PFOS-vervuiling Scheldetunnel

Niets is onmogelijk, maar die kans is toch wel 1000 keer kleiner:
- Er zijn al heel veel landbouwgebieden omgezet geweest in industriezones. Maar omgekeerd heb ik nog nooit geweten.
- Daartegenover staat dat er wel al heel wat voormalige industriële sites werden omgezet in woongebieden met (moes)tuin.
De conclusies zijn snel getrokken.

Om het nog niet te hebben over zelfgekweekte kippen of eieren bijvoorbeeld die op een boerderij in gecontroleerde omstandigheden worden gekweekt.

Ik heb al vaak moeten lachen met van die hippies die hun kippen en eieren zelf kweken omdat dat "gezonder" is. En dan ga je eens gaan zien achteraan in hun hof:
- Kippenvoeder waar de muizen en ratten in zitten inclusief hun uitwerpselen
- Een dode rat (door rattenvergif?) waar de kippen lekker van aan het smullen zijn
- In de herfst en winter: kippen met onverzorgde schimmelpoten omdat ze constant in de nattigheid staan
- Op sommige plaatsen dus blijkbaar ook historische grondverontreiniging
- Enzovoort.
En maar trots zijn op hun "gezonde" producten van eigen kweek in hun lelijke hof waar ze de helft van hun vrije tijd moeten insteken. Ach, als ze zich maar kunnen bezighouden zeker? En denken dat ze goed bezig zijn.
Ik ben het met veel punten in andere discussies met je eens, maar hier sla je de bal toch volledig mis.
Ik vind het net lovenswaardig dat mensen groenten zelf planten en kippen houden. Zouden meer mensen moeten doen. Jij ook.
 
Ivm wat Zwijndrecht wist/niet wist over het PFOS-schandaal een informatieve twitter-thread:
CD&V speelt het nu wel slim. Door te zeggen dat de werken nu stil moeten liggen, duwen ze N-VA in een keuze tussen economische belangen en ecologische belangen. Als ze nu kiezen voor Oosterweel, kan N-VA later moeilijk zeggen dat CD&V niet naar de mensen keek toen mss bepaalde beslissingen verkeerd genomen werden om de werken van Oosterweek niet te schaden (toch niet zonder zichzelf tegen te spreken).
 
Ivm wat Zwijndrecht wist/niet wist over het PFOS-schandaal een informatieve twitter-thread:
CD&V speelt het nu wel slim. Door te zeggen dat de werken nu stil moeten liggen, duwen ze N-VA in een keuze tussen economische belangen en ecologische belangen. Als ze nu kiezen voor Oosterweel, kan N-VA later moeilijk zeggen dat CD&V niet naar de mensen keek toen mss bepaalde beslissingen verkeerd genomen werden om de werken van Oosterweek niet te schaden (toch niet zonder zichzelf tegen te spreken).
ze hebben al een UNO reverse kaart gespeeld. Het voorstel wordt met de grond gelijk gemaakt. Stoppen met de werken is slechter want dan laat ge alle stoffen gewoon in de grond en het grondwater. Door de werken verder te zetten wordt de vervuiling afgezonderd en/of gefilterd. Maw: CD&V kent er niets van :p Geen goede beurt van hen dus.
 
CD&V speelt het nu wel slim. Door te zeggen dat de werken nu stil moeten liggen, duwen ze N-VA in een keuze tussen economische belangen en ecologische belangen. Als ze nu kiezen voor Oosterweel, kan N-VA later moeilijk zeggen dat CD&V niet naar de mensen keek toen mss bepaalde beslissingen verkeerd genomen werden om de werken van Oosterweek niet te schaden (toch niet zonder zichzelf tegen te spreken).
Lijkt vooral een poging te zijn om wat extra zieltjes te winnen zonder stil te staan bij de gevolgen van dergelijke beslissingen.
Wil men dan ook dat men het zuiveren van het grondwater stillegt?
Heeft men al eens nagedacht welke schadevergoedingen de overheid zal moeten betalen aan de aannemers indien het werk moet stilgelegd worden?
Moest het nu zijn dat de vervuiling veroorzaakt wordt door de werken aan Oosterweel dan zou het logisch zijn om te spreken over stilleggen van de werken. In deze zie ik echter niet de hoogdringendheid om de werken stil te leggen gezien het om een historische vervuiling gaat die al +20 jaar aanwezig is en er tijdens uitvoering wel degelijk rekening mee wordt gehouden. Dat er evenwel aanpassingen/verbeteringen moeten gebeuren in het verwerken van de vervuilde grond/water sluit ik niet uit.

Wat betreft die 'verduidelijkingen' van die Niel Staes, lid van Groen (uiteraard):
Men doet vooral zelf wat men een ander verwijt wat toch van enige hypocrisie in dit dossier getuigd, zeker omtrent de communicatie naar de burgers toe. Of hoe men nu beweert van niets op de hoogte te zijn enkel en alleen omdat er enkel sprake was van vervuiling van het grondwater.
Gezien grondwater zich in rechtstreeks contact bevindt met de bodem en vaak door de bodem is geïnfiltreerd, zou ik toch al snel de klik gemaakt hebben dat ook de bodem vervuild moet zijn. Maar ja, wie ben ik?

Los van dit politiek steekspel, moet men nu maar naar oplossingen zoeken om de bodem en grondwater te saneren met behoud van Oosterweel...
 
je kan de werken stilleggen zonder het zuiveren stil te leggen, hé. Met de oosterweelwerken stilleggen bedoelt men de extra opvragingen, hé.
Maar wat is daar uiteindelijk de baat bij?
Stilleggen wilt zeggen dat er niks veranderd, de vervuiling blijft waar ze is. Verder werken wilt zeggen dat de vervuilingen afgezonderd en ingedijkt wordt.
 
In dat verband: ik wil mij nu niet heiliger voordoen dan de paus maar ik vind het bijvoorbeeld absurd dat je als bedrijf überhaupt een product mag ontwikkelen en op de markt brengen waarbij iedereen op voorhand al weet dat die niet afgebroken kan worden. Om het met een boutade te zeggen: als je op het punt staat om zo'n molecule op de markt te brengen, dan pleeg je toch eerst even een telefoontje met uw lokaal containerpark met de vraag: "Zeg Jos, wij brengen een product op de markt die onafbreekbaar is. Hebben jullie daar een container, een afvalstroom, ... voor die daarop ingespeeld is?". En als het antwoord daarop neen is, dan wordt die afvalstroom in gereedheid gebracht of breng je het niet op de markt. Simpel toch?

In mindere mate heb ik dat ook met allerlei producten die op de markt worden gegooid die niet makkelijk te recycleren zijn zoals plastiek verlijmd met hout bijvoorbeeld. Je weet al op voorhand dat dat nefast zal zijn. Maar iedereen heeft zoiets van "don't care, op de markt dumpen die handel!". Bedrijven die tonnen van hun voorwerpen op de markt brengen maar op geen enkele manier geresponsabiliseerd worden voor het end-of-life verhaal. Ik vind dat gewoon bizar:
- bizar dat je zoiets doet als bedrijf zonder daarbij na te denken
- bizar dat je zoiets tolereert als overheid

Als je ergens input hebt, dan heb je ergens output toch? Of wat denkt men eigenlijk? Dat die producten bij end-of-life op magische wijze opgaan in de maatschappij?
Ik zou het niet kunnen. Ik zou een inherente rem hebben om zoiets te doen.
Bij uitbreiding: er wordt te weinig stil gestaan bij alle mogelijke gevolgen: schadelijk voor de mens? Ach, we zien wel. Schadelijk voor het milieu? We zullen dat wel eens bekijken.

Semi related: https://www.humo.be/nieuws/ook-onze...n-ons-onderzoek-waren-problematisch~b8344e7e/

Een andere boosdoener zijn de poly- en perfluoralkylzuren, kortweg PFAS, die onder meer in wegwerpborden, verpakkingen van afhaalpizza’s, -hamburgers of -frieten en popcornemmertjes zitten. Door die PFAS is de verpakking vetbestendig, maar als er een reactie met de voeding ontstaat en die chemicaliën in het lichaam belanden, kunnen de hormonen op termijn ontregeld raken.

Uit onze analyses blijkt dat er meer dan twaalfduizend chemicaliën in verpakkingen zitten. Daar zitten stoffen bij waarvan bekend is dat ze schadelijk zijn en die nu gedeeltelijk of volledig verboden zijn, maar ook chemicaliën waarvan we niet weten welk effect ze op de gezondheid hebben. Maar fabrikanten kunnen doen wat ze willen, en ze hebben niet allemaal evenveel verantwoordelijkheidszin.

Er worden erg veel chemicaliën gebruikt bij de productie van verpakkingen, en daar is geen enkele controle op. We weten van de meeste van die chemicaliën niet wat het effect ervan is op onze gezondheid.»

En dit gaat dan alleen maar over verpakkingsmateriaal.
 

3M gaat vechten als een kat in het nauw om niet te moeten opdraaien voor de kosten van die vervuiling. De passage van 3M is gewoon misselijkmakend. Men komt onze grond en ons drinkwater vervuilen en vervolgens zegt men doodleuk dat er geen enkel bewijs bestaat dat er een probleem is voor de volksgezondheid. In dezelfde hoorzitting waar Vlaamse professors komen uitleggen dat die smeerlapperij een hele batterij aan risico's op ons los laat.
 

3M gaat vechten als een kat in het nauw om niet te moeten opdraaien voor de kosten van die vervuiling. De passage van 3M is gewoon misselijkmakend. Men komt onze grond en ons drinkwater vervuilen en vervolgens zegt men doodleuk dat er geen enkel bewijs bestaat dat er een probleem is voor de volksgezondheid. In dezelfde hoorzitting waar Vlaamse professors komen uitleggen dat die smeerlapperij een hele batterij aan risico's op ons los laat.
Had je iets anders verwacht dan?
Natuurlijk gebruikt 3M deze tactiek in plaats van “sorry we zullen alles betalen”.
 
Blijf maar rustig eieren eten iedereen...

Ik zou dit toch met een hele grote korrel zout nemen hoor.
Men heeft maar 10 stalen 'genomen' en 9 hiervan overschrijden ruimschoots de norm. Op basis hiervan kan je geen deftige besluiten nemen van hoe verspreid het probleem is. Zeker het feit dat het uitgevoerd is door een actiegroep doet me vermoeden dat de selectie van de stalen het resultaat nogal scheeftrekt. Het is beter de resultaten van de grote steekproef af te wachten...
 
Ik zou dit toch met een hele grote korrel zout nemen hoor.
Men heeft maar 10 stalen 'genomen' en 9 hiervan overschrijden ruimschoots de norm. Op basis hiervan kan je geen deftige besluiten nemen van hoe verspreid het probleem is. Zeker het feit dat het uitgevoerd is door een actiegroep doet me vermoeden dat de selectie van de stalen het resultaat nogal scheeftrekt. Het is beter de resultaten van de grote steekproef af te wachten...

Dat staat ook in het artikel:

"Grondrecht is naar eigen zeggen wel op zoek gegaan naar ‘worst cases’. Dat zijn mensen bij wie de hoogste PFOS-waarden vermoed werden, omdat ze bijvoorbeeld al heel hun leven naast de 3M-fabriek wonen en steeds groenten en eieren uit eigen tuin hebben gegeten."
 
Ik zou dit toch met een hele grote korrel zout nemen hoor.
Men heeft maar 10 stalen 'genomen' en 9 hiervan overschrijden ruimschoots de norm. Op basis hiervan kan je geen deftige besluiten nemen van hoe verspreid het probleem is. Zeker het feit dat het uitgevoerd is door een actiegroep doet me vermoeden dat de selectie van de stalen het resultaat nogal scheeftrekt. Het is beter de resultaten van de grote steekproef af te wachten...
Misschien niet van hoe verspreid het probleem is maar wel dat er duidelijk een probleem is. Wat 3M nog steeds hardnekkig ontkent ondanks alle bewijzen tot het tegendeel.
 
Ik zou dit toch met een hele grote korrel zout nemen hoor.
Men heeft maar 10 stalen 'genomen' en 9 hiervan overschrijden ruimschoots de norm. Op basis hiervan kan je geen deftige besluiten nemen van hoe verspreid het probleem is. Zeker het feit dat het uitgevoerd is door een actiegroep doet me vermoeden dat de selectie van de stalen het resultaat nogal scheeftrekt. Het is beter de resultaten van de grote steekproef af te wachten...
Dat het beperkte waarde heeft om algemene conclusies te trekken lijkt me evident maar dat wil niet zeggen dat deze testen geen betekenis hebben.

Er is zowaar iemand die de norm 168x overschrijd, te gek voor woorden...
 
Dat het beperkte waarde heeft om algemene conclusies te trekken lijkt me evident maar dat wil niet zeggen dat deze testen geen betekenis hebben.

Er is zowaar iemand die de norm 168x overschrijd, te gek voor woorden...
Neen, dat heb ik ook niet gezegd. Maar in deze gevallen kan het belangrijk zijn te achterhalen of er niet nog andere factoren zijn die hierin meespelen naast de nabijheid van de 3M. Bv. Het veelvuldig consumeren van eigen gekweekte groenten en eieren.
Misschien niet van hoe verspreid het probleem is maar wel dat er duidelijk een probleem is. Wat 3M nog steeds hardnekkig ontkent ondanks alle bewijzen tot het tegendeel.
Ik denk niet dat 3M ontkent dat er vervuiling is die afkomstig is van hen?
 
Terug
Bovenaan