OS 2020 | Algemeen + kleinere sporten

Status
Niet open voor verdere reacties.
nuja wordt in ieder geval tijd dat we nog eens een medaille nemen , morgen wordt D-Day met Nina, San Marino(!) heeft evenveel medailles als ons
Wat te zeggen van Australië... Slechts dubbel zoveel inwoners als ons, maar staan wel op een 4e plaats in de medaillestand met 31 medailles in totaal waaronder 14 gouden :crazy:
 
Wat te zeggen van Australië... Slechts dubbel zoveel inwoners als ons, maar staan wel op een 4e plaats in de medaillestand met 31 medailles in totaal waaronder 14 gouden :crazy:
1 zwemster gaat er zelfs naar huis met 7 medailles.
 
Wat te zeggen van Australië... Slechts dubbel zoveel inwoners als ons, maar staan wel op een 4e plaats in de medaillestand met 31 medailles in totaal waaronder 14 gouden :crazy:
Echt sportland hé. Denk dat ze 4x zoveel atleten afvaardigen als wij.

En een absolute grootmacht in het zwemmen natuurlijk, waar er veel medailles te rapen zijn.

Ik ben eens even gaan kijken. Blijkbaar zaten ze in 1976 op een dieptepunt van amper 5 medailles. Daarna is het weer crescendo omhoog gegaan, met natuurlijk een topaantal in eigen land in 2000 van 58 medailles. De spelen erna zijn ze wel telkens een beetje naar beneden afgegleden om uiteindelijk in Rio 'maar' 29 medailles te halen.
 
De OS zijn en blijven voor altijd het grootste sportevenement in de wereld, dat daar zelfs discussie over is :wtf: voor oa de tennissers en voetballers is het inderdaad niet meer dan een extra tornooi met minder waarde dan een grand slam, champions league, EK, WK (hoewel een medaille natuurlijk ook mooi op hun palmares zou staan). Maar als je enkel fan bent van voetbal en de rest u niet interesseert dan moet je naar de Spelen niet kijken uiteraard.
Voor andere grote sporten zoals atletiek, turnen en zwemmen zijn de OS gewoon met voorsprong het belangrijkste. Er zullen wel veel mensen kijken naar een WK in die sporten maar bijlange niet zoveel als naar de OS. Dan mag Nina nog elk WK winnen waaraan ze deelneemt, die gouden Olympische medaille is wat iedereen zich herinnert en wat ons Belgen zo trots maakt op haar.
De echt kleine sporten hebben dan weer dankzij de OS de kans om eens in de kijker te komen en eens uitgezonden te worden wereldwijd op televisie. En dat is gewoon aan te moedigen. Veel atleten verdienen geen fluit met hun sport en halen nooit het nieuws, de OS zijn het enige moment in hun carrière dat ze aandacht krijgen.
Inderdaad. Olympisch kampioen ben je voor altijd. Het is als sporter de hoogst mogelijke onderscheiding.
 
Ook wel heftig, dit verhaal

Wit-Rusland = apenland
Dat ze dat wit er eens van afdoen he, white lives matter too!
 
Dat is waar, die zijn eigenlijk gewoon ambtenaar. Maar dat wil ook zeggen dat die betaald worden volgens hun diploma en niet volgens resultaten of ranking. Stel dat Nina haar middelbaar niet afgemaakt heeft, maar Juta heeft een masterdiploma, dan zal Jutta meer verdienen dan Nina.
is zo ooit geweest dat Timmers (hoogstens middelbaar) t minste verdiende van alle Belgischezwemmers op een OS... .
 
Wat te zeggen van Australië... Slechts dubbel zoveel inwoners als ons, maar staan wel op een 4e plaats in de medaillestand met 31 medailles in totaal waaronder 14 gouden :crazy:
Voor de olympische spelen een artikel gelezen over het budget dat in België aan topsport wordt gespendeerd en er werd ook vergelijking gemaakt met Nederland en Australie die in verhouding met hun inwonersaantalen disproportioneel veel medailles halen, maarja dan sprak je ook over budget x5 en meer.. Is dat het dan..
 
Hun zwembond is alvast beter georganiseerd :p

Van de 31 medailles die ze tot hiertoe gehaald hebben (misschien al meer ondertussen), zijn er amper 3 die niet-water gerelateerd zijn... 20 ervan komen effectief uit het zwemmen.

Ik gaf hier al het voorbeeld van Hockey, daarin is er ongetwijfeld goed werk geleverd, en daar plukken we nu ook de vruchten van (bij de mannen toch). Nadeel is dat je daar natuurlijk max. 2 medailles mee kan halen. Als je ziet dat er in het zwemmen (indoor) alleen al 102 medailles te verdienen zijn (als ik goed kan tellen)...
 
Laatst bewerkt:
Wat is het bestaansrecht nog van de OS? Er zijn toch al voldoende WK’s, EK’s, Masters (Tennis),...
Voor mij staan Van Tichelt - Axel Merckx - Hellebaut, om als voorbeelden te noemen, altijd bekend om hun medailles die ze hebben behaald op de OS. Niet vanwege hun resultaten op EK' en WK', waarvan ik zelfs niet meer weet wat ze hebben gepresteerd op Hellebaut 2006 na.
Zelfs een Hans van Alphen zijn vierde plek in Peking vind ik toonaangevender dan zijn winst in Götzis een maand eerder. (Ook al staat dat evenement enorm hoog aangeschreven).
leg het maar uit aan de bevolking van het “gastland” die jaren mag afbetalen om de miljardenputten te dempen.
Dit vraag ik me af. Is het om te kunnen pochen / uitpakken met hun cultuur / bouwsels?
Peking en zijn Vogelneststadion. Werd dat nog gebruikt nadien?
Wat te zeggen van Australië... Slechts dubbel zoveel inwoners als ons, maar staan wel op een 4e plaats in de medaillestand met 31 medailles in totaal waaronder 14 gouden
Van een eiland verwacht ik dat ze het goed doen in het zwemmen.
Ik wacht nog op de eerste zwemmer in open water van Groenland.
 
Dit vraag ik me af. Is het om te kunnen pochen / uitpakken met hun cultuur / bouwsels?
Peking en zijn Vogelneststadion. Werd dat nog gebruikt nadien?

Was van 10 jaar na de spelen. Er staat dat het Vogelneststadion nog wel gebruikt wordt, net zoals de watercube. De openingsceremonie van de winterspelen volgend jaar zou plaatsvinden in het Vogelneststadion bijvoorbeeld.
 
Het kan ook slechter:


Trouwens een WK of EK voetbal is niet veel beter, tenzij je als land al een zodanige competitie hebt dat de infrastructuur grotendeels aanwezig is.
In Zuid-Afrika staan al die stadions ook leeg.
 

Was van 10 jaar na de spelen. Er staat dat het Vogelneststadion nog wel gebruikt wordt, net zoals de watercube. De openingsceremonie van de winterspelen volgend jaar zou plaatsvinden in het Vogelneststadion bijvoorbeeld.
wat je ziet is vooral de sporten die in die landen niet populair zijn, dat die infrastructuur weg is.

Uiteindelijk zijn het maar 3 voorbeelden dat ze in dat artikel aanhaalden. Ik durf te wedden dat de turnhallen en zwembaden daar wel nog veel gebruikt worden.

Ook in andere landen zie je dat een deel van de infrastructuur verloedert, maar dat er (als het niet puur een prestigeproject is) wel is nagedacht over hoe ze zoveel mogelijk kunnen hergebruiken. Zie ook London, Barcelona en dergelijke.

Het is dus niet helemaal waar dat alle infrastructuur nooit meer gebruikt wordt, maar bij veel gevallen is er vooral veel prestige bij gemoeid en minder nagedacht over wat ze er nadien mee kunnen doen (Griekenland, China, Rio zijn daar wel de betere voorbeelden van)
 
wat je ziet is vooral de sporten die in die landen niet populair zijn, dat die infrastructuur weg is.

Uiteindelijk zijn het maar 3 voorbeelden dat ze in dat artikel aanhaalden. Ik durf te wedden dat de turnhallen en zwembaden daar wel nog veel gebruikt worden.

Ook in andere landen zie je dat een deel van de infrastructuur verloedert, maar dat er (als het niet puur een prestigeproject is) wel is nagedacht over hoe ze zoveel mogelijk kunnen hergebruiken. Zie ook London, Barcelona en dergelijke.

Het is dus niet helemaal waar dat alle infrastructuur nooit meer gebruikt wordt, maar bij veel gevallen is er vooral veel prestige bij gemoeid en minder nagedacht over wat ze er nadien mee kunnen doen (Griekenland, China, Rio zijn daar wel de betere voorbeelden van)
Waar Fredje zijn goud won was dat ook zo hoor, ze zijn er met hem eens teruggegaan en dat was gewoon een spookbad
 
Vanaf de editie van Parijs 2024 heeft het IOC wel aangedrongen om zo weinig mogelijk nieuw beton te gieten en waar het kan bestaande venues te gebruiken. Zelfs heel tijdelijke locaties zijn mogelijk wat rond de Eiffeltoren en Place de la Concorde uniek zal uitzien.

f0e0fc6a01cfdebee99795c62928b03714687a55ea6d17eec1f70c4f54ed679c.png


ejdtqwckzvomamusfnao
 
Vanaf de editie van Parijs 2024 heeft het IOC wel aangedrongen om zo weinig mogelijk nieuw beton te gieten en waar het kan bestaande venues te gebruiken. Zelfs heel tijdelijke locaties zijn mogelijk wat rond de Eiffeltoren en Place de la Concorde uniek zal uitzien.

f0e0fc6a01cfdebee99795c62928b03714687a55ea6d17eec1f70c4f54ed679c.png


ejdtqwckzvomamusfnao
hopelijk een droge zomer dan, en niet zoals dit jaar :D
 
Stel dat wij om de één of andere reden de OS binnenhalen, is er iets dat wij zo kunnen organiseren zonder bijkomende bouwwerken?
De wielersporten en andere disciplines die op de openbare weg plaats vinden zullen wel geen probleem zijn, maar voldoet het Sportpaleis bijvoorbeeld om daar bepaalde competities in te laten door gaan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan