Peter R. de Vries neergeschoten

Je zit natuurlijk altijd met het gateway effect, wat ga je legaliseren en wat niet? Ik vermoed dat anno 2021 niemand nog iets heeft tegen wat cannabis maar wat kan er nog getolereerd worden? Door het verslavende character van sommige middelen en hun bijwerkingen kunnen deze nooit door de overheid ondersteund worden imo.
Hellend vlak, ik weet het. Alcohol is intussen cultureel zéér ingeburgerd, al veroorzaakt dat ook voor veel problemen in de maatschappij. Cannabis is één ding, maar wat met heroïne? Je kan nooit grenzen bepalen zonder hypocriet te zijn, maar als bij legalisatie de grootste winstmarges (cocaïne, populair bij de rijke elites) afgeroomd worden maakt dat de maffia vleugellam. Keiharde repressie verkoopt goed als politieke propaganda, maar drugscriminelen reageren daarop door zich nog sterker te bewapenen. Dat is slechts actie-reactie zonder iets op te lossen, want repressie heeft een positief effect op het criminele verdienmodel. Dat wil niet zeggen dat repressie geschuwd moet worden, maar het is absoluut niet voldoende. Zo is voor Afghanistan ook geen zuiver militaire oplossing om de veiligheid van het land te garanderen, wel een geïntegreerde oplossing.
 
Hellend vlak, ik weet het. Alcohol is intussen cultureel zéér ingeburgerd, al veroorzaakt dat ook voor veel problemen in de maatschappij. Cannabis is één ding, maar wat met heroïne? Je kan nooit grenzen bepalen zonder hypocriet te zijn, maar als bij legalisatie de grootste winstmarges (cocaïne, populair bij de rijke elites) afgeroomd worden maakt dat de maffia vleugellam. Keiharde repressie verkoopt goed als politieke propaganda, maar drugscriminelen reageren daarop door zich nog sterker te bewapenen. Dat is slechts actie-reactie zonder iets op te lossen, want repressie heeft een positief effect op het criminele verdienmodel. Dat wil niet zeggen dat repressie geschuwd moet worden, maar het is absoluut niet voldoende. Zo is voor Afghanistan ook geen zuiver militaire oplossing om de veiligheid van het land te garanderen, wel een geïntegreerde oplossing.

Ik snap niet waarom je niet alle drugs legaal maakt? Heroine is super verslavend, maar ik denk dat er niemand ooit met Heroïne start. Dus als je alles gaat legaliseren dan kan je het ook controleren. En op die manier kan je er ook de probleem gevallen makkelijker uithalen en de nodige hulp geven aan zij die lijken af te dalen. nooit begrepen waarom zoveel mensen moeite hebben met dit in te zien. Je maakt maffia meteen onschadelijk en helpt uw hele gemeenschap direct vooruit want de zwakste die nu geen bijdrage leveren en ergens in de goot of kot liggen te trippen krijgen hulp en kunnen terug een volwaardig menselijk bestaan leven.

En het is simpel hoor, mensen die willen gebruiken gaan altijd drugs vinden, je mag het zo illegaal maken als je wil, heeft geen zin. Dus waarom het eens niet over een andere boeg smijten.
 
De legalisatie van al die drugs lijkt me zo'n naïeve utopie. De strijd tegen drugs heeft niet gewerkt dus het roer 180 graden omslaan is dan de oplossing.

Net of die cartels in zuid Amerika hun lucratieve business gaan laten verloren gaan omdat België nu rechtstreeks bij de cocaboer gaat kopen

Daartegenover: Altijd hetzelfde doen en een ander resultaat verwachten...

In Colombia zijn er onlangs bombardementen uitgevoerd. Veel verder kan je toch niet meer gaan als repressie :p.

En wat heeft Duterte behaald na zijn "war on drugs"?:
According to figures provided by the Philippines to the UNODC, crystal meth seizures have climbed in the past year and were on track to more than double in 2019.

However, the average retail price for meth, at $136 per gram, is below the $164 it cost when the war on drugs began in 2016, according to the figures. The cheaper prices, said the UNODC’s Douglas, suggests that far more of the drug is reaching the streets than is being stopped.

Gebruik is dus gestegen en de prijzen zijn zelfs gedaald. Veel bloed voor niets gevloeid.




Stel dat België en Nederland coke legaliseren en een Zuid-Amerikaans mee stapt in het verhaal (Peru bijvoorbeeld.)

Indien men tenminste niet voor de hypocriete aanpak gaat (= bezitten legaal maar produceren illegaal wat idioot is.), dan kan je tenminste een transparante logistieke ketting hebben. Je weet vanwaar het komt, Je weet waar het geld naar toegaat. Maffia in Mexico, Honduras,...) moet plots concurreren met een legaal alternatief en zien hun winsten dalen. Minder winsten, minder middelen om binnenlandse politici te beïnvloeden, wapens te kopen, guerrilla te spelen,... => minder nieuwe leden.

Idem hier: Garandeer voldoende beveiliging op de verkoopspunten en de antwerpse bendes zien de inkomsten dalen en de leden drogen op.


Moest pakweg de Benelux, Scandinavië en Duitsland in dit verhaal stappen, dat is al een gigantische afzetmarkt die verdwijnt voor de illegale sector. Dat zou al serieus kunnen tellen.
 
Ik snap niet waarom je niet alle drugs legaal maakt? Heroine is super verslavend, maar ik denk dat er niemand ooit met Heroïne start. Dus als je alles gaat legaliseren dan kan je het ook controleren. En op die manier kan je er ook de probleem gevallen makkelijker uithalen en de nodige hulp geven aan zij die lijken af te dalen. nooit begrepen waarom zoveel mensen moeite hebben met dit in te zien. Je maakt maffia meteen onschadelijk en helpt uw hele gemeenschap direct vooruit want de zwakste die nu geen bijdrage leveren en ergens in de goot of kot liggen te trippen krijgen hulp en kunnen terug een volwaardig menselijk bestaan leven.

En het is simpel hoor, mensen die willen gebruiken gaan altijd drugs vinden, je mag het zo illegaal maken als je wil, heeft geen zin. Dus waarom het eens niet over een andere boeg smijten.
Volgens mij is het nu toch ook al mogelijk om u te laten opnemen in een afkickcenter en hulp te krijgen (net zoals bij alcohol)

En als de overheid drugs legaal maakt zal men zoals bij de accijnzen op alcohol hier wel een % op willen verdienen
De illegale drugs zal dan ook nog blijven als deze goedkoper te verkrijgen is
 
Volgens mij is het nu toch ook al mogelijk om u te laten opnemen in een afkickcenter en hulp te krijgen (net zoals bij alcohol)

Ik kan u op basis van mijn anekdotische ervaringen laten weten dat de kans dat je binnen geraakt één nihil is en twee als je binnen geraakt de juiste hulp vaak niet geboden kan worden omdat de meeste op basis van vrijwillige opname werken.
 
Ik kan u op basis van mijn anekdotische ervaringen laten weten dat de kans dat je binnen geraakt één nihil is en twee als je binnen geraakt de juiste hulp vaak niet geboden kan worden omdat de meeste op basis van vrijwillige opname werken.
En wat zou er hieraan veranderen moest je drugs legaal maken ?
 
Beroepshalve kom ik vaak in aanmerking met drugs en alles wat er rond hoort. Ik denk dat velen die hier staan te roepen om het legaliseren van drugs niet weten wat voor een overlast gebruikers en verslaafden met zich meebrengen. Om nog maar te zwijgen over de maatschappelijke kost. De roep om Cannabis legaal te maken kan ik ergens nog volgen, zeker als het gaat om het medicinaal gedeelte, en daar moet een maatschappelijk en parlementair debat over mogelijk zijn. Degene die hier roepen om Cocaïne, Heroïne,... legaal te maken wil ik wel eens meenemen door onze Vlaamse steden om daar de gevolgen van dergelijke middelen te gaan bekijken. Het is ook wel vrij naïef om te gaan denken dat plotseling de hele criminele keten achter die producten stopt als de overheid het legaal maakt of in handen neemt. Het simpelste voorbeeld hiervan zijn de illegale tabaksfabrieken en alcoholstokerijen...
 
Beroepshalve kom ik vaak in aanmerking met drugs en alles wat er rond hoort. Ik denk dat velen die hier staan te roepen om het legaliseren van drugs niet weten wat voor een overlast gebruikers en verslaafden met zich meebrengen. Om nog maar te zwijgen over de maatschappelijke kost. De roep om Cannabis legaal te maken kan ik ergens nog volgen, zeker als het gaat om het medicinaal gedeelte, en daar moet een maatschappelijk en parlementair debat over mogelijk zijn. Degene die hier roepen om Cocaïne, Heroïne,... legaal te maken wil ik wel eens meenemen door onze Vlaamse steden om daar de gevolgen van dergelijke middelen te gaan bekijken. Het is ook wel vrij naïef om te gaan denken dat plotseling de hele criminele keten achter die producten stopt als de overheid het legaal maakt of in handen neemt. Het simpelste voorbeeld hiervan zijn de illegale tabaksfabrieken en alcoholstokerijen...

Die maatschappelijke kost is er al zelfs met het illegaal houden.


Juist jouw voorbeeld van illegale tabaksfabrieken en alcoholstokerijen toont waarom legalisering juist een oplossing kan zijn.

Hoeveel illegale alcoholstokerijen bestaan er nog in België? :p. Bier is goedkoop in België. Waarom zou je daarmee bezig houden? Grootste alcoholcriminaliteit die er nog is, is het verkopen van alcohol zonder accijnzen die ze uit Luxemburg halen.
En illegale alcohol gestookt door een paar louche types, iedereen weet wat er kan mislopen.

Illegale tabaksfabrieken: Je moet al grotere hoeveelheden hebben tegen dat je rendabel bent => pakkans stijgt. En ondanks dat tabak legaal is, is het gebruik van tabak langzaam over de jaren heen gedaald. Immers, de overheid kan de verpakking controleren, de verkoopplaats controleren, over communiceren, over sensibiliseren, de prijs beïnvloeden, ziekenfonds die bepaalde middelen terugbetaalt,...
Juist het feit dat het legaal is, maakt dat je het makkelijker controleren.
 
Hoeveel illegale alcoholstokerijen bestaan er nog in België? :p. Bier is goedkoop in België. Waarom zou je daarmee bezig houden? Grootste alcoholcriminaliteit die er nog is, is het verkopen van alcohol zonder accijnzen die ze uit Luxemburg halen.
En illegale alcohol gestookt door een paar louche types, iedereen weet wat er kan mislopen.
Hoeveel er zijn, is uiteraard onmogelijk te weten, anders waren ze al opgerold, maar dat ze er zijn, is een feit. En onderschat ook niet de hoeveelheid illegale alcoholproducten die worden geïmporteerd. Gewone pils in blik wordt bijvoorbeeld nagemaakt en verscheept. Voor wie het bestemd is weet ik ook niet, maar dat ik al heel wat in beslag genomen namaakbier naar het vernietigingscentrum gebracht heb, weet ik wel.
 
Beroepshalve kom ik vaak in aanmerking met drugs en alles wat er rond hoort. Ik denk dat velen die hier staan te roepen om het legaliseren van drugs niet weten wat voor een overlast gebruikers en verslaafden met zich meebrengen. Om nog maar te zwijgen over de maatschappelijke kost. De roep om Cannabis legaal te maken kan ik ergens nog volgen, zeker als het gaat om het medicinaal gedeelte, en daar moet een maatschappelijk en parlementair debat over mogelijk zijn. Degene die hier roepen om Cocaïne, Heroïne,... legaal te maken wil ik wel eens meenemen door onze Vlaamse steden om daar de gevolgen van dergelijke middelen te gaan bekijken. Het is ook wel vrij naïef om te gaan denken dat plotseling de hele criminele keten achter die producten stopt als de overheid het legaal maakt of in handen neemt. Het simpelste voorbeeld hiervan zijn de illegale tabaksfabrieken en alcoholstokerijen...
Die maatschappelijke kost is er nu toch ook al? En als je het verkopen en gebruiken uit de illegale sfeer haalt vliegt er niets meer onder de radar en kan alles beter worden gemonitord, dat lijkt me een betere zaak voor de gebruikers. De criminele keten zal minder gevaarlijk worden als de winstmarges niet zo hoog liggen. Dan loont het ook niet meer om er risico's voor te nemen. Illegale praktijken zullen wel blijven bestaan, maar de politie zal zich liever met fraudeurs bezighouden dan met criminele organisaties die zich steeds meer als cartels gaan gedragen.
 
Hoeveel er zijn, is uiteraard onmogelijk te weten, anders waren ze al opgerold, maar dat ze er zijn, is een feit. En onderschat ook niet de hoeveelheid illegale alcoholproducten die worden geïmporteerd. Gewone pils in blik wordt bijvoorbeeld nagemaakt en verscheept. Voor wie het bestemd is weet ik ook niet, maar dat ik al heel wat in beslag genomen namaakbier naar het vernietigingscentrum gebracht heb, weet ik wel.

Nochtans, pils is niet het goedkoopste bier om te produceren in de zin van kostprijs ten opzichte van de verkoopprijs heb ik mij laten vertellen. (Misschien omdat de moeilijkheid eerder ligt om de variantie tussen de brouwsels zo klein mogelijk te krijgen.)

Ik bezie het eerder als waarde per kilo.
1 kilo coke is pakweg 50.000 euro (50euro per gram in België heb ik altijd gehoord.)
1 kilo legale tabak is 130euro.
1 liter pils is 3€?

Gewoon al hierdoor moet je toch al met grote hoeveelheden handelen met tabak of nagemaakte pils. En hoe groter de hoeveelheden, hoe hoger de pakkans, hoe meer risico, hoe hoger de verkoopsprijs van het illegaal goed moet zijn om de moeite waard te zijn.

Verbaast mij dat criminelen zich bezig houden met nagemaakte pils of dat moet echt gaan over gigantische hoeveelheden.
 
Nochtans, pils is niet het goedkoopste bier om te produceren in de zin van kostprijs ten opzichte van de verkoopprijs heb ik mij laten vertellen. (Misschien omdat de moeilijkheid eerder ligt om de variantie tussen de brouwsels zo klein mogelijk te krijgen.)

Ik bezie het eerder als waarde per kilo.
1 kilo coke is pakweg 50.000 euro (50euro per gram in België heb ik altijd gehoord.)
1 kilo legale tabak is 130euro.
1 liter pils is 3€?

Gewoon al hierdoor moet je toch al met grote hoeveelheden handelen met tabak of nagemaakte pils. En hoe groter de hoeveelheden, hoe hoger de pakkans, hoe meer risico, hoe hoger de verkoopsprijs van het illegaal goed moet zijn om de moeite waard te zijn.

Verbaast mij dat criminelen zich bezig houden met nagemaakte pils of dat moet echt gaan over gigantische hoeveelheden.
Dat gaat over volledige containers die in beslag genomen worden. Neem een gemiddelde van een kleine 20.000 liter per container. Je wil in veel gevallen ook niet drinken van dat bier, meermaals meegemaakt dat de blikken tijdens het transport open knalden door de druk. Erg gezond leek me dat toch niet. :p
Ook wodka, whisky, gin en dergelijke kwamen vaak voorbij.
Neem dat we per 4-5 opleggers tabak, er een met alcohol moesten wegbrengen. Toch nog steeds een behoorlijk aandeel, en zeker als je de potentiële winst gaat bekijken.
 
(cocaïne, populair bij de rijke elites)
Populair bij iedereen hoor. Van de locale bakker tot uw dichtste buren. Ik heb lang gedacht dat vlamingen vooral zware drinkers en weedrokers waren, tot ik een beetje met coke in contact kwam.

Best ook wel pro legaliseren, zeker weed XTC allerhande psychedelica, zelfs coke.

De markt is er en dan ben je toch beter af dat het belast en gecontroleerd kan worden. De gemiddelde gebruiker is ook zelden een crimineel. Doodnormale mensen.
 
Die maatschappelijke kost is er al zelfs met het illegaal houden.


Juist jouw voorbeeld van illegale tabaksfabrieken en alcoholstokerijen toont waarom legalisering juist een oplossing kan zijn.

Hoeveel illegale alcoholstokerijen bestaan er nog in België? :p. Bier is goedkoop in België. Waarom zou je daarmee bezig houden? Grootste alcoholcriminaliteit die er nog is, is het verkopen van alcohol zonder accijnzen die ze uit Luxemburg halen.
En illegale alcohol gestookt door een paar louche types, iedereen weet wat er kan mislopen.

Illegale tabaksfabrieken: Je moet al grotere hoeveelheden hebben tegen dat je rendabel bent => pakkans stijgt. En ondanks dat tabak legaal is, is het gebruik van tabak langzaam over de jaren heen gedaald. Immers, de overheid kan de verpakking controleren, de verkoopplaats controleren, over communiceren, over sensibiliseren, de prijs beïnvloeden, ziekenfonds die bepaalde middelen terugbetaalt,...
Juist het feit dat het legaal is, maakt dat je het makkelijker controleren.

De maatschappelijke kost is er met het illegaal houden inderdaad ook. Echter zal deze nog vele malen groter zijn bij legaliteit aangezien de laatste stok achter de deur dan helemaal weg is. Om nog maar te zwijgen over de overlast. Want daar hoor je niemand die pro legalisatie is over spreken. Het probleem met gebruikers en verslaafden is niet enkel het drugsgebruik op zich. Het grootste probleem is de maatschappelijke last dat die personen zijn. Simpelste voorbeeld hiervan is de vele diefstallen die verslaafden plegen om hun verslaving te bekostigen. Of denk je nu werkelijk dat iemand die verslaafd is aan de heroïne, speed, coke,... een mooie job heeft en stabiel maandelijks inkomen?

Wat betreft de illegale tabaksfabrieken betreft gaat het er niet om wat de gebruiker doet of wat de overheid kan of wil controleren. Velen werpen het argument op dat als we drugs legaal maken de criminele keten er achter zal verdwijnen. Dat is niet het geval, vandaar dat ik refereer naar de illegale tabakshandel. De grootste afzetmarkt van die illegale fabrieken is trouwens ook niet het binnenland, maar wordt illegaal gesmokkeld naar het buitenland. Net zoals het merendeel van de afzetmarkt van coke en Heroïne niet Colombia, Pakistan of een andere productieland is.

 
De maatschappelijke kost is er met het illegaal houden inderdaad ook. Echter zal deze nog vele malen groter zijn bij legaliteit aangezien de laatste stok achter de deur dan helemaal weg is.
Ik ken niemand die gestopt is met drugs omdat het illegaal is. Als ze in aanraking komen met politie of justitie, gaan ze het gewoon beter verbergen. Van degene die ik ken die stoppen of gestopt zijn is het vaak wegens geld, werk, gezin, (geestelijke maar soms ook fysieke) gezondheid of verschieten van het slecht gaan van iemand anders.
 
Ik ken niemand die gestopt is met drugs omdat het illegaal is. Als ze in aanraking komen met politie of justitie, gaan ze het gewoon beter verbergen. Van degene die ik ken die stoppen of gestopt zijn is het vaak wegens geld, werk, gezin, (geestelijke maar soms ook fysieke) gezondheid of verschieten van het slecht gaan van iemand anders.
Als je het legaliseert ga je sowieso meer gebruikers zien, omdat de drempel lager is. Wie er ooit mee begonnen is, zal hem de illegaliteit inderdaad niet aantrekken, maar dat zijn ook weer geen meerderheden.
 
Als je het legaliseert ga je sowieso meer gebruikers zien, omdat de drempel lager is. Wie er ooit mee begonnen is, zal hem de illegaliteit inderdaad niet aantrekken, maar dat zijn ook weer geen meerderheden.
Maar als je legaliseert is het netwerk wel transparant, nu is dat niet het geval. Dat mensen op zoek gaan naar een roes is niet nieuw. Maar welke pistes hebben we dan nog naast legalisatie en repressie (met zeer strenge straffen voor producenten, gebruikers, dealers en al wat daarrond zweeft)? Daar ben ik wel benieuwd naar.
 
Ik ken niemand die gestopt is met drugs omdat het illegaal is. Als ze in aanraking komen met politie of justitie, gaan ze het gewoon beter verbergen. Van degene die ik ken die stoppen of gestopt zijn is het vaak wegens geld, werk, gezin, (geestelijke maar soms ook fysieke) gezondheid of verschieten van het slecht gaan van iemand anders.
Ik beweer toch niet dat gebruikers automatisch gaan stoppen als ze in aanraking komen met justitie of politie? Hetgeen men wel heeft is dat men die mensen in een bepaalde richting kan duwen, al dan niet gedwongen. Zo heeft men in verschillende rechtbanken reeds een drugsbehandelingskamer opgericht waar wordt gekeken welke hulpverlening men verslaafden kan aanbieden die strafbare feiten plegen ten gevolge van hun verslaving. Wanneer zo een hulpverleningstraject dan positief wordt afgelegd vervalt de strafvordering. Bij legalisatie vallen zo een zaken volledig weg en is het aan de verslaafde en enkel aan hem om maar de gepaste hulp te gaan zoeken. Zoals ik zei is de denkbeeldige stok achter de deur dan volledig weg.

In de ganse legalisatiediscussie worden twee voornaamste argumenten steeds opgeworpen door het pro-kamp.

1) De eindgebruiker krijgt bij legalisatie een "clean, zuiver en proper" product: Dat kan voor Cannabis misschien wel opgaan en daar moet inderdaad een debat rond komen zoals ik reeds schreef, zeker wat betreft het medicinale. Welk clean product wil je aanbieden bij Coke, Heroïne, speed, MDMA,...? Het overgrote deel van die rommel wordt gemaakt van chemische zaken als velgenreiniger en toiletontstopper. Zelfs je "natuurlijke producten" als coke en Heroïne worden eerst chemisch bewerkt voor het op de markt komt. Denk je nu werkelijk dat men een clean product krijgt als men die zaken gaat legaliseren?

2) De criminele keten achter de verdovende middelen zal verdwijnen als sneeuw voor de zon: Klopt niet, zie mijn post over illegale tabakshandel. Criminele organisaties zullen altijd opzoek gaan naar een parallel circuit door bijvoorbeeld hun illegaal product veel goedkoper aan te bieden dan dat een overheid dit kan.
 
Zou illegale tabakshandel niet veel omvangrijker zijn en een grotere negatieve impact hebben op de maatschappij als tabak tout court verboden zou zijn? Je hebt gelijk dat de criminele keten niet zal verdwijnen, maar ik denk dat we ons die illusie ook niet mogen maken dat er een wonderlijke manier bestaat dat roesmiddelen 100% legaal geproduceerd, verhandeld en geconsumeerd zullen worden. De prohibitie in de VS heeft toch ook aangewezen dat totaalverboden zorgen voor circuits die volledig buiten het wettelijke kader vallen. Met de hoge winstmarges zorg je dan voor een dodelijke concurrentie tussen misdaadcartels die een stuk van de taart willen. Met legalisering heb je toch meer zicht en controle op. Zelfde met prostitutie: je kan het gedogen en een wettelijk kader scheppen (ook ter bescherming van de mensen die zich aanbieden) of je kan het verbieden en de gehele markt naar de onderwereld duwen waardoor je er helemaal geen vat of zicht meer op hebt.
 
Terug
Bovenaan