Overgewicht, ondergewicht

Hier in Juni begonnen met herbalife (ja i know..) Was via via, dus viel nog mee.
Wel enkel een shake als ontbijt. Makkelijk mee de auto in. Voor de rest weinig aangepast. --> -5kg
Nu ben ik wel overgegaan op een pure whey protein shake met gemalen haver en een schepje lijnzaadpoeder (via Bulk.be).
Nog een 5tal kg en dan ga ik ook terug beginnen met lopen. Kuitblessure (krampen door medicatie) lijkt te stabiliseren.

Ik heb sowieso problemen met het bijhouden van voeding. Wat is beter...
En mijn vreetkicks savonds :help: (daar raak ik niet van verlost op de een of andere manier)

Tis beter om traag gewicht te verliezen dan geen 👍
Verandering in levensstijl is niet een tijdelijke verandering..
Willen/kunnen jullie shakes drinken tot het einde der jullie dagen?
Positief dat jullie iets aan jullie gewicht deden, maar misschien es nadenken over iets blijvende qua verandering.
Misschien ook een klein beetje krachttraining toevoegen... Zelfs dagelijks enkele push-ups toevoegen of es gaan wandelen helpt.

Ik heb nog nooit calorieën geteld... Omdat ik vind dat het je obsessief kan maken.. en het is misleidend volgens mij...omdat eiwitten/vetten/koolhydraten enkel te herleiden tot calorieën niet 100%ok is.
Je weet misschien wel dan beter hoeveel calorieën iets bevat, dat wel

1 van mijn blijvende verandering is dat ik al bijna 8 jaar geen taart/gebak meer eet.
Ik ondervind nog steeds sociale druk, maar dat raakt me niet.
Ik heb es een volledig jaar geen alcohol gedronken , de jaren erna enkel in het verlof. Nu ook iets meer in het verlof en sporadisch. Kwestie van aan nieuwe gewoontes te wennen en beetje zelfdiscipline. Ook toen ik geen alcohol dronk was er veel sociale druk.
Ik eet ook al ongeveer 2 jaar geen vlees meer.
Slechte cholesterol na 5 maanden meteen bijna 50 punten naar beneden 🤠.
Ook bij het 'geen vlees eten' ervaar ik sociale druk om' es een klein stukje lekker vlees te eten.

Het laatste jaar ook gekocht: een speciale weegschaal waarop ik vetpercentage/ spierpercentage/visceraal vetgehalte kan aflezen. Beetje duur geweest, maar beste koop ever 😀

Als je s'avonds teveel vreetkicks hebt, zorgen dat je niet teveel lekkers/snacks in huis hebt kan helpen 😁
En als avondeten geen te koolhydratenrijke maaltijd eten ..je kan oververzadiging van koolhydraten hebben en snel weer honger hebben.

Bij een maaltijd ben je lichaamlijk en mentaal verzadigd na gemiddeld 20 minuten knabbelen. Als je een shake hebt als maaltijd ben je onbewust mentaal niet verzadigd. Klinkt vreemd, k'weet het 😉

PS: ik heb al meer dan 12 jaar chronische rugpijn, paar hernia's en een dozijn acute lumbago's gehad, doe een halfzware fysieke job en vind de tijd/energie/zin en het nut van sport/bewegen nog steeds...ook al moet ik fitness soms es terug stoppen en weer opbouwen door lumbago oa..
Hopelijk kan ik door dit te vermelden mensen stimuleren om te bewegen ..ondanks bepaalde problemen of excuses 😀

Laatst bewerkt:
Ik blijf nu stabiel rond de 80kg hangen, tis niet dat ik gezond eet maar veel minder. Paar dingen die ik niet meer eet bv chips ook al ligt er hier zltijd een zak voor mijn gasten ik kom er nooit meer aan en heb er totaal geen zin meer in.

Omdat je zelf vraagt wat we er ongezond/gevaarlijk aan vinden.
Het is natuurlijk gespreid over een hele dag. Ik ben om 7u opgestaan en ga pas om 2u vannacht gaan slapen. Maximaal 3/4 tot 1liter per uur. (Lichaamlijk/wetenschappelijk verantwoord... topsport misschien als gedeeltelijke uitzondering)

Met de opgeslagen glycogeen voorraad in lever en spieren kan je 45 min tot een uur maximaal intensief bewegen.
M'n wandeling vanmiddag is ook niet super intensief..m'n fietsen was ook niet süper intensief
Ik moet ook niet gaan werken vandaag.
Je maakt de glycogeenvoorraad op met 1u sporten.
Je hebt 2.800kcal nodig per dag zonder het sporten, en 8u slaap. Jij hebt 5u.. Je zit dus in (zwaar) energiedeficiet als je het sporten meetelt. Je glycogeenvoorraad is op. Je voert geen koolhydraten aan om die weer mee aan te vullen, want die gaan al naar je dagelijkse verbranding.

Je herstel is 0 omdat je hele voorraad weg is en je in deficiet zit.

Zoals gezegd: Goed voor een experimentje eens een dag, maar als eetpatroon voegt het totaal niks toe. Integendeel, het zorgt weer voor een toxische relatie met eten, omdat het lijkt alsof je nu "goed" aan het doen bent (niet) en "sterk", en de andere dagen dus aan het "valsspelen" bent (niet) en "zwak" bent. Het gevaar als je het maar één dagje eens doet, is voornamelijk de ongezonde relatie met eten. Alle andere gevaren gaan over langere termijn. Maar de positieve effecten zijn er niet, behalve mogelijk psycholgische voor jou.

Ik verbruik vandaag misschien wat meer eiwitten/vetten dan anders...
Dit is fout. Je verbruikt vandaag niet gevoellig meer eiwitten/vetten doordat je suikertekort hebt. Je hebt gewoon een suikertekort.
M'n lever heeft gisteren ook wel goed z'n zuiverend werk kunnen doen. M'n darmen zijn redelijk geledigd zou ik zeggen. 💩
Als je bvb alcoholische dranken drinkt dan neemt de lever het afbreken daarvan voor op de rest..
(Ik heb wel een stuk meer gedronken in het verlof dan normaal 🥴)
Dit is fout. Je lever gaat met een zwaar energietekort, of met een gebrek aan vast voedsel niet plots meer zuiverend werk doen. Je darmen gaan niet méér gezuiverd zijn tenzij je veel meer vezels hebt gegeten dan anders (wat dan gewoon op een vezelgebrek door het jaar duidt).

En als avondeten geen te koolhydratenrijke maaltijd eten ..je kan oververzadiging van koolhydraten hebben en snel weer honger hebben.
Dit is fout, je kunt geen oververzadiging van koolhydraten hebben.
Bij een maaltijd ben je lichaamlijk en mentaal verzadigd na gemiddeld 20 minuten knabbelen. Als je een shake hebt als maaltijd ben je onbewust mentaal niet verzadigd. Klinkt vreemd, k'weet het 😉
Dit is fout. Je bent niet fysiek verzadigd na 20 minuten knabbelen. Ik wil wel eens zien hoe je bewijst dat je verzadigd bent na 20 minuten knabbelen...

Ondertussen zit ik op -20kg.
Zoals eerder hier al eens vermeld 10kg gewoon en nu 10kg met mounjaro.

In combinatie met een relatie die na 13 jaar eindigt gaat het allemaal wel net iets makkelijker de laatste 2 weken -_-
Misschien maar best dat ik de mounjaro heb en mij zo niet in emotioneel eten stort.

Heb wat nieuwe kleren gekocht en voel me voor het eerst in ik zou bijna zeggen mijn leven eens goed in mijn vel.
Zou graag nog een kilo of 5-6 doen, of mss 7-8 dat ik nog een paar kg speelruimte heb voor de rebound als gewoon zou willen maintenen ipv diëten.

Omdat je zelf vraagt wat we er ongezond/gevaarlijk aan vinden.

Je maakt de glycogeenvoorraad op met 1u sporten.
Je hebt 2.800kcal nodig per dag zonder het sporten, en 8u slaap. Jij hebt 5u.. Je zit dus in (zwaar) energiedeficiet als je het sporten meetelt. Je glycogeenvoorraad is op. Je voert geen koolhydraten aan om die weer mee aan te vullen, want die gaan al naar je dagelijkse verbranding.

Je herstel is 0 omdat je hele voorraad weg is en je in deficiet zit.

Zoals gezegd: Goed voor een experimentje eens een dag, maar als eetpatroon voegt het totaal niks toe. Integendeel, het zorgt weer voor een toxische relatie met eten, omdat het lijkt alsof je nu "goed" aan het doen bent (niet) en "sterk", en de andere dagen dus aan het "valsspelen" bent (niet) en "zwak" bent. Het gevaar als je het maar één dagje eens doet, is voornamelijk de ongezonde relatie met eten. Alle andere gevaren gaan over langere termijn. Maar de positieve effecten zijn er niet, behalve mogelijk psycholgische voor jou.

Dit is fout. Je verbruikt vandaag niet gevoellig meer eiwitten/vetten doordat je suikertekort hebt. Je hebt gewoon een suikertekort.

Dit is fout. Je lever gaat met een zwaar energietekort, of met een gebrek aan vast voedsel niet plots meer zuiverend werk doen. Je darmen gaan niet méér gezuiverd zijn tenzij je veel meer vezels hebt gegeten dan anders (wat dan gewoon op een vezelgebrek door het jaar duidt).

Dit is fout, je kunt geen oververzadiging van koolhydraten hebben.

Dit is fout. Je bent niet fysiek verzadigd na 20 minuten knabbelen. Ik wil wel eens zien hoe je bewijst dat je verzadigd bent na 20 minuten knabbelen...
Allereerst, merci voor jouw respons. 😀

Ik zal me nog een beetje verklaren..

Wat betreft het spierherstel heb je wel een punt, m'n spierherstel gebeurt in het geval van de vloeibare dag niet 100% optimaal. Ik heb dan ook niet intensief gesport/gewerkt .. vooral geen uitgebreide krachttraining...dat zou ik op zo'n dag nooit doen.
Zoals vermeld doe ik het ook maar een paar keer in een jaar. Voor optimaal spierherstel heb je inderdaad ook wel voldoende koolhydraten nodig. (en eiwitten)

Als de glycogeen voorraad op is ga je toch meer overschakelen op vetverbranding?
Ik doe het ook maar 1 dag, t'is niet zoals ketogene diëten..(weinig koolhydraten maar veel vet en eiwitten)

Ik had ook die dag geen alcohol en fructose of toch veel minder binnen dan normaal, en fructose wordt door de lever verwerkt. Wel veel koffie en soep.
Normaal ga ik gemiddeld 2x per dag naar het groot toilet, die dag was het dubbel zoveel.
Als vegetariër eet ik anders veel vezels hoor 😉
Bij te weinig vezels hoort vaak verstopping, dat heb ik nooit .

Als je meer koolhydraten eet dan jouw lichaam nodig heeft heb je toch een oververzadiging van koolhydraten?
Je krijgt een hoge bloedsuikerspiegel piek , die nadien ook enorm piekt naar beneden wat je een suffer gevoel heeft en je vaak terug grijpt naar hetgene dat je die piek bezorgde?

Qua verzadigd gevoel na gemiddeld 20 minuten, heb ik al meerdere keren gelezen.Heeft ergens te maken met bepaalde stoffen die dan vrijkomen ...

IVM die slaap, ik slaap normaal rond de 7u. Door m'n rugproblemen kan ik niet veel langer liggen, anders sta ik op met te stramme rugspieren, en ik sta verder altijd fit op.
Ik ben die dag dat ik zou opblijven tot 2 u gaan slapen rond 23u, ik was vergeten dat ik de dag erna om 6u op moest staan op m'n dochter te brengen naar vakantiejob 🤭
Normaal zit ik rond 22u30/22u45 in bed en sta op om 6u.

Ik lees graag en regelmatig wetenschappelijke boeken, waar ik veel info uithaal.
De laatste maanden heb ik wel niet zoveel gelezen, dus het kan altijd dat er nieuwe inzichten zijn..

Je mag gerust altijd interessante boeken tips geven trouwens 😀

Waar haal jij jouw info? Lees je ook veel of heb je een medisch beroep?

Laatst bewerkt:
Allereerst, merci voor jouw respons. 😀

Ik zal me nog een beetje verklaren..

Wat betreft het spierherstel heb je wel een punt, m'n spierherstel gebeurt in het geval van de vloeibare dag niet 100% optimaal. Ik heb dan ook niet intensief gesport/gewerkt .. vooral geen uitgebreide krachttraining...dat zou ik op zo'n dag nooit doen.
Zoals vermeld doe ik het ook maar een paar keer in een jaar. Voor optimaal spierherstel heb je inderdaad ook wel voldoende koolhydraten nodig. (en eiwitten)
Het gaat er me om dat het voor één dag geen probleem hoeft te zijn, maar dat je er de komende dagen rekening mee moet houden. Of dat je het ook niet zomaar kunt toepassen zonder de komende dagen aanpassingen te doen. Iemand die bijvoorbeeld intensief sport en dit op een rustdag doet, kan ineens een week met een aanzienlijk hogere belasting te verwerken krijgen, en tegen dingen aanlopen.

Dat is het nadeel. Omdat het ook niet echt een voordeel heeft behalve psychologisch/mentaal voor jou, vind ik het gevaarlijk advies.

Je nuances doen eigenlijk je oorspronkelijke post ook helemaal teniet. Daarin ging het over 4u slaap, nu zeg je normaal 7u. Stond intensieve sport in, nu zeg je dat je niet intensief sport. Je zei dat het je herstel niet verstoorde, en nu van wel.

Als je glycogeenvoorraad op is, zal je lichaam iets meer de vetverbranding aanspreken. Maar dat is uit de context genomen, dat gaat er niet voor zorgen dat je op langere termijn, ik zeg maar iets, meer afvalt. Of dat je prestaties beter gaan worden. Of dat je lichaam zich op lange termijn aanpast. Dat zijn conclusies die nergens onderbouwd worden. Het voornaamste resultaat van vooral de vetvoorraad aanspreken, is dat je totaal stilvalt qua intensiteit. Waardoor je dus niet meer eiwitten of vetten verbruikt, je gaat mogelijk net mìnder verbruiken omdat je lichaam het niet aankan.

Oververzadiging van koolhydraten bestaat niet. Je kunt onmogelijk een oververzadiging hebben in je lichaam van koolhydraten. Oververzadiging betekent iets speficieks. Een overschot (iets anders) wordt opgeslagen in vetten en in je spieren. Een oververzadiging betekent dat je lichaam het niet weggewerkt krijgt. Je schreef dat je 's avonds geen koolhydraatrijke maaltijd mocht eten, want dan krijg je een oververzadiging van koolhydraten. Dat bestaat niet.

Je schreef dat je lever beter werkt doordat je alleen vloeibaar eet. Het kan zijn dat je vaker naar het toilet bent moeten gaan, maar dat staat daar totaal los van.

En als je na 20 minuten knabbelen fysiek voldaan zou zijn, was de hongersnood in de wereld verholpen. Het helpt mentaal om je meer voldaan te voelen bij een fysiek gepaste hoeveelheid eten.

Ik lees en luister ook graag veel, ik heb helemaal geen medische achtergrond. Maar als je bijzondere claims maakt over zaken, vind ik wel dat daarvan -zeker in een topic als het deze- mag verwacht worden dat die onderbouwd worden en waar zijn.

Het gaat er me om dat het voor één dag geen probleem hoeft te zijn, maar dat je er de komende dagen rekening mee moet houden. Of dat je het ook niet zomaar kunt toepassen zonder de komende dagen aanpassingen te doen. Iemand die bijvoorbeeld intensief sport en dit op een rustdag doet, kan ineens een week met een aanzienlijk hogere belasting te verwerken krijgen, en tegen dingen aanlopen.

Dat is het nadeel. Omdat het ook niet echt een voordeel heeft behalve psychologisch/mentaal voor jou, vind ik het gevaarlijk advies.

Je nuances doen eigenlijk je oorspronkelijke post ook helemaal teniet. Daarin ging het over 4u slaap, nu zeg je normaal 7u. Stond intensieve sport in, nu zeg je dat je niet intensief sport. Je zei dat het je herstel niet verstoorde, en nu van wel.

Als je glycogeenvoorraad op is, zal je lichaam iets meer de vetverbranding aanspreken. Maar dat is uit de context genomen, dat gaat er niet voor zorgen dat je op langere termijn, ik zeg maar iets, meer afvalt. Of dat je prestaties beter gaan worden. Of dat je lichaam zich op lange termijn aanpast. Dat zijn conclusies die nergens onderbouwd worden. Het voornaamste resultaat van vooral de vetvoorraad aanspreken, is dat je totaal stilvalt qua intensiteit. Waardoor je dus niet meer eiwitten of vetten verbruikt, je gaat mogelijk net mìnder verbruiken omdat je lichaam het niet aankan.

Oververzadiging van koolhydraten bestaat niet. Je kunt onmogelijk een oververzadiging hebben in je lichaam van koolhydraten. Oververzadiging betekent iets speficieks. Een overschot (iets anders) wordt opgeslagen in vetten en in je spieren. Een oververzadiging betekent dat je lichaam het niet weggewerkt krijgt. Je schreef dat je 's avonds geen koolhydraatrijke maaltijd mocht eten, want dan krijg je een oververzadiging van koolhydraten. Dat bestaat niet.

Je schreef dat je lever beter werkt doordat je alleen vloeibaar eet. Het kan zijn dat je vaker naar het toilet bent moeten gaan, maar dat staat daar totaal los van.

En als je na 20 minuten knabbelen fysiek voldaan zou zijn, was de hongersnood in de wereld verholpen. Het helpt mentaal om je meer voldaan te voelen bij een fysiek gepaste hoeveelheid eten.

Ik lees en luister ook graag veel, ik heb helemaal geen medische achtergrond. Maar als je bijzondere claims maakt over zaken, vind ik wel dat daarvan -zeker in een topic als het deze- mag verwacht worden dat die onderbouwd worden en waar zijn.
Het hoeft inderdaad voor 1 dag geen probleem te zijn, daarover zijn we het alvast eens 😉

Ik deed m'n vloeibare dag in het begin van m'n 3e verlofweek. De dag erna heb ik stevig gefietst/gewandeld en fitness gedaan en mijn voeding daarop aangepast.
De bedoeling is niet om er veel mee af te vallen of om er lang nadien veel meer vet mee te verliezen.
Voor mij voelt het vooral lichaamlijk toch minder belastend aan. Zie het een beetje zoals vasten. Het is ook niet de bedoeling om erdoor nadien betere prestaties door te verwachten. Het kan wel tijdelijk als een energie boost aanvoelen.
Je kan het ook een beetje zien als een dag van discipline, wat misschien voor een stuk m'n mentale 'goed gevoel' bezorgde.
(En neen, op overige dagen heb ik geen 'slecht mentaal gevoel ' 😁)

Ik weet niet waar je die '4u slaap' haalt trouwens, misschien een vorige post niet goed gelezen?
Als je om 7u opstaat, s'avonds rond 23 u gaat slapen en de volgende dag om 6u opstaat...

Ik heb alleen de dag na m'n vloeibare dag intensiever gesport (maar ook niet overdreven), nogmaals...de dag zelf niet.

Naar mijn gevoel heb ik niets van lichaamlijke negatieve gevolgen ondervonden qua herstel.
Inderdaad, voor echt optimaal herstel heb je voldoende eiwitten en koolhydraten nodig.
Aangezien ik die bewuste dag (voor mij althans) vrij rustig was vond ik dat voor 1 dag geen enkel probleem. Ik heb ook geen hele week erna iedere dag intensief bezig geweest. Hopelijk ben ik nu iets duidelijker?
Als ik jouw redenering volg, dan is 'vasten' bvb ook altijd fout?
Ik dacht dat m'n lever toch een stuk minder belast werd op de vloeibare dag dan anders.
Bepaalde voeding kan dat toch beïnvloeden? Zowel positief als negatief...

Met die oververzadiging bedoel ik inderdaad een overschot, maar dan in die mate dat het niet kan 'opgelost' worden in de stof zoals normaal en niet meer als glycogeen opgeslagen wordt , maar naar de vetvoorraad gaat als vet. Als ik het zo beschrijf klopt de verwoording misschien een beetje beter met de woordenboekbetekenis van 'oververzadiging'.

Je mag s'avonds wel koolhydraten eten, maar geen koolhydraatbommen..ik dacht dat m'n beschrijving duidelijk genoeg was.
Ik heb het over een gewone dag, niet na een heel intensieve dag 😉
Ik zal proberen iets duidelijker te zijn in m'n verwoording.

De vergelijking ivm die 20 min en mensen in hongersnood vind ik een beetje misplaatst.
We hebben het over mensen met een normaal eetpatroon qua frequentie althans.
Als je 20 min ongeveer voorop stelt bedoel ik voor een stuk 'meer op tgemak eten en meer kauwen'. De voordelen kan iedereen zelf opzoeken in dit digitale tijdperk 👍

Laatst bewerkt:
Het gaat om het verschil tussen fysiek en mentaal. Je bent fysiek niét voldaan na 20 minuten kauwen.
En dat is mijn probleem met van die zaken. Orthorexie, zoals dat heet. Van dat 'clean eating' waardoor je eigenlijk in een zwaar deficiet komt en een ongezonde relatie met eten kweekt.

Ik moet toegeven dat ik nogal teleurgesteld ben in mijn gewichtsafname het afgelopen jaar.
Ik heb deze winter meer gesport dan de afgelopen 25 jaar samen. Lopen, fietsen, gym...
Wij eten altijd vers. Ik eet veel minder vlees en maandenlang geen druppel alcohol. Ik heb het afgelopen jaar zoveel alcohol gedronken als vroeger in een doorsnee week.

Gevolg: mijn bloedwaarden zijn helemaal OK (beter dan een jaar geleden). Bloeddruk op de norm. Vette lever is zo goed als weg.
Mijn broeken spannen niet meer, hemden passen opnieuw, enz enz.

Maar mijn gewicht is van 97kg naar ... 93,5 gegaan, in feite amper een verschil :-(

Misschien moet ik gewoon aanvaarden dat 93-94kg mijn "natuurlijk" gewicht is. Ik weeg het al 20 jaar.

Het gaat om het verschil tussen fysiek en mentaal. Je bent fysiek niét voldaan na 20 minuten kauwen.
En dat is mijn probleem met van die zaken. Orthorexie, zoals dat heet. Van dat 'clean eating' waardoor je eigenlijk in een zwaar deficiet komt en een ongezonde relatie met eten kweekt.
Ik durf zeker nog 'ongezond ' voedsel eten hoor 😁
En met die 20 min kauwen is niet op hetzelfde stukje natuurlijk..
Ik zie gewoon vaak mensen snel een maaltijd binnenschrokken in 5 min. zonder veel na te denken.. Mensen denken soms te weinig na over wat ze eten. Als je er meer tijd voor neemt.....

Ik durf zeker nog 'ongezond ' voedsel eten hoor 😁
En met die 20 min kauwen is niet op hetzelfde stukje natuurlijk..
Ik zie gewoon vaak mensen snel een maaltijd binnenschrokken in 5 min. zonder veel na te denken.. Mensen denken soms te weinig na over wat ze eten. Als je er meer tijd voor neemt.....
Als je 1000kcal eet op 5 minuten, hebben die dezelfde invloed als 1000kcal op 20 minuten. Je moet op voorhand nadenken over wat je eet, niet over het aantal minuten dat je er over doet.

Ik moet toegeven dat ik nogal teleurgesteld ben in mijn gewichtsafname het afgelopen jaar.
Ik heb deze winter meer gesport dan de afgelopen 25 jaar samen. Lopen, fietsen, gym...
Wij eten altijd vers. Ik eet veel minder vlees en maandenlang geen druppel alcohol. Ik heb het afgelopen jaar zoveel alcohol gedronken als vroeger in een doorsnee week.

Gevolg: mijn bloedwaarden zijn helemaal OK (beter dan een jaar geleden). Bloeddruk op de norm. Vette lever is zo goed als weg.
Mijn broeken spannen niet meer, hemden passen opnieuw, enz enz.

Maar mijn gewicht is van 97kg naar ... 93,5 gegaan, in feite amper een verschil :-(

Misschien moet ik gewoon aanvaarden dat 93-94kg mijn "natuurlijk" gewicht is. Ik weeg het al 20 jaar.
De positieve zaken zijn het toch waard? Je hebt hoogstwaarschijnlijk ook spiermassa bij gekregen. En die wegen iets meer dan vet.

Als je 1000kcal eet op 5 minuten, hebben die dezelfde invloed als 1000kcal op 20 minuten. Je moet op voorhand nadenken over wat je eet, niet over het aantal minuten dat je er over doet.
Ik zit niet getimed te eten hoor 😉
En toch geloof ik dat er een wetenschappelijk verschil is als je dezelfde calorieën eet in 5 min of 20 min. Al is het nu qua spijsvertering of dergelijke .
Ik voel me alleszins beter als ik traag eet en voldoende kauw dan snel alles binnen te schrokken. Dit is duidelijk voor iedereen anders.
Als je trager eet en iets langer kauwt kan het zijn dat je na 850 kcal al 'genoeg' hebt .
Je snapt denk/hoop ik wel wat ik uiteindelijk bedoel

Laatst bewerkt:
Ik zit niet getimed te eten hoor 😉
En toch geloof ik dat er een wetenschappelijk verschil is als je dezelfde calorieën eet in 5 min of 20 min. Al is het nu qua spijsvertering of dergelijke .
Ik voel me alleszins beter als ik traag eet en voldoende kauw dan snel alles binnen te schrokken. Dit is duidelijk voor iedereen anders.
Als je afkomt met argumenten als wetenschappelijk verschil, wordt er hier meer verwacht dan een persoonlijk geloof. Dus ik denk dat het tijd is om met een bron te komen.

Als je afkomt met argumenten als wetenschappelijk verschil, wordt er hier meer verwacht dan een persoonlijk geloof. Dus ik denk dat het tijd is om met een bron te komen.
Daarvoor zou ik toch wel es serieus moeten gaan checken of een historiek opvragen wat ik gelezen heb in de bib de laatste jaren mogelijk is via m'n bib account. En dan nog die boeken te checken waar het specifiek in besproken wordt. Kzal alvast es zien in de paar boeken die ik zelf kocht of er iets over in staat.
De volgende keren dat ik naar de bib ga zal ik alvast pen en papier meenemen..😀
Je kan wel Y. Hamada obesity al es googlen

Laatst bewerkt:
In het boek van Eric De Maerteleire 'fabels en feiten over voeding en gezondheid '
staat er kort iets over op p.66
(Bio-ingenieur en doctor in de landbouwkundige en toegepaste biologische wetenschappen)

En op p. 224 in het boek 'optimaal gezond zonder medicijnen ' door Dr. Rudy Proesmans
(Orthomoleculair arts)

In geniaal vitaal door Dr. Yael Adler wordt het ook een paar keer kort vermeld
(Specialist in huidziekten en deskundige op gebied van voeding en ouderdom)

In 'De microbioomboost' van Rosemarie De Weirdt op oa op p132/133
(Wetenschapscommunicator en lichaamsgericht therapeut, die doctoreerde over darmmicrobioom en er jarenlang onderzoek naar deed)

Alles wat je moet weten over voeding en gezondheid door Dr. Michael Sharon oa op p 192/193 en 238
(Prof in biochemie)

In 'the complete guide tot sports nutrition' door Anita Bean' komt het ook even aan bod. P.159, vermoedelijk eerste uitgave Nederlandse vertaling.
(Nutritionist , health writer, ex body Building champion)

In 'De voedselzandloper ' door Kris Verburgh op p298/299
(Arts en onderzoeker)
(Expert op gebied van voedingsleer)

In '' 'n beetje leuk ouder worden ' door Wies Verbeeck, op p.132
(Journalist)

In 10 dagen bruisen van energie door Dr. Erika Schwartz en Carol Colman op p. 128
Kzal straks nog es verder zoeken

De volgende keren dat ik in de bib ben zal ik es een paar boeken checken die ik gelezen heb...

Laatst bewerkt:
men kan dat bv. vaststellen door het effect van hetzelfde voedsel in verschillende vormen, combinaties, tijdstip, tijdsduur, enz op je glucose spiegel in het bloed te meten. En dan vindt men wel degelijk duidelijke verschillen.

Terug
Bovenaan