Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Het probleem dat ik tegenwoordig heb met Ebay en de douane is dat ebay BTW int als er een pakket van buiten Europa komt (niet via Global Shipping Programme). Geen probleem mee. Maar de Douane int hierop nog eens invoerrechten en BTW waarna ik hun een bewijs stuur van de facturatie die via Ebay verloopt, waarbij ook een vermelding staat van het IOSS nummer van Ebay. De douane gaat niet akkoord met deze werking en blijft bij hun standpunt. Ebay moet de douane immers na het innen op de hoogte brengen van het pakje dat aan de douane wordt bezorgd. Resultaat is dat ik 2 keer BTW moet betalen. Niet heel erg aangezien ik het kan recupereren via BTW maar enorm vervelend. Ik heb reeds een bericht naar Ebay gestuurd dat ze ofwel geen BTW moeten innen, ofwel afspraken moeten maken met de Belgische douane. Zowel op het eerste als het laatste verwacht ik geen positief gevolg.
 
Het probleem met online marktplaatsen is dat de btw-afdracht enkel "werkt" als de verkoper het verzendlabel van Amazon/eBay/Etsy/Rakuten gebruikt. Dan weet je zeker dat het IOSS nummer correct aan de barcode is gelinkt.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem met online marktplaatsen is dat de btw-afdracht enkel "werkt" als de verkoper het verzendlabel van Amazon/eBay/Etsy/Rakuten gebruikt. Dan weet je zeker dat het IOSS nummer correct aan de barcode is gelinkt.
Uiteraard maar dan zou ebay de verkoper moeten verplichten om enkel hun label systeem te gebruiken als de koper een BTW afdracht doet. Maakt alles nodeloos complex.
Maar het ligt niet enkel aan ebay. De douane doet ook vaak geen moeite om de lezen van wat er op de verpakking staat. Vorige maand 2 gifts ontvangen, dat werkelijke gifts waren. Staat ook zo op exportdocument. Invoer en BTW. Betwisten. 2 weken later moeten bellen zodat Bpost eens polst bij de Douane. Beide pakjes uiteindelijk vrijgegeven maar 1tje daarvan "per ongeluk" retour gestuurd. Niemand weet waar het is. Dolle pret. Niemand wil voor de €50 verzondkosten opdraaien. Zowel niet Australian Post want het pakje is retour en "verdwenen", noch Bpost want zij zijn nooit aansprakelijk, maar wel €15 telkens innen voor iets af te leveren bij de douane.
 
Bpost zijn toch echt wel straffe mannen voor die douaneregeling. Moest 27€ betalen, geen probleem direct betaald en douane inklaring was zelfde dag nog afgerond, maar ik wacht nu al 3 dagen op levering. In de tracking ook al 3 dagen dezelfde status...

Hun leuze is dan wel "betaal direct om je pakje snel geleverd te krijgen", wat ze dus beter veranderen in "betaal maar direct zodat we ons geld hebben, de rest interesseert ons geen fluit".

Uiteindelijk na een week pakketje geleverd... Vind dat ze wel wat meer moeite mogen doen als ze voor elk pakket al 15€ administratiekosten rekenen.
Zit niet bij Bpost hé.

Zij rekenen de btw en dossierkosten aan gebaseerd op wat er aangegeven is op het shipping document.

De tweede stap (dus nadat de centen ontvangen zijn) is dan de douane die al dan niet beslist om een controle te doen om te kijken dat wat er in het pakje zit effectief overeenkomt met wat er op het shipping document staat, en ze dus al dan niet voldoende centen hebben ontvangen van jou, via Bpost.

Indien controle reken op een dikke week extra, indien geen controle ergens tussen 1 en 3 werkdagen alvorens de douane doorgeeft aan Bpost dat ze zo mogen afleveren.
 
Ik heb een brief ontvangen van Bpost. "Er is een pakje naar u op komst vanuit de UK. Maar de factuur ontbreekt.
Gelieve de factuur naar ons te zenden.

Op de brief staat géén afzender. :unsure:

Trackingnummer ingevoerd online --> "Om privacy redenen kunnen we slechts beperkte informatie tonen over de status van jouw zending. Voer de barcode in, in combinatie met de (juiste) postcode, om de volledige details te zien van je zending; alsook de invoerkosten ervan te kunnen betalen, weigeren of betwisten. :unsure:"

Heu dat heb ik zonet gedaan gasten! Ik krijg NIKS te zien.

Nu ik weet van wie het pakje komt, maar wat als ik meerdere pakjes verwacht? Dan weet ik niet bij welk pakje is welke factuur moet opladen. Dat slaat toch op niks?
 
Laatst bewerkt:
€18,28 te betalen voor iets wat duidelijk beschreven staat op het CN22 formulier dat er bij staat en een gift is. Nice try Bpost, nice try, again ...
 
Er zijn voor mij 6 pakketjes onderweg van aliexpres. Iedere bestelling heeft een waarde (inc verzendkosten) van minder dan 22 euro dus er zouden geen extra kosten bij gelapt mogen worden.
Echter heb ik een mail gekregen van aliE. dat ze twee bestelling samen zullen voegen.... dus dat pakket zal de 22 overstijgen en dan heb ik een hele resem extra kosten erbij. De volgende keer laat ik een paar dagen tussen iedere bestelling zodat ik zeker ben dat ze apart toekomen.
Na het lezen van deze thread ben ik er eerlijk gezegd niet gerust in. :(
 
Er zijn voor mij 6 pakketjes onderweg van aliexpres. Iedere bestelling heeft een waarde (inc verzendkosten) van minder dan 22 euro dus er zouden geen extra kosten bij gelapt mogen worden.
Echter heb ik een mail gekregen van aliE. dat ze twee bestelling samen zullen voegen.... dus dat pakket zal de 22 overstijgen en dan heb ik een hele resem extra kosten erbij. De volgende keer laat ik een paar dagen tussen iedere bestelling zodat ik zeker ben dat ze apart toekomen.
Na het lezen van deze thread ben ik er eerlijk gezegd niet gerust in. :(

I hate to burst your bubble, maar de regels zijn sinds 1 juli veranderd hé:
Mijn zending komt van buiten de EU


Volgens de Belgische douanewetgeving en btw-regeling moet je belastingen betalen (douanerechten, btw, accijnsheffing en administratieve verwerkingskosten) voor zendingen van buiten de EU met een commerciële waarde van € 22 of meer. Je zending wordt pas geleverd als je deze kosten betaalt binnen de 7 dagen na ontvangst van de uitnodiging tot betaling.


Zodra de invoerkosten zijn betaald, wordt je zending aangeboden bij de douane. Vanaf 1 juli 2021 is er geen vrijstelling meer van invoerkosten voor zendingen onder € 22.


Bestel je bij een geregistreerde webshop (Import One-Stop Shop of IOSS) die op voorhand btw aanrekent, dan moet je geen bijkomende belastingen, douanerechten en administratieve kosten betalen aan bpost.


Let op: zendingen met een waarde van € 150 of meer zijn altijd onderworpen aan douanerechten en administratieve verwerkingskosten.
https://www.bpost.be/nl/shoppen-buiten-eu

Je hangt er dus nu altijd aan als je koopt bij een niet-geregistreerde webshop buiten de EU.
 
€18,28 te betalen voor iets wat duidelijk beschreven staat op het CN22 formulier dat er bij staat en een gift is. Nice try Bpost, nice try, again ...
Ik heb mijn vrouw gewaarschuwd dat vrienden uit het buitenland, hun geschenken correct moeten aangeven.
Ik moet nu 21€ betalen voor een pakje met waarde 15 pond (< 22€) omdat een vriendin het incorrect heeft verzonden.
Dus niet gift aangevinkt. Uiteindelijk heeft die vriendin dan de factuur van de winkel doorgestuurd naar de inklaringsdienst van Bpost met de melding dat het om een gift gaat. Maar Bpost negeert haar mailtje, en rekent toch gewoon kosten aan (!).

Nu moet ik uitleggen aan Bpost dat het dus een vriendin betreft en géén webwinkel (dat de factuur van een webwinkel is, zou niets mogen uitmaken, want het is DE vriendin die het pakje heeft verstuurd, NIET de webwinkel)

€18,28 te betalen voor iets wat duidelijk beschreven staat op het CN22 formulier dat er bij staat en een gift is. Nice try Bpost, nice try, again ...
Ik vraag me wel af of dat Bpost het zelf nog weet wat de regels geworden zijn. Als ik dat hier zo lees, negeren ze "geschenken" én rekenen ze standaard gewoon kosten aan. Hier heb ik het ook aan mijne rekker.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn vrouw gewaarschuwd dat vrienden uit het buitenland, hun geschenken correct moeten aangeven.
Ik moet nu 21€ betalen voor een pakje met waarde 15 pond (< 22€) omdat een vriendin het incorrect heeft verzonden.
Dus niet gift aangevinkt. Uiteindelijk heeft die vriendin dan de factuur van de winkel doorgestuurd naar de inklaringsdienst van Bpost met de melding dat het om een gift gaat. Maar Bpost negeert haar mailtje, en rekent toch gewoon kosten aan (!).

Nu moet ik uitleggen aan Bpost dat het dus een vriendin betreft en géén webwinkel (dat de factuur van een webwinkel is, zou niets mogen uitmaken, want het is DE vriendin die het pakje heeft verstuurd, NIET de webwinkel)


Ik vraag me wel af of dat Bpost het zelf nog weet wat de regels geworden zijn. Als ik dat hier zo lees, negeren ze "geschenken" én rekenen ze standaard gewoon kosten aan. Hier heb ik het ook aan mijne rekker.
De voorwaarden (https://financien.belgium.be/nl/dou...eren/pakketten/goederen-buiten-eu-particulier) eens afgaan en bij elke daarvan zeggen waarom die eraan voldoet en laten weten aan Bpost. Als het niet duidelijk op het pakje dat het een 'gift' is, kunnen ze niet anders dan de standaardprocedure toepassen. Maar helaas lees je idd dat ze de geschenkzendingen niet correct verwerken.

Die 22 EUR die je aanhaalt is trouwens vervallen he. En voor geschenken mag het tot 45 EUR belastingvrij worden ingevoerd.
 
Bpost, met voorsprong de hoogste handling fees in Europa vragen en dan nul klantenservice bieden.
En zich binnenkort weer afvragen hoe ze de put in hun boekhouding moeten dichten. Wat een kutbedrijf is dat toch.
 
- 14-09: Geschenk verstuurd door vriendin vrouwlief vanuit Engeland.
- 17-09: Vraag van de douanedienst van Bpost verkregen wat in het pakket zat en of het een geschenk was, want die vriendin had geschenk/gift niet aangevinkt en het formulier niet correct ingevuld.
- 17-09: Geantwoord: Ja het is een geschenk + bewijs van de aankoop verstuurd met de exacte inhoud. Vermits het niet de winkel zelf is die het verstuurd heeft maar effectief die vriendin (dat kunnen we ook gewoon bewijzen hé) en ik lees de voorwaarden na op Bpost, dan gaat het weldegelijk om een geschenk.
- 27-09: Antwoord Bpost/douanedienst en ze hebben het als geschenk geweigerd, omdat de oorspronkelijk aankoop gebeurd is via een winkelketen.

- 28-09: Herziening aangevraagd. Ik ben het daar niet mee eens. Dat het geschenk oorspronkelijk aangekocht is in een winkelketen maakt toch niets uit? Het is de verzender die telt. Dat is misschien een gat in de regelgeving, maar ik lees nergens dat dit niet mag en dat dit dan géén geschenk zou zijn. (indien ik niet correct ben, mag iemand hier altijd op reageren in dit topic ;))
- 6-10: Herziening terug in behandeling bij de douanedienst.

Ik ben benieuwd. Indien wéér geweigerd dan laat ik het item terugsturen (ik weiger dat dan gewoon) en dan stuurt die vriendin dat OPNIEUW op, maar ditmaal dan correct. Dat is nog altijd goedkoper dan de douanekosten. (Kost haar 4 pond om het te verzenden = 8€ dan, douanekosten zijn 21.84€ dus why the fuck zou ik dat betalen ??? Item zelf kost trouwens ook MAAR 14 pond)
 
Laatst bewerkt:
- 14-09: Geschenk verstuurd door vriendin vrouwlief vanuit Engeland.
- 17-09: Vraag van de douanedienst van Bpost verkregen wat in het pakket zat en of het een geschenk was, want die vriendin had geschenk/gift niet aangevinkt en het formulier niet correct ingevuld.
- 17-09: Geantwoord: Ja het is een geschenk + bewijs van de aankoop verstuurd met de exacte inhoud. Vermits het niet de winkel zelf is die het verstuurd heeft maar effectief die vriendin (dat kunnen we ook gewoon bewijzen hé) en ik lees de voorwaarden na op Bpost, dan gaat het weldegelijk om een geschenk.
- 27-09: Antwoord Bpost/douanedienst en ze hebben het als geschenk geweigerd, omdat de oorspronkelijk aankoop gebeurd is via een winkelketen.

- 28-09: Herziening aangevraagd. Ik ben het daar niet mee eens. Dat het geschenk oorspronkelijk aangekocht is in een winkelketen maakt toch niets uit? Het is de verzender die telt. Dat is misschien een gat in de regelgeving, maar ik lees nergens dat dit niet mag en dat dit dan géén geschenk zou zijn. (indien ik niet correct ben, mag iemand hier altijd op reageren in dit topic ;))
- 6-10: Herziening terug in behandeling bij de douanedienst.

Ik ben benieuwd. Indien wéér geweigerd dan laat ik het item terugsturen (ik weiger dat dan gewoon) en dan stuurt die vriendin dat OPNIEUW op, maar ditmaal dan correct. Dat is nog altijd goedkoper dan de douanekosten. (Kost haar 4 pond om het te verzenden = 8€ dan, douanekosten zijn 21.84€ dus why the fuck zou ik dat betalen ??? Item zelf kost trouwens ook MAAR 14 pond)
Als ik de voorwaarden erop nalees (https://financien.belgium.be/nl/dou...eren/pakketten/goederen-buiten-eu-particulier) maakt het inderdaad niet uit of de afzender dat nieuw gekocht heeft. Het gaat immers om een geschenk en dus gratis zending van een particulier naar jou. Jij hebt er niks voor betaald.
 
Eindelijk ns een meevallerke gehad.
Ik koop vorige week een (nederlandstalig) boek op Amazon.UK
Kost hier 120€ en stond daar aan 39€.

Tot mijn grote vreugde stond het hier deze middag tegen m'n deur.
Zonder extra kost of invoerrechten.
Me happy na al dat gezeik met Bpost en vorige pakketjes.
 
DHL gisteren pakket geleverd, tis te zeggen... Blanco papiertje "ik was er" zonder iets aangeduid dat er later werd teruggekomen of bij de buur of pakje ligt op die plek, gewoon blanco.

Lag niets voor de deur, niets aan de garage, soit, zullen vandaag wel terugkomen dacht ik. Vanmorgen tuinhek gaan open doen omdat er vandaag mensen langs moesten, ligt dat pak (25 kilo nota bene) gewoon in de tuin, werd het dus over de haag gesodemieterd, gisteren/vannacht ook mooi geregend....

Chanceke dat het een stevige inhoud was, tot dusver wel ronduit de slechtste levering.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: 515
Als ik de voorwaarden erop nalees (https://financien.belgium.be/nl/dou...eren/pakketten/goederen-buiten-eu-particulier) maakt het inderdaad niet uit of de afzender dat nieuw gekocht heeft. Het gaat immers om een geschenk en dus gratis zending van een particulier naar jou. Jij hebt er niks voor betaald.
Nu goed, nog een paar dagen en mijn pakje ligt al een maand te rotten bij de douane. Triestig toch? :frown:
Uiteindelijk is bpost en hun (douane) inklaringsdienst zowiezo de grote verliezers ..

T'is effectief een geschenk dus ik heb tot op heden 0€ betaald voor dit pakje en zij steken er nu toch wel serieus wat (nutteloze) tijd in.
 
Nu goed, nog een paar dagen en mijn pakje ligt al een maand te rotten bij de douane. Triestig toch? :frown:
Uiteindelijk is bpost en hun (douane) inklaringsdienst zowiezo de grote verliezers ..

T'is effectief een geschenk dus ik heb tot op heden 0€ betaald voor dit pakje en zij steken er nu toch wel serieus wat (nutteloze) tijd in.
Een goeie tip he: vraag aan uw kennissen, vrienden e.d. die van buiten EU een pakje naar u opsturen om het met Fedex te doen indien mogelijk. Zal veel vlotter gaan hoor.
 
Eindelijk ns een meevallerke gehad.
Ik koop vorige week een (nederlandstalig) boek op Amazon.UK
Kost hier 120€ en stond daar aan 39€.

Tot mijn grote vreugde stond het hier deze middag tegen m'n deur.
Zonder extra kost of invoerrechten.
Me happy na al dat gezeik met Bpost en vorige pakketjes.
op boeken betaal je geen invoerrechten of belastingen, (althans da was vroeger toch zo)
 
Terug
Bovenaan