PFOS-vervuiling Scheldetunnel

Die reactie van de bedrijfsleider van 3M is olie op het vuur. Dat boeltje stinkt daar.

"Onze werknemers hebben 10 keer slechtere waardes en zijn nog steeds gezond."

Ik rook ook en ben ook nog steeds gezond FYI. Dat is geen correcte redenering. Over een langere termijn loop je een groter risico. Tof ook voor de werknemers dat je baas zo een uitspraak doet. Eigenlijk zouden al hun werknemers gezamenlijk ontslag moeten nemen. Er wordt totaal niet constructief meegewerkt vanuit 3M, en men gaat over lijken. En CD&V zal hier met Schauvlieghe (opnieuw) het slechtst uitkomen. Toch absoluut telkens opnieuw dė antimilieupartij in dat soort dossiers.

Ik zou harder zijn en het volledige bedrijf platleggen tot dat meer duidelijk is en met de voorwaarde dat er cooperatief en transparant meegewerkt wordt. En als blijkt dat de gezondheidsrisico's te groot zijn het boeltje - na het onderzoek sluiten. De gezondheid en het welzijn van onze mensen, dieren en omgeving moet hier op de eerste plaats komen, altijd.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me verstandiger van enkrl de vervuilende processen te stoppen . Het buikgevoel zegt natuurlijk van heel die rotte handel te sluiten voor wat men daar al die mensen heeft aangedaan. Maar een rexhter gaat niet noodzakelijk die redenering volgen en 3M is een mastodont met nagenoeg bodemloze zakken.

Ik heb liever dat de overheid het 'veilig' speelt en op de lange termijn meer kan thuishalen zo.
 
Wij bij WC-eend...

Ik ben er zeker van dat er krantenknipsels te vinden zijn waar Eternit ooit hetzelfde zei.
 
Ik denk dat we ons hier meer zorgen moeten maken of de mensen althans die toch in de randgemeentes wonen en stad Antwerpen rondom 3FM. Dan heel de corona-hysterie en de pasjes maatschappij en er mogen van mij best een paar mensen die van deze vervuiling wisten ( Weyts, Shauvliege en waarschijnlijk nog zovele andere) berecht worden en een zware straf krijgen voor massavergiftiging. Op zijn minst hun postje opruimen en hun boeltje kuisen zou al van veel verantwoordelijkheid tonen. Maar zal allemaal wel utopie weer zijn, ook die N-VA begint mij lelijk tegen te steken, zij het grote hangbord van "verantwoordelijkheid" nemen of andere ter orde roepen nu maar weer heel stilletjes he.

Dat de productie stil ligt vind ik een goede zaak maar ik denk dat we heel dat boeltje plat moet leggen. Wat me wel stoort is dat er dan weer een krantenkop in HLN staat waar er een milieu activist dit rechtstreeks linkt aan : "De Scheldetunnel komt er niet". Precies of hij daarop fier is dat dit dan het gevolg is van de afvalstoffen. Dat wekt bij mij woede op. Nu we eindelijk naar een aanvaardbare oplossing voor iedereen gaan inzake mobiliteit en ja het gaat nog wel effe duren komende jaren, gaat er daar weer ene - ik leef liever in nen boom, want ik stoot minder CO2 uit- daar weer wat polemiek rond maken; zou beter wat beter bezig zijn met de gezondheid van de omwonende mensen. Die hard getroffen zijn, hopelijk fikse schadevergoedingen zodoende dat 3FM failliet is se.
 
Lijkt me verstandiger van enkrl de vervuilende processen te stoppen . Het buikgevoel zegt natuurlijk van heel die rotte handel te sluiten voor wat men daar al die mensen heeft aangedaan. Maar een rexhter gaat niet noodzakelijk die redenering volgen en 3M is een mastodont met nagenoeg bodemloze zakken.

Ik heb liever dat de overheid het 'veilig' speelt en op de lange termijn meer kan thuishalen zo.
En wat ga je doen met de tewerkstelling?
Want wat jij nu zegt gaat onherroepelijk leiden tot het rechtstreeks ontslag van mensen. Mensen van allerlei allooi.
 
Moet volksgezondheid niet primeren op economie?
Natuurlijk.
Maar gewoon maar pleiten om 1/3de van een fabriek te sluiten zonder meer is heel drastisch. Moeten we in de eerste plaats niet kijken of we deze processen properder kunnen maken? Zou dat geen win-win zijn?
 
Iedereen richt zijn pijlen op 3m. Vele vergeten dat 3m niet het enigste bedrijf is die pfos/pfas produceerde. 3m is ermee gestopt in 2002(denk ik). Dupont in 2015!

'een 20-tal bedrijven in de Antwerpse haven afvalwater lozen in de Schelde met niet-afbreekbare PFAS-stoffen, de groep waar ook PFOS toe behoort. Het gaat onder meer om chemiebedrijven als BASF, Bayer en INEOS en petrochemische bedrijven als Exxonmobil en Total.,

Moest de overheid meer kordaat optreden, dan zouden we deze situaties niet hebben. (Elk jaar, 2 jaarlijkse controles, etc..)
 
Natuurlijk.
Maar gewoon maar pleiten om 1/3de van een fabriek te sluiten zonder meer is heel drastisch. Moeten we in de eerste plaats niet kijken of we deze processen properder kunnen maken? Zou dat geen win-win zijn?
Ze kunnen deze processen wel properder maken maar dit kan niet op 1 a 2 ween opgelost zijn. Dit duurt maanden of een paar jaar. Nieuwe installaties/leidingen,...
 
Moet volksgezondheid niet primeren op economie?
Het is altijd een afweging tussen de twee, er zijn heel veel zaken waar we volksgezondheid niet laten primeren. Auto's met verbrandingsmotoren veroorzaken elk jaar minstens tientallen doden (los van ongevallen) en nog veel meer zieken in België, we zouden die kunnen vermijden maar het kost te veel. We worden steeds welvarender en door die extra welvaart kunnen we het ons permitteren om steeds meer de kaart van volksgezondheid te trekken maar we zitten nog lang niet aan het punt waar dit absoluut kunnen doen.
 
Iedereen richt zijn pijlen op 3m. Vele vergeten dat 3m niet het enigste bedrijf is die pfos/pfas produceerde. 3m is ermee gestopt in 2002(denk ik). Dupont in 2015!

'een 20-tal bedrijven in de Antwerpse haven afvalwater lozen in de Schelde met niet-afbreekbare PFAS-stoffen, de groep waar ook PFOS toe behoort. Het gaat onder meer om chemiebedrijven als BASF, Bayer en INEOS en petrochemische bedrijven als Exxonmobil en Total.,

Moest de overheid meer kordaat optreden, dan zouden we deze situaties niet hebben. (Elk jaar, 2 jaarlijkse controles, etc..)

Ja maar de belangrijkste nuance is de hoeveelheid en de manier van lozen.
Zeggen dat chemische bedrijven lozingen doen is een open deur intrappen. Dat lijkt me logisch en ook moeilijk te vermijden.
Nog maar simpel de flare is een noodzakelijk iets. En hoewel de impact klein is, is de impact niet nul.
 
Natuurlijk.
Maar gewoon maar pleiten om 1/3de van een fabriek te sluiten zonder meer is heel drastisch. Moeten we in de eerste plaats niet kijken of we deze processen properder kunnen maken? Zou dat geen win-win zijn?

Laat dat net het punt zijn. De millieuinspectie vraagt naar exact welke uitstoten door welke processen worden veroorzaakt, en 3M hééft die informatie, maar weigert ze pertinent te delen met de overheid. Ze weten precies wat ze aan het doen zijn (en dus ook hoe ze dat kunnen vermijden) maar weigeren mee te werken. Welke optie heb je dan nog als overheid?
 
Dat mag van mij ook geen dag stilliggen. Die sluiten een oprit van de autostrade nu al af voor bijna 10 jaar. Mannekelief, probeer dat maar eens uit te leggen.
 

Nieuw PFOS-arrest van Raad van State werpt schaduw over voortzetting Oosterweelwerken


En hopla, de lijken blijven maar uit de kast vallen.

Ik volg al een tijdje Thomas Goorden, de burgeractivist die er zijn levenswerk van gemaakt heeft om de waarheid rond Oosterweel uit te spitten en boven te halen. Hij kent het dossier als geen ander. En hij blijft maar nieuwe corruptie en illegaliteit ontdekken in dit dossier.

Men heeft dus willens nillens vervuilde grond uitgedolven en gestockeerd in bermen, wat een illegale manier is om te bergen. Lantis is in afwachting van dit arrest alvast begonnen met een volgende fase in de hoop om de Raad van State voor te zijn. Dankzij de spoedprocedure en het harde werk tussen kerst en nieuw, wordt daar nu toch een stokje tussen gestoken. Gerechtigheid geschiedt. De werken zullen nu stilgelegd worden of een peperdure sanering moeten ondergaan.

Dit is echt het schandaaldossier van de eeuw. De Antwerpse N-VA kliek die denkt volledig boven de wet te staan om zijn prestigeproject te realiseren, op kosten van ons allemaal. En de (gezondheids)kosten lopen steeds hoger op. Wees dit indachtig als diezelfde kliek nog eens zit te neuten over een miljoen meer of minder naar Brussel of Wallonië.
 
Terug
Bovenaan