OS 2024 | Algemeen + kleinere sporten

Vandaag het zwarte gat, dus dan maar een terugblik op de Spelen.
Openings- en sluitingsceremonie vond ik zwak tot heel zwak. Ik had bij beiden toch veel hogere verwachtingen. De sporten zelf waren wél fantastisch georganiseerd. Het wielrennen langs Montmartre, het Louvre, de finish aan de Eifeltoren. De beachvolley aan de Eifeltoren, het Taikwondo in het Grand Palais, de paardensport in Versailles, het atletiek in een bomvol Stade de France.... Alllemaal fantastische settings. Zowat altijd alle tribunes vol met enthousiaste mensen. Dat laatste was overigens toch ook hét thema van deze sportzomer: écht overal uitbundig feestende mensen die voor de atleten supporteren. Zowel op het EK, de Tour als de Spelen, heerlijk was dat, na de op dat vlak toch echt degoutante voorgaande Spelen, het WK voetbal,....

De prestaties van de Belgen in de individuele sporten zijn goed tot heel goed te noemen. Casse is de enige die echt tegenvalt. Bij judo heb je het echt wel in eigen handen en als je als favoriet dan niet eens een medaille haalt... Verder veel fantastische prestaties, Remco en Nafi voorop, maar wat Bashir deed op de marathon is ook meer dan geweldig. Lotte had een zware druk op haar schouders, maar komt toch thuis met een medaille... We kunnen daar heel blij mee zijn nu. Ik denk niet dat we deze individuele prestaties gaan evenaren in Los Angeles.
Bij de ploegsporten is het verhaal heel anders, dat valt toch zwaar tegen. De Red Lions die in een erg zwakke wedstrijd van een niet eens zo sterk Spanje verliezen (die daarna droogweg met 4-0 verliezen van Nederland en dan vierde eindigen)... Dat is gelijkwaardig aan de Rode Duivels op het EK, en we weten allemaal wat we daarvan denken.
De Cats toch ook niet op de afspraak als het nodig was. Heel slecht beginnen, daarna nog een tweede kans krijgen maar op de cruciale momenten tegen Frankrijk toch zwaar aan het choken gaan (15 punten voorsprong weggeven op enkele minuten...). We hebben één fantastische speelster, maar daarrond is het toch net niet genoeg.
De Belgian Panthers geef ik nog wat respijt omdat we hen niet meteen in de halve finales hadden verwacht. Maar eenmaal daar zat er toch ook meer in. De shoot-outs waren van de slechtste die ik ooit gezien heb (niet dat ik er zoveel gezien heb...) (De Nederlandse vrouwen toonden daarna hoe het wél moet)
Ook de ruiters (eventing) bleven onder de verwachtingen.

Op voorhand ben ik nooit hype over de Spelen, maar een keer ze begonnen zijn word ik toch altijd meegezogen. En ook nu heb ik er weer geweldig van genoten. Toch ook dankzij de betere verslaggeving van de VRT met de verschillende streams.

De sporten zelf waren wél fantastisch georganiseerd. Het wielrennen langs Montmartre, het Louvre, de finish aan de Eifeltoren. De beachvolley aan de Eifeltoren, het Taikwondo in het Grand Palais, de paardensport in Versailles, het atletiek in een bomvol Stade de France.... Alllemaal fantastische settings. Zowat altijd alle tribunes vol met enthousiaste mensen.
Dat deel, die settings in en rond Parijs, gaat het meest blijven hangen van deze Spelen. Het zag er gewoon fantastisch uit.

En wat een luxe was het om al die sport op een normaal tijdstip te kunnen bekijken, gaat een tijd duren voor we dat nog eens meemaken. En waarschijnlijk nooit meer zo dichtbij...

Dat deel, die settings in en rond Parijs, gaat het meest blijven hangen van deze Spelen. Het zag er gewoon fantastisch uit.

En wat een luxe was het om al die sport op een normaal tijdstip te kunnen bekijken, gaat een tijd duren voor we dat nog eens meemaken. En waarschijnlijk nooit meer zo dichtbij...
Inderdaad, volgende keer in LA wordt het weer een serieuze pain in the ass om veel zaken live te kunnen volgen. Al die finales 's avonds zijn dan hier in de nacht.

nice, maar wat een enerverende sport
Beetje laat maar ik doe zelf al 20 jaar tkd en het is vooral door het olympische dat het erg vervelend is geworden.

Vroeger, vóór de elektronische vesten, moest ge echt trappen om een punt te krijgen. Maar als er niet genoeg refs uw trap zagen dan kon het zeker ook zijn dat je verloor ook al had je wss meer trappen. Nu komt het op snelheid aan en door bepaalde regels komt het idd vaak neer op dezelfde bewegingen. het IOC probeert dit te counteren door de regels zo te maken dat er meer sensatie in komt (meer draaiende trappen) maar dan nog, zoals je ziet, kan het erg fluctueren.
Let wel, het ziet er niet speciaal uit maar die gasten zijn bliksemsnel.

Om dan over Sarah Chaari te beginnen. Daar zat precies niet veel leven in. Ze had haar grootte maar ze leek erg mak. Het is ook gewoon belachelijk dat ze DRIE dollyo chagi's kreeg. Als ik spar gebruik ik mijn lengte. Ik kan gemakkelijk de meeste tegenstanders hun hoofd raken en alsnog afstand te houden. Die Uzbeekse verdiende het imo meer. Maar goed, het is wat het is, en na zoveel missers met Achab mag er nu wel eens een medaille zijn.

Laatst bewerkt:
Iedereen

Sad-Pablo-Escobar.jpg

Om dan over Sarah Chaari te beginnen. Daar zat precies niet veel leven in. Ze had haar grootte maar ze leek erg mak. Het is ook gewoon belachelijk dat ze DRIE dollyo chagi's kreeg. Als ik spar gebruik ik mijn lengte. Ik kan gemakkelijk de meeste tegenstanders hun hoofd raken en alsnog afstand te houden. Die Uzbeekse verdiende het imo meer. Maar goed, het is wat het is, en na zoveel missers met Achab mag er nu wel eens een medaille zijn.
Ik ken nu niets van die sport maar dan haalde die toch haar niveau niet? Misschien onder de indruk door daar te staan op de OS.
3x dezelfde fout maken kan toch door de stress komen, of er zat toch iets grondig fout in haar tactiek.
Je zou toch verwachten dat ze met haar grootte juist moeilijker te raken is op haar hoofd.

Ik had ook niet zo een match verwacht. Ik kan niet in haar hoofd kijken, maar er was precies toch iets. Ze wordt niet een van de beste in de wereld zonder goed te zijn, maar wat we zagen, was zeker niet goed. Dat brons was imo toch deels geluk. Maarja dat is in sport in het algemeen zo denk ik dan.

M.b.t. de grootte, in theorie idd, maar die zijn allemaal zo lenig dat ze verticaal omhoog kunnen trappen.

Beetje laat maar ik doe zelf al 20 jaar tkd en het is vooral door het olympische dat het erg vervelend is geworden.

Vroeger, vóór de elektronische vesten, moest ge echt trappen om een punt te krijgen. Maar als er niet genoeg refs uw trap zagen dan kon het zeker ook zijn dat je verloor ook al had je wss meer trappen. Nu komt het op snelheid aan en door bepaalde regels komt het idd vaak neer op dezelfde bewegingen. het IOC probeert dit te counteren door de regels zo te maken dat er meer sensatie in komt (meer draaiende trappen) maar dan nog, zoals je ziet, kan het erg fluctueren.
Let wel, het ziet er niet speciaal uit maar die gasten zijn bliksemsnel.

Ik vond dat nu ook niet echt een leuke sport om naar te kijken. Het leek mij telkens nogal wild om je heen trappen, zonder veel techniek en stijl.

Ik vermoed dat die op training met meer techniek, balans en stijl zullen trappen ed, maar in zo een kamp ziet het er niet echt uit imo.

Lebron James maakt zich populair 🙃

Ook al weet ik dat elke celebrity op een gegeven moment recht heeft op rust, en niet constant kan liggen signeren en selfies laten nemen, toch komt zoiets raar over. Al vind ik wel dat je als fan eerst altijd beleefd moet vragen of een handtekening of selfie ok is. Het is niet omdat iemand beroemd is dat ie public domain is ten alle tijde.

Wel heb ik zo ooit in Spa-Francorchamps tijdens de 'unieke' F1 testritten in 2007 een man in een rolstoel uren zien wachten aan de tent van Honda F1 om een handtekening van Rubens Barrichello te verkrijgen. Komt die daar aangereden, loopt die gewoon de tent in en negeert die gehandicapte man volledig, zelfs geen blik. Ook al ken je de omstandigheden niet, ik moet daar nu nog altijd aan denken als ik Barrichello ergens zie verschijnen en de sympathico zie uithangen.

De reacties op deze actie van LeBron zijn weer om te smullen.

Ik vind het jammer voor het kind, maar de kritiek die James nu weer krijgt slaat toch compleet nergens op. Fan of niet, de persoonlijke ruimte van atleten mag bij momenten ook wel eens gerespecteerd worden. Het is niet de bedoeling dat die atleten te pas en te onpas worden lastig gevallen voor een handtekening of een selfie.

Terug
Bovenaan