegd worden of een peperdure sanering moeten ondergaan.

Dit is echt het schandaaldossier van de eeuw. De Antwerpse N-VA kliek die denkt volledig boven de wet te staan om zijn prestigeproject te realiseren, op kosten van ons allemaal. En de (gezondheids)kosten lopen steeds hoger op. Wees dit indachtig als diezelfde kliek nog eens zit te neuten over een miljoen meer of minder naar Brussel of Wallonië.
Dat zijn miljarden, geen miljoentje.

En dit is geen lijk dat uit de kast valt maar de aannemer die wss een fout heeft gemaakt tijdens de uitvoering van de werken. Maw van een mug een olifant maken
 
Dat zijn miljarden, geen miljoentje.

En dit is geen lijk dat uit de kast valt maar de aannemer die wss een fout heeft gemaakt tijdens de uitvoering van de werken. Maw van een mug een olifant maken

Kijk eens aan, als ik had geweten dat fouten van aannemers door de Raad van State werden beoordeeld dan had ik er handig gebruik van kunnen maken tijdens mijn verbouwingen. Die mannen moeten het nogal druk hebben, daar bij de Raad van State. :laugh:
 
Kijk eens aan, als ik had geweten dat fouten van aannemers door de Raad van State werden beoordeeld dan had ik er handig gebruik van kunnen maken tijdens mijn verbouwingen. Die mannen moeten het nogal druk hebben, daar bij de Raad van State. :laugh:
Want uw verbouwingen zijn in opdracht van de overheid?
 
Want uw verbouwingen zijn in opdracht van de overheid?
RvS heeft niets met controle op aannemers te maken, ook niet in opdracht van de overheid. Dit doet de Raad van State:
De Raad heeft een dubbele functie:


  • als bestuurlijk rechtscollege, bestuurshandelingen (besluiten, reglementen of vergunningen) schorsen en/of vernietigen als die in strijd zijn met hogere rechtsregels.
  • advies uitbrengen over voorstellen en ontwerpen van wetten, decreten, ordonnanties of koninklijke of ministeriële besluiten; hierbij gaat de Raad de kwaliteit van de ontwerpteksten na en controleert of ze niet strijdig zijn met de Belgische grondwet of andere hogere rechtsregels.

Er wordt gewoon niet voldaan aan de regels, in concreto hier om de milieuwetgeving. De facto is gans de Oosterweelwerf momenteel een illegaal stort.

Overigens werd in 2017 al geopperd door een auditeur dat het hele project onwettig tot stand is gekomen. Er volgde echter geen uitspraak. Deze keer wel. Sommige politici blijven volharden in de boosheid en blijven doen alsof ze boven de wet staan.
 
RvS heeft niets met controle op aannemers te maken, ook niet in opdracht van de overheid. Dit doet de Raad van State:


Er wordt gewoon niet voldaan aan de regels, in concreto hier om de milieuwetgeving. De facto is gans de Oosterweelwerf momenteel een illegaal stort.

Overigens werd in 2017 al geopperd door een auditeur dat het hele project onwettig tot stand is gekomen. Er volgde echter geen uitspraak. Deze keer wel. Sommige politici blijven volharden in de boosheid en blijven doen alsof ze boven de wet staan.
In artikel staat 'Volgens de Raad van State is de werfzone daarbij niet correct afgebakend.'
Dus ja fout aannemer/bouwheer lantis
 
In artikel staat 'Volgens de Raad van State is de werfzone daarbij niet correct afgebakend.'
Dus ja fout aannemer/bouwheer lantis
Dat is wel nogal simplistisch voorgesteld. Het is niet dat ze een paar hekken verkeerd gezet hebben of een plan verkeerd getekend hebben. Ze dachten met een juridisch handigheidje (één grote werfzone inclusief 3M terreinen) een oplossing gevonden te hebben voor het vervelende probleem van de vervuilde grond. Die oplossing blijkt dus nu illegaal. Je kunt dat een "fout" noemen maar dat lijkt me toch redelijk eufemistisch.
 
OVAM moest zwijgen onder politieke druk van de (vorige) Vlaamse Regering met de bevoegde CD&V- en N-VA ministers. Dat bleek uit een interne mail van een leidinggevende:

PFOS-vervuiling Zwijndrecht: meer bewijzen dat Vlaamse regering vroeg om niet te communiceren


Ongelofelijk trouwens, hoe deze schandalen allemaal behandeld worden als fait divers in onze pers. :wtf: We lijken het allemaal normaal te vinden dat onze Vlaamse Overheid ons allemaal staat te beliegen en bedriegen over vervuiling. Is dit het voormalig Oostblok misschien, dit China, een andere autoritaire staat?!

Ik kom graag nog even terug op dat laatste puntje.

Thomas Goorden heeft ook ontdekt dat er een RUP werd opgesteld (RUP Katwilgweg, google it) op maat van Ghelamco om op die strategische plaats langs de Oosterweelverbinding er kantoorgebouwen neer te poten. En dit op de locatie van het Mediahuis waardoor een groot deel van de Vlaamse journalistiek betrokken partij is pro het realiseren van de Oosterweelverbinding.

Combineer dit nog even met het feit dat ze Manu Claeys (Straten-Generaal, voormalige actievoerder tegen Oosterweel) aangesteld hebben bij de Raad van Bestuur van overheids-bouwheer Lantis, en dan weet je dat ze gewoon alle potentiële tegenstanders in hun binnenzak hebben gestoken. Overheidscorruptie 2.0.: geef ze niet langer een ouderwets envelopje onder tafel, stel ze gewoon aan in uw Raad van Bestuur.
 

Bodemdecreet aanpassen voor Oosterweel is optie


En daar zakt mijn broek helemaal van af.

Vlaamse Overheid/Cd&V en N-VA: "Oei, heeft iemand ontdekt dat we onze eigen milieuregels overtreden voor ons megalomaan prestigeproject ten koste van de gezondheid van onze burgers-financierders?". Dju toch.
"Maar wacht eens... Dan passen we toch gewoon doodleuk de regels aan, op maat van onze eigen megalomane prestigeprojecten?!"
*applaus*

What the fuck is dit eigenlijk allemaal??? Gangsters. Pure maffia. Er is geen beter woord voor.

Een rechtstaat, meneer? Welke rechtstaat?
 

Bodemdecreet aanpassen voor Oosterweel is optie


En daar zakt mijn broek helemaal van af.

Vlaamse Overheid/Cd&V en N-VA: "Oei, heeft iemand ontdekt dat we onze eigen milieuregels overtreden voor ons megalomaan prestigeproject ten koste van de gezondheid van onze burgers-financierders?". Dju toch.
"Maar wacht eens... Dan passen we toch gewoon doodleuk de regels aan, op maat van onze eigen megalomane prestigeprojecten?!"
*applaus*

What the fuck is dit eigenlijk allemaal??? Gangsters. Pure maffia. Er is geen beter woord voor.

Een rechtstaat, meneer? Welke rechtstaat?
Pure waanzin dit.
 
Plus artikel, gelieve de relevante delen uit het artikel te posten, anders heeft het geen zin.
 
Plus artikel, gelieve de relevante delen uit het artikel te posten, anders heeft het geen zin.

Een rechtlijnig scenario dat toch op tafel ligt, vernam De Tijd, is een aanpassing van het bodemdecreet om de drie werven alsnog als één ‘project’ te beschouwen. Deze oplossing zou vermijden dat de beheersmaatschappij torenhoge kosten moet dragen om de gronden te saneren of te verplaatsen naar andere werven buiten de Oosterweelwerf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Die grond ligt er al open en bloot neem ik aan en hoe ver willen ze die verplaatsen? Linkeroever en 3M is vlakbij elkaar dus nee ik zie weinig reden tot extra gezondheidsrisico's.

Merendeel van mijn familie woont in Zwijndrecht/Linkeroever
 
Komaan zeg, is dat nu zo moeilijk voor jou om toe te geven dat er fouten zijn gemaakt, dat de wet is overtreden? Dat de piste die ze aan het onderzoeken zijn niet bijzonder koosjer is?

Als men het bodemdecreet gaat aanpassen om deze beerput te kunnen toedekken verlies ik officieel alle vertrouwen dat ik gehad heb in de N-VA. En dat komt dan van een trouwe stemmer. Het is dan maar de vraag of ik volgende keer nog wel ga stemmen. Als men er in conservatieve hoek niet in slaagt om een eerlijk parcours te fietsen stem ik nog liever blanco.

En dan maar versteld staan dat mensen cynisch worden. De cirkel is hier alvast bijna rond, ik herken de gedachtegang van mijn eigen vader en grootvader ondertussen wanneer ik aan de politiek denk.
 
Komaan zeg, is dat nu zo moeilijk voor jou om toe te geven dat er fouten zijn gemaakt, dat de wet is overtreden? Dat de piste die ze aan het onderzoeken zijn niet bijzonder koosjer is?
Ik ken de wet daar verre van voldoende voor net zoals de meesten
Maar voor mij is dit geen prestige-project maar een noodzakelijk project voor gans Vlaanderen en op termijn zou het net beter moeten zijn voor de volksgezondheid

3M moet in feite instaan voor alle kosten voor sanering
Alles steunt trouwens op grondverzetsregel uit 2004 dus weinig met NVA te maken denk ik dan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan