Overgewicht, ondergewicht

Zonder energie inname in de vorm van KH blijft de glycogeen voorraad in de spier gedepleteerd na inspanning.
Of bedoel je dat niet met de vraag?
Als er niet voldoende koolhydraten worden ingenomen moet er toch nog altijd glycogeen worden aangevuld, en moet die glucose toch deels uit andere bronnen komen? Zij het ingenomen vetten of eiwit, zij het lichaamsvet of -eiwit? Dit dan terwijl je herstelt in rust.

Glycogeen is ideaal om te presteren, en krijg je het snelst terug uit koolhydraten (die je afbreekt tot glucose). Maar in de context van iemand die wil afvallen en daarvoor sport, ga je dan toch evengoed lichaamsvet verliezen door intensief te sporten in plaats van aan lage hartslag te presteren? Ja, als je niet-intensief sport kan je dat (tragere) proces van vetomzetting waarschijnlijk rechtstreeks aanwenden en misschien langer blijven joggen ofzo.

Als er niet voldoende koolhydraten worden ingenomen moet er toch nog altijd glycogeen worden aangevuld, en moet die glucose toch deels uit andere bronnen komen? Zij het ingenomen vetten of eiwit, zij het lichaamsvet of -eiwit? Dit dan terwijl je herstelt in rust.

Glycogeen is ideaal om te presteren, en krijg je het snelst terug uit koolhydraten (die je afbreekt tot glucose). Maar in de context van iemand die wil afvallen en daarvoor sport, ga je dan toch evengoed lichaamsvet verliezen door intensief te sporten in plaats van aan lage hartslag te presteren? Ja, als je niet-intensief sport kan je dat (tragere) proces van vetomzetting waarschijnlijk rechtstreeks aanwenden en misschien langer blijven joggen ofzo.
Bij niet aanvullen van de koolhydraten blijven de glycogeen voorraden gedepleteerd en is intensieve inspanning niet mogelijk, of maar tot in beperkte mate.
Je blijft dan inderdaad vet verbranden.

Velen denken dat ze bvb door aan lage intensiteit een uurtje te sporten meer vet verbranden dan door een uurtje HIT te doen. Maar in realiteit klopt dit niet. Relatief gezien verbrand je meer vet aan lage intensiteit, maar in absoluut aantal zal je aan hoge intensiteit meer vet verbrand hebben.

Als er niet voldoende koolhydraten worden ingenomen moet er toch nog altijd glycogeen worden aangevuld
Nee, glycogeen in de spieren en lever wordt niet automatisch aangevuld door dan vet te beginnen verbranden.
Bij nood aan energie gaat je lichaam uiteraard wel vet verbranden om deze direct te gebruiken.
Pas bij inname van de volgende koolhydraten wordt eerst de reserves weer aangevuld (alvorens het overige naar vet om te vormen).
Mocht dit niet zo zijn, dan zou 'carb loading' geen zin hebben aangezien je voorraad toch automatisch aanvult. Carb loading voor een event zorgt er voor dat er heel veel glycogeen in de spieren opgeslagen worden.

Nee, glycogeen in de spieren en lever wordt niet automatisch aangevuld door dan vet te beginnen verbranden.
Bij nood aan energie gaat je lichaam uiteraard wel vet verbranden om deze direct te gebruiken.
Pas bij inname van de volgende koolhydraten wordt eerst de reserves weer aangevuld (alvorens het overige naar vet om te vormen).
Mocht dit niet zo zijn, dan zou 'carb loading' geen zin hebben aangezien je voorraad toch automatisch aanvult. Carb loading voor een event zorgt er voor dat er heel veel glycogeen in de spieren opgeslagen worden.
Zijn we hier over dezelfde tijdsschalen bezig? Dus, als ik straks een intensieve inspanning doe, glycogeen uitgeput, dan kan ik enkele dagen later dat ook amper maar als ik daartussen geen koolhydraten zou eten?

Zijn we hier over dezelfde tijdsschalen bezig? Dus, als ik straks een intensieve inspanning doe, glycogeen uitgeput, dan kan ik enkele dagen later dat ook amper maar als ik daartussen geen koolhydraten zou eten?
Zoals altijd ligt het antwoord wat tussen in:

Als je glycogeen voorraad leeg is en je zou geen koolhydraten bij eten, dan vult je lichaam deze wel deels aan door aminozuren (eiwitten, kan afkomstig zijn door spierafbraak), vet en lactaat. Dus ja, het kan bijgevuld worden uit een deel van je vet voorraad. Echter is deze bijvulling heel traag en heel inefficient. De voorraad zal ook niet zo veel bijgevuld worden als door inname van koolhydraten, dus bij de volgende inspanning zit je weer sneller zonder.

(https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5852829/pdf/nutrients-10-00253.pdf vind ik wel een interessante bron hier over)

Wat betekend dat nu voor deze thread specifiek als je kcal wilt verbranden en vooral vet weg wilt.
De typische: verbrand meer kcal dan je inneemt en je vermagert, klopt, maar is ook iets te simplistisch. Voor één inspanning zou je dan kunnen denken, ik wil zoveel mogelijk kcal en dan weinig eten. Echter vertraagt dit je herstel aanziennelijk en wordt soms zelfs energie uit spierafbraak gehaald, wat niet de bedoeling kan zijn.

Ga je echter aan een lagere inspanning sporten, dan gebruik je al vanzelfs meer energie uit vet, vul je de voorraad glycogeen nog eens aan en je bent sneller herstelt, waardoor je veel sneller opnieuw kan gaan sporten om opnieuw kcal te gaan verbranden. (Op een maand tijd ga je op deze manier meer kcal kunnen verbranden dan veel minder sporten maar intensief en zonder herstel.)

(Zoals wel al meer aangehaald in deze thread, de hoeveel kcal dat je moet bijvullen na het sporten wordt vaak ook gewoon overschat, met een normaal dieet en normale koolhydraat inname zit je al meer dan goed genoeg voor de recreatieve sporter! echte carbloading voor een event dan buiten beschouwing gelaten)

Zoals altijd ligt het antwoord wat tussen in:

Als je glycogeen voorraad leeg is en je zou geen koolhydraten bij eten, dan vult je lichaam deze wel deels aan door aminozuren (eiwitten, kan afkomstig zijn door spierafbraak), vet en lactaat. Dus ja, het kan bijgevuld worden uit een deel van je vet voorraad. Echter is deze bijvulling heel traag en heel inefficient. De voorraad zal ook niet zo veel bijgevuld worden als door inname van koolhydraten, dus bij de volgende inspanning zit je weer sneller zonder.

(https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5852829/pdf/nutrients-10-00253.pdf vind ik wel een interessante bron hier over)

Wat betekend dat nu voor deze thread specifiek als je kcal wilt verbranden en vooral vet weg wilt.
De typische: verbrand meer kcal dan je inneemt en je vermagert, klopt, maar is ook iets te simplistisch. Voor één inspanning zou je dan kunnen denken, ik wil zoveel mogelijk kcal en dan weinig eten. Echter vertraagt dit je herstel aanziennelijk en wordt soms zelfs energie uit spierafbraak gehaald, wat niet de bedoeling kan zijn.

Ga je echter aan een lagere inspanning sporten, dan gebruik je al vanzelfs meer energie uit vet, vul je de voorraad glycogeen nog eens aan en je bent sneller herstelt, waardoor je veel sneller opnieuw kan gaan sporten om opnieuw kcal te gaan verbranden. (Op een maand tijd ga je op deze manier meer kcal kunnen verbranden dan veel minder sporten maar intensief en zonder herstel.)

(Zoals wel al meer aangehaald in deze thread, de hoeveel kcal dat je moet bijvullen na het sporten wordt vaak ook gewoon overschat, met een normaal dieet en normale koolhydraat inname zit je al meer dan goed genoeg voor de recreatieve sporter! echte carbloading voor een event dan buiten beschouwing gelaten)
is het niet zo dat je lichaam overschakelt op ketonen voor energie?
maw vet verbranden voor energie ketonen komen daarbij vrij en dienen dan als energie, is ook een verklaring waarom mensen met diabetes type 2 zo hard afvallen voordat er diabetes wordt vastgesteld bij die mensen.

bij diabetes is er meestal sprake dat je lichaam en cellen resistent zijn geworden aan insuline dat je pancreas maakt.
Insuline kan al de glucose in de bloed niet naar de cellen en organen brengen, je lichaam krijgt geen energie binnen (glucose of koolhydraten) en het lichaam schakelt over naar vetverbranding.

Zelfde werking dus bij koolhydraat arm dieet je moet onder de 50g carbs per dag zitten om dit effect te activeren, je krijgt weinig carbs binnen lichaam schakelt over naar vetverbranding.

spierafbraak zou normaal pas later in de fase komen (als je vetreserve normaal ook uitgeput zou zijn.)

Als je glycogeen uitgeput is , is er volgens mij geen probleem zolang je vetgehalte/vetreserve hoog genoeg is. Iemand met een laag vetgehalte heeft volgens mij dan wel meer kans om sneller spierafbraak te hebben.
Tegenwoordig kun je ook ketonen aanschaffen als supplement, maar is duur.
Een ketogeen 'dieet' is waarschijnlijk niet gezond op lange termijn. Je hebt puur lichaamlijk toch uiteindelijk altijd eiwitten, vetten en koolhydraten nodig.

Zijn hier mensen die met “intermediate fasting” al zijn afgevallen en mij hierbij kunnen/willen helpen?

Ik ben 38, heb n hoge bloeddruk en slaapapneu, weeg nu n 115 ish kg.

Ik wil graag gezonder leven voor zowel mezelf als mn gezin, plus ik ben t “moe om moe te zijn” altijd.

Slaapapneu kan mogelijk ook zonder overgewicht voorkomen. Een CPAP helpt hier goed voor. Mijn echtgenoot heeft dit en zijn slaapkwaliteit is echt enorm gestegen en hij heeft veel meer energie.

Welke methode van dieet je ook kiest, het is geen kwestie van gewoontes te veranderen en dit vol te houden. Even je eigen dieet onder de loep nemen en kijken hoe je dit duurzaam kan veranderen.

Elk dieet met een naam is een slecht dieet, zoals Aprella zegt moet je proberen gezonde gewoontes/gerechten te vinden die je niet de indruk geven dat je effectief aan het diëten bent. Aprella zegt het perfect, track eens alles wat je normaal eet kwa calorieën, ga eens na hoelang je reeds al aan het verzwaren bent: is dit plots? is dat geleidelijk aan gebeurd? Zoja, dan kan je waarschijnlijk zelf met enkele kleine aanpassingen al veel bereiken.

Intermittent fasting is niet perfect, dat komt er in principe gewoon op neer dat je maar een bepaalde tijdsperiode eet, als je in die periode bij wijzen van spreken 2 pakken friet en chips op eet ga je alsnog bijkomen. Je gewichtstoename/afname wordt bepaald door hoeveel calorieën je opneemt & gebruikt. Dat is de basis en eigenlijk het enige dat er toe doet.

Zijn hier mensen die met “intermediate fasting” al zijn afgevallen en mij hierbij kunnen/willen helpen?

Ik wil graag gezonder leven voor zowel mezelf als mn gezin, plus ik ben t “moe om moe te zijn” altijd.
De reden dat mensen daarmee afvallen is omdat ze bv. maar 8 van de 24 uur "mogen" eten, en zo niet hetzelfde aantal kcal binnenwerken als zonder die regel.

Dan gaat het dus in de grond gewoon om minder eten. Er zouden nog wat bijkomende effecten kunnen zijn als je die 8 uur (of andere periode) vroeg in de dag legt omdat er wat indicaties zijn dat ons metabolisme niet optimaal werkt in de (late) avond, maar dat lijkt me nu niet zo'n gigantisch effect.

Dus, als je het wil doen om af te vallen moet je eerst toch zien of dat nu makkelijker of moeilijker is voor jou dan "gewoon" minder eten. En in elk geval zou een grote stap waarschijnlijk al zijn om gezonder te eten. To be fair, het lijkt me niet echt zo ingewikkeld, je kan het gewoon aan ChatGPT vragen om wat opties op een rij te zetten. Die 8:16 regel is denk ik veruit de populairste omdat dit relatief eenvoudig in te passen valt in een normaal dagritme door ontbijt of avondeten over te slaan. Dus pakweg enkel eten tussen 12u en 20u of tussen 7u en 15u.

Onlangs gewogen en 81.7kg ben er wel fier op gewoon wat meer regelmaat en wat sporten. Onder de 80kg moet wel lukken tegen juli/augustus. Als je kijkt van waar ik kom 135kg 2022.. de hopen huid te veel moet ik er maar bij nemen jammer genoeg.

Onlangs gewogen en 81.7kg ben er wel fier op gewoon wat meer regelmaat en wat sporten. Onder de 80kg moet wel lukken tegen juli/augustus. Als je kijkt van waar ik kom 135kg 2022.. de hopen huid te veel moet ik er maar bij nemen jammer genoeg.
Goed bezig! En ken het gevoel, zelf als tiener ook 105 kg gewogen..; Nu +/- 77 - 79 kg. Maar zelfs train ik nog zo hard, die overtollige huid blijft altijd wel plakken dus.

Hier al quasi heel mijn volwassen leven tussen 95 en 100kg voor 1m97. Die 100 is BMI-gewijs eigenlijk net iets teveel en triple digits is voor mij een alarmdrempel waar ik enkel tijdens coronaperiode (even) dreigde over te gaan. Mijn broer 115-120kg voor 2m01 maar die is effectief nog een stukje breder/gespierder.

Hier al quasi heel mijn volwassen leven tussen 95 en 100kg voor 1m97. Die 100 is BMI-gewijs eigenlijk net iets teveel en triple digits is voor mij een alarmdrempel waar ik enkel tijdens coronaperiode (even) dreigde over te gaan. Mijn broer 115-120kg voor 2m01 maar die is effectief nog een stukje breder/gespierder.
Voor zo een lengte is u gewicht toch normaal, en bmi is zo achterhaald

Voor zo een lengte is u gewicht toch normaal, en bmi is zo achterhaald

BMI is een achterhaald principe voor mensen die een bovengemiddelde hoeveelheid spier hebben, iets waarvoor je toch enkele jaren moet trainen. Er is maar een klein percentage van de bevolking dat daar onder valt. Een BMI is wel degelijk een (kleine) indicatie van hoe gezond een persoon is, al is er natuurlijk veel meer.

Ik doe dat nu 1 x per week, maar het afvallen heb ik bereikt met keto

Op Ketohuis vind je zeer veel info, ik doe nu zelf geen keto meer maar eet nog wel al de dingen die bij keto aangeraden worden maw gewoon gezond eten zonder nog in keto te hoeven gaan

Eens in keto en 10.000 stappen per dag vlogen de kilo's er ook af bij me, ik blijf door gezond te eten nu ook al 2 jaar op mijn streef gewicht

Heb dat hier jaren geleden in de topic al eens gezwierd, maar bij mij was de crash-methode van Michael Mosley (waarbij IF een rol speelt) een manier om snel heel wat te verliezen, in een modus te geraken van gezonder eten, en die eerste kilo's waren fundamenteel om het nadien ook te blijven vol te houden (en gemotiveerd te raken). Mosley was die kerel die vorig jaar op een wandeling ergens in Cyprus of zo om het leven kwam.
Dat gecombineerd met wat sport & beweging. Maar het zal niet iets zijn waar iedereen voor gemaakt is, het is een aantal dagen/weken echt heel lastig en uitdagend en je moet nadien de discipline zoeken om blijvend te veranderen.

Jaar of 4 later ondertussen en die kilo's zijn blijvend af en het gewicht is relatief stabiel (pak 1 à 2 kilo schommeling afhankelijk van eens een weekend weg of zo waarbij ik me dan niet altijd echt inhoud).
Ik probeer me nu te richten op de aanbevelingen van Tim Spector, in zijn extreem uitgebreid werk 'Food for Life'. Het is een soort bundeling en medisch onderbouwd verzamelwerk van wetenschap, onderzoek en algemeen wel gekende en bewezen duurzame eetmethodes (à la eet veel plantaardig, varieer, beperkt tot kwalitatieve vetstoffen & vlees/vis, eet regelmatig gefermenteerd, veel vezels, vermijd ultra-processed food, etc.). En dat werkt uitstekend. Voel me heel goed en fris, slaap goed, heb ook last van hoge bloeddruk maar die is fundamenteel lager nu, en het gewicht is stabiel. Ik heb zelfs de indruk, maar dat kan een illusie zijn, dat mijn pollenallergie de laatste jaren veel minder toeslaat.

Lees gewoon regelmatig es een boek. Hetzij over vet, suiker, voeding in het algemeen, de darmen, .. en als je vanalles ook wat weet, zelf es iets uitproberen. Ik probeerde al een fruitdag in te lassen (alleen maar drinken en fruit) of een dag allemaal vloeibaar (koffie, thee, water, soep, soyamelk...).
M'n besluit na veel lezen en uitproberen is voldoende eiwitten, vetten en koolhydraten gebalanceerd eten, en ook proberen zoveel mogelijk verschillende ingrediënten te eten. Ik heb zelfs dagen van 40 of meer diverse voedingsingrediënten. Sommige mensen komen zels niet aan 20. Je kan dit zelf es testen door een paar dagen es te noteren welke voedingsingrediënten je allemaal gebruikt.
Ik eet ook al 2 jaar geen vlees meer, wel soms nog vis en veel eieren. Gevarieerd eten is heel belangrijk, je hoeft niet altijd minder te eten, maar anders/gevarieerder. De darmwerking (hangt samen met vertering en immuniteit) optimaal maken zorgt voor vitaliteit.
Een dieet volg ik nooit, de meeste sluiten bepaalde voedingsmiddelen bijna volledig uit. Je hebt vetten/koolhydraten/eiwitten altijd nodig. En daarmee kom ik terug op dat lezen....door te lezen over voeding en samenstelling (verhouding qua eiwit/vet/koolhydraten) heb je geen voedingsconsulent nodig en kan je jezelf helpen. Als je niet weet wat je eet, kan je geen goede verandering doorvoeren.
Tip van de dag: na het avondeten niets meer eten en 2 tot 3u wachten om te gaan maffen 😉
Na 1 of 2 dagen merk je dat meteen.
PS: ik eet ook al 7 jaar geen gebak/taart meer, tot wanhoop vd familie op feestjes 😱(geraffineerde suiker/vetbom)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan