Overgewicht, ondergewicht

Ik eet ook te weinig groenten en fruit. Werkpunt.

Schema ziet er voorlopig als volgt uit:
Ochtend:
Cup havermout + 200 ml sojamelk + schep proteïne
OF
koffie + schep proteïne (vanillesmaak)

Middag:
Rundsgehakt (300 gr, gemalen, burger of biefstuk) + 3 eieren (in wrap of zonder wrap maar dan met een banaan in stukken gesneden + honing en evt. wat pindakaas)
foto
OF
blik tonijn (met olijfolie, anders krijg ik dat niet binnen)

Avond:
Biefstuk + pastinaakfrieten (oven)
OF
Kippengehaktbroodje (oven) + wrap

Ik experimenteer nu zonder tussendoortjes i.t.t. vroeger.
Sowieso 3 liter water per dag.

Weekend eet ik bewust, maar niet strikt. Dan maak ik proteïnepannenkoeken als ontbijt. (sojamelk, proteïnepoeder, havermout, 2 eieren in de blender en uitgieten in de pan), daar wat pindakaas en honing bij en een goede tas koffie.
Ik vraag mij bij zoiets nu wel af: waarom? Dat is een heel restrictief voedingsschema met veel rood vlees en weinig groenten. Voor je gezondheid is het niet, voor de smaak lijkt het me nu ook niet echt te zijn.

Ik vraag mij bij zoiets nu wel af: waarom? Dat is een heel restrictief voedingsschema met veel rood vlees en weinig groenten. Voor je gezondheid is het niet, voor de smaak lijkt het me nu ook niet echt te zijn.
Ik besef dat er grote gaten inzitten, maar wat er wél goed aan is:
Veel proteïne. Genoeg B12, ijzer en zink aanwezig. Vet + eiwit = stabiele bloedsuiker. En 't water spreekt voor zich.

Daar het gebrek aan groenten mis ik vooral vezels. Al haal ik een deel uit mijn havermout, maar niet genoeg.
Ik merk dat op aan m'n stoelgang. Die banaan per dag als fruit is ook onvoldoende.

Toegegeven, 's avonds en in het weekend eet ik wel bessen, ander fruit, groeten,... maar ook te weinig en zeker niet genoeg om de week op te halen. Ik eet dan ook wel aardappelen mee enzo. Dus 't is niet dat ik totaal geen groenten of fruit eet.

Smaak zit goed, ik heb daar geen problemen mee. Ik laat elke 6 maanden m'n bloed controleren en alles ziet er steeds top uit. Dus de nuance van 't weekend zal me wel goed doen.

Maar zeker terechte opmerking. Wat zou ik kunnen toevoegen die het makkelijkst te bereiden is? Ik eet zo goed als alles graag, maar 't moet snel gaan in de week. Wortels als tussendoortje?

Veel proteïne. Genoeg B12, ijzer en zink aanwezig. Vet + eiwit = stabiele bloedsuiker. En 't water spreekt voor zich.

Daar het gebrek aan groenten mis ik vooral vezels. Al haal ik een deel uit mijn havermout, maar niet genoeg.
Ik merk dat op aan m'n stoelgang. Die banaan per dag als fruit is ook onvoldoende.

Toegegeven, 's avonds en in het weekend eet ik wel bessen, ander fruit, groeten,... maar ook te weinig en zeker niet genoeg om de week op te halen. Ik eet dan ook wel aardappelen mee enzo. Dus 't is niet dat ik totaal geen groenten of fruit eet.

Smaak zit goed, ik heb daar geen problemen mee. Ik laat elke 6 maanden m'n bloed controleren en alles ziet er steeds top uit. Dus de nuance van 't weekend zal me wel goed doen.

Maar zeker terechte opmerking. Wat zou ik kunnen toevoegen die het makkelijkst te bereiden is? Ik eet zo goed als alles graag, maar 't moet snel gaan in de week. Wortels als tussendoortje?

Ik zou eerder een keer periodiek van die vleesmaaltijden vervangen met bonen bijvoorbeeld.
Een burrito wrap met goed veel bonen. Bonen in blik is altijd rap klaar of je hebt zelfs die voorgemaakte pakken van bonduelle (denk ik.)

Kastanjechampignons vind ik ook altijd een goeie vleesalternatief en snel klaargemaakt.

Ik zal eens een hele grote lifehack meegeven hier: stop met al die poedertjes, pillen en supplementen en eet gewoon gevarieerd & vers en veel groenten en fruit. Da's het meest gezonde dat ge kunt doen.
Ge eet groenten niet alleen voor vezels maar ook voor allerlei andere voedingsstoffen. En hoe meer uw darmen daarop moeten werken, dus hoe min mogelijk het bewerkt is, hoe beter. Eet daarnaast vooral plantaardige vetten, beperk uw ongezonde vleesinname (genre rood vlees), eet zo complex mogelijke koolhydraten, drink vooral water en ongesuikerd, vermijd zout & suiker tout court, beweeg voldoende en slaap genoeg. That's it. That's the trick die duurzaam is.

Da's goed voor alles: om verouderingsprocessen tegen te gaan, voor uw gewicht, tegen kankers en andere ziekten, en ook gewoon om lekkere dingen op tafel te zetten. Snel koken kan perfect: pak u ne boek van Sandra Bekkari of zo en dat mens tovert hopen maaltijden op tafel die voldoen aan alle gezondheidscriteria & en die makkelijk zijn en snel te maken zijn.

Joepie, nog iemand die geen groenten eet, nu moeten jullie niet meer op mijn kap zitten. :scream:

Neenee, ik weet dat het goed bedoeld is en zeker niet onterecht :cool:

Hoe jij je proteïne neemt maakt op zich niet zoveel uit (al zijn er wel degelijk verschillen in kwaliteit etc), maar ik vraag mij wel af waarom jij zo nodig bijna 200g (hoeveel gram haal je eigenlijk?) proteïne nodig hebt? Tenzij jij echt een gespierd monster bent van tegen de 100kg met amper vet is dat zeer overkill.

Ik neem creatine en merk een groot verschil.
Proteïne poeder mix ik in koffie, pannenkoeken of havermoutpap om vlotter aan m'n eiwitdoel te geraken.

Wat is daar mis mee?

Omdat al die poeders doorgaans (bij velen) echt eten vervangen, en ge dan u focust op maar een stukje dat bijdraagt aan uw gezondheid. En andere stoffen mist.
Bij een typisch westers dieet hebben we doorgaans genoeg proteïne. Ook in heel wat groenten en peulvruchten zitten veel proteïne. Dat komt niet enkel in kaas of vlees voor. Dus als ge dat goed door uw maaltijden mixt hebt ge én genoeg proteïne én al de rest van de gezonde bouwstoffen. Hebt ge dan een sportdag en ge moet echt nog iets extra binnenkrijgen, eet dan een kommetje yoghurt of zo.

Er zijn trouwens ondertussen ook wel meer en meer studies die wijzen op nadelige effecten van een teveel aan proteïne.

Ik denk niet dat de gemiddelde Belg een tekort heeft aan een van die dingen? En net zoals @Thomas96 denk ik dat jij echt veel eiwitten consumeert. Toen ik praktisch 120 kg woog en elke week eens 250+ kg squatte at ik minder vlees en zeker totale eiwitten dan jij nu doet denk ik.

Daarom ook de vraag van je doel, want het lijkt me redelijk extreem gecombineerd met creatine en zo voor de klassieke "weekend warrior".
Bananen zijn goed als je diarree hebt maar voor een vlotte stoelgang is dat ook het juiste fruit niet. Eet eens twee kiwi's per dag met de schil.

Makkelijker dan rauwe groenten wordt het natuurlijk niet: wortels, tomaten, selder, spinazie, sla, ... Ik zou vooral groene groenten eten.

Ik koop voor 's middags altijd van die zakjes geraspte groenten/sla-combinaties. En dan smijt ik daar wat bij wat er nog over is: een stuk paprika, een verdwaalde wortel, een venkel die over is, wat extra spinazie, kerstomaten, stukje broccoli. Da's 's morgens op 2 minuten bijeengegooid. Klein sauspotje vul ik dan met de ene keer een vinaigrette, de andere keer iets olijfolie of combinatie met een smaakvolle azijn. En dan wissel ik wat af qua extra's: gerookte zalm, forel, overschotten vlees (kip of steak of whatever), of wat mozzarella of feta of parmezaan, soms wat noten erover, of gewoon niks en beperkt tot enkel groenten.

Zo krijg ik 's middags al 250 à 300 gram aan groenten binnen ongeveer. En elke dag smaakt het anders en 't is geen werk.

Omdat al die poeders doorgaans (bij velen) echt eten vervangen, en ge dan u focust op maar een stukje dat bijdraagt aan uw gezondheid. En andere stoffen mist.
Bij een typisch westers dieet hebben we doorgaans genoeg proteïne. Ook in heel wat groenten en peulvruchten zitten veel proteïne. Dat komt niet enkel in kaas of vlees voor. Dus als ge dat goed door uw maaltijden mixt hebt ge én genoeg proteïne én al de rest van de gezonde bouwstoffen. Hebt ge dan een sportdag en ge moet echt nog iets extra binnenkrijgen, eet dan een kommetje yoghurt of zo.

Er zijn trouwens ondertussen ook wel meer en meer studies die wijzen op nadelige effecten van een teveel aan proteïne.

Ik dacht dat hij wel aan kickboksen/krachttraining deed dus ik zou nu niet hem aanvallen op zijn creatine/proteïnepoeders. Voor hem heeft dat nog een nut als hij nog sport.

Hoe jij je proteïne neemt maakt op zich niet zoveel uit (al zijn er wel degelijk verschillen in kwaliteit etc), maar ik vraag mij wel af waarom jij zo nodig bijna 200g (hoeveel gram haal je eigenlijk?) proteïne nodig hebt? Tenzij jij echt een gespierd monster bent van tegen de 100kg met amper vet is dat zeer overkill.
Ik mik op lichaamsgewicht x 1,6 en geraak er moeilijk. Dergelijke intake is absoluut niet overdreven.

Ik denk dat veel mensen een tekort aan proteïne hebben en overschatten hoeveel er in hun eten zit.

Daarom ook de vraag van je doel, want het lijkt me redelijk extreem gecombineerd met creatine en zo voor de klassieke "weekend warrior".
Wat is een weekend warrior?

Ik loop 1-2x per week 5 km.
3x krachttraining.
1x kickboks.

Sta nu op 79 kg, 1m83, vetpercentage volgens een huidplooimeting (zelf uitgevoerd) kwam op 10%, 2de meting heeft m'n vrouw uitgevoerd en kwam ook op 10%. Ik heb er sterk mijn twijfels bij en denk dat het eerder 15% zal zijn. Ik sta redelijk scherp, maar heb een dikke kont.

Het kan een dieet zijn met een doel, maar het is nooit een gezond en gebalanceerd dieet. Al heb je volgens de paar standaardmarkers in een bloedanalyse geen onmiddellijke tekorten in die specifieke zaken. De enorme hoeveelheid rood vlees alleen al zal voor veel andere neveneffecten zorgen, je darmflora kan nooit in balans zijn en ook die grote hoeveelheden eiwit kunnen gezondheidsproblemen geven.

Los daarvan, je weet dat je eigenlijk elke maand ongeveer moet stoppen met creatine, en praktisch gezien ook dat je daar sowieso meer mee gaat wegen?

Ik weet dat er over alles kei veel tegenstrijdige informatie is, zeker wat fitness en supplementen betreft

Los daarvan, je weet dat je eigenlijk elke maand ongeveer moet stoppen met creatine, en praktisch gezien ook dat je daar sowieso meer mee gaat wegen?
Maar dees is toch al eventjes niet meer de 'aangenomen waarheid'? Iirc zolang je't rond de 5g/dag houdt kan je dat gewoon dagelijks blijven nemen.
Dat van die water retentie is wel 'nog' waar :p

Ik weet dat er over alles kei veel tegenstrijdige informatie is, zeker wat fitness en supplementen betreft

Maar dees is toch al eventjes niet meer de 'aangenomen waarheid'? Iirc zolang je't rond de 5g/dag houdt kan je dat gewoon dagelijks blijven nemen.
Dat van die water retentie is wel 'nog' waar :p
Nee, klopt helemaal. Ik ging alleen niet uit van een onderhoudshoeveelheid, gezien de rest van de extremen :D maar belangrijke nuance, inderdaad!

Terug
Bovenaan