Overgewicht, ondergewicht

Tip vd dag: drink niet veel limonade, cola en fruitsap. (Wegens onverzadigende suikerbom)
Ook niet teveel cola zero, prikkelt ook lichtjes de insuline aanmaak en de zin in zoet stuff.
(Ik drink geen fruitsap/limonade en zelden cola)
Tip 2 : niet teveel roken, verhoogt jouw bloeddruk ..krijgt het soms ook even warmer (vandaag doe ik ook een rookstop)
Tip 3: niet teveel vlees eten (vooral charcuterie)
Toen ik stopte met vlees eten ging m'n cholesterol waarde 46 punten naar beneden
Tip 4: oppassen met die apero , vooral de alcohol. Lege suikers .
Enkele jaren geleden heb ik zelfs een jaar geen alcohol gedronken, het jaar daarna enkel in het verlof, en nu sporadisch. Helpt ook tegen de kilo's. En van alcohol krijg je zin om te snacken 😁
Ik ben 1m85, 94 kg, beetje breed gebouwd, ietsje stroef .. bloeddruk 12/8 en hartslag in rust meestal rond de 56. (47 jaar jong 💪)
Door geen vlees meer te eten voel ik me ook nog vitaler en minder vaak opgepoefd.
Tip 5 : neem niet zomaar supplementen. Ik doe dat pas na bloedcontrole. Ik neem
dagelijks een beetje vit D, omdat die altijd aan de lage kant staat bij mij
Ik neem beetje extra ijzer omdat ik geen vlees eet. En omdat ik een fysieke job heb en regelmatig sport s'avonds voor het slapen magnesium (bisglycinaat, neem je goed op)...ik slaap er zelfs beter van
Tip 5 : natuurlijk de oer tip. .. BEWEEG!
En nee, gaan werken is niet hetzelfde als sporten.
Let wel, als je meer dan 10% te zwaar bent is lopen niet zo aangeraden (makkelijker blessure en niet zo goed voor gewrichten), wandelen is dan beter. Of fietsen
Ik fiets bijna dagelijks 35 minuten na het werk stevig (22/27 km/u gewone fiets) en doe door m'n job heel veel squats. Daardoor heb ik stevige beenspieren. Doordat dat redelijk grote spieren zijn verbranden die ook nogal, dus als je ze nog meer traint verbrand je ook meer in rust
Fietsen heeft geen hoge instapdrempel
(Pas wel op, als je naar beneden gaat met het ene been moet dat nog lichtjes gebogen zijn. Te gestrekt/te hoog is niet goed voor de hamstrings en achillespees...te laag niet goed voor de quadriceps. Je maakt cirkelbeweging, geen ovaal beweging)

Ik heb een versleten tussenwervelschijf en heb dagelijks rugpijn. Daarom doe ik iedere morgen 6 minuten core stability/rekken/strekken en push-ups. Je moet er wel tijd voor voorzien als je wil extra bewegen . Krachttraining doe ik ook 2 keer in de week om m'n lichaam en vooral rug sterker te maken (wel een beetje zoals circuit training, ik train eigenlijk alles in 1 keer .. kwestie van er in juiste proportie uit te zien.)

Het nadeel van veel lezen is dat je op alles meer begint te letten, ook dat anderen rond je veel beweging bvb verkeerd doen of ongezond eten.
Ik heb wel moeten afleren om in gezelschap erover te beginnen, je bent al snel een irritante betweter... Ook al heb je vaak gelijk...
Iedereen kan tips krijgen rond voeding of gewicht, zolang je geen discipline hebt lukt dat ook niet.
Een voedingsdeskundige kan het niet in uw plaats.
Laatste PS. . 😁
Niet vergeten dat tijdelijke maatregelen ook maar tijdelijk resultaat bieden...

Laatst bewerkt:
M'n maatstaf voor gewicht is deze:
Ik ben 185 Cm, en doe de 100 er vanaf.
M'n normaal gewicht is 85 kg.
Mijn ideaal gewicht is 10% minder dan m'n normaal gewicht, dus 8,5 kg minder dan 85 is 76,5kg
Ik heb wel een slimme weegschaal staan om m'n vetpercentage/spierpercentage en visceraal vet te meten. Handig
(Een bloeddrukmeter heb ik ook)

Laatste tip vd dag 😁
Zwik water! ☀️
Pas op met zero drankjes (alcoholvrij bier, cola zero,...)
Als je er teveel van drinkt laxerend effect, geen goeie vochtopname en dus niet goed voor de body. En iedere dag doe je aan celvernieuwing, dus je hebt vocht/water nodig.
Ik start/eindig iedere dag met een glas water.
Goede vochthuishouding helpt ook uiteindelijk jouw gewicht.Overdrijf wel niet, want als je teveel begint te zweten /plassen heb je al snel zout/mineraal/magnesium tekort bij warm weer en/of lichte hoofdpijn
Als je spierkrampen begint te krijgen kan dit duiden op magnesium/water tekort.
Heb je donkergele (fruitsap achtige) urine, dan is het red alert en ben je al mega uitgedroogd.
Teveel urinezuurkristalen zijn ook slecht voor je innerlijke body/gewrichten

Mijn standpunt is niet vanuit fitness/bodybuilding-gedoe, maar gewoon om gezond door het leven te gaan.
Ik doe dus allemaal niet mee met shakes, supplementen, of wat dan ook. Tenzij een dokter het echt zou voorschrijven. Proberen om producten gewoon te eten zoals ze zijn. Zo puur mogelijk. Ik ga ervan uit dat je daar het verst mee komt en je lichaam dan alles binnenkrijgt wat het nodig heeft, als je genoeg varieert.

Ik drink eigenlijk enkel water. En (zwarte) koffie (daar zitten meer vezels in dan in pakweg fruitsap). Op restaurant of vakantie eens een glas goeie rode wijn, en heel soms eens een cappuccino maar dat is het dan ook. Suikers en ook nepsuikers in dranken jaren geleden al volledig geschrapt.
Qua guilty pleasure altijd lastig gehad om (room)ijs te laten staan. Maar daar heb ik nu ook wel wat op gevonden. Bevroren fruit (stukjes banaan of aardbei) mixen met wat (gewone magere of plantaardige) melk, wat dan een relatief gezonde variant op een milkshake is (met mate natuurlijk he).
Veel notenpasta's eten als beleg, maar dan enkel de 100%-varianten (Albert Heijn heeft een geweldig gamma). Geen met suiker, zout of palmolie aangelengde Calvé-troep.

Drastische laatste pagina imo.

Drink genoeg water. Zorg dat je wat vitaminen en vezels binnen hebt. Geef prioriteit aan eiwitten. Verzorg uw kcal intake. Kies eens wat meer volwaardig voedsel in plaats van bewerkte voeding.

Hier en daar kleine stappen zetten en je komt er wel.

Laat je vooral niet verblinden door de vele info of ontmoedigen. Je kan perfect een gezonde levenstijl combineren met alcohol, frieten van de frituur of een stuk chocolade hoor.

Drastische laatste pagina imo.

Drink genoeg water. Zorg dat je wat vitaminen en vezels binnen hebt. Geef prioriteit aan eiwitten. Verzorg uw kcal intake. Kies eens wat meer volwaardig voedsel in plaats van bewerkte voeding.

Hier en daar kleine stappen zetten en je komt er wel.

Laat je vooral niet verblinden door de vele info of ontmoedigen. Je kan perfect een gezonde levenstijl combineren met alcohol, frieten van de frituur of een stuk chocolade hoor.
Dit toch vooral, veel mensen maken het te ingewikkeld, vanuit een soort redenering dat drastisch ingrijpen wel beter zal zijn, maar dat is zelden vol te houden.

Dit toch vooral, veel mensen maken het te ingewikkeld, vanuit een soort redenering dat drastisch ingrijpen wel beter zal zijn, maar dat is zelden vol te houden.
Tbegint inderdaad met kleine aanpassingen, waar je een gewoonte van maakt en die je kan volhouden 👍
Mensen zijn snel te bedotten, voorbeeld: die diëten waarbij je weinig koolhydraten eet... Koolhydraten binden veel vocht aan zich, dus als je plots veel minder koolhydraten eet verlies je inderdaad behoorlijk en snel gewicht, maar eigenlijk voornaamlijk vocht . En als je dan weer gewoon begint te eten . BAM..meer kilo's natuurlijk. Niet vergeten trouwens dat de brains ook redelijk wat koolhydraten nodig hebben. Als ze er niet genoeg hebben halen ze het ergens anders uit je lichaam. En als je geen meer hebt gebruik je eiwitten/vetten... Als ik me niet vergis worden spieren ook uit aminozuren gemaakt.
PS: als ik es deftig wat chocolade wil boefen dan doe ik 20 minuten erna een halfuurtje een stevig fietsritje. Zo gebruik ik de opgedane snelle suikers meteen en kan ik een extra efforke doen 😅. Snelle suikers kan je 20/30 minuten na gebruik meteen benutten 💪
NB: eiwitten en vetten vullen meer/langer dan koolhydraten,

Amaai sommigen mogen eens een boek lezen over alinea's.

Met 3 digits doe je de weegschaal pijn.

Maar eens een enterke extra hier of daar, daar kan een keyboard wel tegen!

Amaai sommigen mogen eens een boek lezen over alinea's.

Met 3 digits doe je de weegschaal pijn.

Maar eens een enterke extra hier of daar, daar kan een keyboard wel tegen!
😁
Eens ik ratel, geen stoppen aan

Zo beter 😉?
Als ik meer alinea 's maak lijkt m'n tekst nog veel langer 😆

PS: t'is op m'n smartphone

Laatste tip vd dag 😁
Zwik water! ☀️
Pas op met zero drankjes (alcoholvrij bier, cola zero,...)
Als je er teveel van drinkt laxerend effect, geen goeie vochtopname en dus niet goed voor de body. En iedere dag doe je aan celvernieuwing, dus je hebt vocht/water nodig.
Ik start/eindig iedere dag met een glas water.
Goede vochthuishouding helpt ook uiteindelijk jouw gewicht.Overdrijf wel niet, want als je teveel begint te zweten /plassen heb je al snel zout/mineraal/magnesium tekort bij warm weer en/of lichte hoofdpijn
Als je spierkrampen begint te krijgen kan dit duiden op magnesium/water tekort.
Heb je donkergele (fruitsap achtige) urine, dan is het red alert en ben je al mega uitgedroogd.
Teveel urinezuurkristalen zijn ook slecht voor je innerlijke body/gewrichten
Tbegint inderdaad met kleine aanpassingen, waar je een gewoonte van maakt en die je kan volhouden 👍
Mensen zijn snel te bedotten, voorbeeld: die diëten waarbij je weinig koolhydraten eet... Koolhydraten binden veel vocht aan zich, dus als je plots veel minder koolhydraten eet verlies je inderdaad behoorlijk en snel gewicht, maar eigenlijk voornaamlijk vocht . En als je dan weer gewoon begint te eten . BAM..meer kilo's natuurlijk. Niet vergeten trouwens dat de brains ook redelijk wat koolhydraten nodig hebben. Als ze er niet genoeg hebben halen ze het ergens anders uit je lichaam. En als je geen meer hebt gebruik je eiwitten/vetten... Als ik me niet vergis worden spieren ook uit aminozuren gemaakt.
PS: als ik es deftig wat chocolade wil boefen dan doe ik 20 minuten erna een halfuurtje een stevig fietsritje. Zo gebruik ik de opgedane snelle suikers meteen en kan ik een extra efforke doen 😅. Snelle suikers kan je 20/30 minuten na gebruik meteen benutten 💪
NB: eiwitten en vetten vullen meer/langer dan koolhydraten,
Dit is toch echt wel een pakje bro-science, hoor...

Ik kan wel 10 bronnen geven die elke vetgedrukte zin tegenspreken. Maar aangezien je overtuigd klinkt, hoe kom je aan die uitspraken? Waar is er evidentie rond magnesiumtekort en spierkrampen, of rond (beperkt) te veel water drinken, zweten en zouttekort? Urinezuurkristallen krijg je vooral door een ongezond dieet met veel suiker. Uiteraard is een balans het beste, maar je hersenen gaan bij een tekort aan koolhydraten geen spieren afbreken voor energie, bij mijn weten. Een halfuur na je snelle suikers gaan sporten, geeft net een grote kans je in een suikerdipje gaat starten, wat -hoewel niet goed voor een topprestatie- niet noodzakelijk slecht is, want bij het sporten verbruik je altijd evenveel energie: zij het van die snelle suikers, zij het van opgeslagen glycogeen of vetten. En waarom zouden eiwitten en vetten langer vullen dan koolhydraten? Eet eens 200g havermout 's ochtends vs 200g ei.

Ik combineer veel uit alle boeken die ik lees.

Als je stevig sport is de glycogeen voorraad na 45 min ongeveer uitgeput.
Soms fiets ik 35 minuten stevig door en doe ik nog een fitness training van 40 min erna (hoewel omgekeerd vaak beter is voor mij, eerst Krachttraining en dan de cardio..)
Dan komt m'n stukje chocolade voor de fietsrit wel van pas 😉

In havermout zitten inderdaad heel veel vezels, en als je er melk ofzo bij doet zwelt het en heb je ook vol gevoel, dat is juist.
Ik spreek van ondervinden qua eiwitten/vetten.

Wat ik ook bedoel qua koolhydraten, is dat je oververzadiging kan hebben en toch weer snel honger kan hebben.

AIs je weinig koolhydraten eet en bij inspanning jouw glycogeen voorraad uitgeput is, ga je inderdaad wel niet zo snel spieren afbreken als je genoeg vetmassa hebt. Het is moeilijk te checken in zo'n geval wanneer de spierafbraak kan optreden. Het is eerder de kwestie bij mensen met een laag vetgehalte, die dan wel meer kans hebben op eiwitafbraak.

Ik denk dat te geconcentreerde urine ook samenhangt met verzuring.
Voldoende vocht/water is ook belangrijk voor jouw bloed/cellen. Eigenlijk zou ik in het geval vochthuishouding ook kalium moeten vermelden, maar dan wordt m'n tekst weer te lang 😁. Teveel urinezuurkristallen is inderdaad vaak ook wel door producten met veel suiker/fructose (alcohol ook vooral).
Als je te weinig drinkt, heb je te weinig urine en verhoogt het urinezuurkristalen gehalte . Vandaar m'n betoog over het water. Het is nog niet altijd of alleen door koolhydraatrijke voeding. Ik wou gewoon zo kort mogelijk benadrukken dat vocht/water belangrijk is.

Magnesium helpt de spieren meer ontspannen en bij tekort heb je vaak spierkrampen (tenzij je cholesterol verlagers neemt wat ook de oorzaak kan zijn natuurlijk). En magnesium zit ook in water. (Ik eet ook tijdens het werk geregeld een banaan, waar het ook inzit)

PS: ik kan het ook ergens mis hebben in m'n denkwijze, maar daar is de reply voor 😉

Laatst bewerkt:
Dit weekend al eens onder de 80kg geweest 79.8 kg dit is voor mij echt symbolisch. Nog paar kilo en ik zit terug op mij´ gewicht van als ik 18jaar was

Allé zal hier ook nog eens posten

Vorig jaar in september begonnen met dieten om idealiter 20kg te vermageren.
Tegen de feestdagen zat ik op -10kg, na de feestdagen beetje bijgekomen en mij helaas nooit meer deftig kunnen herpakken. Wel altijd vrij stabiel kunnen houden, maar telkens de hele week vermageren om dan in het weekend weer wat bij te komen.

Nu sinds 2 weken bezig met mounjaro en moet zeggen dat helpt wel, het blijft nogsteeds niet eenvoudig hoor, het is geen wondermiddel, zit ook nog op de laagste dosis natuurlijk. Maar het mindert het hongergevoel, de cravings 's avonds die zijn minder de eerste dagen na het spuiten, maar tegen het einde van de week komen die ook vrij hard door. Maar in combinatie met de mounjaro kan ik me wel gemakkelijker inhouden dan vroeger, ook omdat ik elke dag gewichtsverlies zie op de weegschaal en das wel leuk.

De laatste 2 weken steady 1kg per week er af nog en zit terug op mijn laagste punt sinds het dieten. Ik ga proberen nog een maand of 2-3 te doen, nog een kilo of 10 kwijt en dan komt het moeilijkste natuurlijk, het zo houden hé.

's middags drink ik altijd zo'n shake, vroeger hele tijd sterrenstof vanille gedronken, maar de laatste weken XXL nutrition shake met caramel smaak is fantastisch lekker. En 's avonds eet ik dan gewoon wat de pot schaft.

Van bijwerkingen heb ik geen last, maar again het is de laagste dosis, normaal binnen 2 weken gaat de dosis omhoog denk ik.

Mensen mogen er van denken wat ze willen, als het enkel nog ozempic was zou ik het ook niet gedaan hebben omdat je dan echt het medicijn afneemt van de mensen die het nodig hebben, maar nu er andere zaken op de markt zijn, waarom niet... Is op doktersvoorschrift trouwens aangezien mijn BMI nog 30 was.

edit:
positieve noot, door dat ik beter mijn best doe en niet zit te fretten 's avonds of zit te zagen over eten is mijn madam ook weer veel beter bezig en valt ze ook weer 0,5 - 1 kg per week af puur door haar dieet. Die zit al op -14kg en bijna op haar streefgewicht :D

Laatst bewerkt:
Mijn vrouw blijft maar vermageren sinds dat ze diabetes gevonden hebben, eet die amper nog. En als ik er iets over zeg is het ik eet wel veel hoor maar ja wat...
Een getoaste boterham s'morgens, s'middags op haar werk soep, af en toe stuk fruit en avondeten is msd de helft van vroeger. Nu ist nog 51 kg dat ze weegt voor 1m66 dat is al ondergewicht denk ik ze heeft er al voor onder haar voeten gekregen int UZ. Snoep of suikers at ze sowieso al niet.

Allé zal hier ook nog eens posten

Vorig jaar in september begonnen met dieten om idealiter 20kg te vermageren.
Tegen de feestdagen zat ik op -10kg, na de feestdagen beetje bijgekomen en mij helaas nooit meer deftig kunnen herpakken. Wel altijd vrij stabiel kunnen houden, maar telkens de hele week vermageren om dan in het weekend weer wat bij te komen.

Nu sinds 2 weken bezig met mounjaro en moet zeggen dat helpt wel, het blijft nogsteeds niet eenvoudig hoor, het is geen wondermiddel, zit ook nog op de laagste dosis natuurlijk. Maar het mindert het hongergevoel, de cravings 's avonds die zijn minder de eerste dagen na het spuiten, maar tegen het einde van de week komen die ook vrij hard door. Maar in combinatie met de mounjaro kan ik me wel gemakkelijker inhouden dan vroeger, ook omdat ik elke dag gewichtsverlies zie op de weegschaal en das wel leuk.

De laatste 2 weken steady 1kg per week er af nog en zit terug op mijn laagste punt sinds het dieten. Ik ga proberen nog een maand of 2-3 te doen, nog een kilo of 10 kwijt en dan komt het moeilijkste natuurlijk, het zo houden hé.

's middags drink ik altijd zo'n shake, vroeger hele tijd sterrenstof vanille gedronken, maar de laatste weken XXL nutrition shake met caramel smaak is fantastisch lekker. En 's avonds eet ik dan gewoon wat de pot schaft.

Van bijwerkingen heb ik geen last, maar again het is de laagste dosis, normaal binnen 2 weken gaat de dosis omhoog denk ik.

Mensen mogen er van denken wat ze willen, als het enkel nog ozempic was zou ik het ook niet gedaan hebben omdat je dan echt het medicijn afneemt van de mensen die het nodig hebben, maar nu er andere zaken op de markt zijn, waarom niet... Is op doktersvoorschrift trouwens aangezien mijn BMI nog 30 was.

edit:
positieve noot, door dat ik beter mijn best doe en niet zit te fretten 's avonds of zit te zagen over eten is mijn madam ook weer veel beter bezig en valt ze ook weer 0,5 - 1 kg per week af puur door haar dieet. Die zit al op -14kg en bijna op haar streefgewicht :D
Dus omdat uw bmi 30 is krijgt ge Mounjaro voorgeschreven?
Of nog andere dingen?

Onder de 80 kg is toch vrij moeilijk voor mij (het was mijn streefgewicht).
Nu schommelt het tss 80 -81 kg wel redelijk wat vel op overschot zal ook al makkelijk 2kg zijn denk ik.

Onder de 80 kg is toch vrij moeilijk voor mij (het was mijn streefgewicht).
Nu schommelt het tss 80 -81 kg wel redelijk wat vel op overschot zal ook al makkelijk 2kg zijn denk ik.
Heb je misschien te snel afgeslankt?
Bij een gezonde afslanking kan je niet veel meer dan 800 gr. vet verliezen in 1week.
Wat heb je gedaan om gewicht te verliezen?
K'weet dat je alleszins meer hebt gesport..

Terug
Bovenaan