Overgewicht, ondergewicht

Die zitten in de vorm van vitamine supplementen :)

Laatste half jaar ook al 2x bloed laten trekken ter controle trouwens sinds de mounjaro en alles is tip top in orde. Cholesterol al veel verbeterd ook ondanks erfelijke cholesterol.
Word je opgevolgd door een diëtist? Persoonlijk lijkt het me vrij vreemd om voedingsmiddelen uit te sluiten die amper kcal bezitten maar wel vitaminen, mineralen, voedingsvezels, ...

Gohja vreemd, zal vast toch niet de enige zijn die geen fruit eet of weinig groenten.

Sinds ik alleen ben heb ik nog geen 1 keer gekookt voor mezelf, dus buiten eens wat erwten en bonen komt het er gewoon niet van.
Ik krijg mijn vitaminen binnen op basis van pilletjes en niet uit groenten :p

In de week dat ik de kleine heb probeer ik wel er voor te zorgen dat hij groentjes krijgt :)

Oh ik drink druiven!

Groenten en fruit dienen natuurlijk niet alleen voor de vitaminen. Ze zorgen ook voor een gevoel van verzadiging.

Lijkt me sterk dat je dat eetpatroon zal blijven volhouden en zeker zonder ondersteuning van medicatie. Als je het nu al moeilijk hebt om van de chips te blijven.

Dit is een 'goed' eetpatroon om te vermageren. Maar niet om op gewicht te blijven.

Gohja vreemd, zal vast toch niet de enige zijn die geen fruit eet of weinig groenten.

Sinds ik alleen ben heb ik nog geen 1 keer gekookt voor mezelf, dus buiten eens wat erwten en bonen komt het er gewoon niet van.
Ik krijg mijn vitaminen binnen op basis van pilletjes en niet uit groenten :p

In de week dat ik de kleine heb probeer ik wel er voor te zorgen dat hij groentjes krijgt :)

Oh ik drink druiven!
Er zijn honderden, zo niet duizenden, chemische stoffen die je uit groenten en fruit zou halen waarvan er enkelen dan bekend genoeg zijn om in zo'n supplement terecht te komen.

Het effect van al die zaken op je bioom en algemene gezondheid is zeker nog niet 100% (of veel minder) geweten, maar allez dat er nog wel enkele zonderlingen rondlopen die dat niet eten is geen argument hé, dat niet doen IS vreemd en zeer waarschijnlijk ongezond op lange termijn.

Dat dan nog naast het aspect dat @Likes aanhaalt van duurzaamheid.

Daar heb je gelijk in, voor op de lange termijn moet inderdaad een goed voedingspatroon opgebouwd worden, dat is inderdaad de grootste uitdaging.

Daar heb je gelijk in, voor op de lange termijn moet inderdaad een goed voedingspatroon opgebouwd worden, dat is inderdaad de grootste uitdaging.
Mealpreppen he man.
Ben nu sinds nieuwjaar ook weer bezig met de madam. Paar gerechtjes int weekend koken, eerste week eentonig van eten maar elke weekend maak je een nieuwe batch met andere groenten of vlees en na een paar weken is de variëteit er wel in de diepvries.
Nu ja, variëteit is... vlees, kip, vis, groenten en volkoren pasta of volkoren rijst
Kan je ook perfect afwegen wat je achter de kiezen steekt. En buiten een weekend stevig koken en afwassen heb je de rest van de week weer wat tijd uitgespaard.

Hier is het doel van 96 naar 88kg te gaan. We zitten op 92.7 dus we zijn op goede weg.

Die zitten in de vorm van vitamine supplementen :)

Laatste half jaar ook al 2x bloed laten trekken ter controle trouwens sinds de mounjaro en alles is tip top in orde. Cholesterol al veel verbeterd ook ondanks erfelijke cholesterol.
Koop een zakje geraspte wortelen, sla of een komkommer. En snij dat er gewoon even bij. Of een blik snijbonen of zo.
Dan heb je toch iets van groenten. En is snel in orde.

Voor de rest misschien wat soep toevoegen voordat je uw maal eet.

Al moet ik eerlijk zijn dat ik bedank voor uw patroon. Dan ben ik liever iets minder strak :p.

Al moet ik eerlijk zijn dat ik bedank voor uw patroon. Dan ben ik liever iets minder strak :p.

Haha.

Een BMI van boven de 30 is ook niet gezond natuurlijk, toen at ik ook geen groenten.
Beter dan slank zonder groenten dan dik zonder groenten I guess.

Maar nee alle gekheid op een stokje, ik moet er wel werk van maken voor op de lange termijn wel idd eens wat groentjes mee te pikken, vooral dan voor vulling en vezels.

En de carbs? Zo'n etenspatroon is allesbehalve gezond/vol te houden op lange termijn.
Stokbrood en chips :unsure:
Haha.

Een BMI van boven de 30 is ook niet gezond natuurlijk, toen at ik ook geen groenten.
Beter dan slank zonder groenten dan dik zonder groenten I guess.

Maar nee alle gekheid op een stokje, ik moet er wel werk van maken voor op de lange termijn wel idd eens wat groentjes mee te pikken, vooral dan voor vulling en vezels.
Ik snap dus niet hoe je geen groenten kan eten. Ik bedoel, daar is nu zo'n variatie in qua soorten en bereidingswijzen, en je kunt de gewassen sla, spinazie, wortels, ... zo in een zak kopen. Je moet gewoon elke dag een goede portie groenten eten. En een appel of een kiwi is nu toch ook geen moeite?

Nee, idd , kindjes ook niet...
Dit is idd het slechtste wat je kan doen, ik heb het niet over de vitaminen , maar vooral over de vezels en voor jou geval nog belangrijker de hoeveelheid volume per kcal die je kan binnensteken.
Zonder je 'hulpmiddel' ga je anders altijd honger hebben.

Als je al proteinen kan combineren met veel lowkcal groeten dan kan je je porties x 4 doen.
(Is idd allemaal makkelijk gezegd, succes in ieder geval)

12 jaar geleden ongeveer 45 kg verloren, van +- 120 naar +- 75. Dan rond de corona periode vrij veel tegenslagen op korte tijd gehad, zowel fysiek als mentaal. Nooit echt goed kunnen recupereren en dan vorige zomer terug de 107 kg aangetikt. Nu, uiteindelijk is dat geen excuus. Elk pondje gaat uiteindelijk langs het mondje zoals ze zeggen.

In augustus vorig jaar dan toch terug redelijk de knopjes terug kunnen omdraaien. Gestart op 107, momenteel op 94. Het doel is om tegen augustus terug rond de 80 kg te zitten. Is dan 0,5 kg per week verliezen, wat op zich wel haalbar moet zijn.

Hier jaren aan een stuk 75kg gewogen, dan na mijn 30ste bleven bepaalde kilo's opeens hangen :D

Van 75 naar 85 gegaan en ingegrepen, terug naar 80.
Paar serieuze tegenslagen gehad en van 80 naar 90.
Mij herpakt en van 90 naar 80 gegaan.
Nu terug laten slabakken tot 84 en opnieuw ingegrepen.
Momenteel 82 en doel is 78 maar dus niet enkel door diëten, maar ook sporten.

Ik ben zeker ook niet 'dik', maar de kilo's die ik teveel heb zitten duidelijk wel in de buik :D
En het is vermoeiend om altijd je buik in te trekken :)

Ik eet ook te weinig groenten en fruit. Werkpunt.

Schema ziet er voorlopig als volgt uit:
Ochtend:
Cup havermout + 200 ml sojamelk + schep proteïne
OF
koffie + schep proteïne (vanillesmaak)

Middag:
Rundsgehakt (300 gr, gemalen, burger of biefstuk) + 3 eieren (in wrap of zonder wrap maar dan met een banaan in stukken gesneden + honing en evt. wat pindakaas)
foto
OF
blik tonijn (met olijfolie, anders krijg ik dat niet binnen)

Avond:
Biefstuk + pastinaakfrieten (oven)
OF
Kippengehaktbroodje (oven) + wrap

Ik experimenteer nu zonder tussendoortjes i.t.t. vroeger.
Sowieso 3 liter water per dag.

Weekend eet ik bewust, maar niet strikt. Dan maak ik proteïnepannenkoeken als ontbijt. (sojamelk, proteïnepoeder, havermout, 2 eieren in de blender en uitgieten in de pan), daar wat pindakaas en honing bij en een goede tas koffie.

Ik eet ook te weinig groenten en fruit. Werkpunt.

Schema ziet er voorlopig als volgt uit:
Ochtend:
Cup havermout + 200 ml sojamelk + schep proteïne
OF
koffie + schep proteïne (vanillesmaak)

Middag:
Rundsgehakt (300 gr, gemalen, burger of biefstuk) + 3 eieren (in wrap of zonder wrap maar dan met een banaan in stukken gesneden + honing en evt. wat pindakaas)
foto
OF
blik tonijn (met olijfolie, anders krijg ik dat niet binnen)

Avond:
Biefstuk + pastinaakfrieten (oven)
OF
Kippengehaktbroodje (oven) + wrap

Ik experimenteer nu zonder tussendoortjes i.t.t. vroeger.
Sowieso 3 liter water per dag.

Weekend eet ik bewust, maar niet strikt. Dan maak ik proteïnepannenkoeken als ontbijt. (sojamelk, proteïnepoeder, havermout, 2 eieren in de blender en uitgieten in de pan), daar wat pindakaas en honing bij en een goede tas koffie.

Lijkt me veel gehakt neen? :p

Terug
Bovenaan