Parijs-Roubaix 09/04/23

AG2R scoort hier wel geweldig!
Jongens jongens dan moet je u toch ook al vragen stellen over uw klassieke ploeg denk ik :p

Greg in zijn laatste, normaal gezien, 37ste geworden. Niet rampzalig maar het is duidelijk wel op.

Het bos is al jaren de scherprechter. Dat weet je op voorhand en overleven is puur geluk hebben. Voor hetzelfde geld rij je één kassei verkeerd en springt uw band eraf.

Ik denk trouwens dat zowel jumbo als alpecin op Corsa controls reden. Maar los van het type band maakt de druk ook een verschil.

Wat ik mij nu als casual koerskijker afvroeg bij het veelvuldig lyrisch zijn over die hoge gemiddelde snelheid:
in de jaren 90 werd er gedopeerd dat het geen naam had, is de training en het materiaal dan nu zoveel beter dan toen?

Wat ik mij nu als casual koerskijker afvroeg bij het veelvuldig lyrisch zijn over die hoge gemiddelde snelheid:
in de jaren 90 werd er gedopeerd dat het geen naam had, is de training en het materiaal dan nu zoveel beter dan toen?
Training en materiaal zijn één, voeding is vooral veel verandert volgens mij. Er wordt zo veel meer gegeten waardoor er veel meer in de tank is voor langere tijd.

Van Aert was volgens mijn mening vandaag duidelijk de sterkste in koers. Hij brak ook zelf de koers open op ongeveer 100km van de meet. Verder slim en goed zijn wedstrijd ingedeeld tot aan die laatste fatale lekke band op het einde van Carrefour de l'Arbre. Het gat op VDP was na zijn versnelling op de Carrefour toch al redelijk groot op het moment van zijn leegloper ... daardoor dat VDP wss zo snel terug op het wiel kwam.

Jammergenoeg speelt de pechfactor uiteraard een enorme rol in P-R..

Het materiaal en de manier van trainen en hoe serieus men het neemt is al immens veel verbeterd tegenover 2010.
Dus ja tegenover de jaren 90 is het dag en nacht verschil.

Ja sorry was eigenlijk niet op jou alleen. Het is gewoon dat iedereen dan precies doet alsof hij het op een presenteerblaadje gekregen heeft terwijl hij toch echt wel de koers gemaakt heeft.
Wout heeft de koers al veel eerder gemaakt en opengebroken samen met Laporte. Het is logisch na het wegvallen van Laporte voorin en met 3 Alpecin's in de kopgroep dat hij het slimmer speelt onderweg das ook koers. Vdp kreeg Wout er trouwens nergens af.

Wout heeft de koers al veel eerder gemaakt en opengebroken samen met Laporte. Het is logisch na het wegvallen van Laporte voorin en met 3 Alpecin's in de kopgroep dat hij het slimmer speelt onderweg das ook koers. Vdp kreeg Wout er trouwens nergens af.

Tja eraf.. Er lag er eigenlijk nooit iemand af.. Daar is die koers ook veel te vlak voor. De enige reden dat ze plots weg waren is door die valpartij en dat mathieu de enige was die dat gat dan kon toerijden.

Zo slim vond ik hem nu ook weer niet koersen. Hij moest die eerste keer dat ze bijna samen weg waren overgenomen hebben. Ik snap echt niet waarom je een groep met 2 alpecins erin zou willen terug laten komen. No way dat die 2 jumbos daarachter ooit nog bij die kopgroep konden geraken.
Hadden ze daar volle bak weg gereden had hij zo goed als zeker toch al een 2de plek kunnen rijden zelfs met lekke band.

Met uitstel gekeken, jammer genoeg alweer niet volledig kunnen genieten. Per editie groeit het idee dat het gewoon niet waard is om te kijken. Altijd wel iets. Dat is de "hel", en dus geen topsport. Te veel loterij naar mijn goesting. Vanaf volgend jaar pas ik gewoon voor deze wedstrijd.

Fucking Van der Poel zeg. Ik dacht echt na de Tour vorig jaar tot voor het wk veldrijden dat Van Aert hem definitief voorbij was gegaan. Wout werd steeds beter en VDP leek wat uitgeblust. Is dat even anders uitgedraaid de laatste maanden.

Moet toch frustrerend zijn dat je nemesis al je grote doelen op zijn naam schrijft.

Fucking Van der Poel zeg. Ik dacht echt na de Tour vorig jaar tot voor het wk veldrijden dat Van Aert hem definitief voorbij was gegaan. Wout werd steeds beter en VDP leek wat uitgeblust. Is dat even anders uitgedraaid de laatste maanden.
Maar hij had zeker geen rugproblemen volgens sommige hier hoor toen (niet jij) :unsure: .

Tja eraf.. Er lag er eigenlijk nooit iemand af.. Daar is die koers ook veel te vlak voor. De enige reden dat ze plots weg waren is door die valpartij en dat mathieu de enige was die dat gat dan kon toerijden.

Zo slim vond ik hem nu ook weer niet koersen. Hij moest die eerste keer dat ze bijna samen weg waren overgenomen hebben. Ik snap echt niet waarom je een groep met 2 alpecins erin zou willen terug laten komen. No way dat die 2 jumbos daarachter ooit nog bij die kopgroep konden geraken.
Hadden ze daar volle bak weg gereden had hij zo goed als zeker toch al een 2de plek kunnen rijden zelfs met lekke band.
Was nog heel ver, dan toch liever met een knecht erbij.

Maar toen ze na 'Mons en pevel' weg waren en hij niet overnam...

Het was toch duidelijk dat VDP en VA de sterkste waren op de kasseien dus waarom zo ver van de finish al met twee rijden als je 20km van de finish ook nog iedereen eraf kan rijden?
WVA had nog "geluk" dat hij snel een nieuw wiel had en dus maar 25s verloor. Maar op een andere plaats kon dit gemakkelijk 1 minuut zijn dus neen het is niet zo goed als zeker dat hij dan een 2de plek had kunnen rijden.

Moet toch frustrerend zijn dat je nemesis al je grote doelen op zijn naam schrijft.
Dan concludeer je daar vooral dat vdP over en out was toch? Van Aert was súper in de Tour, hij is altijd super in de Tour (waarschijnlijk ook omdat hij nauwelijks aftakeld tijdens zo´n ronde) maar vdP was niet gewoon een beetje minder dan normaal, hij was met moeite pelotonvulling... er moest dus toch wel iets zijn.

Vorig jaar gewoon véél te veel willen rijden denk ik. Hij had na zijn kwakkelwinter na het voorjaar moeten rusten maar is met een verstoorde voorbereiding bijna recht de Giro gaan rijden en dan de Tour er nog bij aan. Als je daar nu op terug kijkt was dat eigenlijk waanzin, zelfs in een normaal seizoen. Giro/Tour combi tot daaraan toe nog maar dan ook nog in combinatie met Italiaans/Vlaams voorjaar? Welke renner doet dat? :unsure:

Vreemde val eigenlijk

Tubeless eraf en daarom glijdt Wright weg aan dergelijke hoge snelheid. Als je ziet hoe DVB er dan komt opgevlogen moet echt geen deugd doen op dergelijke kasseien.

Die dingen met Rook zijn denk ik ook gevaarlijk, verminderd toch de zichtbaarheid denk ik. Voor achteropkomend volk wonder dat er niemand anders meer opvliegt.

Van Aert was volgens mijn mening vandaag duidelijk de sterkste in koers.
Ik blijf erbij: Ze waren even sterk, want ze kregen elkaar er gewoon nergens af. VDP heeft het 3x geprobeerd, VA 1x.

Het gat op VDP was na zijn versnelling op de Carrefour toch al redelijk groot op het moment van zijn leegloper ... daardoor dat VDP wss zo snel terug op het wiel kwam.
Dat is onmogelijk te zeggen. VDP was het gat wel aan het dichten en had aan het einde van de kasseistrook het gat sowieso wel gedicht. Dat hij heel snel terug kwam op VA: Kwam dat door die lekke band? Kwam dit omdat VDP gewoon ook heel sterk was? Géén idee - Wie zegt dat hij / zij het 100% zeker weet liegt. Ik vermoed een combinatie van die 2 factoren + het feit dat VDP ook werd opgehouden door die (halve) val.

Maar veel maakt dit niet uit. Ze waren gewoon met twee de sterksten in koers.

Neen want VA trok net voor die val al ferm door en niemand kon zijn wiel houden. Zonder die val had VDP heel snel in het wiel gezeten, nu moest hij een gat dichten. Ik geloof echt niet dat er nog iemand anders zijn waggonnetje had kunnen aanpikken.

---

Opmerking: Van Aert heeft de snelste tijd ooit gereden volgens Strava op Carrefour de l’Arbre ondanks die lekke tube.
Vermoedelijk reed VDP in praktijk dus nog wel iets sneller (Zijn strava data is niet meer publiek).
Maar het geeft toch wel aan, hoe sterk die 2 mannen wel waren.

Laatst bewerkt:
Van Aert was volgens mijn mening vandaag duidelijk de sterkste in koers. Hij brak ook zelf de koers open op ongeveer 100km van de meet. Verder slim en goed zijn wedstrijd ingedeeld tot aan die laatste fatale lekke band op het einde van Carrefour de l'Arbre. Het gat op VDP was na zijn versnelling op de Carrefour toch al redelijk groot op het moment van zijn leegloper ... daardoor dat VDP wss zo snel terug op het wiel kwam.

Jammergenoeg speelt de pechfactor uiteraard een enorme rol in P-R..
Ale bon we zullen nog eens bijten.

Vanwaar niet alleen de sterkste in koers maar zelfs duidelijk de sterkste in koers?

Hij breekt de koers open? Ja en dan? Waren er favorieten die niet meekonden? Nauwelijks he dan heb ik het zelfs absoluut niet eens over enkel Van Der Poel maar over zowat elke renner die voordien als kanshebber werd beschouwd. Kan je wel zeggen dat Van Aert de koers openbreekt maar dat valt al bij al wel mee als enkel de, met alle respect, mannen van de tweede of lagere rij het dan moeilijk krijgen. Is in ieder geval al absoluut in geen enkel universum een argument om te zeggen dat Van Aert duidelijk de sterkste was.

Dan gebeurt er niks van Van Aert voor kilometers en kilometers, de uiteindelijke winnaar valt daar wel aan, kan je zeker nog zeggen Van Aert is slimmer en VDP zijn aanvallen leiden ook tot vrij weinig uiteindelijk qua mensen die echt breken, akkoord. Maar... ik zie weer in geen enkel universum ook maar 1 argument in heel dat stuk koers waaruit zou moeten blijken dat Van Aert duidelijk de beste is.

Blijft nog over de aanval op Carrefour, daarin laat hij voor het eerst zien dat er geen drie beter zullen geweest zijn dan hem. Maar VDP wordt op geen moment echt weggereden daar terwijl hij wel snelheid verliest op een moment dat Van Aert naar max snelheid gaat. Als Van Aert daar laat zien dat hij duidelijk de sterkste is dan is de afstand tussen hem en VDP veel sneller nog veel groter, een VDP die snelheid verliest door die val van Degenkolb VS een Van Aert die vol aangaat en dan nog duidelijk de sterkste is, ik heb dat daar absoluut niet gezien, ik heb daar wel gezien dat VA en VDP de twee sterkste waren. Maar hoe je dat daar in hemelsnaam in kan zien in dat moment op Carrefour dat Van Aert duidelijk de sterkste is, nee daar is mijn verstand op zijn minst te klein voor.

Van Der Poel volgt de openingsaanval van Van Aert vlot, valt veruit het meeste aan nadien tot hij op Carrefour nipt rechtblijft en dan de afstand nooit groot laat worden op een Van Aert die vol gaat. Beide waren top, zo simpel kan het zijn een duidelijke sterkste was er absoluut niet.
Het enige waar ik het wel mee eens ben (uiteraard) is dat die leegloper voor VDP een godsgeschenk was niet alleen omdat hij er zo sneller bij geraakte maar omdat hij nadien ook "makkelijk" 25 seconden pakt. Dat is gedaan of op zijn minst zeer moeilijk dan natuurlijk tegen zo'n klasbak, had Wout er 25 gehad was het ook boeken toe geweest.

Gisteren gaan kijken op secteur 15.
Goed weer, koers, bbq, veel amusement.
Op dat vlak echt een topdagje, beetje jammer dat de uitslag moet beslecht worden door een lekke band, maar dat is nu eenmaal ook PR.

Terug
Bovenaan