Overgewicht, ondergewicht

Ik heb een volledig zittende job. Ik ben van september 2019 tot maart 2020 dik 20kg afgevallen zonder veel beweging, door kcals te tellen en me te houden aan wat MFP me gaf.

Perfect mogelijk dus om met een zittende job significant af te vallen.
En heb je dan constant dat discipline om niet te zondigen? Ik ben nu op 1,5maand 2x naar een trouw"feest" gegaan...dan zondig ik wel.

En heb je dan constant dat discipline om niet te zondigen? Ik ben nu op 1,5maand 2x naar een trouw"feest" gegaan...dan zondig ik wel.
Dat is toch logisch? In mijn ogen is de reden dat veel mensen falen in hun doelen omdat ze er meteen een soort strafkamp van maken. Je mag zondigen, enkel moet je rationeel zijn en dit niet elke dag doen.

Door de week werd er niet gezondigd. Op vrijdagavond vaak frietjes, maar in plaats van een pakje op m'n eentje binnen te steken heb ik toch lang m'n frieten afgewogen ja - 150g frieten gaat al tegen de 500kcal aan dus beeld je dan in wat een heel pakje is.

Maar ik ging wel nog af en toe eens gaan eten - met gezin of met vrienden. Soms keek ik er dan wel naar om het binnen de perken te houden maar evenzeer gebeurde het dat het met voorgerecht, dessert en een goeie Irish erbovenop was.
Mijn ervaring: 1 dag zondigen in de week => kon ik goedmaken en nog steeds afvallen. 2 dagen zondigen => hoogstens nog break-even.

Btw: ik ben dan in maart 2020 wel beginnen sporten en heb er nog kleine 15kg extra afgedaan op die manier.

Die myfitnesspall app bevat nog steeds m'n oude gegevens van 2013 zalig.
19/08/2013: 81,0kg😲
27/05/2021: 90,6kg

Ik denk dat we zowat hetzelfde profiel hebben. Ben 35 jaar, 1m78, volledig zittende job. Sinds Corona (of de geboorte van mijn zoon bijna een jaar geleden) zo'n 7 kg bijgekomen en 99 aangetikt. 3 jaar geleden eens de 90,5 aangetikt en dat is mijn laagste sedert lang geweest.

Ik beweeg 3 a 4 keer per week, wandelen met een buggy tel ik daar ook bij. Anders is het fietsen, joggen of tennis, voetbal als het terug mag.

Ik heb die app nu ook eens afgehaald en ga nu eens beginnen met nog meer te letten op sauzen en tussendoortjes. Als ik alles echt ingeef ga ik pas beseffen wat ik binnensteek. Want aan de maaltijden zelf kan het moeilijk liggen denk ik.

Ontbijt is meestal yoghurt 0% vet met fruit en zelfgemaakte granola zonder suikers.

Middageten meestal 5 sneden donker brood met beleg (niet altijd het magerste beleg)

Avondeten gevarieerd. Rijst is 1 zakje voor 2, aardappelen 3 de man, pasta een half pak voor twee dus 125gr de man. Frituur/pizza 1 keer in de 3 weken of frieten in de oven.

Grootste probleem is tss het middag en avondeten dat pas rond 19u is als de baby slapen is. Ik ga daar eens een tas soep beginnen drinken om het hongergevoel te stillen zodat ik niet begin te snoepen.

Uit eten en alcohol ben ik ook wel niet vies van trouwens. 2 keer maand uit eten ofzo en alcohol een viertal eenheden per week.

Laatst bewerkt:
Met "een portie sla" heb ik ook niet gegeten. Dat is meer voor de sier bij wijze van spreken. Ik zit bij mijn hoofdmaaltijd rond de 300 gram groenten, afhankelijk van wat het is. Kunt er een hoop van eten, geeft een voldaan gevoel en helpt tegen de vreetbuiten. :)
En hoe kom jij aan 300gram groenten? Soep? 300gram aan sla is immens veel.

Een broccoli in de winkel is 400 g denk ik, 500 g misschien, dus zo moeilijk lijkt me dat niet. Sla is ook maar gewoon sla hé, meest triestige groente die er is.
Om uw kcal te tellen: hoe weeg je je stoomgroenten?(brokoli, bloemkool, wortel, bonen). Lijkt wel gekkewerk om alles apart te wegen om het correct te tellen. Madness..

Om uw kcal te tellen: hoe weeg je je stoomgroenten?(brokoli, bloemkool, wortel, bonen). Lijkt wel gekkewerk om alles apart te wegen om het correct te tellen. Madness..

Eerlijk: groenten kies ik in mfp en ik gok wat voor het gewicht. Bevat dikwijls zodanig weinig kcal dat het weinig uitmaakt of je nu 100 of 200g eet. En dan moet je al ferm fout schatten :)

Aan sla is dat enorm veel ja! Ik zal straks eens kijken wat dit de afgelopen week /weken was, als ik het niet vergeet.
300gram groenten valt blijkbaar best wel mee dan toch.

Een dagoverzicht.

Ochtend
1 koffie latté: 65kcal

middag
340gram yoghurt: 411kcal
10 pitloze druiven: 35kcal
1 princekoek: 93 kcal

avond
300 gram groenten: 135kcal
400 gram fishsticks: 780kcal(teveel gemaakt blijkbaar)

= 1584 kcal in totaal.

Ben ik nu mezelf aan het uithongeren?

mss nog een ontbijtje en we zitten wel goed. Stel dat ik met een ontbijt aan 1700/1800kcal zit, dan nog ga ik niet afvallen zonder sport hoor.

Ik eet ongeveer hetzelfde (1400 à 1500 kcal) of minder afhankelijk van hoeveel ik sport, uithongeren vind ik het zelf ook niet, maar ik besef ook wel dat het geen houdbaar dieet is voor de lange termijn, maar met wat geluk kan ik over 3 weken stoppen.
Ik heb een tijdje terug zelfs een aantal weken 1100 à 1200 kcal gedaan, maar dat vond ik dan wel weer echt te weinig en daarbij voelde ik me hongerig, en dat houd ik dan niet vol voor maanden, natuurlijk lees je elders dan wel van mensen die zelfs 1000 kcal volhouden, tja... chapeau voor hen! Om toch aan m'n vast kcal verbruik te komen ga ik op rustdagen nu toch nog even wandelen of fietsen.

Uiteindelijk is hetgeen dat telt kcal in versus kcal verbrand.

Ik leg persoonlijk wel andere accenten:
  1. Ik mik op een ontbijt van minstens 200 tot 300 kcal: vaak Griekse yoghurt met een klein stukje chocolade, maar soms ook gelijk vandaag 2 appels en een klein vanillepuddinkje
  2. een middagmaal van 500 kcal: kip met groenten, spek en eieren, zalm met wat salade, zelfgemaakte gehakballetjes in tomatensaus, ...
    kortom: waar ik goesting in heb, maar ik mijd nog wel frequent pasta of rijst te eten.
  3. Een tussendoortje van 200 kcal: vaak opnieuw Griekse yoghurt, ik eet dat ook gewoon graag.
  4. Een licht avondmaal van 300 à 400 kcal. Vanavond zijn dat bijvoorbeeld een banaan en een eiwitshake.
    Soms eet ik wat minder kcal bij het avondeten zodat ik ook zoals vandaag nog wat nootjes ofzo kan eten 's avonds.
En belangrijkste wat mij helpt om het vol te houden: dagen dat ik volop sport, eet ik als m'n sporthorloge aangeeft boven de 3200 ofzo te zitten dan eet ik toch nog extra. Ik heb liever een constant kcal-tekort. Eén dag dat ik én naar de kiné moest, én 10 km was gaan lopen én nog in m'n tuin had gewerkt, zat ik op 3800 kcal ofzo, maar zat ik al aan m'n "limiet" (zelfopgelegd natuurlijk) van kcal die dag. Tja, ik ga niet met honger slapen. Ik word er soms wel mee wakker... maar daar kan ik nog mee leven, vandaar dat ik wél inzet op een deftiger ontbijt.

Laatst bewerkt:
300gram groenten valt blijkbaar best wel mee dan toch.

Een dagoverzicht.

Ochtend

middag
340gram yoghurt: 411kcal
10 pitloze druiven: 35kcal
1 princekoek: 93 kcal

avond
300 gram groenten: 135kcal
400 gram fishsticks: 780kcal(teveel gemaakt blijkbaar)

= 1584 kcal in totaal.

Ben ik nu mezelf aan het uithongeren?

mss nog een ontbijtje en we zitten wel goed. Stel dat ik met een ontbijt aan 1700/1800kcal zit, dan nog ga ik niet afvallen zonder sport hoor.

Ik vind het niet heel evenwichtig... Je kan die kcals imo toch heel anders opvullen.

Die 400g fish sticks vind ik ECHT veel he. Toch echt niet nodig om zo'n berg binnen te spelen? Dat is op tien minuten half uw kcal budget erdoor gegooid. Halveer dat al eens en je kan wat aardappelen of pasta toevoegen en 's avonds nog een appel, soep of ...
Of een klein vieruurtje.

In je middag zit ook best al veel kcal.

Voorbeeldje van mij vandaag. Zeker niet perfect (normaal een avondmaal met veel groenten), maar wel ruimte om om 16u tussendoortje te eten (die chocolade) en 's avonds in de zetel ook nog wat lekkere dingen. Dan heb ik 5 eetmomenten vandaag en nooit honger:

Laatst bewerkt:
En wat houdt dat plan in?
wreed simpel: weg met chips en alcohol, klein beetje portiecontrole en vooral een pak meer sporten. Allebei een zittend beroep (samen op ons eigen kantoor en zo druk dat we amper rechtstaan) dus de beweging gaat al veel doen.

alleszinds geen diëten, we denken op lange termijn, dus de levenstijl moet jaren meegaan

Terug
Bovenaan