OS 2020 | Algemeen + kleinere sporten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kunnen we de volgende OS niet eens enkel en alleen atleten meenemen die effectief kans maken op een medaille? In hoeverre is het nog te verantwoorden om steeds meer atleten mee te nemen naar dit geldverslindende circus waar het gastland steeds met een kater achterblijft en wat ons ook ongetwijfeld veel geld kost?

Met in totaal 122 atleten gaat het om de grootste Belgische delegatie sinds 1952.
 
Kunnen we de volgende OS niet eens enkel en alleen atleten meenemen die effectief kans maken op een medaille? In hoeverre is het nog te verantwoorden om steeds meer atleten mee te nemen naar dit geldverslindende circus waar het gastland steeds met een kater achterblijft en wat ons ook ongetwijfeld veel geld kost?

Met in totaal 122 atleten gaat het om de grootste Belgische delegatie sinds 1952.
Dus OS met per discipline 6 deelnemers ofzo? Wat zouden dat voor spelen zijn.

Ben jij ook bij de beste 3 ter wereld op je werk? Of stop je er beter ook mee dan?
 
Kunnen we de volgende OS niet eens enkel en alleen atleten meenemen die effectief kans maken op een medaille? In hoeverre is het nog te verantwoorden om steeds meer atleten mee te nemen naar dit geldverslindende circus waar het gastland steeds met een kater achterblijft en wat ons ook ongetwijfeld veel geld kost?

Met in totaal 122 atleten gaat het om de grootste Belgische delegatie sinds 1952.
Zo éénvoudig is dat niet. Men kan moeilijk massaal tegen de atleten zeggen: Je mag niet mee, als ze allemaal de nationale en de internationale criteria halen hé.

No panic, volgens HLN hebben we vandaag 90% kans op een medaille: https://www.hln.be/olympische-spele...ael-en-wat-kan-emma-plasschaert-nog~a33be21a/

We weten allemaal wat er gebeurd is de vorige keer dat we 90% kans hadden op een medaille :LOL:
Nu ja zoals alweer verwacht, Plasschaert eindigt dus 4des hé
 
Laatst bewerkt:
Ik moet toch toegeven na 1 week spelen dat het allemaal wat aan mij voorbij aan het gaan is. Grote schuldige is het tijdsverschil. Tegen dat je opstaat is de helft gepasseerd en tegen de middag kijk ik dan wel eens een uurtje of de dingen die je echt wil volgen in de ochtend of vroeger opstaan. In Rio was dit in de vooravond soms beginnen kijken tot een gat in de nacht. Sporten volgen die je anders nooit doet. Corona is 2de schuldige als je ziet gisteren die Zweden in het discuswerpen dat zou zo'n memorabel moment moeten zijn in een kolkend stadion en dat moet je dan vieren in een leeg.
 
Die in Parijs zullen hopelijk memorabeler zijn , duimen voor Nina straks , na 1 week is de balans ronduit slecht voor Team Belgium , daar moet je eerlijk durven in zijn , hopelijk komt er een medaille voor de top 5 later :)
 
Qua ereplaatsen doen de Belgen het héél goed. Maar de uitschieters ontbreken. Véél Belgen zijn op voorhand ook al blij met een Olympisch Diploma.

Ze zouden allemaal meer moeten zijn zoals Casse die gewoon zei: Een olympisch diploma maar géén medaille? Dan is mijn toernooi volledig mislukt!
 
als je die medailletabel bekijkt en ziet welke landen er allemaal hoger staan dan ons , om nog maar te zwijgen over Nederland , dan zit er toch grondig iets mis met de sportfederaties hier(nuja oud nieuws, eerder bevestiging)
 
als je die medailletabel bekijkt en ziet welke landen er allemaal hoger staan dan ons , om nog maar te zwijgen over Nederland , dan zit er toch grondig iets mis met de sportfederaties hier(nuja oud nieuws, eerder bevestiging)
Er gaat gewoon héél véél geld naar voetbal en tennis.

Maar als ik dan de gemiddelde kwaliteit zie van onze TOPvoetballers (uitgezonderd een paar Kevinnetjes en Lukaku's die in het buitenland spelen) en hoe goed wij internationaal wel zijn in tennis (Gewoon slecht), dan kunnen ze dat geld beter besteden aan andere sporten.
 
Wat is het bestaansrecht nog van de OS? Er zijn toch al voldoende WK’s, EK’s, Masters (Tennis),...

Hoe men deze cinema nog verkocht krijgt is mij meer en meer een raadsel.
 
Er gaat gewoon héél véél geld naar voetbal en tennis.

Maar als ik dan de gemiddelde kwaliteit zie van onze TOPvoetballers (uitgezonderd een paar Kevinnetjes en Lukaku's die in het buitenland spelen) en hoe goed wij internationaal wel zijn in tennis (Gewoon slecht), dan kunnen ze dat geld beter besteden aan andere sporten.

Als er inderdaad zoveel wordt geïnverteerd in tennis, vraag ik me af hoe dat geld dan precies wordt besteed. Er is momenteel zelfs geen enkel jong talent in zicht waarvan je denkt dat die ooit de top 20 kan halen, laat staan ééntje die een grand slam zou kunnen winnen.:unsure:
 
Wat is het bestaansrecht nog van de OS? Er zijn toch al voldoende WK’s, EK’s, Masters (Tennis),...

Hoe men deze cinema nog verkocht krijgt is mij meer en meer een raadsel.
Voor sommige sporten zoals wielrennen en tennis is dat inderdaad één van de vele wedstrijden op een jaar. Maar voor die kleine sporten zoals zeilen, roeien, boogschieten en zelfs judo of zwemmen is de Olympische Spelen toch wel het hoogtepunt uit die sporters hun carrière.
 
Die in Parijs zullen hopelijk memorabeler zijn , duimen voor Nina straks , na 1 week is de balans ronduit slecht voor Team Belgium , daar moet je eerlijk durven in zijn , hopelijk komt er een medaille voor de top 5 later :)
Puur cijfermatig alvast wel. Anderzijds moeten we ook eerlijk zijn, zo heel veel atleten mét realistische medaillekansen hebben we hier niet afgevaardigd. Ik vind niet dat er veel Belgen al écht ontgoocheld hebben. We hebben ook al wel wat 4e en 5e plaatsen ondertussen, van die Belgen kan je niet zeggen dat ze een mislukt OS achter de rug hebben.

We vaardigen bv. een grote groep sporters in de atletiek af, maar eigenlijk is Thiam de enige met realistische medaillekansen. We hebben toch vooral lopers die afzakken naar Tokio, maar daarin zal het toch altijd moeilijk opboksen blijven tegen de Afrikaanse landen (lange afstand) en tegen USA, Jamaica, ... (korte afstanden). Het inzetten op de estafette is dan volgens mij wel weer een goed idee geweest.

Met de juiste financiering en begeleiding kan je wel ver komen. Hockey is daar toch een mooi voorbeeld van de voorbije 10 jaar. In de grote disciplines in het zwemmen en atletiek zal het altijd moeilijk blijven, omdat je daar toch moet optornen tegen de grote blokken. Maar misschien moeten we onze pijlen toch eens (terug) richten op andere takken waar wel mogelijkheden liggen.

In Judo hebben we toch een zekere geschiedenis, daarin moet je toch naar meer kunnen streven dan 1 bronzen medaille bijvoorbeeld. Er zijn toch ook wel wat medailles te rapen in het zeilen, roeien, ... daar liggen wel mogelijkheden volgens mij. Idem voor alle schiet-disciplines, waarin we nu zelfs amper 2 (?) personen afvaardigen.

En het wielrennen, wat bij ons zo'n populaire sport is, brengt ons op de OS toch ook te weinig op. Vooral omdat we teveel de focus leggen op het wegwielrennen en alle andere disciplines (BMX, MTB, baanwielrennen, ...) haast volledig links laten liggen.

Als je kijkt naar Nederland. Zij halen 7 medailles uit zeilen/roeien en 6 medailles uit wieler-disciplines. Dat zijn 13 van de 17 medailles die ze momenteel hebben.
 
Wat is het bestaansrecht nog van de OS? Er zijn toch al voldoende WK’s, EK’s, Masters (Tennis),...

Hoe men deze cinema nog verkocht krijgt is mij meer en meer een raadsel.
Moesten de Olympische Spelen niet bestaan, kan je alleszins een kruis trekken over vele sporten. Er zijn bonden die uit 1 Olympische Spelen hun budget puren voor de volgende 4 jaar.

Zonder OS zijn er geen WK’s of EK’s meer in vele sporten.
 
Moesten de Olympische Spelen niet bestaan, kan je alleszins een kruis trekken over vele sporten. Er zijn bonden die uit 1 Olympische Spelen hun budget puren voor de volgende 4 jaar.

Zonder OS zijn er geen WK’s of EK’s meer in vele sporten.
Idd. En het is voor vele sporten ook nog steeds het belangrijkste event (zwemmen, atletiek, gymnastiek, ...)

Zonder de OS hadden wereldtoppers als Phelps, Bolt, ... echt niet de faam gehad die ze nu hebben.

De kijkcijfers zijn er ook nog altijd naar.
 
Ik denk dat velen schijnen te vergeten dat het gros van die toppers op de spelen profs zijn, die dagdagelijks niets anders doen dan hun sport beoefenen in ideale omstandigheden. Hier moeten onze sporters bij wijze van spreken met de bedelzak rond gaan en hun trainingen combineren met een vol- of halftijdse job, in het beste geval kan je nog bij defensie aan de slag als combo. Dat is om te beginnen al een serieus nadeel tegenover je concurrenten (tenzij je een uitzonderlijk talent bent), maar maakt het ook niet echt aantrekkelijk voor jongeren en nieuwe instroom.

Nu zijn er natuurlijk ook veel sporten die wij hier in ons Belgenlandje enkel echt goed zien als het Olympische Spelen zijn of als er in Sportweekend eens enkele minuten gewijd worden aan een samenvatting van een EK of WK. Voor zo een sporten valt het dan ook moeilijk te verantwoorden om daar meer zendtijd of middelen aan te spenderen waardoor de sport 'onaantrekkelijk' blijft en er ook geen talenten doorstromen naar de top. Dit is een beetje een de kip of het ei verhaal.

Ook wanneer we een topper hebben komt de sport wat meer in beeld, maar dit is altijd een tijdelijk fenomeen als de topper in kwestie zich er niet achter schaart zoals Kim Clijsters met haar tennisschool. Al is tennis nu wel geen goed voorbeeld omdat in die sport ook genoeg geld rond gaat.

Daarnaast heeft België ook eerder een kermiscultuur dan een sportcultuur, getuige hiervan zijn de populariteit van voetbal, wielrennen en veldrijden. In de tribune of de kantines van een voetbalstadion kan je gerust de ene pint na de andere binnen gieten en het zwijn uithangen, in de tribunes van een zwemtornooi is zoiets al minder gepast.

In theorie zou België in het mountainbiken ook aan de start kunnen staan met enkele kanshebbers op eremetaal, maar niets is minder waar. Nochtans liggen veldrijden en mountainbiken niet zo ver uit elkaar en kan je toch perfect jongeren opleiden in die sport. Dit lijkt allemaal zeer evident ware het niet dat crossen in sport verhulde pensenkermissen zijn waar serieus wat geld uitgegeven wordt terwijl op mountainbikewedstrijden vooral mensen aanwezig zijn met een diepe interesse en affiniteit in de sport.

Hockey is een uitzondering, omdat het nu ook eenmaal een vrij elitaire sport is en op die manier zichzelf bedruipt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan