Overgewicht, ondergewicht

Starvation mode is een vrij grote mythe. Ja, als je een lange tijd onder uw onderhoud eet gaat uw BMR naar beneden. Maar niet in die mate dat uw lichaam plots gaat stoppen met vet verbranden. Ik heb +- 2 jaar onder mijn onderhoud gegeten toen ik gewicht verloor, en mijn lichaam is niet 1 keer gestopt met vet te verliezen. Als uw lichaam minder binnen krijgt zal het vet blijven verliezen.

+1
Op 9L hadden we daar ook eens een discussie over => https://www.beyondgaming.be/archive...rgewicht-deel-5.1154257?page=20#post-22402839

- 6% is significant, maar gaat er niet ineens voor zorgen dat je serieus omhoogveert in gewicht. 1114kcal/d begint (imo) dan weer wel al op uithongeren te lijken en daar is de terugval duidelijk groter.
En zelfs met die 13%, stel dat je BMR op 2400kcal/d ligt, dan zit je 13% lager nog steeds op 2.088 kcal en zal je ook met je felle restrictie blijven afvallen hoor.
Ga je pakweg rond 1500kcal/d innemen dan zal je BMR van 2400 > 2250 terugvallen volgens bovenstaande en zit ook hier niet het probleem van het falen van kcal restrictie.

Hoe gedetailleerd geven jullie de kcal in de app(MFP)
vb banaan....met schil of zonder schil? Ik heb dus echt een banaan geschild en het zo afgewogen he (het moet niet gekker worden :woohoo: )

Starvation mode is een vrij grote mythe. Ja, als je een lange tijd onder uw onderhoud eet gaat uw BMR naar beneden. Maar niet in die mate dat uw lichaam plots gaat stoppen met vet verbranden. Ik heb +- 2 jaar onder mijn onderhoud gegeten toen ik gewicht verloor, en mijn lichaam is niet 1 keer gestopt met vet te verliezen. Als uw lichaam minder binnen krijgt zal het vet blijven verliezen. Een cheatday zou ik sowieso niet inplannen (ik haat die term). Maak er dan een cheat meal van (ergo: haal eens een friet op vrijdagavond) maar ook niet meer, eet 's middags iets gezonds en voila.

Veel te vaak gaan mensen overboord met een cheatday, dus het simpelste is dat gewoon vermijden. En dat hoeft ook niet boven uw onderhoud te zijn. Is uw onderhoud 2100 kcal, eet dan 2100 kcal. Het heeft geen enkel nut om daar 400 kcal boven te gaan zitten.

Wel, dan heb ik geluk, in mijn logica was een cheatday altijd al gewoon één cheat meal 's avonds, niet idd 's morgens 5 boterhammen met choco, 's middags een spaghetti, om 4 uur een ijsje en 's avonds naar de frituur.

Maar wat mij mentaal meer helpt zijn eigenlijk bijna dagelijks kleine cheats inbouwen: toch een vier uurtje, af en toe toch een stukje chocolade i.p.v. een appel, of toch die ene trappist drinken zolang ik maar onder de dagelijkse limiet blijf. Ik vind calorieën tellen uiteindelijk en porties controleren véél gemakkelijker dan "laten we hele voedingsgroepen elimineren" - overigens geprobeerd en ketose is een miserable toestand om in te zitten - of "konijneneten"-diëten.

Nog 1,7 kg en ik zit op men gewicht dat ik voorzien had (66,6 kg :devilish::unsure:).

Na geen idee exact hoe lang maar al bij al niet super lang maand of twee denk ik kom van quasi 77.

300gram groenten valt blijkbaar best wel mee dan toch.

Een dagoverzicht.

Ochtend
1 koffie latté: 65kcal

middag
340gram yoghurt: 411kcal
10 pitloze druiven: 35kcal
1 koffie latté: 65kcal
1 princekoek: 93 kcal

avond
300 gram groenten: 135kcal
400 gram fishsticks: 780kcal(teveel gemaakt blijkbaar)

= 1584 kcal in totaal.

Ben ik nu mezelf aan het uithongeren?

mss nog een ontbijtje en we zitten wel goed. Stel dat ik met een ontbijt aan 1700/1800kcal zit, dan nog ga ik niet afvallen zonder sport hoor.
Gisteren 90,6KG
Deze ochtend: 89,5KG

Ochtend
2 sneedjes volkoren brood - 164kcal
20 gram balade boter - 77kcal
koffie met 100ml volle melk - 65kcal

middag
halfvolle griekse yoghurt 245gram - 139,65kcal
aardbei 160gram - 58kcal
1 snee volkoren brood - 82kcal
1 kippewit - 19kcal

avond
kipfilet 202gram - 202kcal
stoomgroenten 160gram - 56kcal
kervelsoep 547gram - 175kcal
aardappelen 130gram - 107kcal

tussendoortjes
appel pink lady - 54kcal
banaan - 84kcal
1 actimel gewoon: 72kcal
1 actimel light: 27kcal

totaal kcal: 1381,65

Meer gegeten dan gisteren, maar toch minder kcal :thinking:

Laatst bewerkt door een moderator:
Voila. Al veel evenwichtiger gegeten en veel beter verspreid doorheen je dag. Is een pak gemakkelijker uit te houden vind ik.

Let wel dat je nog voldoende binnenkrijgt hè, 1380 kcal is best weinig.

Blij te lezen dat er zovelen goed bezig zijn!

Hier ook nog even een update, intussen op 67,70kg geraakt en het gaat nog steeds goed (al gaat het nu natuurlijk een heel pak trager dan in't begin).

Zo ongelooflijk fijn om in bijna alle kledingwinkels terecht te kunnen. Ik krijg er zelfs keuzestress van, teveel winkels 😁.
Maar toch moet het hoofd mentaal nog altijd mee. Ik blijf te grote kledingstukken meenemen naar die paskamer 😁.

Dus iedereen die aan het diëten is, volhouden allemaal! 't Is het echt waard.

Hier ook nog even een update, intussen op 67,70kg geraakt en het gaat nog steeds goed (al gaat het nu natuurlijk een heel pak trager dan in't begin).

Zo ongelooflijk fijn om in bijna alle kledingwinkels terecht te kunnen. Ik krijg er zelfs keuzestress van, teveel winkels 😁.
Maar toch moet het hoofd mentaal nog altijd mee. Ik blijf te grote kledingstukken meenemen naar die paskamer 😁.

Wauw, wat een resultaat op zo een korte tijd! 😱
Geniet er maar lekker van! 💪

Vandaag voor het eerst in meer dan een halfjaar nog eens gewogen. Ik zit nog steeds rond hetzelfde gewicht als anderhalf jaar geleden (42,7 kilo). Ik blijf echt ter plaatse trappelen, al heb ik zelf het gevoel dat ik de eetstoornis meer onder controle heb dan vroeger. Wellicht problematisch, maar het lijkt me meer en meer iets waar ik wel mee kan/moet leven.

Vandaag voor het eerst in meer dan een halfjaar nog eens gewogen. Ik zit nog steeds rond hetzelfde gewicht als anderhalf jaar geleden (42,7 kilo). Ik blijf echt ter plaatse trappelen, al heb ik zelf het gevoel dat ik de eetstoornis meer onder controle heb dan vroeger. Wellicht problematisch, maar het lijkt me meer en meer iets waar ik wel mee kan/moet leven.
Zie het positief:
- je hebt je al zo lang niet gewogen - > fixatie op een bepaald getal is dus onbestaande! Zal al anders geweest zijn, dus zeker een overwinning! 💪
- je bent in die tijd ook niet afgevallen! 🥳
- je hebt het gevoel dat je beter bezig bent, dus het gemene stemmetje in je hoofd heb je al stiller gekregen.

3 redenen om dit cijfer op de weegschaal wél te vieren 😉

Met de komende zomer wil ik toch wat vetmassa omzetten in spiermassa,
vorig jaar een weegschaal gekregen van de familie om voortgang te meten,
met bijbehorende app.
Moet zeggen, dat helpt om te zien dat ik feitelijk een jaar rond hetzelfde schommel zonder enige inspanning.
Dit doet mij vermoeden dat met enige, lichte inspanning, ik wel wat spiermasse weet op te kunnen bouwen.
ondertussen al 2 weken wat lichte workouts bezig thuis, tijd om vernselling hoger te schakelen.

Indrukwekkend! Heel blij voor je dat het goed blijft gaan, maar vooral ook immens respect voor je doorzettingsvermogen. Ik denk dat je ondertussen meer dan anderhalf jaar bezig bent? Dikke proficiat en petje af.

De zomer is begonnen.......Nu pas begint alles uitdagend te worden.
Vandaag op bezoek geweest bij iemand en daar gegeten, dus ik weet begot niet hoeveel porties ik gegeten heb. De sfeer zat er zodanig goed in dat ipv iedereen vertrok we laat op de avond pizza met een ijsje hebben besteld. Ik zal dit zien als een "cheatdag" zeker?
Ochtend en Middag alles goed kunen afwegen, maar 's avonds.....tjah

Deze ochtend:
89,1KG

Ochtend

20gram balade boter - 77kcal
kippewit(2 sneetjes) - 35kcal

Middag

snoeptomaat 33kcal
komkommer 25kcal
kiwi sungold 47kcal
2 gekookte ei - 128kcal
volle griekse yoghurt 138kcal
aardbei 41kcal

Avond

Pizza
Rijst
Rundsvlees
klein portie sla

Tussendoortjes
Magnum Almond - 243kcal

Totaal kcal: 996 + .... = ???

Hoe geef je nu zulke dagen in in uw MFP?

Ik ben benieuwd naar m'n gewicht morgenochtend. Maar om héél eerlijk te zijn? Neen, kheb geen spijt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kort gezegd : Niet want ge zit met die onbekende data van die pizza.
Ale ge kunt dat wel maar dan moete al de calorieen van de pizza weten en dan nog eens per slice etc.

Ne 30cm medium Domino's pepperoni pizza is 258kcal per 100 gram maarja reken dat maar eens uit als ge gewoon wat slices pizza neemt, de gemiddelde diepvries pizza is tegen de 950-1000kcal dus dat is wat makkelijker als ge dan kunt zeggen of ge ne hele of halve hebt gegeten.

Maar dan typte nog rijst en rundsvlees dus dat in combo met nog pizza waar ge geen data van hebt = ik zou geen moeite doen om dat in MFP te tellen, op naar morgen en een nieuwe dag.

Tegenwoordig tel ik alles zowat uit het hoofd, ik weet al van mijn tijd in de gym wat hoeveel calorieen is ongeveer maar ik geef eerlijk toe als mijn broer mij af en toe eens belt en vraagt '' gade vanavond mee iets eten '' dan doe ik ook geen moeite om op het menu sla met gegrilde kip te zoeken of proberen uit te vogelen wat dat bord eten me in calorieen dan kost als we op een terras ofzo zitten.

Zie gewoon dat dat geen 3x per week gebeurd en dan kunde nog vlot op schema zitten, tenzij ge 2 hele pizza's alleen hebt binnengespeeld zou ik dat ook niet als een drama avond pakken.

,Kort gezegd : Niet want ge zit met die onbekende data van die pizza.
Ale ge kunt dat wel maar dan moete al de calorieen van de pizza weten en dan nog eens per slice etc.

Ne 30cm medium Domino's pepperoni pizza is 258kcal per 100 gram maarja reken dat maar eens uit als ge gewoon wat slices pizza neemt, de gemiddelde diepvries pizza is tegen de 950-1000kcal dus dat is wat makkelijker als ge dan kunt zeggen of ge ne hele of halve hebt gegeten.

Maar dan typte nog rijst en rundsvlees dus dat in combo met nog pizza waar ge geen data van hebt = ik zou geen moeite doen om dat in MFP te tellen, op naar morgen en een nieuwe dag.

Tegenwoordig tel ik alles zowat uit het hoofd, ik weet al van mijn tijd in de gym wat hoeveel calorieen is ongeveer maar ik geef eerlijk toe als mijn broer mij af en toe eens belt en vraagt '' gade vanavond mee iets eten '' dan doe ik ook geen moeite om op het menu sla met gegrilde kip te zoeken of proberen uit te vogelen wat dat bord eten me in calorieen dan kost als we op een terras ofzo zitten.

Zie gewoon dat dat geen 3x per week gebeurd en dan kunde nog vlot op schema zitten, tenzij ge 2 hele pizza's alleen hebt binnengespeeld zou ik dat ook niet als een drama avond pakken.
Zaken van pizzahut of domino's kunt ge wss wel opzoeken op het net, maar niet als het van een lokale pizzatent komt.

Qua impact kan het wel tellen. Gisterenochtend 89,1KG, vandaag 91,1KG. Wreed eigenlijk.

Zaken van pizzahut of domino's kunt ge wss wel opzoeken op het net, maar niet als het van een lokale pizzatent komt.

Qua impact kan het wel tellen. Gisterenochtend 89,1KG, vandaag 91,1KG. Wreed eigenlijk.
Dat is gewoon omdat je veel volume en massa hebt gegeten. Dat gaat er wel terug af als je een grote boodschap doet.

De zomer is begonnen.......Nu pas begint alles uitdagend te worden.
Vandaag op bezoek geweest bij iemand en daar gegeten, dus ik weet begot niet hoeveel porties ik gegeten heb. De sfeer zat er zodanig goed in dat ipv iedereen vertrok we laat op de avond pizza met een ijsje hebben besteld. Ik zal dit zien als een "cheatdag" zeker?
Ochtend en Middag alles goed kunen afwegen, maar 's avonds.....tjah

Deze ochtend:
89,1KG

Ochtend

20gram balade boter - 77kcal
kippewit(2 sneetjes) - 35kcal

Middag

snoeptomaat 33kcal
komkommer 25kcal
kiwi sungold 47kcal
2 gekookte ei - 128kcal
volle griekse yoghurt 138kcal
aardbei 41kcal

Avond

Pizza
Rijst
Rundsvlees
klein portie sla

Tussendoortjes
Magnum Almond - 243kcal

Totaal kcal: 996 + .... = ???

Ik ben benieuwd naar m'n gewicht morgenochtend. Maar om héél eerlijk te zijn? Neen, kheb geen spijt.

Je zal op MFP de pizza die je gegeten hebt wel kunnen vinden. Het zal niet perfect zijn, maar beter een schatting maken dan helemaal niets. Pak dat je voor een pizza margherita rond de 1000-1200 kcal mag tellen. Al hangt veel natuurlijk af hoeveel olie, etc ze erop kappen. Nu als je weet dat je 's avonds met vrienden gaat afspreken kan je hier doorheen de dag wel wat rekening mee houden. Zo vaak komt het niet voor dat je plots geconfronteerd wordt met een pizza en ijs.

Meh, niet te veel van wakker liggen. 2 kg in gewicht aankomen is niet hetzelfde als 2 kg in vet aankomen. Als ik sffs 1,5 liter water binnen kap weeg ik ook 1,5 kg meer dan 10 minuten daarvoor. Pizza's bevatten vrij snel + 100 gram aan koolhydraten waardoor je ook veel meer vocht vast houdt. Als je nu terug gewoon gezond verder doet zal tegen maandag-dinsdag die 2 kg al terug verdwenen zijn.

Dat niemand het hier eerder heeft gepost, verwondert me eigenlijk.
Maar stop met je dagelijks te wegen.
Een warmere dag en wat meer zweten? 400gram "vermagerd".
2 dagen niet gekakt? 500 gram "verdikt"

1x per week op een vast moment is veel betrouwbaarder wanneer je op dagelijkse metingen continu conclusies gaat trekken.

Dat niemand het hier eerder heeft gepost, verwondert me eigenlijk.
Maar stop met je dagelijks te wegen.
Een warmere dag en wat meer zweten? 400gram "vermagerd".
2 dagen niet gekakt? 500 gram "verdikt"

1x per week op een vast moment is veel betrouwbaarder wanneer je op dagelijkse metingen continu conclusies gaat trekken.
Daar ben ik het niet mee eens Mulan. Door u dagelijks op een vast tijdstip te wegen ga je een veel accurater weekgemiddelde krijgen. Zo'n weekgemiddelde gaat veel accurater zijn dan een wekelijkse weging. Maar dan is het wel de bedoeling om u met uw weekgemiddelde bezig te houden, niet met uw gewicht die dag.

Daar ben ik het niet mee eens Mulan. Door u dagelijks op een vast tijdstip te wegen ga je een veel accurater weekgemiddelde krijgen. Zo'n weekgemiddelde gaat veel accurater zijn dan een wekelijkse weging. Maar dan is het wel de bedoeling om u met uw weekgemiddelde bezig te houden, niet met uw gewicht die dag.
En vooral die laatste zin is het probleem bij Mathias :unsure:

Hij lijkt eerder het type dat vandaag zwaar de riem gaat aanspannen om het bijgekomen gewicht eraf te krijgen, liefst tegen morgen 😔

Terug
Bovenaan