Regisseur van de maand Paul Thomas Anderson

Bon bon ik kan gaan naar ik zal slaan en stampen zodat de buitenwereld het niet ziet, maar dat is het maximum dat ik kan doen vrees ik.

Wat had je verwacht dan qua 'meer'? :) .

Zowat het enige minpunt van die film is dat het gerust wat minder mocht zijn vind ik :laugh: .
Moeilijk om uit te leggen. Ik denk dat mijn verwachtingen te hoog lagen of eerder gezegd anders lagen? Na alle lof. Verkeerde verwachtingen lijkt mij het best. Moet zeggen dat sinds ik hem donderdag zag, hij nooit mijn gedachten verlaten heeft.
Zal waarschijnlijk de eerste PTA film zijn die ik opnieuw ga bekijken.
Ik had misschien meer verwacht in de zin van spanning? Of onvoorspelbaarheid? Prachtige film natuurlijk met een heel sterke cast. Fantastische prestatie van DDL maar misschien net een heel klein tikkeltje teveel overacting? I don't know for sure.

Zo goed als elke film van PTA heeft zowat een rode draad die telkens terugkomt. Alle films zien was wel een zwaardere taak dan verwacht. Ze verteren niet allemaal even gemakkelijk. Would do again though.
 
Moeilijk om uit te leggen. Ik denk dat mijn verwachtingen te hoog lagen of eerder gezegd anders lagen? Na alle lof. Verkeerde verwachtingen lijkt mij het best. Moet zeggen dat sinds ik hem donderdag zag, hij nooit mijn gedachten verlaten heeft.
Zal waarschijnlijk de eerste PTA film zijn die ik opnieuw ga bekijken.
Ik had misschien meer verwacht in de zin van spanning? Of onvoorspelbaarheid? Prachtige film natuurlijk met een heel sterke cast. Fantastische prestatie van DDL maar misschien net een heel klein tikkeltje teveel overacting? I don't know for sure.

Zo goed als elke film van PTA heeft zowat een rode draad die telkens terugkomt. Alle films zien was wel een zwaardere taak dan verwacht. Ze verteren niet allemaal even gemakkelijk. Would do again though.
Ja de spanning zit vooral "onderhuids" enfin tot dat ze af en toe eens volledig uitbarst wel. Cast is inderdaad toch wel :love: Paul Dano :love: .

Als je er nog veel/alle films moest zien kan ik wel aannemen dat het al eens 'zware kost' was, een There Will Be Blood alleen is een redelijke kluif, maar wat voor één :D .
 
Van de gelegenheid gebruik gemaakt om eindelijk Boogie Nights eens te zien, plus Inherent Vice rewatch.
PTA is zo'n regisseur waarvan ik bijna al zijn films eigenlijk heel erg goed vind maar toch een bepaalde klik mis om hem bij mijn favorieten te rekenen. Beetje zoals Altman, die zoals hier al gezegd duidelijk 1 van de grote invloeden is. Al is PTA meer mijn ding.

1. There Will Be Blood
2. Inherent Vice
3. The Master
4. Phantom Thread
5. Magnolia
6. Boogie Nights
7. Punch Drunk Love

Ondanks dat ik niet de grootste Daniel Day-Lewis fan ben (doe eens kalm, denk ik altijd als ik hem zie), is hij wel briljant in TWBB en is de fim een onmiskenbaar meesterwerk. Inherent Vice is puur genieten. Heerlijke trip vol hilarische momenten en de perfecte verfilming van een bijna onverfilmbare schrijver. Al de rest vond ik ook zeer goed, behalve misschien Punch Drunk Love waar ik niet volledig mee was met de bedoeling denk ik.

Shoutout naar Johnny Greenwood, wiens soundtrack een belangrijk deel speelt in de fenomenale sfeerschepping van zowel TWBB als Phantom Thread.
En nu we toch over muziek bezig zijn verdienen PTA zijn muziekvideo's ook een vermelding, voor onder andere Radiohead, HAIM en Joanna Newsom, die ook de verteller speelt in Inherent Vice. Maar op kop staat het enorm mooie ANIMA, dat een seminarratieve kortfilm maakt van enkele van de de nummers uit Thom Yorke's album met dezelfde naam. Staat op netflix en duurt slechts een kwartier. Essentieel voer voor zowel film- als muziekliefhebbers!
 
Kan je wat meer vertellen over Inherent Vice? Die staat bij jou hoger dan bij de meesten en ben benieuwd waarom. Zelf vind ik hem lichtjes onderschat, dus ben blij om dit te zien.
 
Kan je wat meer vertellen over Inherent Vice? Die staat bij jou hoger dan bij de meesten en ben benieuwd waarom. Zelf vind ik hem lichtjes onderschat, dus ben blij om dit te zien.
Het helpt waarschijnlijke dat ik een grote fan ben van Pynchon, en tijdens het kijken van Inherent Vice heb je hetzelfde gevoel als bij het lezen van zijn boeken: dat je de hele tijd net iets aan het missen bent, en dan niet per se een aanwijzing over de plot maar iets veel belangrijkers.
Het is een gigantisch kluwen dat hoe langer hoe meer escaleert in de war geraakt, maar als je op dezelfde golflengte als de film zit wordt dat op magische wijze nooit frustrerend. Meesterlijk hoe alles uit het niets lijkt te komen maar toch in het plaatje past, ofwel past het niet in het plaatje op een manier die perfect in het plaatje past.
Hij is constant hilarisch (ik was vergeten hoe bomvol bijna elke scene zit met grappen) maar wel volledig doordrenkt met die typische Pynchon tristesse, die me hier hard doet denken aan de wave speech uit Fear & Loathing, over het counterculture tijdperk dat op zijn einde loopt. Er zitten ook zoveel heerlijke invloeden in, van die counterculture over de noir tot PTA's eigen ensemble pieces, en toch is deze volstrekt uniek. Duurt 2.5 uur maar ik voel dat echt niet, het hangt allemaal zo mooi aan elkaar, met hulp van Joanna Newsom ( die narrator is 1 van de weinig eigen toevoegingen van PTA, en imo briljant gedaan).
Prachtige cinematografie (dat laatste avondmaal shot van Owen Wilson!), fantastische cast (Benicio! Brolin!), perfecte soundtrack (Greenwood opnieuw), het werkt allemaal samen om een unieke vibe te creeren waar ik me compleet in verlies.

Ik wist nog dat ik hem goed vond in de cinema, maar bij rewatch was hij nog veel beter dan ik me herinnerde. De druk om het allemaal te proberen begrijpen is weg dus er is meer plaats in het hoofd om gewoon mee te surfen en te genieten.
 
Ik had enorm Under The Silver lake vibes. Vraag me af of er wat mosterd was gehaald bij Inherent Vice ervoor.
En inderdaad, de film vond ik ook met momenten ontzettend grappig.
 
Tja, over PTA valt imo weinig meer te zeggen dat praktisch al zijn films de moeite waard zijn om minstens een keer te bekijken.

/thread :unsure:

Mijn top 3 zou dan wel zijn (los van het feit dat ik dringend Magnolia moet rewatchen):

1) Boogie Nights
2) There Will Be Blood
3) The Master
 
Terug
Bovenaan