Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Ik heb iets ambetant voor met Bpost.
Al verschillende keren wanneer ik iets bestel via bv. Bol.com dat mijn vriendin de mail van bpost krijgt da de verkoper hen het pakket gaat bezorgen.
Ik dacht initieel dat ik op de verkeerde account was ingelogd, nope.
ik krijg de mail van bol, en een mail van bpost.
Maar mijn vriendin krijgt ook de mail van bpost.
Op zich geen probleem, tot ik eens iets voor haar zou bestellen uiteraard.

Iemand iets gelijkaardig al voorgehad?
PS: op bol is het effectief mijn account, haar email is daar nergens in terug te vinden en in de Bpost app ook enkel mijn mail terug te vinden

Jup, ik krijg ook de mailtjes van Bpost van mijn wederhelft.
Ik weet dus dat als ik niets besteld heb, ik best bij hem check of ik dat mag openen of dat de naam van de webshop mij iets gaat vertellen wat ik niet geacht werd te weten. :D
 
Zucht.
Ben eens benieuwd. Pakket besteld op Amazon Marketplace dat vanuit Duitsland komt. Kan het nu ook tracken op de site van Bpost en staat momenteel op status 'Invoerprocedure' 🤨.
Zucht. Net gecheckt en nu staat er 'Afgeleverd in je brievenbus'. Tof denk ik dan maar helaas de brievenbus is leeg. Als ik op de track & trace pagina kijk staat er ook gewoon bij bestemming 'België' i.p.v. mijn adres zoals dat met andere pakjes gebeurt.

Als je dan meer info vraagt, moet je volgens hun de afzender contacteren om het opnieuw te sturen of terug te betalen. Maar hoe gaan die dat willen doen als er op die pagina staat dat het geleverd is? 🙄
 
Jup, ik krijg ook de mailtjes van Bpost van mijn wederhelft.
Ik weet dus dat als ik niets besteld heb, ik best bij hem check of ik dat mag openen of dat de naam van de webshop mij iets gaat vertellen wat ik niet geacht werd te weten. :D

Heb jullie ook beide dezelfde leveringsvoorkeuren?
Wij hebben beide de pakjesautomaat in onze wijk aangeduid en volgens die van Bpost is dat de reden
 
Heb jullie ook beide dezelfde leveringsvoorkeuren?
Wij hebben beide de pakjesautomaat in onze wijk aangeduid en volgens die van Bpost is dat de reden

Geen idee eigenlijk. Ik weet zelfs niet of hij ooit z'n leveringsvoorkeuren heeft ingegeven.

Maar dat slaagt toch op niks? Dat beide mensen op een adres beide het dichtst bijzijnde postpunt kiezen, lijkt me nu nog wel logisch.
 
Heb jullie ook beide dezelfde leveringsvoorkeuren?
Wij hebben beide de pakjesautomaat in onze wijk aangeduid en volgens die van Bpost is dat de reden
Bij ons is dat ook het geval.
Ik krijg alle meldingen in mijn app.

Met leuke extra dat mijn pakjes nooit in de aangeduide automaat terecht komen.
Soms postkantoor, soms afhaalpunt (1 van de vele in de gemeente of zelfs andere gemeente), een ruime buur,...
 
Zucht.

Zucht. Net gecheckt en nu staat er 'Afgeleverd in je brievenbus'. Tof denk ik dan maar helaas de brievenbus is leeg. Als ik op de track & trace pagina kijk staat er ook gewoon bij bestemming 'België' i.p.v. mijn adres zoals dat met andere pakjes gebeurt.

Als je dan meer info vraagt, moet je volgens hun de afzender contacteren om het opnieuw te sturen of terug te betalen. Maar hoe gaan die dat willen doen als er op die pagina staat dat het geleverd is? 🙄
Zorgen gemaakt om niks. Zat daarjuist gewoon in de brievenbus :p.
 
Zucht.

Zucht. Net gecheckt en nu staat er 'Afgeleverd in je brievenbus'. Tof denk ik dan maar helaas de brievenbus is leeg. Als ik op de track & trace pagina kijk staat er ook gewoon bij bestemming 'België' i.p.v. mijn adres zoals dat met andere pakjes gebeurt.

Als je dan meer info vraagt, moet je volgens hun de afzender contacteren om het opnieuw te sturen of terug te betalen. Maar hoe gaan die dat willen doen als er op die pagina staat dat het geleverd is? 🙄
heb ik ook ooit gehad. "afgeleverd in brievenbus".
in de brievenbus niks te vinden.
in mijn garage (wat ik aangeduid had als veilige plek) niks te vinden.
aan mijn buur gevraagd: niks gezien.

paar dagen later bleek het in een wagen te liggen die die buur aan het renoveren was.
 
Gatver, ik kocht voorheen (voor 1 juli) met een normale AliExpress account, dus een niet business account, maar toch met m'n firma naam + BTW nr. enz. zichtbaar in de naam/voornaam velden.
Ik dacht, 't zal beter zijn als ik die toch invul, zodat ik al de BTW niet meer moet voorschieten en simpelweg via m'n BTW aangifte vereffen.

NEEN DUS

Als je als business buyer NIET via het IOSS systeem werkt, sowieso 15 EUR Kosten voor douaneformaliteiten (bpost) erbij.

Iemand een idee of ik me dan moet registreren voor het IOSS invoerregeling (IM), zodat ik dan de BTW kan recupereren?
Want op de facturen die AliExpress opmaakt staat natuurlijk geen Belgisch BTW nr. op zodat ik die facturen kan inboeken...
 
Een kleinigheidje besteld op Aliexpress, toen dus btw afgerekend. 15/08 besteld, 04/09 geleverd. Vrij normale doorlooptijd dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Bpost zijn toch echt wel straffe mannen voor die douaneregeling. Moest 27€ betalen, geen probleem direct betaald en douane inklaring was zelfde dag nog afgerond, maar ik wacht nu al 3 dagen op levering. In de tracking ook al 3 dagen dezelfde status...

Hun leuze is dan wel "betaal direct om je pakje snel geleverd te krijgen", wat ze dus beter veranderen in "betaal maar direct zodat we ons geld hebben, de rest interesseert ons geen fluit".
 
Bpost zijn toch echt wel straffe mannen voor die douaneregeling. Moest 27€ betalen, geen probleem direct betaald en douane inklaring was zelfde dag nog afgerond, maar ik wacht nu al 3 dagen op levering. In de tracking ook al 3 dagen dezelfde status...

Hun leuze is dan wel "betaal direct om je pakje snel geleverd te krijgen", wat ze dus beter veranderen in "betaal maar direct zodat we ons geld hebben, de rest interesseert ons geen fluit".
Inderdaad, ik moest wel overal m'n btwnr doorgeven voor iedere zending, TERWIJL HET GVD OP HET PAKKET STAAT VERMELD IN KOEIEN VAN LETTERS, en nog moet ik al bijna een MAAND wachten op sommige pakketten terwijl ze al een MAAND betaald zijn. Ongelooflijk. Ze zullen daar wel stressen zekers die ambtenaren.
 
Inderdaad, ik moest wel overal m'n btwnr doorgeven voor iedere zending, TERWIJL HET GVD OP HET PAKKET STAAT VERMELD IN KOEIEN VAN LETTERS, en nog moet ik al bijna een MAAND wachten op sommige pakketten terwijl ze al een MAAND betaald zijn. Ongelooflijk. Ze zullen daar wel stressen zekers die ambtenaren.
Uiteindelijk na een week pakketje geleverd... Vind dat ze wel wat meer moeite mogen doen als ze voor elk pakket al 15€ administratiekosten rekenen.
 
Ik heb per ongeluk een pak uit de UK besteld (de website was .eu en er was geen melding dat ze uit engeland verzonden). Hoe dan ook, ondertussen ligt dat pak al 5 weken bij de douane. Is dat normaal?
 
Hier iets besteld in USA bij Amazon en reeds Belgische BTW betaald aan Amazon (je krijgt bij je bestelling de keuze om dit vooraf te betalen of achteraf in het land van bestemming), maar BPost wilde me 2 weken geleden ook nog eens BTW en administratiekosten aanrekenen. Ondertussen al een herberekening aangevraagd met de duidelijke melding dat ik reeds BTW betaald heb en dus niets meer hoef te betalen, maken ze een herberekening waarbij de kosten meer dan verdubbeld zijn. Een week geleden weer een herberekening aangevraagd, nogmaals met de melding dat de BTW reeds voldaan is. Ondertussen nog altijd niets vernomen... Ik word gek van dat bedrijf.
 
Ik heb per ongeluk een pak uit de UK besteld (de website was .eu en er was geen melding dat ze uit engeland verzonden). Hoe dan ook, ondertussen ligt dat pak al 5 weken bij de douane. Is dat normaal?
Volstrekt normaal bij dat klotebedrijf.
Nog 3 à 4 weken en je hebt m'n record vast. :crazy:
 
Hier ook nog steeds aan het wachten op het eerste babycadeau van familie uit de US. 19/07 aangekomen in België, direct herziening aangevraagd. 18/08 werd ons verweer aanvaard en we dienden dus geen kosten meer te betalen. Ondertussen nog altijd niet geleverd...

Een tweede cadeau is 10/08 aangekomen in België. Ook onmiddellijk vrijstelling aangevraagd, nog geen beslissing tot op heden.

De kleine gaat afgestudeerd zijn denk ik voor hij zijn cadeau's krijgt.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: 515
Vraagje mbt de koeriers.

Af en toe verwacht ik een pakket uit bv. Duitsland of Nederland dat met DHL wordt verzonden. Maar elke keer wordt dat in België overgenomen en geleverd door Bpost en nooit door DHL zelf. Heb nog nooit iets van DHL geleverd gekregen. Nu weer staat er op de track & trace vermeld: 'Zodra de zending in uw land is aangekomen, vindt u hier meer informatie: bpost'.
Iemand die weet waarom dat zo is?
 
Ik heb nu net hetzelfde en kreeg al een bericht van Bpost met hun track & trace en "DHL gaat ons je pakje bezorgen".

Vandaag zie ik in die track & trace dat ze verwachten vandaag te leveren en de juiste info over het pakket en adres, ik heb er een goed oog in.
 
Terug
Bovenaan