Painted miniatures - tips, tricks and pics

Voor testprojectjes kan ik u de Nolzurs marvelous mini's aanraden. Kan je voor 1.85 euro per stuk vinden op ALIexpress. Je zult er geen prijzen mee winnen maar zijn wel nog oke.
Daarnaast koop ik veel bij Reaper miniatures en raging heroes. Als het iets meer mag zijn: Nocturna models, Mindhunter Games verkopen heel leuke dingen. Zijn meestal wel duur. Games workshop blijf ook een hele dure, maar superieur merk. Of je koopt uzelf een Resin printer. Kan al vanaf 200 euro ofzo en je print er 0.025 mee. Ik heb er zelf eentje en de resultaten zijn enorm goed.

Net als velen ben ik per ongeluk in de hobby terecht gekomen. Ik heb zo'n 10 jaar modelbouw gedaan en had niet altijd zin in al dat 'gedoe'. Modelbouw is ook belachelijk veel duurder als het op de aankoop van je materialen aankomt.
Bij minipainten is de mini zelf meestal het duurst. Beiden hebben naar mijn mening geen enkele overeenkomst. Ze zitten gewoon in hetzelfde 'vakje' als het op hobby's aankomt.

Ik kan je alvast afraden om de starterset van ArmyPainter aan te kopen. Is gewoon niet prettig om mee te werken. Heeft ook geen matte finish wat is echt haat. Kijk even bij AK interactive naar hun 3rd gen acrylics. Zijn naar mijn mening de beste paintsets die er zijn. Hun 'wit' is met voorsprong het beste 'wit' die je kan kopen. Naast AK is Citadel ook wel heel erg goed.

Investeer ook in een 2-3 goede penselen. Winsor newton series 7 of raphael 8084. nummers 2, 1 en 0 worden hier het meest gebruikt.
Een wet palette zal je ook heel snel willen aankopen. Redgrassgames heeft volgens mij de beste.

Altijd leuk om iemand te verwelkomen in de hobby.
Super bedankt voor de info.

Ik ben eergisteren wat mini's gaan halen in de 4geeks shop in het shopping center in Wijnegem.
Is wel 12 euro voor 2 mini's (redelijk veel denk ik) maar is om te beginnen en wat te testen.
Heb ook wat houten boxen en houten vaten besteld om wat te testen ook.

Ik ben ook aan het denken om binnen een paar dagen zo een printer aan te kopen.
Enkel ken ik daar momenteel nog niets van en weet ik dus niet waar wat ik moet zien.
Het leek mij beetje "to good to be true" dat een printer van 200 € goede mini's kan printen.
En wat zijn de onderhoudskosten van zo een printer en wat kost de "inkt" ? of hoe noemen ze dat (zoveel ken ik er dus van :) ) .

Bedankt voor de info van de hobby set van The Army Painter. Helaas is hij al besteld en betaald en leveren ze vandaag.
Om te beginnen zal het mss goed genoeg zijn zeker ? :)
Ik heb idd al een wetpalette ven Redgrassgames aangekocht.

Uw werkplaats is indrukwekkend in ieder geval. Heb soms wel wat last van dwangneurose en ben problematisch ordelijk dus ik vind het geweldig om zo een clean workstation te zien. :)

Ik ben bezig met men kelder te renoveren. Mijn project is om daar een stukje van in te richten als werkplaats.
Probleem is ook dat daar mijn werkbank voor als ik in het huis aan het klussen ben. Moet dus nog zien hoe ik dat regel met bv schuren enzo qua stof. We zien wel.

Morgen avond waarschijnlijk mijn eerste mini’s proberen se. Ben benieuwd 🤨
 
Super bedankt voor de info.

Ik ben eergisteren wat mini's gaan halen in de 4geeks shop in het shopping center in Wijnegem.
Is wel 12 euro voor 2 mini's (redelijk veel denk ik) maar is om te beginnen en wat te testen.
Heb ook wat houten boxen en houten vaten besteld om wat te testen ook.

Ik ben ook aan het denken om binnen een paar dagen zo een printer aan te kopen.
Enkel ken ik daar momenteel nog niets van en weet ik dus niet waar wat ik moet zien.
Het leek mij beetje "to good to be true" dat een printer van 200 € goede mini's kan printen.
En wat zijn de onderhoudskosten van zo een printer en wat kost de "inkt" ? of hoe noemen ze dat (zoveel ken ik er dus van :) ) .

Bedankt voor de info van de hobby set van The Army Painter. Helaas is hij al besteld en betaald en leveren ze vandaag.
Om te beginnen zal het mss goed genoeg zijn zeker ? :)
Ik heb idd al een wetpalette ven Redgrassgames aangekocht.

Uw werkplaats is indrukwekkend in ieder geval. Heb soms wel wat last van dwangneurose en ben problematisch ordelijk dus ik vind het geweldig om zo een clean workstation te zien. :)

Ik ben bezig met men kelder te renoveren. Mijn project is om daar een stukje van in te richten als werkplaats.
Probleem is ook dat daar mijn werkbank voor als ik in het huis aan het klussen ben. Moet dus nog zien hoe ik dat regel met bv schuren enzo qua stof. We zien wel.

Morgen avond waarschijnlijk mijn eerste mini’s proberen se. Ben benieuwd 🤨

Ik denk dat ik zo'n 35euro per liter betaald voor UV resin. En dat is zeker de goedkoopste niet. Is in het begin allemaal een beetje zoeken maar ik heb wel al hele leuke dingen geprint. Met het LCD heb ik nog geen problemen gehad( wat blijkbaar een beperkte levensduur heeft).
De Film die het basin afdicht vervang ik wel als er schade aan is. Zal straks even een paar printjes uploaden en posten. Je haalt er wel nooit de kwaliteit mee van de goede Miniature merken hoor.
Je zal wel tevreden zijn van die Army Painter set hoor. Blijft good value. Maar blijf zeker niet vasthouden aan 1 merk.

Post zeker even je resultaten. Have fun!
 
allemaal geprint op een Anycubic PhotonS. Met uitzondering van de minis in aqua blue is alles op 0.025 geprint.
Amai, ik wist niet dat je met een printer van 200€ dat resultaat kunt behalen.
Als je regelmatig mini's koopt is dat inderdaad op termijn wel beter.

Tot welk formaat kan je hier figuren met printen.
Ben ook van plan (als ik wat meer oefening heb gehad) om pokemon figuurtjes voor men zoon te schilderen.
Ik zou ze dan uiteraard graag wat groter afprinten om te painten dan.
 
Gisteren men eerste houten kistje gepaint.
Was echt wel leuk en ontspannend eigenlijk.
Foto's volgen nog.

Wel nog een aantal vraagjes die ik hier even wou stellen.
Er zitten mss wat domme vragen bij zenne :)
1) Moeten de borstel op een speciale manier gereinigd worden na elke schilderbeurt ?
Ik spoel nu gewoon men borstels met lauw water na het schilderen.
2) Iemand tips voor het Drybrushen ?
Dat was eigenlijk het enigste gisteren dat niet waanzinnig lukte.
Ik had de indruk dat ik het lijneffect niet echt kreeg.
Ofwel had ik geen contrast ofwel werden het meer vlekken.
De Drybrush borstel die bij The Armypainter hobbyset zit heeft ook niet echt enorm stijve haren.
Ligt het mss daar aan. Ik ga in het weekend nog eens wat proberen met andere kleuren.
Nu was het natuurlijk licht bruin op donker bruin en mss moet ik eens proberen met meer contrast
kleuren.

Ik zou graag snel wat extra kleurtjes bijkopen omdat het ik het mengen nog niet volledig onder de knie heb.
Nadeel met dat mengen is dat ik mss binnenkort bv. 6 kistjes gaan hebben waar telkens een klein tintverschil inzit omdat ik niet elke keer de kleuren perefct kan mengen zoals de vorige keer.
Nu ben ik aan het denken om momenteel (om te beginnen) toch men kleuren van hetzelfde merk te pakken dan dat ik nu heb (The Armypainter dus).
Of raden jullie al aan om ineens over te schakelen ? Maar ik kan twee verschillende merken niet mengen vermoed ik zeker ?

Thx voor alle tips in ieder geval.
 
Gisteren men eerste houten kistje gepaint.
Was echt wel leuk en ontspannend eigenlijk.
Foto's volgen nog.

Wel nog een aantal vraagjes die ik hier even wou stellen.
Er zitten mss wat domme vragen bij zenne :)
1) Moeten de borstel op een speciale manier gereinigd worden na elke schilderbeurt ?
Ik spoel nu gewoon men borstels met lauw water na het schilderen.
2) Iemand tips voor het Drybrushen ?
Dat was eigenlijk het enigste gisteren dat niet waanzinnig lukte.
Ik had de indruk dat ik het lijneffect niet echt kreeg.
Ofwel had ik geen contrast ofwel werden het meer vlekken.
De Drybrush borstel die bij The Armypainter hobbyset zit heeft ook niet echt enorm stijve haren.
Ligt het mss daar aan. Ik ga in het weekend nog eens wat proberen met andere kleuren.
Nu was het natuurlijk licht bruin op donker bruin en mss moet ik eens proberen met meer contrast
kleuren.

Ik zou graag snel wat extra kleurtjes bijkopen omdat het ik het mengen nog niet volledig onder de knie heb.
Nadeel met dat mengen is dat ik mss binnenkort bv. 6 kistjes gaan hebben waar telkens een klein tintverschil inzit omdat ik niet elke keer de kleuren perefct kan mengen zoals de vorige keer.
Nu ben ik aan het denken om momenteel (om te beginnen) toch men kleuren van hetzelfde merk te pakken dan dat ik nu heb (The Armypainter dus).
Of raden jullie al aan om ineens over te schakelen ? Maar ik kan twee verschillende merken niet mengen vermoed ik zeker ?

Thx voor alle tips in ieder geval.

1) Als je dagelijks gaat schilderen kan het helpen je borstels toch 1x per week deftig te onderhouden. Zolang je met Acryl verf aan de slag bent volstaat het eigenlijk om ze met water te reinigen tussen elk kleur en na gebruik. 1x Per week krijgen mijn dure borstels ook nog eens een deepclean met 'Masters BrushSoap'. En daarna vorm ik ze opnieuw met Abteilung Magic gel.


Laat vooral nooit u borstels in een beker water staan.
Bewaar ze ook altijd horizontaal. Zo krijg je geen vocht in de hals waardoor ze gaan splitten. Probeer ook altijd te zorgen dat bij het 'Loaden' van je penseel niet meer dan de helft van de lengte van de haren verf op zich hebben. Het is lastig om verf te verwijderen die droogt in de hals van je penseel. Op de foto zie je duidelijk het verschil tussen een goed onderhouden penseel en eentje die slachtoffer is geworden van opgedroogde verf in de hals.



2)Post zeker even een foto. Zo zien we makkelijker wat er precies gaande is. De truck is om 99% van de opgenomen verf af te deppen vooraleer te starten. In principe mag er niks meer vanaf komen vooraleer je begint met drybrushen. De scherpere hoeken en kanten van je model zorgen dan wel voor de opname van je verf. Als er te veel verf op je drybrush blijft krijg je soms een cloudy effect op je model. Wat soms wel weer mooi kan zijn, maar meestal zijn we op zoek naar highlights en niet naar vlekken ;-). Ik drybrush bijna uitsluitend met de ronde drybrush van AK.
Artis Opus heeft ook hele leuke (dure) sets met drybrushes. De platte drybrushes (ArmyPainter, Citadel,..) zijn naar mijn mening moeilijk om mee te werken en het gewenste resultaat te bekomen.



Wat betreft kleuren mengen:
Onderschat het niet, het is heel erg moeilijk om het goed te doen. En zoals je aangeeft is het lastig om steeds dezelfde kleur te gaan mengen.
Gebruik ook NOOIT wit/zwart om iets lichten/donkerder te maken. Dat werkt gewoon niet. Koop u ook even een kleurwiel met op de achterkant de bijhorende TINT/TONE/SHADE. Ik betrap mezelf erop dat ik mijn kleurwiel heel erg vaak maar soms onbewust gebruik.
Kan je online voor een paar Euro wel vinden.


In veel gevallen is het mogelijk om verschillende merken door elkaar te mengen. Meestal gebruik je toch acryl verf. Wel is het zo dat wanneer uw verf zegt dat het Acrylic verf is, dit enkel duid op de polymeer van het pigment. Hoe de carrier en binder opgemaakt zijn kan je meestal niet op je potje verf terugvinden. Bij de courante merken (ArmyPainter, Vallejo, AK3rd,Scale75,..) zal het meestal wel goedkomen. Maar Tamiya acrylic kan je bv onmogelijk mengen met die eerder genoemde merken. Probeer ook de eerste keer verschillende merken te mengen in een plastic bekertje ofzo. En verdun heel veel, dan zie je al snel of het werkt of niet.

Veel success.
 
1) Als je dagelijks gaat schilderen kan het helpen je borstels toch 1x per week deftig te onderhouden. Zolang je met Acryl verf aan de slag bent volstaat het eigenlijk om ze met water te reinigen tussen elk kleur en na gebruik. 1x Per week krijgen mijn dure borstels ook nog eens een deepclean met 'Masters BrushSoap'. En daarna vorm ik ze opnieuw met Abteilung Magic gel.


Laat vooral nooit u borstels in een beker water staan.
Bewaar ze ook altijd horizontaal. Zo krijg je geen vocht in de hals waardoor ze gaan splitten. Probeer ook altijd te zorgen dat bij het 'Loaden' van je penseel niet meer dan de helft van de lengte van de haren verf op zich hebben. Het is lastig om verf te verwijderen die droogt in de hals van je penseel. Op de foto zie je duidelijk het verschil tussen een goed onderhouden penseel en eentje die slachtoffer is geworden van opgedroogde verf in de hals.



2)Post zeker even een foto. Zo zien we makkelijker wat er precies gaande is. De truck is om 99% van de opgenomen verf af te deppen vooraleer te starten. In principe mag er niks meer vanaf komen vooraleer je begint met drybrushen. De scherpere hoeken en kanten van je model zorgen dan wel voor de opname van je verf. Als er te veel verf op je drybrush blijft krijg je soms een cloudy effect op je model. Wat soms wel weer mooi kan zijn, maar meestal zijn we op zoek naar highlights en niet naar vlekken ;-). Ik drybrush bijna uitsluitend met de ronde drybrush van AK.
Artis Opus heeft ook hele leuke (dure) sets met drybrushes. De platte drybrushes (ArmyPainter, Citadel,..) zijn naar mijn mening moeilijk om mee te werken en het gewenste resultaat te bekomen.



Wat betreft kleuren mengen:
Onderschat het niet, het is heel erg moeilijk om het goed te doen. En zoals je aangeeft is het lastig om steeds dezelfde kleur te gaan mengen.
Gebruik ook NOOIT wit/zwart om iets lichten/donkerder te maken. Dat werkt gewoon niet. Koop u ook even een kleurwiel met op de achterkant de bijhorende TINT/TONE/SHADE. Ik betrap mezelf erop dat ik mijn kleurwiel heel erg vaak maar soms onbewust gebruik.
Kan je online voor een paar Euro wel vinden.


In veel gevallen is het mogelijk om verschillende merken door elkaar te mengen. Meestal gebruik je toch acryl verf. Wel is het zo dat wanneer uw verf zegt dat het Acrylic verf is, dit enkel duid op de polymeer van het pigment. Hoe de carrier en binder opgemaakt zijn kan je meestal niet op je potje verf terugvinden. Bij de courante merken (ArmyPainter, Vallejo, AK3rd,Scale75,..) zal het meestal wel goedkomen. Maar Tamiya acrylic kan je bv onmogelijk mengen met die eerder genoemde merken. Probeer ook de eerste keer verschillende merken te mengen in een plastic bekertje ofzo. En verdun heel veel, dan zie je al snel of het werkt of niet.

Veel success.

Ik ben nu al jaloers op de kennis die jij hebt van printen :)
Maar het stap voor stap ontdekken is juist het leuke eraan uiteraard.

Ik ga zeker je tips opvolgen.
De kleurenschijf ga ik al eens aankopen alsook de producten om de borstels te reinigen.
Wel ga ik me nog wat verfjes aankopen om in het begin iets minder te moeten mengen.

Ga me nog een paar borstels aanschaffen denk ik en dan kunnen we weer een heel eind verder.
Terwijl men kelder nog verder renoveren want daar komt binnen een paar maand men vaste hobbytafel normaal gezien.
 
Iemand btw nog een tip voor een goede en goedkope lamp om te schilderen ?
Ik vind daglichtlampen van 160euro maar dat vind ik nu wat veel om te beginnen ?
 
Ik heb deze momenteel en super tevreden van :


Je kan ook voor zoiets gaan :


Maar dat vond ik persoonlijk te beperkend.
 
Ik heb deze momenteel en super tevreden van :


Je kan ook voor zoiets gaan :


Maar dat vond ik persoonlijk te beperkend.
Die eerste zie er idd wel top uit maar dat was niet echt het bedrag dat ik in men hoofd had. Er staat ook nog een 3D printer op de wishlist dus wou voor die lamp eerder naar iets goedkoop zien om mee te beginnen.
Ik heb hier ook nog wel een oude bureaulamp. Mss dat ik daar gewoon een andere lamp in moet draaien ?
 
Die eerste zie er idd wel top uit maar dat was niet echt het bedrag dat ik in men hoofd had. Er staat ook nog een 3D printer op de wishlist dus wou voor die lamp eerder naar iets goedkoop zien om mee te beginnen.
Ik heb hier ook nog wel een oude bureaulamp. Mss dat ik daar gewoon een andere lamp in moet draaien ?
Misschien zoiets eerder?


Je kan ook eventueel een bureaulamp gebruiken ja. Maar ik zou wel een ledlamp voorzien. Een warm licht gaat je miniatuur verkleuren. Het is belangrijk om daglicht te simuleren.
 
Ik ben zo gewoon naar de lokale meubelzaak gegaan en heb daar een led bureaulamp voor 30 euro gescoord die 5000K afgeeft (goed genoeg om bij daglicht te komen), dimbaar en beweegbaar om dichter of verder van de mini te plaatsen afhankelijk van hoe en wat je schildert aan de mini.

Upgraden naar een model zoals @EvilTwin er een heeft kan je dan nog altijd later doen (of op je bday lijst zetten). Het belangrijkste is dat je daglicht zoveel mogelijk benadert.
 
Misschien zoiets eerder?


Je kan ook eventueel een bureaulamp gebruiken ja. Maar ik zou wel een ledlamp voorzien. Een warm licht gaat je miniatuur verkleuren. Het is belangrijk om daglicht te simuleren.
Heb zo een inklapbare lamp gekocht met 4600K. Is iets goed idd alleen maar 2 uur op volle lichtsterkte. Zal dus een langere usb kabel moeten kopen om constant in het stopcontact te steken denk ik. Was maar 15 € dus kan nooit gefopt zijn. :)
 
Ondertussen heb ik 2 penselen van Raphael bijgekocht en nog ene hoop verfjes en ook ineens alle washes van The Army Painter.

Gisteren terug aan de slag gegaan met een dungeon deur, houten barrel en houten kist.
Ben nu bezig met "Oak Brown" van the Army painter en is idd een mooie houtkleur.
Enkel zou ik er iets meer variatie qua kleuren willen in krijgen.
Nu is het dus gewoon bruin en nadien een wash erop maar dat lijkt mee een beetje saai.

Ik denk dat ik met het Drybrushen nadien een beter effect ga krijgen en het echt veel mooier kan maken maar ik heb het nog niet onder de knie.
Ik krijg nog steeds eerder vlekken wanneer ik drybrush. Ik lees veel dat er mensen zijn die platte penselen verkiezen en dan andere die verkiezen grote ronde penselen.
Ik heb nu de indruk dat wanneer ik te zacht brush er geen verf op het model blijft zitten en als ik te hard druk zijn het ineens vlekken :) .

Heeft er hier iemand raad ?
Ook in het algemeen wou ik eens weten welke technieken ik best eerst onder de knie krijg ?
Primeren (met spuitbus), eerste laag, overal mooi afwerken in 1 kleur en in een wash zetten werkt goed (zou maar erg zijn als dat niet zou lukken :) ).
Is het dan gewoon nog te vroeg om met andere technieken te beginnen of niet ?

Mijn laatste vraag ... :)
Zin er goeie boeken (nederlandstalig of engels) betreft Miniature Painting.
Heb er al wel al een paar zien paseren maar weet niet goed of dat de moeite zou zijn.

Sorry voor al de vragen :)
Greetz
 
Ik heb eigenlijk bijzonder veel bijgeleerd via youtube. Er zijn een aantal erg goeie kanalen die uitsluitend over mini painting gaan en veel technieken bespreken.

"Gewoon" niveau :

Eons of Battle : https://www.youtube.com/c/EonsOfBattle
Goobertown : https://www.youtube.com/c/GoobertownHobbies
Zumikito : https://www.youtube.com/c/Zumikito
52 Miniatures : https://www.youtube.com/c/52Miniatures
Ninjon : https://www.youtube.com/c/Ninjon
Midwinter Mini's : https://www.youtube.com/c/MidwinterMinis
Ebay Miniature Rescues : https://www.youtube.com/c/eBayMiniatureRescues

Advanced :

Vince Venturella : https://www.youtube.com/c/VinceVenturella
Brush & Boltgun : https://www.youtube.com/c/TheBrushandBoltgun

Topniveau :

Trovarion : https://www.youtube.com/c/trovarion
Juan Hidalgo : https://www.youtube.com/c/JuanHidalgoMiniatures
Miniac : https://www.youtube.com/c/Miniac

Kunstenaars :

Marco Frisoni : https://www.youtube.com/c/MarcoFrisoniNJM
Sam Lenz : https://www.youtube.com/channel/UCsxDq0jouHJ9CJQREqAAGZg



Mocht je toch graag boeken willen : hier zijn er een paar van the army painter. Ze zijn gratis bovendien.

 
Terug
Bovenaan