Het gaat er me om dat het voor één dag geen probleem hoeft te zijn, maar dat je er de komende dagen rekening mee moet houden. Of dat je het ook niet zomaar kunt toepassen zonder de komende dagen aanpassingen te doen. Iemand die bijvoorbeeld intensief sport en dit op een rustdag doet, kan ineens een week met een aanzienlijk hogere belasting te verwerken krijgen, en tegen dingen aanlopen.
Dat is het nadeel. Omdat het ook niet echt een voordeel heeft behalve psychologisch/mentaal voor jou, vind ik het gevaarlijk advies.
Je nuances doen eigenlijk je oorspronkelijke post ook helemaal teniet. Daarin ging het over 4u slaap, nu zeg je normaal 7u. Stond intensieve sport in, nu zeg je dat je niet intensief sport. Je zei dat het je herstel niet verstoorde, en nu van wel.
Als je glycogeenvoorraad op is, zal je lichaam iets meer de vetverbranding aanspreken. Maar dat is uit de context genomen, dat gaat er niet voor zorgen dat je op langere termijn, ik zeg maar iets, meer afvalt. Of dat je prestaties beter gaan worden. Of dat je lichaam zich op lange termijn aanpast. Dat zijn conclusies die nergens onderbouwd worden. Het voornaamste resultaat van vooral de vetvoorraad aanspreken, is dat je totaal stilvalt qua intensiteit. Waardoor je dus niet meer eiwitten of vetten verbruikt, je gaat mogelijk net mìnder verbruiken omdat je lichaam het niet aankan.
Oververzadiging van koolhydraten bestaat niet. Je kunt onmogelijk een oververzadiging hebben in je lichaam van koolhydraten. Oververzadiging betekent iets speficieks. Een overschot (iets anders) wordt opgeslagen in vetten en in je spieren. Een oververzadiging betekent dat je lichaam het niet weggewerkt krijgt. Je schreef dat je 's avonds geen koolhydraatrijke maaltijd mocht eten, want dan krijg je een oververzadiging van koolhydraten. Dat bestaat niet.
Je schreef dat je lever beter werkt doordat je alleen vloeibaar eet. Het kan zijn dat je vaker naar het toilet bent moeten gaan, maar dat staat daar totaal los van.
En als je na 20 minuten knabbelen fysiek voldaan zou zijn, was de hongersnood in de wereld verholpen. Het helpt mentaal om je meer voldaan te voelen bij een fysiek gepaste hoeveelheid eten.
Ik lees en luister ook graag veel, ik heb helemaal geen medische achtergrond. Maar als je bijzondere claims maakt over zaken, vind ik wel dat daarvan -zeker in een topic als het deze- mag verwacht worden dat die onderbouwd worden en waar zijn.
Het hoeft inderdaad voor 1 dag geen probleem te zijn, daarover zijn we het alvast eens
Ik deed m'n vloeibare dag in het begin van m'n 3e verlofweek. De dag erna heb ik stevig gefietst/gewandeld en fitness gedaan en mijn voeding daarop aangepast.
De bedoeling is niet om er veel mee af te vallen of om er lang nadien veel meer vet mee te verliezen.
Voor mij voelt het vooral lichaamlijk toch minder belastend aan. Zie het een beetje zoals vasten. Het is ook niet de bedoeling om erdoor nadien betere prestaties door te verwachten. Het kan wel tijdelijk als een energie boost aanvoelen.
Je kan het ook een beetje zien als een dag van discipline, wat misschien voor een stuk m'n mentale 'goed gevoel' bezorgde.
(En neen, op overige dagen heb ik geen 'slecht mentaal gevoel '

)
Ik weet niet waar je die '4u slaap' haalt trouwens, misschien een vorige post niet goed gelezen?
Als je om 7u opstaat, s'avonds rond 23 u gaat slapen en de volgende dag om 6u opstaat...
Ik heb alleen de dag na m'n vloeibare dag intensiever gesport (maar ook niet overdreven), nogmaals...de dag zelf niet.
Naar mijn gevoel heb ik niets van lichaamlijke negatieve gevolgen ondervonden qua herstel.
Inderdaad, voor echt optimaal herstel heb je voldoende eiwitten en koolhydraten nodig.
Aangezien ik die bewuste dag (voor mij althans) vrij rustig was vond ik dat voor 1 dag geen enkel probleem. Ik heb ook geen hele week erna iedere dag intensief bezig geweest. Hopelijk ben ik nu iets duidelijker?
Als ik jouw redenering volg, dan is 'vasten' bvb ook altijd fout?
Ik dacht dat m'n lever toch een stuk minder belast werd op de vloeibare dag dan anders.
Bepaalde voeding kan dat toch beïnvloeden? Zowel positief als negatief...
Met die oververzadiging bedoel ik inderdaad een overschot, maar dan in die mate dat het niet kan 'opgelost' worden in de stof zoals normaal en niet meer als glycogeen opgeslagen wordt , maar naar de vetvoorraad gaat als vet. Als ik het zo beschrijf klopt de verwoording misschien een beetje beter met de woordenboekbetekenis van 'oververzadiging'.
Je mag s'avonds wel koolhydraten eten, maar geen koolhydraatbommen..ik dacht dat m'n beschrijving duidelijk genoeg was.
Ik heb het over een gewone dag, niet na een heel intensieve dag

Ik zal proberen iets duidelijker te zijn in m'n verwoording.
De vergelijking ivm die 20 min en mensen in hongersnood vind ik een beetje misplaatst.
We hebben het over mensen met een normaal eetpatroon qua frequentie althans.
Als je 20 min ongeveer voorop stelt bedoel ik voor een stuk 'meer op tgemak eten en meer kauwen'. De voordelen kan iedereen zelf opzoeken in dit digitale tijdperk