PFOS-vervuiling Scheldetunnel

tgoh ge hebt dat gewoon overal aan gemeenten die aan industrie gekoppeld zijn.
Ik heb een tijd in Boom gewoond en dat is ook niet de gezondste buurt. vb. het zinkfabriek: https://www.ovam.be/boom-broekweg-zinkfabriek
Noeveren, plantsoenstraat: genoeg mensen die daar hun eigen groentjes aan het kweken zijn. En als ge daar als nieuweling kwam wonen werd ge daar ook niet over geinformeerd.

edit: terhagen: eternit-afval in de kleiputten
 
In het Gentse zou ik met al die historische textielnijverheid ook niet al te snel zelfgekweekte groenten eten. Er zit véél historische vuiligheid in onze grond en in ons water.

De mop met dat zelfgekweekt is natuurlijk dat uw pattatten en witloof uit den Delhaize even goed van een vervuild veld kunnen komen.
 
Volgens mij eten wij allemaal al héél ons leven eten op waar vergif in steekt, ademen we vergif in en wandelen we allemaal op zwaar vergiftigde grond.
Er is (weinig smakelijk) onderzoek naar gedaan, en blijkbaar duurt het in Westerse landen tegenwoordig veel langer eer een begraven lichaam tot op het bot verteerd is vergeleken met vroeger en/of minder ontwikkelde regios. Tegen het moment dat onze tijd om te gaan gekomen is, zitten we zo propvol met bewaarmiddelen en brol, dat we nog erg goed geconserveerd in onze put blijven liggen. Veel hangt natuurlijk ook af van de grond waarin begraven wordt, maar het is tegenwoordig echt geen uitzondering meer dat bij het ruimen van een graf na afloop van de concessie dat er nog redelijk wat vlees aan de botten hangt alvorens dat naar de knekelput gaat (ook al gehoord van gemeentearbeiders).
 
Er is (weinig smakelijk) onderzoek naar gedaan, en blijkbaar duurt het in Westerse landen tegenwoordig veel langer eer een begraven lichaam tot op het bot verteerd is vergeleken met vroeger en/of minder ontwikkelde regios. Tegen het moment dat onze tijd om te gaan gekomen is, zitten we zo propvol met bewaarmiddelen en brol, dat we nog erg goed geconserveerd in onze put blijven liggen. Veel hangt natuurlijk ook af van de grond waarin begraven wordt, maar het is tegenwoordig echt geen uitzondering meer dat bij het ruimen van een graf na afloop van de concessie dat er nog redelijk wat vlees aan de botten hangt alvorens dat naar de knekelput gaat (ook al gehoord van gemeentearbeiders).
Ligt dat ook niet aan de kwaliteit van de kiten enzo? Ik kan me voorstellen dat hardhout trager verteert dan een vuren kist van vroeger
 
Gent is sowieso ook zwaar vervuild met de haven daar. En wellicht nog heel wat andere vervuilende gebieden ook.
Was ook al de bedoeling dat die vervuilde grond van Oosterweel naar gent zou komen om verstopt te worden onder een park.

De Wever was interessant in de zevende dag.
Hij was heel duidelijk dat men pas vanaf 2017 berichten kreeg dat pfos gevaarlijk was. Daarvoor werd vanuit experts altijd doorgegeven dat het ok was blijkbaar en ging de politiek daar op af.
In Antwerpen heeft men wel al bij de brandweer pfos houdend blusschuim laten verbieden in 2010. Waarom?

Is weer een verhaal dat op niets slaat en vooral gericht is op doorschuiven van verantwoordelijkheid.
 
De mop met dat zelfgekweekt is natuurlijk dat uw pattatten en witloof uit den Delhaize even goed van een vervuild veld kunnen komen.

Niets is onmogelijk, maar die kans is toch wel 1000 keer kleiner:
- Er zijn al heel veel landbouwgebieden omgezet geweest in industriezones. Maar omgekeerd heb ik nog nooit geweten.
- Daartegenover staat dat er wel al heel wat voormalige industriële sites werden omgezet in woongebieden met (moes)tuin.
De conclusies zijn snel getrokken.

Om het nog niet te hebben over zelfgekweekte kippen of eieren bijvoorbeeld die op een boerderij in gecontroleerde omstandigheden worden gekweekt.

Ik heb al vaak moeten lachen met van die hippies die hun kippen en eieren zelf kweken omdat dat "gezonder" is. En dan ga je eens gaan zien achteraan in hun hof:
- Kippenvoeder waar de muizen en ratten in zitten inclusief hun uitwerpselen
- Een dode rat (door rattenvergif?) waar de kippen lekker van aan het smullen zijn
- In de herfst en winter: kippen met onverzorgde schimmelpoten omdat ze constant in de nattigheid staan
- Op sommige plaatsen dus blijkbaar ook historische grondverontreiniging
- Enzovoort.
En maar trots zijn op hun "gezonde" producten van eigen kweek in hun lelijke hof waar ze de helft van hun vrije tijd moeten insteken. Ach, als ze zich maar kunnen bezighouden zeker? En denken dat ze goed bezig zijn.
 
Ik heb al vaak moeten lachen met van die hippies die hun kippen en eieren zelf kweken omdat dat "gezonder" is. En dan ga je eens gaan zien achteraan in hun hof:
- Kippenvoeder waar de muizen en ratten in zitten inclusief hun uitwerpselen
- Een dode rat (door rattenvergif?) waar de kippen lekker van aan het smullen zijn
- In de herfst en winter: kippen met onverzorgde schimmelpoten omdat ze constant in de nattigheid staan
- Op sommige plaatsen dus blijkbaar ook historische grondverontreiniging
- Enzovoort.
En maar trots zijn op hun "gezonde" producten van eigen kweek in hun lelijke hof waar ze de helft van hun vrije tijd moeten insteken. Ach, als ze zich maar kunnen bezighouden zeker? En denken dat ze goed bezig zijn.
Dit klinkt nu wel heel raar in uit uw mond.
Ik zou gezworen hebben dat jij ook zo een hippie was met producten uit eigen uw eigen Gentse stadstuin.

Een mens kan zich dus al eens vergissen!

Kippen zijn trouwens heel nobele dieren voor een gezin. En de return in eieren is ook tof. Maar je moet zoals je zelf ook zegt dat onderhouden.

Uw opmerking over de tuin waar mensen de helft van hun vrije tijd in moeten steken is wel raar. Jij gaat alles dan verharden ofzo?
 
Niets is onmogelijk, maar die kans is toch wel 1000 keer kleiner:
- Er zijn al heel veel landbouwgebieden omgezet geweest in industriezones. Maar omgekeerd heb ik nog nooit geweten.
- Daartegenover staat dat er wel al heel wat voormalige industriële sites werden omgezet in woongebieden met (moes)tuin.
De conclusies zijn snel getrokken.

Om het nog niet te hebben over zelfgekweekte kippen of eieren bijvoorbeeld die op een boerderij in gecontroleerde omstandigheden worden gekweekt.

Ik heb al vaak moeten lachen met van die hippies die hun kippen en eieren zelf kweken omdat dat "gezonder" is. En dan ga je eens gaan zien achteraan in hun hof:
- Kippenvoeder waar de muizen en ratten in zitten inclusief hun uitwerpselen
- Een dode rat (door rattenvergif?) waar de kippen lekker van aan het smullen zijn
- In de herfst en winter: kippen met onverzorgde schimmelpoten omdat ze constant in de nattigheid staan
- Op sommige plaatsen dus blijkbaar ook historische grondverontreiniging
- Enzovoort.
En maar trots zijn op hun "gezonde" producten van eigen kweek in hun lelijke hof waar ze de helft van hun vrije tijd moeten insteken. Ach, als ze zich maar kunnen bezighouden zeker? En denken dat ze goed bezig zijn.
Volgens mij hebt ge toch nog ni veel kippenhokken gezien hoor :p
 
Dit klinkt nu wel heel raar in uit uw mond.
Ik zou gezworen hebben dat jij ook zo een hippie was met producten uit eigen uw eigen Gentse stadstuin.

Een mens kan zich dus al eens vergissen!

Kippen zijn trouwens heel nobele dieren voor een gezin. En de return in eieren is ook tof. Maar je moet zoals je zelf ook zegt dat onderhouden.

Uw opmerking over de tuin waar mensen de helft van hun vrije tijd in moeten steken is wel raar. Jij gaat alles dan verharden ofzo?

Dat is eigenlijk de tegenstelling die ik wil aantonen. Ik vind fietsen naar het werk bijvoorbeeld veel minder hippie dan de nogal vreemde drang om al uw groenten zelf beginnen te kweken als ware je een halve bio-boer in bijberoep omdat dat gezonder zou zijn.

Puur rationeel gezien is fietsen een veel efficiëntere inzet van tijd en middelen dan massaal autorijden terwijl met het kweken van groenten geen enkele efficiëntiewinsten te boeken valt.

En toch is de perceptie in Vlaanderen dat
- fietsen naar het werk = hippie (zoals men mij wellicht op dit forum ook vaak omschrijft)
- de helft van de bevolking die bio-boer is in bijberoep = normaal
 
Professionele kippenhokken of die van de random Vlaming die niet meer weet wat gedaan met de omvang van zijn tuin en daarom maar een halve bio-boerderij op poten heeft gezet vanachter in zijn hof?
Ge hebt er minder last van dan van nen hond dien om 't uur aan de deur staat om te gaan pissen.

En uw kippen vormen deel van de oplossing om de steeds stijgende afval factuur te doen laten dalen. Want uw schotelke bereid moogde ni in de groene bak kappen, maar in't kippenhok is dat geen probleem.


Ik denk nu wel dat er een boel mensen kippen en dergelijke houden om gewoon iets voor handen te hebben in den hof. Da's gelijk tegenwoordig zelf uw pintjes brouwen. Een kieken is dan ook een makkelijk en best wel tof huisdier. Ge kunt beter een kieken houden dan elk jaar een hamster te kopen voor uwe kleine waar welgeteld één week mee gespeeld wordt om dan de rest van het jaar dat beest naarstig zijn kot zien af te zoeken naar een koord om zich op te knopen aan de tralies van malcontentement.

Wat niet weg neemt dat ik het ook wel quatsch vind dat zogezegd bio uit den eigen hof beter is dan in de winkel of de ecologische voetafdruk zogezegd zou verminderen.

Volgens mij hebt ge toch nog ni veel kippenhokken gezien hoor :p
Tghoh, der is toch ook wel een serieus verschil tussen een lappeke grond van 300m² waar ze twee kippen in een hoekske duwen of een 2200m² "kiekenbos" voor 15 kippen, ne fazant en 3 pauwen (zoals bij mijn grootvader in den tijd). Ik denk dat je die eerste spijtig genoeg meer gaat aantreffen in een stevig verstedelijkt gebied.

In stevig verstedelijkte gebieden trekt dat toch wel serieus wat ratten aan, gezien die beesten niet veel andere alternatieven vinden met als gevolg wel alle bovenstaande beschreven miserie. Op den boeren buiten hebben die ratten nog andere mogelijkheden. Zo vonden de familie rat het bij mijn grootvader interessanter om de vijver leeg te roven voor een vers viske dan zich te moeten vergrijpen aan droge maïs.
 
Laatst bewerkt:
Demir lanceerde onlangs nog een propaganda-prentje waarbij ze Groen verweet aan paniekzaaierij te doen in het PFOS-dossier.

Nu zijn de resultaten bekend van de metingen van de VMM:
- In 153 van de 172 stalen is er een overschrijding van de norm
- Tot 110 keer te veel PFOS in sommige Vlaamse waterlopen, dat is een overschrijding van de norm met 11000%. Elfduizend procent.
- Naast PFOS/PFAS zitten er ook "heel veel" kwik, PCB's en dioxines in onze Vlaamse waterwegen
- Afgeraden om nog zelfgevangen vis eten
- Afgeraden om te zwemmen in de Vlaamse beken, rivieren en meren

Maar hey, het is vooral Groen die overdrijft. :wtf: :wtf:

Willen wij echt onze kinderen laten opgroeien in een omgeving waar ze nog niet eens op hun gemak in een random beekje mogen springen?! Het zijn precies doembeelden uit stripverhalen en zwarte romans van 30 jaar geleden die aan het uitkomen zijn.

En ook al is de groep die zijn vis zelf vangt om op te eten verwaarloosbaar klein, het is gewoon f*cking triestig dat dat überhaupt niet meer kan met een gerust hart.
 
Laatst bewerkt:
Demir lanceerde onlangs nog een propaganda-prentje waarbij ze Groen verweet aan paniekzaaierij te doen in het PFOS-dossier.

Nu zijn de resultaten bekend van de metingen van de VMM:
- In 153 van de 172 stalen is er een overschrijding van de norm
- Tot 110 keer te veel PFOS in sommige Vlaamse waterlopen, dat is een overschrijding van de norm met 11000%. Elfduizend procent.
- Naast PFOS/PFAS zitten er ook "heel veel" kwik, PCB's en dioxines in onze Vlaamse waterwegen
- Afgeraden om nog zelfgevangen vis eten
- Afgeraden om te zwemmen in de Vlaamse beken, rivieren en meren

Maar hey, het is vooral Groen die overdrijft. :wtf: :wtf:

Willen wij echt onze kinderen laten opgroeien in een omgeving waar ze nog niet eens op hun gemak in een random beekje mogen springen?! Het zijn precies doembeelden uit stripverhalen en zwarte romans van 30 jaar geleden die aan het uitkomen zijn.

En ook al is de groep die zijn vis zelf vangt om op te eten verwaarloosbaar klein, het is gewoon f*cking triestig dat dat überhaupt niet meer kan met een gerust hart.
Los van het feit dat dit weldegelijk erg is, wat is de trend? Want ik denk dat het 30 jaar geleden eigenlijk wel erger was gesteld algemeen gezien op vlak van vervuiling.

We zijn een zeer dichtbevolkt gebied dat ook op veel plaatsen sterk geïndustrialiseerd is/was, ik denk eerlijk gezegd dat iets anders verwachten naïef is als je denkt aan hoe laks er vroeger en nu soms met schadelijke stoffen wordt omgegaan.
 
Ach.

20 jaar later, je mag in de getroffen regio's best geen eieren of groenten uit de eigen tuin meer eten.
20 jaar en een paar dagen later, ja eigenlijk zit het spul overal, en in zeer grote hoeveelheden, een visje eten uit een random rivier, hola dat nu toch maar best niet meer.

Ja, ook dit is best grappig.

Men wilt nu al de waters gaan reinigen.
Lijkt me een onbegonnen huzarenwerkje, een kostprijs die nog generaties afbetaald zal moeten worden.
Zo precies een belofte van ja we moeten iets zeggen en euhm doen.

Een soort van publieke geheimen die ineens hot worden.
Als je de gehele historie er ooit wat van gevolgd hebt, het moest zich ergens uiten.


Het werd alom gebruikt, in en op kledij, pannen, dozen waarin voeding wordt bewaard.


Hetzelfde met al die pesticides die men ooit heeft gebruikt.
Als men daar deftige studies zou rond doen.
Pesticides gebruikt in de jaren 70 zijn, zijn ondertussen in de poolgebieden aangekomen, en tasten de genen aan van het wildleven.
Californische zeeleeuwen sterven massaal aan kankers, de schuldige, decennia oude pesticides. Die pesticides breken niet af.
And so on.


Topjes van ijsbergen. Ah ja, en die smelten in sneltempo.
 
Laatst bewerkt:
Ach.

20 jaar later, je mag in de getroffen regio's best geen eieren of groenten uit de eigen tuin meer eten.
20 jaar en een paar dagen later, ja eigenlijk zit het spul overal, en in zeer grote hoeveelheden, een visje eten uit een random rivier, hola dat nu toch maar best niet meer.

Ja, ook dit is best grappig.

Men wilt nu al de waters gaan reinigen.
Lijkt me een onbegonnen huzarenwerkje, een kostprijs die nog generaties afbetaald zal moeten worden.
Zo precies een belofte van ja we moeten iets zeggen en euhm doen.

Een soort van publieke geheimen die ineens hot worden.
Als je de gehele historie er ooit wat van gevolgd hebt, het moest zich ergens uiten.


Het werd alom gebruikt, in en op kledij, pannen, dozen waarin voeding wordt bewaard.


Hetzelfde met al die pesticides die men ooit heeft gebruikt.
Als men daar deftige studies zou rond doen.
Pesticides gebruikt in de jaren 70 zijn, zijn ondertussen in de poolgebieden aangekomen, en tasten de genen aan van het wildleven.
Californische zeeleeuwen sterven massaal aan kankers, de schuldige, decennia oude pesticides. Die pesticides breken niet af.
And so on.


Topjes van ijsbergen. Ah ja, en die smelten in sneltempo.
Gelukkig heeft de wetenschap voortschrijdend inzicht maar we zouden eigenlijk als maatschappij ook wel van mentaliteit mogen veranderen.

Niet meer kapitalisme maar minder materialisme is de oplossing. Voor de natuur moeten we het trouwens niet doen maar voor ons nageslacht.

 
Gelukkig heeft de wetenschap voortschrijdend inzicht maar we zouden eigenlijk als maatschappij ook wel van mentaliteit mogen veranderen.

Niet meer kapitalisme maar minder materialisme is de oplossing. Voor de natuur moeten we het trouwens niet doen maar voor ons nageslacht.
Kleinere veranderingen zouden ook al wat opleveren, ik denk niet dat de gemiddelde Belg nu zo bewust omgaat met vervuiling/schadelijke stoffen beperken.

- Alles opstoken in de hof want vuilzakken zijn zo duur.
- Kost wat kost het (verboden) RoundUp willen blijven gebruiken.
- Roetfilters verwijderen.
- ...

Er is nu een campagne over het correct recycleren van koelkasten, omdat je die koelgassen uit de atmosfeer wil houden. Ook zichtbaar op facebook, en de reacties daarop waren ook weer zo'n voorbeeld van pure domheid.

Over het algemeen denk ik dat veel mensen in elke maatregel meteen een soort mierenneuken/inperken van de vrijheid zien, al dan niet gelinkt aan geldklopperij van de overheid.
 
Een soort van publieke geheimen die ineens hot worden.
Als je de gehele historie er ooit wat van gevolgd hebt, het moest zich ergens uiten.


Het werd alom gebruikt, in en op kledij, pannen, dozen waarin voeding wordt bewaard.


Hetzelfde met al die pesticides die men ooit heeft gebruikt.
Als men daar deftige studies zou rond doen.
Pesticides gebruikt in de jaren 70 zijn, zijn ondertussen in de poolgebieden aangekomen, en tasten de genen aan van het wildleven.
Californische zeeleeuwen sterven massaal aan kankers, de schuldige, decennia oude pesticides. Die pesticides breken niet af.
And so on.

In dat verband: ik wil mij nu niet heiliger voordoen dan de paus maar ik vind het bijvoorbeeld absurd dat je als bedrijf überhaupt een product mag ontwikkelen en op de markt brengen waarbij iedereen op voorhand al weet dat die niet afgebroken kan worden. Om het met een boutade te zeggen: als je op het punt staat om zo'n molecule op de markt te brengen, dan pleeg je toch eerst even een telefoontje met uw lokaal containerpark met de vraag: "Zeg Jos, wij brengen een product op de markt die onafbreekbaar is. Hebben jullie daar een container, een afvalstroom, ... voor die daarop ingespeeld is?". En als het antwoord daarop neen is, dan wordt die afvalstroom in gereedheid gebracht of breng je het niet op de markt. Simpel toch?

In mindere mate heb ik dat ook met allerlei producten die op de markt worden gegooid die niet makkelijk te recycleren zijn zoals plastiek verlijmd met hout bijvoorbeeld. Je weet al op voorhand dat dat nefast zal zijn. Maar iedereen heeft zoiets van "don't care, op de markt dumpen die handel!". Bedrijven die tonnen van hun voorwerpen op de markt brengen maar op geen enkele manier geresponsabiliseerd worden voor het end-of-life verhaal. Ik vind dat gewoon bizar:
- bizar dat je zoiets doet als bedrijf zonder daarbij na te denken
- bizar dat je zoiets tolereert als overheid

Als je ergens input hebt, dan heb je ergens output toch? Of wat denkt men eigenlijk? Dat die producten bij end-of-life op magische wijze opgaan in de maatschappij?
Ik zou het niet kunnen. Ik zou een inherente rem hebben om zoiets te doen.
 
Gelukkig heeft de wetenschap voortschrijdend inzicht maar we zouden eigenlijk als maatschappij ook wel van mentaliteit mogen veranderen.

Niet meer kapitalisme maar minder materialisme is de oplossing. Voor de natuur moeten we het trouwens niet doen maar voor ons nageslacht.

Ik heb dat filmpje meermaals zien gedeeld worden door mensen die er zelf een royale levensstijl op na houden.

De stem, Julia Roberts, wel een zeer royale levensstijl, niet vies van privé jets.

Idem een Leonardo Dicaprio en andere sterren die overal gaan prediken over global warming, om dan op hun jacht te gaan liggen.

De grootte van de hypocrisie valt niet te definiëren :D
 
Terug
Bovenaan