Overgewicht, ondergewicht

Ik heb deze thread niet volledig gelezen dus de kans bestaat dat mijn vraag hier al in staat. Ik heb niet veel overgewicht maar ik heb diabetes en ik eet volgens mij niet te veel, maar toch kom ik bij. Ik denk dat het komt omdat ik 's avonds soms nog wat durf te eten, cracottes, noten, (intussen allergisch aan), olijven etc...

Ik eet overdag 's middags 2 boterhammen met beleg en 's avonds quasi altijd vlees/vis met groenten dus daaraan kan het niet liggen.

Dacht dus om mijn drunk snacking aan te pakken met voedsel dat véél vezels heeft en weinig calorieën. Iemand hier die suggesties heeft? Ik weet dat bananen veel vezels bevatten maar die zijn slecht voor mijn bloedsuiker.
Wortelen met schil heb ik ook al eens bekeken en lijkt mij iets beter, maar da's niet altijd in seizoen en geeft me geen verzadigd gevoel.

Iemand suggesties? It's a long shot ik weet het. :D

Ik heb deze thread niet volledig gelezen dus de kans bestaat dat mijn vraag hier al in staat. Ik heb niet veel overgewicht maar ik heb diabetes en ik eet volgens mij niet te veel, maar toch kom ik bij. Ik denk dat het komt omdat ik 's avonds soms nog wat durf te eten, cracottes, noten, (intussen allergisch aan), olijven etc...

Ik eet overdag 's middags 2 boterhammen met beleg en 's avonds quasi altijd vlees/vis met groenten dus daaraan kan het niet liggen.

Dacht dus om mijn drunk snacking aan te pakken met voedsel dat véél vezels heeft en weinig calorieën. Iemand hier die suggesties heeft? Ik weet dat bananen veel vezels bevatten maar die zijn slecht voor mijn bloedsuiker.
Wortelen met schil heb ik ook al eens bekeken en lijkt mij iets beter, maar da's niet altijd in seizoen en geeft me geen verzadigd gevoel.

Iemand suggesties? It's a long shot ik weet het. :D
Ik zou echt naar een diëtist(e) stappen hiervoor, een bende leken kunnen onmogelijk weten wat je lust èn wat geen probleem is voor je suikerspiegel.
Ik lees trouwens nergens een ontbijt? En "vlees met groenten" wil niet per se gezond zeggen, hangt af van de bereiding, sausjes, hoeveelheid,...
Dus maak het jezelf makkelijk en maak een afspraak.

Ik ga me ook mogen herpakken vorig jaar van 140 kg na 90 kg gegaan, en nu toch al weer tegen de 110 kg ( grootste boosdoener is dat mijn fysiek werk weggevallen is )
En ik eet nu ook weer veel koeken en chocolade :sop:

Vandaag er nog eens aan begonnen. Niet alleen als goed voornemen van’t nieuw jaar, maar ook omdat ik net nu een nieuw voorschrift nodig had en het gesprek met de huisarts extra motiverend was om er in te vliegen. Over een maand heb ik een nieuwe afspraak ingepland, zodat het wat minder vrijblijvend aanvoelt.

In tussentijd 1200-1400 kcal/dag, zonder veel te beknibbelen op wát ik eet/drink (maar dus wel sterk limiterend hoeveel).

Laatst bewerkt:
Vandaag er nog eens aan begonnen. Niet alleen als goed voornemen van’t nieuw jaar, maar ook omdat ik net nu een nieuw voorschrift nodig had en het gesprek met de huisarts extra motiverend was om er in te vliegen. Over een maand heb ik een nieuwe afspraak ingepland, zodat het wat minder vrijblijvend aanvoelt.

In tussentijd 1200-1400 kcal/dag, zonder veel te beknibbelen op wát ik eet/drink (maar dus wel sterk limiterend hoeveel).
Heb je dan niet constant honger?

Amai, dat is weinig, succes!

Wat zijn de voornemens hier voor de rest?

Met een aantal jaren terug goed af te vallen is het bij mij een kwestie van opletten. Ik was twee jaar terug, over de winter al terug een 5 tal kg bijgekomen. Dat is dan wel relatief stabiel gebleven, maar met licht stijgende trend. Waardoor ik een tijdje 9 kg hoger zat (dan het weliswaar maar zeer tijdelijke laagste punt).

De eerste alvast terug iets meer er op beginnen letten, wat meer impulscontrole. Door terug de kcal te tellen wordt dat terug wat zichtbaarder en kan ik weer gemakkelijker nee zeggen tegen mezelf.

Ook terug iets meer aan het sporten, na begin december ziek te worden en er toch een tijdje last van gehad te hebben.

Afvallen is een beetje het bijdoel, een manier om te meten hoe ik het voor de rest ook doe. Ik wil vooral continuïteit in mijn sporten en mezelf soms iets minder volledig laten gaan qua eten. (Zonder me al te veel te ontzeggen. Maar vier stukken chocolade s'avonds bv, het is niet dat dat zoveel toevoegd hé)

Hier nog steeds hetzelfde.. proberen onder de 100 te duiken. niet meer gelukt sinds 2014 maar blijf hangen rond de 105.

Het positieve is dat door redelijk wat op de rollen te rijden ik wel wat scherper sta (en het mensen opvalt).

Eens het terug wat mooier weer is en er fietstochten van 100km aan zitten te komen zal dat iets meer effect hebben op het gewicht.

Al 2j is het goede voornemen om 10kg af te vallen, dit jaar maar 7kg. 😁
Was vorig jaar in het voorjaar zonder duidelijke reden (maar wel hormonale veranderingen in mijn bloed waarneembaar) 6-7kg bijgekomen op enkele maanden tijd en die gelukkig redelijk snel zonder grootse inspanningen kwijt kunnen raken met nog wat extra.
Nu al terug stabiel sinds deze zomer wat prima is voor mij. Naar het voorjaar/zomer toe zal ik waarschijnlijk wel terug wat inspanningen doen om weer eens wat kg kwijt te raken.

Dat vreesde ik de vorige keer ook, zeker de eerste dagen, maar heb ik eigenlijk helemaal geen last van gehad. Dus ik hoop een beetje dat dat nu ook zo lukt. Ik eet wel veel meer rauwe groenten, dat vult voor weinig kcal.
Chapeau, mij lukt dat nooit als ik mij op zo'n extreem calorie deficit zet.

Ben de hele tijd miserabel, constant hongergevoel, hoofdpijn en compleet gebrek aan energie.

Enige dat (heel traag) werkt is mijn calorie deficit minimaal houden (max 150kcal) en lichte cardio.

Hoger uitgekomen dan vorig jaar, al is daar qua fysiek niet veel aan te merken. Toch met een aantal dingen proberen stoppen die het enkel maar beter kunnen maken. Ik denk dan aan een overdaad aan snoep en alcohol 🤷‍♂️ Thuiswerken met een volle snack-kast is geen cadeau.

Gelet op het einde in de grafiek, steek ik het op de feestdagen. Het ging wel de goede richting uit ofzo.

1704451561749.png

Hier toch ook weer een kg of 5 gewonnen die er nu terug af moeten (wil nooit nog terug naar vroeger, dus geen risico's nemen).

Ook terug gestart met kcal te tellen, ik hou het op max 1300 per dag.

Vorig jaar zaten er 4 te veel aan en nu zijn dat er 5 geworden. Das niet veel maar het kruipt met de jaren maar omhoog dus ik zal er weer eens werk van maken.
Ik heb ook echt wel een aantal slechte eetgewoonten dus het is alvast geen mysterie hoe ik er aan kom.

Ik geef in mijn Samsung Health app ook mijn gewicht in. Nu is er ook een mogelijkheid om "lichaamsvet" en "skeletspier" in te geven.
Maar wat wordt er bedoeld met die skeletspier? Volgens het groen/rode metertje ligt het ideale precies tussen 18,4kg en 20,9kg.

Ik heb op mijn weegschaal gewicht, bmi, lichaamsvet, spiermassa, spierkwaliteit, lichaamstype, botmassa, visceraal vet, bmr, lichaamswater en metabolische leeftijd.
Ik dacht dus dat ik de spiermassa zou moeten ingeven, maar ik heb 44,55kg spieren? Dat ligt dus wel wat uit die waarden...

Iemand een idee?

Ik was er vorig jaar al aan begonnen, dus of je het echt een voornemen moet nemen weet ik niet, maar ik wil wel verder afvallen naar 73 kg. Zit nu consistent onder de 80 waar ik al blij mee ben na heel tijd boven de 80 te zitten. Qua manier is het puur op voeding want bewegen of sporten zit er voorlopig niet in.

Ik woog voor heel het feestdagengedoe ongeveer 10kg minder als het jaar voorheen. Nu de laatste twee weken niet meer gewogen omdat ik wat bang ben 😅. Ik moet wel zeggen dat het stoppen met eten als 'goed' of 'slecht' te bestempelen mij echt heel veel heeft geholpen en mij ook een veel gezondere relatie met eten heeft gegeven. Als is er nog altijd wel wat werk aan de winkel.

Hoewel ik dit toch een deftige prestatie vindt, is het grootste deel van dit gewicht er voor de zomer af gegaan en nadien toch heel lang het zelfs gebleven. Nu ga ik deze maand terug naar een diëtiste gaan voor wat extra ondersteuning en hulp. Hopelijk niet iemand die geloof in de kracht van beperkende maar iemand die mee opzoek gaat naar een evenwichtige en duurzame manier om een gezonder gewicht te bekomen.

Als ik hier lees dat sommigen maar 1200-1400 kcal eten per dag dan vraag ik me af hoe je dat doet? 1 keer deftig eten en voor de rest eiwitshakes ofzo? Want met een deftige maaltijd zit je al vlug aan 600-800 kcal hé

Ik neem alle dagen minstens 2000-2500 kcal binnen en probeer wel dagelijks zeker een uur te sporten om mijn gewicht te houden. Ik zit nu rond de 78-79kg , ik probeer dat te houden maar ook niet meer af te vallen in de winter. In de zomer zal dat wellicht naar 75-76kg gaan, maar nu te licht staan is ook niet goed voor infecties. Hoe lichter ge staat hoe rapper ge last van de kou krijgt merk ik toch :) Juist na kerst zat ik op 79,5kg, ondertussen blijft het vrij stabiel op 78-79kg. Onder die 80kg blijven is het doel deze winter. Ik vind 1 uur sporten per dag gemakkelijker vol te houden dan 500-600 kcal minder eten. Dat laatste vergt een ganse dag een ijzeren discipline.

Als ik hier lees dat sommigen maar 1200-1400 kcal eten per dag dan vraag ik me af hoe je dat doet? 1 keer deftig eten en voor de rest eiwitshakes ofzo? Want met een deftige maaltijd zit je al vlug aan 600-800 kcal hé

Ik neem alle dagen minstens 2000-2500 kcal binnen en probeer wel dagelijks zeker een uur te sporten om mijn gewicht te houden. Ik zit nu rond de 78-79kg , ik probeer dat te houden maar ook niet meer af te vallen in de winter. In de zomer zal dat wellicht naar 75-76kg gaan, maar nu te licht staan is ook niet goed voor infecties. Hoe lichter ge staat hoe rapper ge last van de kou krijgt merk ik toch :) Juist na kerst zat ik op 79,5kg, ondertussen blijft het vrij stabiel op 78-79kg. Onder die 80kg blijven is het doel deze winter. Ik vind 1 uur sporten per dag gemakkelijker vol te houden dan 500-600 kcal minder eten. Dat laatste vergt een ganse dag een ijzeren discipline.
Maar is dat niet appelen met peren vergelijken? Je moet toch al een uur serieus intensief sporten om het gat dicht te rijden tussen 1200-1400 kcal en 2000-2500 denk ik.

Terug
Bovenaan