Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Heb ik inderdaad geprobeerd. Volgens mij voldoen we inderdaad aan de voorwaarden om vrijgesteld te zijn. Hebben hiervoor ook de nodige bewijsstukken doorgestuurd (geboortekaartje met ons adres, schriftelijke verklaring van de familie uit US...). Maar dan duurt het natuurlijk weken lang vooraleer ze bij bpost iets van zich laten horen...
Vandaar dat de babykleren vermoedelijk al niet meer zullen passen als we ze ooit te zien krijgen.
Vandaag bericht gekregen dat mijn verweer is aanvaard. We moeten geen extra kosten betalen.
Jammer dat je eerst uw 'onschuld' moet aantonen en het 3 weken moest duren en dat daardoor het cadeau mogelijks onbruikbaar is geworden. Maar toch nog tevreden dat ze valide argumenten effectief aanvaarden, ik had er niet meer op gerekend.
 
Vandaag bericht gekregen dat mijn verweer is aanvaard. We moeten geen extra kosten betalen.
Jammer dat je eerst uw 'onschuld' moet aantonen en het 3 weken moest duren en dat daardoor het cadeau mogelijks onbruikbaar is geworden. Maar toch nog tevreden dat ze valide argumenten effectief aanvaarden, ik had er niet meer op gerekend.
Ik heb toen zelfs geen bewijs meegestuurd gewoon de uitleg en die lieten ze ook door.
Ze proberen precies gewoon overal op te laten betalen in de hoop dat de mensen gewoon betalen?
 
Ik heb toen zelfs geen bewijs meegestuurd gewoon de uitleg en die lieten ze ook door.
Ze proberen precies gewoon overal op te laten betalen in de hoop dat de mensen gewoon betalen?
Zo zal het wel zijn. Zoals bij de vereenvoudigde belastingaangifte, als ze dingen vergeten is het 'toevallig' altijd in hun voordeel.
 
Zo zal het wel zijn. Zoals bij de vereenvoudigde belastingaangifte, als ze dingen vergeten is het 'toevallig' altijd in hun voordeel.
Echt he, ze weten alles van mij omdat ik werknemer ben.
Vergeten ze toch wel mijn woonbonus niet in te vullen zeker in hun vereenvoudigde aangifte...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
En jawel hoor. Vandaag is m'n pakketje aangekomen.
Gekocht op 16 juni , in Brussel gearriveerd op 21 juni en op 10 augustus thuis. Bijna 2 maanden op de douane. O N G E L O F E L I J K !
Vandaag een brief van Bpost in de bus.
Gelieve 16.54€ invoerkosten voor je zending te betalen.
Ik dacht het niet.
2 maanden geleden al 81€ betaald. Zal wel volstaan zeker voor een pakketje van pakweg 180€ uit Australië.
Wil je je bestelling snel ontvangen ? Betaal dan voor 24/08/2021.

Dat krijg je toch aan niemand uitgelegd.
Ik begrijp niet dat zo'n dienst zelfs nog niet failliet gaat.
Doe dit in eender welk privébedrijf en een half jaartje later kan je de boeken toedoen.
 
Ik zie dat Aliexpress nu een 10d delivery garandeert. Hoe gaan ze dat doen als ze opsturen naar de eu? In belgië blijven zon pakjes een maand bij de douane liggen..
 
Ja dat weet ik . Maar als je kijkt naar die producten zie je staan verstuurd vanuit China. Als je aanduidt 'shipped from Belgium', verdwijnen 90% van die producten.
 
Vandaag een brief van Bpost in de bus.
Gelieve 16.54€ invoerkosten voor je zending te betalen.
Ik dacht het niet.
2 maanden geleden al 81€ betaald. Zal wel volstaan zeker voor een pakketje van pakweg 180€ uit Australië.
Wil je je bestelling snel ontvangen ? Betaal dan voor 24/08/2021.
Is dat dat pakje dat je al reeds in je bezit hebt? Véél geluk aan bpost dan om dit extra bedrag nu nog te eisen.
Of is dit nog een ander pakje?
 
Is dat dat pakje dat je al reeds in je bezit hebt? Véél geluk aan bpost dan om dit extra bedrag nu nog te eisen.
Of is dit nog een ander pakje?
Pakje is idd een 3tal weken terug ontvangen. Echte maffia. Heb er geen ander woord voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik zie dat Aliexpress nu een 10d delivery garandeert. Hoe gaan ze dat doen als ze opsturen naar de eu? In belgië blijven zon pakjes een maand bij de douane liggen..
Die 10 day delivery bestaat al lang hoor.

Ik heb ondertussen al wat kleine dingen gekocht op Aliexpress en zonder problemen binnen de 2 weken binnen.

Ik snap ook dat voor gift bpost eerst bewijs vraagt en niet omgekeerd. Anders stuurt iedereen zijn pakketje op als gift.
 
dat moet je bij aliexpress eens horen. de echte douane komt daar fysiek weinig in tussen.
ik veronderstel dat aliexpress niet àl hun pakjes eerst naar Luik stuurt (kunnen of willen), en dat ze daarom in brussel toekomen, waardoor een andere maatschappij die aangiftes doet.
 
Ja maar ik snap niet dat pakketjes die naar Brussel gestuurd worden 3w douane procedure moeten doorlopen , maar pakjes die naar Luik gestuurd worden de dag erna al richting postbus vertrekken
Dit is waarschijnlijk afhankelijk van de webshop zelf en niet van de locatie waar deze binnen komen.

Met de nieuwe procedure hebben de meeste grote webshops (Ali, Amazon,...) het nodige gedaan om zich in orde te stellen met het nieuwe IOSS-styseem in Europa. Zij zorgen in principe voor de Belgische BTW waardoor deze voor de douane reeds het nodig hebben doorlopen en dus de EU vlot binnen kunnen.

Andere (kleinere) webshops of individuele pakjes dienen (nog steeds) de gewone douaneprocedure te doorlopen en ja, de overheid is daar nu eenmaal geen snelle partner voor. Hiervoor blijft dus een doorlooptijd bij de douane met nodige kosten (BTW en behandelingskoten douane)

NL site, maar is EU regelgeving, en dus idem voor Belgie:
 
Ben eens benieuwd. Pakket besteld op Amazon Marketplace dat vanuit Duitsland komt. Kan het nu ook tracken op de site van Bpost en staat momenteel op status 'Invoerprocedure' 🤨.
 
Gisteren nog een nieuwe brief gekregen met de vraag de invoerkosten te betalen...
Op 19/08 bericht gekregen van Bpost dat ons verweer was aanvaard en we effectief vrijgesteld zijn van alle kosten gezien we binnen de voorwaarden vallen. Op 25/8 sturen die rakkers ons doodleuk een nieuwe rekening.
Pakje zelf intussen natuurlijk ook nog niet gezien.
 
We zijn ondertussen al maand verder nul reactie van bpost (pakketje ligt al sinds 20st in depot). Ik had beter pakketje laten terug sturen naar de verzender (btw is betaald) en terug opnieuw zelfde items besteld, waarschijnlijk had ik het dan al lang ontvangen.
    • Herziening kosten of melding van btw nummer
    • 2021-07-29 | 17:25
 
Ik heb iets ambetant voor met Bpost.
Al verschillende keren wanneer ik iets bestel via bv. Bol.com dat mijn vriendin de mail van bpost krijgt da de verkoper hen het pakket gaat bezorgen.
Ik dacht initieel dat ik op de verkeerde account was ingelogd, nope.
ik krijg de mail van bol, en een mail van bpost.
Maar mijn vriendin krijgt ook de mail van bpost.
Op zich geen probleem, tot ik eens iets voor haar zou bestellen uiteraard.

Iemand iets gelijkaardig al voorgehad?
PS: op bol is het effectief mijn account, haar email is daar nergens in terug te vinden en in de Bpost app ook enkel mijn mail terug te vinden
 
Terug
Bovenaan