Pelletkachel

TNTim

Well-known member
Vorige week stond er een prijsvergelijking in Het Nieuwsblad van verschillende manieren om te verwarmen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220310_96934562

De absolute winnaar puur op vlak van prijs lijkt mij een pelletkachel.
Pellets voor een jaar kosten +-800€, installatiekost van 2.000€- 6.000€.
Een jaar verwarmen met gas kostte met de hoge prijzen van vorige week +- 2.500€.

Terugverdientijd van +- 2 jaar bij hoge gasprijzen dus.

Is dit echt een nobrainer om te installeren als je er de plaats voor hebt?
Zijn er mensen die er één hebben? Content of malcontent ervan?

Stralingswarmte VS volledige woning met centrale verwarming. 🤷🏼

Tenzij je een systeem van centrale verwarming aansluit op een pelletkachel, maar dan zit je weer in een andere prijscategorie.
Mijn ouders zijn daarvoor aan het kijken, kachel alleen is al 8k, exclusief afbreken de huidige houtkachel en installatie pelletkachel (de houtkachel nu is aangesloten op centrale verwarming).

Hmm, met allemaal aparte kamers en niet echt een centraal punt lijkt me dat inderdaad minder handig.

Wij hebben een open living/keuken en de trap naar de slaapkamers/badkamer vertrekt ook in onze living.
De afgelopen winters stonden enkel de radiatoren in de living aan omdat de warmte door de open trap ook naar boven trekt, die op de slaapkamers hoogst uitzonderlijk eens als het enorm hard vroor. Badkamer verwarmen we bij met een elektrisch straalkachelke, ook al hangt er een radiator.

Pelletkachel lijkt me handig om de temperatuur in de living/keuken goedkoop een pak hoger te brengen en daarna evt nog een stuk bij te verwarmen met aardgas tot de gewenste temperatuur.

Hier een mcz alea besteld, en 2 palletn pellets. Leverancier van pellets zag het toch ook niet te rooskleuring in met de leverbaarheid van pellets in de nabije toekomst.
Ik hoop toch ergens een 5000 van de 12000 kWh gasverbruik op te vangen met die kachel. Meer is altijd beter natuurlijk

Stralingswarmte VS volledige woning met centrale verwarming. 🤷🏼

Tenzij je een systeem van centrale verwarming aansluit op een pelletkachel, maar dan zit je weer in een andere prijscategorie.
Mijn ouders zijn daarvoor aan het kijken, kachel alleen is al 8k, exclusief afbreken de huidige houtkachel en installatie pelletkachel (de houtkachel nu is aangesloten op centrale verwarming).
Pelletkachel is niet persee stralingswarmte, de meeste zitten met ventilatoren om de warmte te verdelen waardoor het rapper opwarmt.

Pellets voor één jaar kosten nu +- 800 euro, maar ik vrees dat die prijzen ook wel omhoog zullen gaan, niet te vergeten dat als er genoeg pelletkachels verkocht zijn onze betrouwbare partner, zijnde de staat, niet zal twijfelen om een ecotax te heffen bij aankoop van pellets :)

Ik heb 2 weken geleden een palletkachel gekocht en zal deze gebruiken om de ruimte verwarmen waar ik het meeste tijd in spendeer (woonkamer).
Mijn CV op gas zal af en toe maar aangestoken worden om de rest van het huis op temperatuur te houden.

Er zit wel een addertje onder het gras : Je dient een RVS buis in je schoorsteen te hebben om de rookgassen af te voeren.
Ik heb een firma mijn schouw laten vegen en een offerte laten maken voor het installeren van die RVS buis+ afwerking binnen en buiten.
Die firma's weten ondertussen ook dat iedereen aan het rondkijken is voor alternatieve manier van verwarmen dus rekenen ze extra hard door.
Ik kreeg een offerte van 1600 euro voor die buis van 9 meter te laten installeren wat volledig van de pot gerukt is!

Ondertussen heb ik alle materialen besteld van een webshop voor 450 euro en zal ik een hoogtewerker huren voor 300 euro.
Ik en een maat doen het fucking zelf wel. Na mijn installatie thuis gaan we mijn maat zijn schouw ook gaan tuberen.
Even gemakkelijk 800 euro bespaard.

Qua pellets : Ik heb een pallet pellets gekocht (66 zakken van15kg aan 4,59 euro = 302,94 euro) en thuis gestockeerd.
Ik denk niet dat ik meer per jaar nodig heb indien ik enkel mijn woonkamer/keuken hiermee wil verwarmen.
Het beste is dat je die pellets kan aankopen met die ECO cheque van 250 euro!
Die jaarlijkse pallet kost me dus 53 euro. :clap:

Pellets voor één jaar kosten nu +- 800 euro, maar ik vrees dat die prijzen ook wel omhoog zullen gaan, niet te vergeten dat als er genoeg pelletkachels verkocht zijn onze betrouwbare partner, zijnde de staat, niet zal twijfelen om een ecotax te heffen bij aankoop van pellets :)
Het zou pas dom zijn om het niet te verwachten, dat weet je gewoon.
Veel pellets worden ook gemaakt van Russisch zaagsel, dus ben benieuwd hoe de prijzen staan volgend jaar.

Vorige week stond er een prijsvergelijking in Het Nieuwsblad van verschillende manieren om te verwarmen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220310_96934562

De absolute winnaar puur op vlak van prijs lijkt mij een pelletkachel.
Pellets voor een jaar kosten +-800€, installatiekost van 2.000€- 6.000€.
Een jaar verwarmen met gas kostte met de hoge prijzen van vorige week +- 2.500€.

Terugverdientijd van +- 2 jaar bij hoge gasprijzen dus.

Is dit echt een nobrainer om te installeren als je er de plaats voor hebt?
Zijn er mensen die er één hebben? Content of malcontent ervan?
Je kunt eens kijken hoeveel kWh je verbruikt per jaar aan gas.

Ik ken de prijzen niet van pellets, maar hier bij de aveve had ik eens gezien €380 voor een pallet. Wat 975kilo is.

Per kg is dat 4,9kwh. Dus 1 pallet geeft u 4777kwh aan energie. Of 8cent per kwh.
Voor een verbruik van 15.000kwh aan aardgas zie ik dat je nu 11cent per kWh betaald. Dus de pellets zijn 3 cent per kWh goedkoper. Of op een verbruik van 15.000kwh, €450

Toevallig toch dat alle grondstoffen nu opeens uit Rusland en Oekraïne komen..

:(
Door dat de prijzen van gas en olie zo stijgen, gaan mensen alternatieven zoeken, waardoor deze alternatieven ook duurder worden. Het hoeft niet per se uit Rusland te komen om duurder te worden he ...

Door dat de prijzen van gas en olie zo stijgen, gaan mensen alternatieven zoeken, waardoor deze alternatieven ook duurder worden. Het hoeft niet per se uit Rusland te komen om duurder te worden he ...
Daar zeg je wat van!
Ik heb zeer recent een pallet gekocht van 66 zakken aan 4,59 euro per 15kg.
De prijs hebben ze verhoogd naar 5,99 euro per zak. Echt wel een significante stijging! 302,94 -> 395.34 !!!!
Geen palletprijs meer!

Daar zeg je wat van!
Ik heb zeer recent een pallet gekocht van 66 zakken aan 4,59 euro per 15kg.
De prijs hebben ze verhoogd naar 5,99 euro per zak. Echt wel een significante stijging! 302,94 -> 395.34 !!!!
Geen palletprijs meer!
Ecopower nog altijd 5.30 per zak.

Terug
Bovenaan