Overgewicht, ondergewicht

Onder die 80kg ist echt moeilijk om daar onder te blijven, is nu al enkele maanden zo dus het blijft stabiel dat wel. Tis alsof mijn lichaam zegt stop en niet verder lol

Onder die 80kg ist echt moeilijk om daar onder te blijven, is nu al enkele maanden zo dus het blijft stabiel dat wel. Tis alsof mijn lichaam zegt stop en niet verder lol
Wat is jouw lichaamslengte?
Al es ergens op zo'n speciale weegschaal gestaan om te checken hoe het zit met spierpercentage/vetpercentage/visceraal vet/basaal metabolisme?

1m78 kom wel van 135kg dus heb wel wat huid over.
Dan zou ik toch echt wel vrede nemen met die 80, wetende van waar je komt.
Ik kom nu van 123 en zit op 111-112 op twee maand. Als ik tegen nieuwjaar onder de 100 kom en ik blijf daar op ben ik al zeer tevreden. :laugh:

Dan zou ik toch echt wel vrede nemen met die 80, wetende van waar je komt.
Ik kom nu van 123 en zit op 111-112 op twee maand. Als ik tegen nieuwjaar onder de 100 kom en ik blijf daar op ben ik al zeer tevreden. :laugh:
Tuurlijk ben ik tevreden, ma zo echt onder die 80 kg geraak ik niet. Allee ja van mij mag het zo blijven ik eet alles zoals vroeger maar met mate en zo vb frituur is max 1 keer in de maand.

Tuurlijk ben ik tevreden, ma zo echt onder die 80 kg geraak ik niet. Allee ja van mij mag het zo blijven ik eet alles zoals vroeger maar met mate en zo vb frituur is max 1 keer in de maand.
Af en toe een beetje krachttraining kan ook helpen. Ik ben 1m85 ongeveer en weeg 96kg.
2 keer per week doe ik thuis krachttraining, klein halfuurtje. Kan je een beetje strakker maken. Combinatie met fietsen/wandelen zou nog beter zijn. Ik fiets bijna dagelijks 35 minuten stevig door. .je hoeft niet perse uren te trainen hé. En als je dumbells koopt kan je in de garage trainen in je onderbroek bvb 😁. Lekker gezellig 🤠. Dan heb je geen instapdrempel als in een fitnesscentrum.

Je kan bvb ook gewoon iedere dag enkele push-ups doen. Al kan je maar 1 of 2 keer in het begin...je bouwt op jouw eigen tempo op. En je traint een hele boel spieren in 1 keer en het duurt niet lang.

Je zit op een behoorlijk goed gewicht nu vind ik, en klein beetje schommelen is geen ramp natuurlijk.

Ik probeer ook elk jaar tegen de zomer onder de 90 kg te zitten, maar ik schommel tijdens het jaar altijd tussen 93 en 97 kg.
M'n zelfdiscipline is soms niet optimaal laten we zeggen 😁
Maar ik weet altijd wel hoe het komt dat ik niet onder de 90kg zit

Ik heb een fysieke job en sport dus geregeld, maar ben ook nog te zwaar. Maar ik voel me superfit, m'n bloeddruk (12/8)en hartslag (56)staan goed, ik heb geen voedingstekorten..
Dus op basis daarvan maak ik me geen zorgen ook al ben ik te zwaar. Enkel m'n visceraal vet (alert voor diabetes type 2) staat nogal hoog, waar ik soms een beetje ongerust over ben.

Laatst bewerkt:
Verlof is toch niet zo goed voor m'n lijn... 3 kg omhoog in 2 weken 🤬🥴
Naar de koers kijken met een Knabbeling+ 🍺 helpt ook niet natuurlijk 😁.. gelukkig is de tour de France bijna gedaan
Ben al terug m'n lichaamlijke activiteiten aan het opkrikken..

Tknopke terug omdraaien vergt wel enige discipline 😅

Vandaag vloeibare dag 💦

Alleen koffie, thee, water en soep
Kheb het dan wel niet over een paar glazen water , een tas koffie en een bordje soep..
Ik maak straks 5 liter verse soep, drink vandaag een liter Randalkoffie (3/4 deca en 1/4 cafine) en 1,5 liter water.. allemaal wel gespreid over de hele dag tot middernacht... Ik drink wel niet alle soep op vandaag natuurlijk 😁.. misschien 2 liter

Ik ben wel nog in verlof, anders zou het moeilijk zijn op een werkdag.

Ik ben nogal verdikt de laatste 2,3 weken , dus zal wel es deugd doen.
En neen, ik zal eigenlijk geen honger hebben... vooral door de soep.
Straks nog een uurke fietsen en veel gamen vandaag... (Home alone vandaag)..en klein beetje in de tuin werken , vanmiddag een uurtje wandelen.

Als je nog nooit een vloeibare dag hebt geprobeerd, zeker es doen 👍

Laatst bewerkt:
Vandaag vloeibare dag 💦

Kheb het dan wel niet over een paar glazen water , een tas koffie en een bordje soep..
Ik maak straks 5 liter verse soep, drink vandaag een liter Randalkoffie (3/4 deca en 1/4 cafine) en 1,5 liter water.. allemaal wel gespreid over de hele dag tot middernacht... Ik drink wel niet alle soep op vandaag natuurlijk 😁.. misschien 2 liter

Straks nog een uurke fietsen en veel gamen vandaag... (Home alone vandaag)..en klein beetje in de tuin werken , vanmiddag een uurtje wandelen.

Ja, want het klinkt echt supergezond.

Vandaag vloeibare dag 💦

Dat is toch weer gewoon een verstoorde relatie met eten...
Als experimentje voor jezelf misschien eens leuk om te doen. Als "advies" in een topic over onder- en overgewicht valt het ergens tussen dat en misplaatst en gevaarlijk. Het zal ook nog eens kwestie zijn van goed te spreiden, dat je niet veel meer dan 2 liter op 2u binnenkrijgt. Maar ook nog gaan sporten en fysieke activiteit verrichten, dan moet je ook nog eens uitkijken dat je ten eerste de belasting extra zwaar doortelt en je recuperatie verlengt en ten tweede morgen bijeet en niet constant in zo'n energietekort blijft zitten.

Dat is toch weer gewoon een verstoorde relatie met eten...
Als experimentje voor jezelf misschien eens leuk om te doen. Als "advies" in een topic over onder- en overgewicht valt het ergens tussen dat en misplaatst en gevaarlijk. Het zal ook nog eens kwestie zijn van goed te spreiden, dat je niet veel meer dan 2 liter op 2u binnenkrijgt. Maar ook nog gaan sporten en fysieke activiteit verrichten, dan moet je ook nog eens uitkijken dat je ten eerste de belasting extra zwaar doortelt en je recuperatie verlengt en ten tweede morgen bijeet en niet constant in zo'n energietekort blijft zitten.
Het is natuurlijk gespreid over een hele dag. Ik ben om 7u opgestaan en ga pas om 2u vannacht gaan slapen. Maximaal 3/4 tot 1liter per uur. (Lichaamlijk/wetenschappelijk verantwoord... topsport misschien als gedeeltelijke uitzondering)

Met de opgeslagen glycogeen voorraad in lever en spieren kan je 45 min tot een uur maximaal intensief bewegen.
M'n wandeling vanmiddag is ook niet super intensief..m'n fietsen was ook niet süper intensief
Ik moet ook niet gaan werken vandaag.

Soep is ook vooral koolhydraten en water..
(Zit erin : teentje look, een paar ajuinen, stukje gember, paar 🥕, beetje prei, een grote aardappel en vers uit de tuin: courgette, tomaten en een halve rode peper + snuifje peper en herbamare...geen bouillonblokjes)

Alleen geen vet en weinig eiwitten vandaag..en ik sta stevig in m'n vel..(26% lichaamsvet).voor 1 dag kan het geen kwaad. Anders eet ik steeds wel goed en gevarieerd.

Qua energie/recuperatie...ik ben super energiek 😀
De betere spiercontractie door de koffie helpt ook een beetje tijdens het fietsen. Misschien drink ik na de wandeling nog een glaasje soyamelk met een kleine koffielepel spirulina (bron van complete eiwitten)

Ik zou dit ook wel niet doen op een werkdag of als ik ook nog es fitness. Alleen 10 min. Core stability en beetje gymnastiek gedaan vanmorgen en 50 min gefietst (2 keer 25 min. met een korte pauze tussen, niet maximaal getrapt..maar toch vlotjes.. gemiddeld 26/u)

Bij sommige mensen kan dit es deugd doen, anderen vinden dit misschien maar niks.
Beetje afhankelijk of je overige dagen gezond/gevarieerd eet of niet.

Het is niet de eerste keer dat ik dit doe, ik ga erdoor niet met honger slapen en heb de volgende dag geen vreetbuien 😉

Ik snap niet wat er zou gevaarlijk aan zijn om dit es een dag te doen. Ik doe het maar een paar keer per jaar. Nu komt het doordat ik op 3 weken tijd bijna 4:kg zwaarder sta (verlof, veel eten/drinken 😁). Heel veel koolhydraten en eiwitten...meer dan anders...dus door de vele koolhydraten ook meer vocht ophouden...

Ik verbruik vandaag misschien wat meer eiwitten/vetten dan anders...
Ik snap niet wat er hier gestoord aan zou zijn. Morgen ben ik ook nog in verlof en ga ik nog een halfuurtje fietsen en es gaan wandelen.
M'n bloeddruk/hartslag/bloed staan verder allemaal goed en heb geen voedingstekorten.
Binnenkort ga ik nog es terug voor een bloedcontrole.

Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk gespreid over een hele dag. Ik ben om 7u opgestaan en ga pas om 2u vannacht gaan slapen.
mag ik dit als ongezond beschouwen, ook voor uw gewicht.

Ge gaat toch veel meer eten op de tijdsspanne dan als je vroeger gaat slapen? Wanneer eet je dan het laatste?

mag ik dit als ongezond beschouwen, ook voor uw gewicht.

Ge gaat toch veel meer eten op de tijdsspanne dan als je vroeger gaat slapen? Wanneer eet je dan het laatste?
Ik heb gisterenavond nog om 18u30u gegeten, daarna nog 2 bierkes gedronken en nog beetje geknabbeld (chipkes/aperitieftomaatjes) tijdens het tv kijken tot rond 11u en om 11u35 gaan slapen.

Morgenochtend eet ik zoal gewoonlijk weer 2 volkoren boterhammen met pindakaas

Wat bedoel je met 'ongezond beschouwen voor mijn gewicht '?

Ik heb gisterenavond nog om 18u30u gegeten, daarna nog 2 bierkes gedronken en nog beetje geknabbeld (chipkes/aperitieftomaatjes) tijdens het tv kijken tot rond 11u en om 11u35 gaan slapen.

Morgenochtend eet ik zoal gewoonlijk weer 2 volkoren boterhammen met pindakaas

Wat bedoel je met 'ongezond beschouwen voor mijn gewicht '?
voldoende nachtrust is een belangrijke factor als je iets wilt doen aan je gewicht.

Maar ook door laat op te blijven, neem je al gemakkelijker iets om te eten voor de TV. Wat natuurlijk wel kan als je je voedingspatroon erop aanpast, maar voor de meeste zijn juist die dingen die mee voor overgewicht zorgen.

Als je dan aangeeft dat je dag van 7h smorgens tot 2h snachts loopt en je laatste maaltijd om 18h30 neemt, dan is het nog lang om tot 2h snachts zonder eten te zitten of om op uw eten te letten.

voldoende nachtrust is een belangrijke factor als je iets wilt doen aan je gewicht.

Maar ook door laat op te blijven, neem je al gemakkelijker iets om te eten voor de TV. Wat natuurlijk wel kan als je je voedingspatroon erop aanpast, maar voor de meeste zijn juist die dingen die mee voor overgewicht zorgen.

Als je dan aangeeft dat je dag van 7h smorgens tot 2h snachts loopt en je laatste maaltijd om 18h30 neemt, dan is het nog lang om tot 2h snachts zonder eten te zitten of om op uw eten te letten.

In het verlof lig ik meestal rond 23 u in bed, anders is dit rond 22u15.
Ik slaap gemiddeld 7u

M'n vrouw is weg tot morgenmiddag en blijf ik langer op dan gewoonlijk om te gamen 😁 (en als ik game heb ik niet veel tijd om te knabbelen 😄)

Vandaag let ik niet op m'n eten omdat ik niets eet (vaste voeding)... alleen water/thee/soep/koffie en beetje soyamelk).
M'n laatste vaste maaltijd was gisteren om 18u30.
Vandaag heb ik geen enkele moeite om vast eten te laten.

Het is inderdaad verstandigst om na het avondeten niets meer te eten, volledig mee akkoord. Voor velen moeilijk, vooral als je s'avonds voor tv zit.

Vandaag om 6u opgestaan (taxi papa 😁)
Glas water+3 kleine bruine boterhammen met pindakaas+2 tassen koffie +ochtendgymnastiek (6min)

Geen uitgehongerd gevoel, geen futloos gevoel.

30 min lichte tuinarbeid en een uur gaan wandelen met de 🐶. Dan nog een tas koffie.
Net 35 min stevig gefietst, 25km/u gemiddeld met een piekmoment van 33km/u toen ik een wielrenner voor mij zag versnellen en hem wou inhalen en afhouden nadien 😅
Ik rijd met een gewone venturelli fiets met 7 versnellingen. Als ik een fietser zie rijden voor mij, wil ik die altijd inhalen 😆 (herkenbaar?)

Net 2 glazen soyamelk en beetje afkoelen en uit zweten.
Straks misschien nog 45 min core stability/rek -en strekoefeningen en fitness...

Daarna soyamelk+spirulina en kwark + een uurtje in een heet bad 😶‍🌫️

En vanmiddag een grote tas soep, 3 spiegeleieren met witte bonen (400gr), chiazaad, zonnebloempitten en pompoenpitten
Kwestie van aan de eiwitten te denken vandaag 💪
Ik eet geen vlees, dus eet ik vaak peulvruchten/zaden/noten/soyaprodukten/eieren/spirulina om aan m'n essentiële eiwitten te geraken

Dus: na m'n vloeibare dag van gisteren geen enkel recuperatie probleem of vreetprobleem, ik heb ook niet tot het uiterste gefietst of gewerkt/getraind gisteren.
Ik voel me mentaal en fysiek een stukje lichter en fit.

Ik doe dit wel maar een paar keer per jaar. Gisteren was de eerste keer
M'n lever heeft gisteren ook wel goed z'n zuiverend werk kunnen doen. M'n darmen zijn redelijk geledigd zou ik zeggen. 💩
Als je bvb alcoholische dranken drinkt dan neemt de lever het afbreken daarvan voor op de rest..
(Ik heb wel een stuk meer gedronken in het verlof dan normaal 🥴)

Laatst bewerkt:
Sinds begin dit jaar wat bewuster geworden van mijn gewicht en BMI en sinds april eens beginnen letten op mijn eten. Voor advies over eten/voedingswaarden/calorieën gebruik ik vooral chatgpt
De grootste aanpassing is vooral in mijn ontbijt en lunch. Granola beginnen eten met skyr, fruit en noten. Lunch bestaat voornamelijk uit iets volkoren, cottage cheese, gerookte zalm, advocado met rauwkost of warme groenten. Als tussendoor vooral fruit of volkoren crackers. Als warm eten vooral klassieke kost, rekening houden met mij niet te overeten (1 bord spaghetti bijvoorbeeld en weinig kaas)
In deze periode toch een 9 KG verloren. Op zich heeft het ook wel iets verslavend om elke week progressie bij te houden. Het moeilijkste vind ik nu om het calorie tellen eens los te laten, zeker in een vakantie periode.
Een frustratie is wel de langzame lichamelijke progressie, ik merk wel veranderingen in mijn buikvet etc maar toch lijkt het alsof mijn lichaam bijna niet veranderd.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan