Overgewicht, ondergewicht

Klopt trouwens niet, tenzij je effectief al jaren aan krachtsport doet (dat zijn misschien 5-10 gebruikers op dit forum) kan je perfect spieren/kracht opbouwen in een caloric deficit zolang je genoeg proteine binnen krijgt.
Het kan zeker, maar het gaat afgrijselijk traag ten opzichte van hoe 'snel' het zou kunnen gaan met een voldoende kcal overschot.

Metabolisme van weleer is aan het aftakelen vrees ik.
Gisteren op de weegschaal gestaan en was bijna 90kg.
Ik ben zelf 1,80m en vind totaal niet dat ik er als zijnde "zwaar" uit zie, toch schokte dit me wel even.
Hierbij kom ik in de klasse van overgewicht volgens BMI.

Ik eet nu wel meer doordat vriendin nu inwoont en zij effectief eten klaarmaakt. Vroeger kwam ik thuis, at een koek of iets dergelijks, rook een sigaret of 3-4 op een avond en ging slapen dus minder intake dan nu.

Sporten doe ik niet maar overweeg wel om terug iets te doen. Mss wekelijks 2 keer gaan zwemmen ofzo.
Ik denk persoonlijk dat het vooral de torso is die wat meer moet afgetraind worden.
Mss dagelijks een 20 tal sit-ups... Op dit moment wat zoeken.

Metabolisme van weleer is aan het aftakelen vrees ik.
Gisteren op de weegschaal gestaan en was bijna 90kg.
Ik ben zelf 1,80m en vind totaal niet dat ik er als zijnde "zwaar" uit zie, toch schokte dit me wel even.
Hierbij kom ik in de klasse van overgewicht volgens BMI.

Ik eet nu wel meer doordat vriendin nu inwoont en zij effectief eten klaarmaakt. Vroeger kwam ik thuis, at een koek of iets dergelijks, rook een sigaret of 3-4 op een avond en ging slapen dus minder intake dan nu.

Sporten doe ik niet maar overweeg wel om terug iets te doen. Mss wekelijks 2 keer gaan zwemmen ofzo.
Ik denk persoonlijk dat het vooral de torso is die wat meer moet afgetraind worden.
Mss dagelijks een 20 tal sit-ups... Op dit moment wat zoeken.
Als je vroeger 's avonds amper at en wat rookte en nu niet zou ik het niet bij het "metabolisme" zoeken hoor, is compleet logisch.

Wekelijks 2x zwemmen is al redelijk wat, maar die situps zijn verwaarloosbaar. Ik zou ook eens kijken naar wat je binnen krijgt want als je vroeger 's avond amper wat at zou ik denken dat je heel wat kcal binnenkrijgt voor het avondeten.

Vroeger at ik enkel in de ochtend een kom cornflakes en dan in de middag niks buiten een koekje ofzo (denk aan Pick up). Dan kwam ik thuis en at ik soms nog eens boterhammen maar meestal zou het dan een koekje of 3-4 zijn afhankelijk van de grootte en mijn honger.

Af en toe ook eens take-away bestellen maar vooral eigenlijk op zeer lage intake renderen.

Ochtend en middag zijn zo goed als niet verandert. Het gaat louter om de maaltijden die mijn vriendin nu kookt. Ook de kinderen (vooral de mijne) zijn niet de makkelijkste om iets voor klaar te maken door hun ASS. Meestal gaat het dan naar spaghetti, friet met kip, croques, pizza, etc... Ik weet dat het in principe niet gezond is voor hen maar de ervaring leert dat ze het gewoon laten staan als ze het niet lusten. Eender welke poging je verder probeert om te overtuigen is een stap dichter bij de zoveelste mentale crisis. Voor ons maakt ze dan iets anders en meestal is dat wel mager zoals kip, rijst, etc...

Mijn idee is nu om de intake in de avond significant te minderen.

Vroeger at ik enkel in de ochtend een kom cornflakes en dan in de middag niks buiten een koekje ofzo (denk aan Pick up). Dan kwam ik thuis en at ik soms nog eens boterhammen maar meestal zou het dan een koekje of 3-4 zijn afhankelijk van de grootte en mijn honger.

Af en toe ook eens take-away bestellen maar vooral eigenlijk op zeer lage intake renderen.

Ochtend en middag zijn zo goed als niet verandert. Het gaat louter om de maaltijden die mijn vriendin nu kookt. Ook de kinderen (vooral de mijne) zijn niet de makkelijkste om iets voor klaar te maken door hun ASS. Meestal gaat het dan naar spaghetti, friet met kip, croques, pizza, etc... Ik weet dat het in principe niet gezond is voor hen maar de ervaring leert dat ze het gewoon laten staan als ze het niet lusten. Eender welke poging je verder probeert om te overtuigen is een stap dichter bij de zoveelste mentale crisis. Voor ons maakt ze dan iets anders en meestal is dat wel mager zoals kip, rijst, etc...

Mijn idee is nu om de intake in de avond significant te minderen.
Cornflakes en koeken eten is nu wel textbook "slechte eetgewoonten" hé, zeker die koeken zijn een hoop kcal die je niet vullen. Als je daarna thuis dan eet mag je redelijk zeker zijn dat je meer eet dan goed is.

Ik weet dat het slechte eetgewoontes zijn. Eten op zich doe ik niet veel maar wat ik eet heeft een hoog aantal Kcal. Vroeger deed ik dit niet omdat ik dan ook fysiek werk deed en de Kcal ook effectief nodig had. Ik zit nu meer aan een bureau dan iets anders dus mijn intake is logischerwijs ook lager, bijkomstig ben ik ook wel vrij picky op eten en lust ik echt niet veel. Dus ik eet liever iets wat ik lekker vind om te proberen van die Kcal op te gebruiken.

Nu mijn vriendin inwoont en (ongelooflijk lekker) eten maakt is de intake gestegen en dus ook mijn gewicht.

Ik weet dat het slechte eetgewoontes zijn. Eten op zich doe ik niet veel maar wat ik eet heeft een hoog aantal Kcal. Vroeger deed ik dit niet omdat ik dan ook fysiek werk deed en de Kcal ook effectief nodig had. Ik zit nu meer aan een bureau dan iets anders dus mijn intake is logischerwijs ook lager, bijkomstig ben ik ook wel vrij picky op eten en lust ik echt niet veel. Dus ik eet liever iets wat ik lekker vind om te proberen van die Kcal op te gebruiken.

Nu mijn vriendin inwoont en (ongelooflijk lekker) eten maakt is de intake gestegen en dus ook mijn gewicht.
Mijn punt is dat als je voor ontbijt en lunch rommel eet die je amper gaat vullen, je 's avonds bijna zeker gaat overeten. Dat staat voor mij los van of je nu actief bent of niet uiteindelijk, zorgt er sowieso voor dat je teveel binnen krijgt.

Verder ja, "picky op eten" zijn als volwassene, dat lijkt me iets waar je aan kan werken.

Goh, overeten zou ik nu ook niet zeggen. Ik eet nog altijd niet echt veel, het is gewoon meer dan wat ik vroeger zou gegeten hebben 's avonds. Wel weet ik dat het probleem vooral bij mezelf ligt. Onbewust denk ik dat er een vrees is om meer te eten tijdens de dag om dan nog meer bij te komen. Soort van vicieuze cirkel.

Ik laat nu de koekjes voor wat ze zijn, proberen van meer te drinken en mss een 10 beurtenkaart voor het zwemmen aan te schaffen bij het lokale zwembad.

ik heb mijn bloed laten controleren en alles lijkt OK te zijn,

behalve wat te veel dierlijke vetten (kaas denkt dokter), en te weinig vitamine D (te weinig zon, maar is nu eenmaal winter) en dat zit in weinig voedingszaken die ik graag eet.

wel nog steeds last van pijnlijke nijpen in mijn lever/hart streek, maar zolang het niet uitstraalt naar mijn hals en armen, moet ik me niet meteen zorgen maken zegt hij :unsure: . ik dacht dat het met gewichtstoename te maken had... (zit nu toch al paar jaar rond de 78 kilo).

soit, weinig aan te doen zeker.

Een stabiele bloedsuikerspiegel is ook heel belangrijk. 😉
Pieken vermijden is ook een factor..dus opletten met geraffineerde suikers...(Even veel energie en snelle dip + snel weer honger en weer zin in geraffineerde suikers )
Voor kinderen die niet veel lusten of moeilijke eters zijn, kan mixen handig zijn (vb wortelpuree, broccoli puree)
M'n zoon heeft ook ASS en m'n dochter was vroeger ook een moeilijke eter..en ze lusten niet veel groenten..dus waren die Groentenpuree 's wel een goeie oplossing.

Ik heb ook heel vaak te weinig vit D en neem dagelijks een vit D pilletje.

Bij teveel dierlijke vetten, misschien proberen of er plantaardige vetten zijn die bevallen..(zaden, noten ..)
Als ik witte boontjes eet mix ik dat met chiazaad, zonnebloempitten, pompoenpitten)
Met vele andere groentjes kan je dat ook perfect toevoegen. Of bij een pasta..

Bij krampen/spiertroubles...es nagaan of er voldoende watergebruik/magnesium opname is..
PS: dit kan ook wel een gevolg zijn van cholesterol verlagers..
(Bij cholesterol verlagers is extra supplement Q10 aangeraden, omdat die er een tekort van in de hand werken.)

S'avonds na het avondeten (rond 18u30) niets meer eten is wel een groot hulpmiddel bij gewichtstroubles.
Iets kleins/lichts (glaasje melk, yoghurt..) kan eventueel wel...anders wordt je wakker met een lage bloedsuikerspiegel..
Persoonlijk eet ik graag een banaan (niet rijpe), Schelleke jonge kaas, klein glaasje melk.. in de avond
Die bevatten oa tryptofaan, helpt serotonine aan te maken, wat vervolgens helpt melatonine aan te maken...wat je goed helpt slapen 😴😁
Blijkbaar hebben moeilijke/weinig slapers vaker overgewicht..

Voor de torso, zou ik dagelijks push-ups aanraden ipv sit-ups... Traint veel spieren tegelijk, ook stabiliteit...en is iets beter voor de rug ...tenzij je halve sit-ups doet en bij het naar boven komen even de spanning vast blijft houden..
Is ook een test voor het bovenlichaam....weet je meteen waar je staat. 😄
Ik doe er dagelijks s'morgens in het eerste halfuur 11-20 na beetje ochtendgym (paar minuutjes), beetje de maatstaf voor m'n leeftijd om als fit gezien te worden 😁 ( bijna 48)

Ik ga veel door m'n benen/knieën iedere dag door m'n job, en maak er diepe squats van...stevige bilspieren zorgen voor dagelijks beetje extra verbranding...behoort tot de grootste spiergroepen 😅

Laatst bewerkt:
Bijna nieuwjaar. Toch 18kg minder, wat niet mis is, maar laatste 2 maand blijft het stabiel terwijl er nog een kg of 5 af mag. Die magische kaap om onder de 100 te raken wordt toch nog lastig. We weten dus wat te doen in 2026. :D

Door blessure tijdje niet kunnen sporten/lesgeven in combinatie met mottig weer voor andere buitenactiviteiten en mijn gewicht ging richting triple digits, code oranje dus om in te grijpen. Intussen hersteld en op Tenerife weer volop gesport en nu ondanks feestmaaltijden weer 95kg.

ik heb mijn bloed laten controleren en alles lijkt OK te zijn,

behalve wat te veel dierlijke vetten (kaas denkt dokter), en te weinig vitamine D (te weinig zon, maar is nu eenmaal winter) en dat zit in weinig voedingszaken die ik graag eet.

wel nog steeds last van pijnlijke nijpen in mijn lever/hart streek, maar zolang het niet uitstraalt naar mijn hals en armen, moet ik me niet meteen zorgen maken zegt hij :unsure: . ik dacht dat het met gewichtstoename te maken had... (zit nu toch al paar jaar rond de 78 kilo).

soit, weinig aan te doen zeker.
Vitamine D is makkelijker als je gwn naar de apotheek gaat je kan daar pillen van kopen die je 1 keer in de week kunt slikken of van die zuigtabletjes die op je tong smelten.

In 2025 (was een beetje miserie jaar) toch ook terug 12 kilo bijgekomen (na er 35 kwijt te zijn sinds eind 2019). Nu gaat de knop weer volledig om! En compleet nee zeggen als mensen weer eens afkomen met "apzoeir, eet toch eens een koek, daar kom je echt niet van bij". Maar mijn probleem is dat het dan niet bij 1 dag zondigen blijft. Bij mij werkt alleen het alles of niks verhaal.

#DeEeuwigeStrijdTegenDeKilo's

Godver, tussen kerst en nieuw even alles on hold gezet. Geen creatine, niet letten op protein intake, cola zero ipv water, enz.

Ik was het gevoel van die cravings vergeten. Water smaakt gewoon flets, continu zin in zero. Mijn vast ontbijt krijg ik met moeite door mijn keelgat. Creatine nemen is een opgave.

Even terug op tempo geraken en dan extra tandje bijsteken tot eind maart wat de voeding betreft. Ik zou graag 3 kg kwijt zijn tegen dan.
Sta nu op 78-80 kg voor 1m83. Spiermassa mag tikkeltje meer. Trainingen zijn zoals altijd blijven doorgaan. Doel is 77kg vasthouden.

Die 78 kg die onlangs op de weegschaal stond was garantie vocht dat ik kwijt was door even te stoppen met creatine.

Hier is het na een druk najaar ook weer herstarten. Sinds december weer beginnen fietsen en eerste 3 weken dan ook terug 3kg kwijt. Maar met de feestdagen zijn die er al weer bij.

Maar soit: eten in de gaten houden en op regelmatige basis sporten en komt wel weer goed.

Zou me straf lijken moesten jullie in die 2 weken een surplus +-20.000kcal gegeten hebben om 3kg vet aan te komen hoor :D
Ik heb me tijdens de feestdagen ook eens goed laten gaan, en met oud op nieuw eens voor de lol alles getrackt wat ik die dag gegeten en gedronken heb. Heb toen 's avonds een hamburger met ovenfrietjes gegeten, en dan nadien een volledige zak doritos, en 's avonds nog wat koekjes en afgesloten met een duvel. En zat voor die volledige dag op ongeveer 3700kcal. Wat ver boven mijn maintenance is, ja. Maar nog lang niet voldoende om aan +20.000 te komen :laugh:

Natuurlijk de combo van meer eten en drinken dan normaal, en minder bewegen dan normaal zal er wel voor zorgen dat er een beetje vet bij gekomen is tegenover een normale week. Maar het meeste van dat gewicht is toch gewoon extra vocht door meer koolhydraten, en gwn extra voedsel in je lichaam. Binnen een paar dagen is er zo weer 2kg af.

Uiteraard zijn wij geen machines dus er komt iets meer nuance bij kijken dan ik hier nu neerschrijf, maar dan nog.

Daar gaat de -30kg

1 week laten gaan in all in hotel en 5kg bij op de teller lol. Ik mag hopen dat het veel vocht is 😄

Terug de riem er op!

Maar voor het eerst in mijn leven, echt in mijn hele leven, heb ik comfortabel in zwembroek kunnen lopen.

Allé ondertussen zijn die kilo's er weer af ook :-)

Ben sinds begin dit jaar ook ongeveer 3x per week aan het roeien hier thuis.
Mijn buikvet gaat niet meer verdwijnen met nog meer te vermageren denk ik dus moet er wel wat bij sporten.

Zit terug onder de 90kg nu en dat is voor mijn lichaamsbouw eigenlijk echt bijna perfect als mijn buik en borst nog iets strakker geraakt door te sporten.

Zit nu denk ik 7 maand op mounjaro, tijd om wat af te bouwen I guess. Heel mijn leven al gestruggled, gedieet en nooit iets lang genoeg volgehouden en nu dankzij mounjaro toch zo goed als 30kg kwijt. Op mijn 40 jaar ga ik nog het strakst staan van heel mijn leven :rofl:

Moeilijkste zijn de weken dat ik de kleine heb dan is hier vanalles in huis van snoep en chips, de gewenning aan de mounjaro helpt niet genoeg meer om er vanaf te blijven, maar ik kan het wel onder controle houden. Ik zorg gewoon dat het past binnen de calorieën van de dag indien mogelijk. Als ik dan eens een halve zak chips wil eten, dan eet ik in de avond minder.

Mijn eetpatroon is wel vrij saai.
Ofwel tonijn + 2 hardgekookte eieren gemengd met skyr
Ofwel kip + 2 hardgekookte eieren gemengd met skyr en kippekruiden
En 's middags gewoon een shake, salted caramel van xxlnutrition, superlekker en handig tijdens het werk.

En af en toe eens afwisselen met wat stokbrood.

En ook wel 1x per week op restaurant :-)

Mijn eetpatroon is wel vrij saai.
Ofwel tonijn + 2 hardgekookte eieren gemengd met skyr
Ofwel kip + 2 hardgekookte eieren gemengd met skyr en kippekruiden
En 's middags gewoon een shake, salted caramel van xxlnutrition, superlekker en handig tijdens het werk.

En af en toe eens afwisselen met wat stokbrood.

En ook wel 1x per week op restaurant :)
Waar zijn de groenten en het fruit?

Terug
Bovenaan