Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Denk dat elk koerierbedrijf in hetzelfde bedje ziek is.

Vorige maand bij DPD een Macbook Air verzonden, Originele doos, in grotere doos en in nog grotere doos. Kwestie van veilig te zitten qua transport.
Verzekering op genomen van 500€.
Ik krijg van de klant melding dat hij een paar schoenen gekregen had ipv zijn macbook.

Wat was er gebeurt: in het sorteercentra was de doos opengesneden, macbook eruit gehaald, en om de "waarde volle zending" nog te leveren hebben ze er maar doos van zalando ingeknald.

Klant had dus paar schoenen ipv macbook.

Naar DPD mailen brengt niets op, bellen kan wel, eerst 15min in wacht hangen om dan een onbehulpzame medewerker te spreken (dit alles via een dure betaallijn). Na week of 3 gewoon korte mail van hen dat ze de 500€ gaan terugstorten. Dit kan wel 4 weken in beslag nemen.

Dat er een medewerker van hen een dief blijkt te zijn hoor ik niets van, wanneer ik vraag of alles wel gefilmd wordt in de sorteercentra krijg ik geen antwoord.
Wees al blij dat ze niet beginnen te mekkeren over die 500 euro.. Bij Postnl ( iphone verzonden) moest ik de factuur opsturen en dan begonnen ze met slijtage etc af te trekken. Bleef niet veel meer van over...
 
Hier een paar zaken via Ali China bestelt en alles is na een week of twee toegekomen zonder extra factuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ter info , nog steeds niet ontvangen.
Eens checken of ik geen klacht kan neerleggen. Dit is toch gewoon te gek voor woorden anno 2021.
En jawel hoor. Vandaag is m'n pakketje aangekomen.
Gekocht op 16 juni , in Brussel gearriveerd op 21 juni en op 10 augustus thuis. Bijna 2 maanden op de douane. O N G E L O F E L I J K !
 
Gebeld naar bpost. Vrouw aan de lijn gehad , klonk alsof ze daar werd gegijzeld en daar verplicht moest werken om haar leven te redden maar al een week geen eten had gekregen. Na 10m20s!!! On hold gezet te zijn kreeg ik het bericht er is een probleempje met uw pakje en mijn verantwoordelijke zal het verder bekijken😒
 
Dat is volgens mij gewoon een manier om te zeggen we zijn het kwijt :rolleyes:

Paar weken geleden laptop besteld bij Coolblue, Bpost komt langs op de firma maar laat enkel briefje achter terwijl ze gepasseerd zijn tijdens de openingsuren van ons magazijn en we dagelijks pakjes ontvangen. We mochten het pakket de dag nadien afhalen in het lokale postkantoor.

Dag erna (donderdag) naar het lokale postkantoor om onze laptop te gaan halen, aah meneer uw pakje is hier nog niet, kom morgen eens terug.
Vrijdag gebeld en gevraagd of pakje al was aangekomen in postkantoor, nee meneer nog niet.

Maandag gebeld, meneer, er is een staking geweest in het verdeelcentrum en uw pakje heeft vertraging, tegen het einde vd week zal het wel in orde komen.
Vrijdag opnieuw gebeld: we weten niet waar uw pakje is, mss in verkeerde container geplaatst in het verdeelcentrum 🤬

Gelukkig heeft Coolblue een goeie service en zijn we een andere laptop kunnen gaan halen bij Coolblue zelf.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: 515
Ondertussen bij Bpost:

 
Ondertussen bij Bpost:

Ja als men persé echt voor 100% van de pakjes kosten wil aanrekenen dan is men verbaasd dat men niet kan volgen?
Bpost gaat zo wel in problemen komen. Zoals eerder aangehaald bestaat er géén wet in België die zegt (in tegenstelling tot Nederland):
Op xxx dagen moet de douane uw pakje vrijgeven.

Maar er is nog altijd zoiets als een redelijke termijn. Dus als binnenkort een advokaat een groepsclaim opstart bij de rechtbank, voor pakjes die maanden blijven liggen, dan heeft Bpost weldegelijk een groot probleem.

Een rechter mag perfekt beslissen dat de redelijke termijn overschreden is en dat Bpost (alle) kosten moet terugbetalen.
 
Of alles zelf gaan afhandelen op het douanekantoor :laugh:.

De klant kan ook zelf de douaneaangifte opstellen maar de procedure is niet eenvoudig en neemt veel tijd in beslag. Wie zelf wil instaan voor de inklaring van zijn zendingen, neemt contact op met bpost via [email protected] of 02/278 50 80.
 
Ondertussen bij Bpost:

Wij hadden ook iets via amazon.nl gekocht, ons van geen kwaad bewust en kregen paar weken ook melding dat het op de douane lag en het om een pakje van China ging.
We zouden 18€ moeten op leggen hebben.
Screenshot gemaakt van bestelling op amazon waar je duidelijk kan zien dat er btw betaald is.
Dit door gestuurd naar bpost en nu zou het toch in orde zijn.
Dus er wordt gewoon naar afzender gekeken maar we hebben wel via amazon gekocht en dus BTW betaald gehad.
Hun systeem klopt duidelijk nog niet.
 
Wij hebben anderhalve maand geleden ons eerste kindje gekregen. Mijn vriendin heeft enkele familieleden in het buitenland (USA en Australië). Een paar van hen zijn zo vriendelijk om ons een pakje met de post op te sturen.
Natuurlijk snel een brief in de bus met de vraag 29 euro te betalen om het eerste pakje te ontvangen. Bij navraag blijkt dat het gaat om babykledij die zij in de US hebben aangekocht en in een gewone enveloppe aan ons opstuurden. Op de foto van het pakje staat het duidelijk op de buitenzijde, 'gift - baby clothes' met een waarde van 50 USD. Is dus pakje met een geschenk van particulier naar particulier onder de 45 euro, en toch willen ze ons hier opnieuw btw en douanekosten op laten betalen.
Een volgende pakje van Amazon US met ons adres als bestemmeling kwam er wel zonder probleem door. Ik vermoed dat amazon dan al het nodige gedaan zal hebben en de familie die kosten reeds bij de aankoop heeft betaald?
Voor het eerste pakje een dispuut ingediend, intussen al 3 weken aan het wachten. Ik hoop dat de kleertjes wat op de groei zijn...
 
Wij hebben anderhalve maand geleden ons eerste kindje gekregen. Mijn vriendin heeft enkele familieleden in het buitenland (USA en Australië). Een paar van hen zijn zo vriendelijk om ons een pakje met de post op te sturen.
Natuurlijk snel een brief in de bus met de vraag 29 euro te betalen om het eerste pakje te ontvangen. Bij navraag blijkt dat het gaat om babykledij die zij in de US hebben aangekocht en in een gewone enveloppe aan ons opstuurden. Op de foto van het pakje staat het duidelijk op de buitenzijde, 'gift - baby clothes' met een waarde van 50 USD. Is dus pakje met een geschenk van particulier naar particulier onder de 45 euro, en toch willen ze ons hier opnieuw btw en douanekosten op laten betalen.
Een volgende pakje van Amazon US met ons adres als bestemmeling kwam er wel zonder probleem door. Ik vermoed dat amazon dan al het nodige gedaan zal hebben en de familie die kosten reeds bij de aankoop heeft betaald?
Voor het eerste pakje een dispuut ingediend, intussen al 3 weken aan het wachten. Ik hoop dat de kleertjes wat op de groei zijn...
Hier staat er meer uitleg over zendingen van particulier naar particulier. https://financien.belgium.be/nl/dou...tten/extra-kosten-verbonden-aan-mijn-pakje#q2

Ik zou zeggen: probeer aan te tonen dat het aan alle voorwaarden voldoet zoals in die PDF opgesomd. Maar dat lijkt mij op het eerste zicht zo wel.
 
Heb ik inderdaad geprobeerd. Volgens mij voldoen we inderdaad aan de voorwaarden om vrijgesteld te zijn. Hebben hiervoor ook de nodige bewijsstukken doorgestuurd (geboortekaartje met ons adres, schriftelijke verklaring van de familie uit US...). Maar dan duurt het natuurlijk weken lang vooraleer ze bij bpost iets van zich laten horen...
Vandaar dat de babykleren vermoedelijk al niet meer zullen passen als we ze ooit te zien krijgen.
 
Het is nu wel te laat en weet niet of het veel meer kost maar volgende keer vragen of ze het met FedEx opsturen. Denk dat het dan wel beter zal gaan :).
 
Heb ik inderdaad geprobeerd. Volgens mij voldoen we inderdaad aan de voorwaarden om vrijgesteld te zijn. Hebben hiervoor ook de nodige bewijsstukken doorgestuurd (geboortekaartje met ons adres, schriftelijke verklaring van de familie uit US...). Maar dan duurt het natuurlijk weken lang vooraleer ze bij bpost iets van zich laten horen...
Vandaar dat de babykleren vermoedelijk al niet meer zullen passen als we ze ooit te zien krijgen.
Jammer dat er nooit een advokaat is die duizenden mensen tegelijkertijd wenst te vertegenwoordigen en een groepsklacht indient tegen Bpost. Volgens mij is Bpost dan ASAP failliet. 99/100 klachten zijn toch gewoon terecht en daarvan gaat de rechter in het nadeel van Bpost zich uitspreken .. ?

Het probleem is dat voor een habbekrabs niemand de moeite doet om naar de rechtbank te trekken. En echte dure spullen worden meestal niet met Bpost verstuurd (uitzonderingen nagelaten, ik heb op HLN wel eens iets gelezen over dure spullen verstuurd via Bpost die ze dan kwijtspeelden)

---

Bpost heeft geluk dat er in België (in tegenstelling tot NL) géén wet bestaat die zegt dat ze maximaal uw pakje 30 dagen mogen tegenhouden en dan MOETEN ze het pakje vrijgeven - no matter what-. Had die wet er in BE geweest, dan zat Bpost allang in de shit nu.
 
Laatst bewerkt:
ik heb ondertussen mijn pakje gekregen van aliexpress en heb geen bijkomende kosten gehad. Wel lang gewacht dus gezien 26/07 aangekomen in België...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan