Zou ik hiervoor een lening krijgen, de handelshuur bedraagt 22000/jaar, bpost mijn lening laten afbetalen....
 

Zou ik hiervoor een lening krijgen, de handelshuur bedraagt 22000/jaar, bpost mijn lening laten afbetalen....

Waar vind je die info omtrent de huur? Mij lijkt het eerder bpost dat snoeit in aantal locaties, en dan zit je daar met een gebouw op een ongemakkelijke plaats... Mss is het wel verkopen om wat cash te hebben en toch te blijven, idk
 
Overal gaan de postkantoren dicht (postpunten in supermarkt, tankstation,..). Hoelang nog?
En heel specifiek pand ook wel.
 
Ieder zijn prioriteiten hé. Living is zo "klein" wegens inpandige garage, wat voor veel mensen net een pluspunt is.
Als je ziet dat de zolder 80m² is, kan je rekenen dat dat het "hoofdgebouw" is 3 verdiepingen hoog; en dan achteraan nog een stuk dat uitsteekt op gelijkvloers bij de keuken/living; dan zal de 240m² wel kloppen.
Als je die foto's bekijkt dan lijkt die zolder toch geen 80 vkm bewoonbare oppervlakte te hebben. Ik heb het 's gemeten op de site van Geopunt en de volledige bebouwde oppervlakte op het gelijkvloers bedraagt 88 vkm, verdiepingen 80 en zo komen ze dan aan die 250 zeker... (88 + 80 + 80 en naar boven afronden). Dat is in elk geval niet de 250 vkm bewoonbare oppervlakte die de advertentie vermeldt.

In Nederland zijn makelaars verplicht om oppervlaktes te meten volgens een bepaalde instructie (NEN2581) en die is eigenlijk heel simpel en duidelijk:

- meten gebeurt aan de binnenkant van de muur
- voor zolders telt alles onder 1,5 m hoogte niet mee
- alle ruimtes waar je kan rondlopen tellen meet als 'bruikbare oppervlakte'
- de bruikbare oppervlakte wordt dan gesplitst in 'bewoonbare oppervlakte' voor alle ruimtes met woonfunctie waar grosso modo de regel is dat die afgewerkt en bewoonbaar zijn en 'overige inpandige oppervlakte' voor de bergingen, kelders, onafgewerkte zolders, ... En dan zijn er nog wat regels om 'afwerking' te verduidelijken natuurlijk.

In elk geval wel goed systeem om zo appelen met appelen te kunnen vergelijken. Dat huis in Wemmel lijkt me op eerste zicht niet groter als de - iets duurder geprijsde - woning zo'n kleine 5 km verder in Meise (https://www.immoweb.be/en/classified/house/for-sale/meise/1860/9131777?searchId=606ffe0a58cdf). Dat kot ligt langs de plantentuin in een heel rustige en mooie buurt en staat toch ook al een half jaar te koop... Daarom zou het me straf lijken als ze in daar in Wemmel snel kunnen verkopen aan 620...

Voor dat in de Krogstraat in Meise zou ik 550 tot 575 geven... Dat in Wemmel: 475 - 500 (heel misschien 525)... En dat vind ik al behoorlijk stevige prijzen.
 
Als je die foto's bekijkt dan lijkt die zolder toch geen 80 vkm bewoonbare oppervlakte te hebben. Ik heb het 's gemeten op de site van Geopunt en de volledige bebouwde oppervlakte op het gelijkvloers bedraagt 88 vkm, verdiepingen 80 en zo komen ze dan aan die 250 zeker... (88 + 80 + 80 en naar boven afronden). Dat is in elk geval niet de 250 vkm bewoonbare oppervlakte die de advertentie vermeldt.
Op foto kan je dat niet zien, of toch moelijk. Afgaan op de site van Geopunt geeft u ook geen accurate meetresultaten, als ik het doe kom ik op 84.7 m² voor het hoofdgebouw/verdieping :p

Zolang we geen plannen hebben of iemand het gaat opmeten, blijft het gissen. Maar stel dat het dan nog maar 200m² bewoonbaar is, is dit nog steeds een groot verschil met het pand van 144m² die je aanhaalde. Zeker als we daar dezelfde techniek toepassen, volgens geopunt is dat maar 68m² bebouwd grondoppervlakte + heeft geen volwaardige 3e verdieping (enkel kruipzolder met klaptrap).
In Nederland zijn makelaars verplicht om oppervlaktes te meten volgens een bepaalde instructie (NEN2581) en die is eigenlijk heel simpel en duidelijk:

- meten gebeurt aan de binnenkant van de muur
- voor zolders telt alles onder 1,5 m hoogte niet mee
- alle ruimtes waar je kan rondlopen tellen meet als 'bruikbare oppervlakte'
- de bruikbare oppervlakte wordt dan gesplitst in 'bewoonbare oppervlakte' voor alle ruimtes met woonfunctie waar grosso modo de regel is dat die afgewerkt en bewoonbaar zijn en 'overige inpandige oppervlakte' voor de bergingen, kelders, onafgewerkte zolders, ... En dan zijn er nog wat regels om 'afwerking' te verduidelijken natuurlijk.

In elk geval wel goed systeem om zo appelen met appelen te kunnen vergelijken. Dat huis in Wemmel lijkt me op eerste zicht niet groter als de - iets duurder geprijsde - woning zo'n kleine 5 km verder in Meise (https://www.immoweb.be/en/classified/house/for-sale/meise/1860/9131777?searchId=606ffe0a58cdf). Dat kot ligt langs de plantentuin in een heel rustige en mooie buurt en staat toch ook al een half jaar te koop... Daarom zou het me straf lijken als ze in daar in Wemmel snel kunnen verkopen aan 620...
Ik ga niet ontkennen dat het een beter systeem is, maar het is niet zo in België. En dat was mijn punt :p
Er zijn tal van betere systemen, die momenteel niet van toepassing zijn, dus heeft geen nut om ze aan te kaarten in deze discussie.

En "op het eerste zicht" en "op foto" zegt niks. Je moet er eens doorgelopen hebben en/of opgemeten hebben om dit te kunnen inschatten. Zeker omdat dat in Wemmel niet bepaald goede foto's heeft ^^ Ik heb echt 3 keer moeten kijken eer mij duidelijk was dat die uitsprong vanachter aan de keuken was.
Voor dat in de Krogstraat in Meise zou ik 550 tot 575 geven... Dat in Wemmel: 475 - 500 (heel misschien 525)... En dat vind ik al behoorlijk stevige prijzen.
Kleine side-note: dat in Wemmel is momenteel verhuurd voor €1650. Kan een indicatie zijn voor wat het waard is.

Verder doet het er niet toe wat jij ervoor wilt geven. Noch voor mij, noch voor de verkoper. Want je hebt hier nog al tal van panden gepost die volgens jou veel te duur en overpriced waren, die perfect verkocht geraakt zijn :sarcastic:
 
Moet goed zot zijn zoiets te kopen. Enkele jaren geleden ben ik zo in eennb&B in Brugge verzeild geraakt na een gastronomisch uitstapje dat wat te lang aansleepte. Die eigenaar was zich aan het beklagen dat zijn zwartwerker ziek was. Die moest dus clandestien in het geniep dubbel beglazing steken in zijn ruiten omdat hij eigenlijk niet mocht raken aan de gevel van dat huis.

Ik woon zelf in een huis dat op de lijst onroerend erfgoed staat. Je mag perfect nieuwe beglazing of geheel nieuwe ramen steken, zolang het uitzicht niet verandert. Als hij het dus in het geniep aan het doen was wil dat zeggen dat hij een ander type raam aan het steken was (bijvoorbeeld één grote ruit in plaats van een raam met 4 kleinere ruiten).
 
goh, gezien het werk dat er nog moet in gebeuren lijkt het me niet heel goedkoop. Op het eerste zicht gok ik dat je er al eeen 100k tegen moeet aangooien om het naar hedendaagse standaarden te krijgen, volledig afgewerkt en laten doen wel. En hier zal het misschien vooral de grondprijs zijn die meespeelt.

Dit is geen streek zoals Kontich/Wemmel ofzo he, het ligt meer afgelegen van alles en dat is wel voelbaar in de prijs ook. Daarom dat ik denk dat het ofwel ehct op die eerste dag weg is (wat ik een beetje betwijfel) ofwel dat het minstens een paar maand zal blijven staan. Time will tell.


@jvc totale oppervlakte dus 200m2, maar dat is niet allemaal bewoonbare oppervlakte he (I know, potato potato maar toch, zet dan totale oppervlakte in je advertentie en dan heb je al niet dat mensen zoals ik erover vallen :) )
Ik kan me ook ergeren aan die verschillende interpretaties van bewoonbare oppervlaktes. Het huis dat ik recent heb gekocht zou ik door een andere interpretatie van bewoonbare oppervlakte bijna dubbel zo groot kunnen aanprijzen in een advertentie.

- Bewoonbaar methode 1, dan tel ik de oppervlakte van de hal, bureau, living, slaapkamers, nachthal, keuken en badkamer.

- Bewoonbaar methode 2, dan voeg ik daar aan toe: de toiletten, dressing, wasruimte, de garages en kelder die ondergronds liggen en de onafgewerkte zolder. Vooral die garages/kelder en zolder zullen een opmerkelijk groot verschil maken in de oppervlakte. Maar die zijn in mijn ogen toch niet bewoonbaar. Wel handig :)
 

Zou ik hiervoor een lening krijgen, de handelshuur bedraagt 22000/jaar, bpost mijn lening laten afbetalen....

Ik zou niet rekenen op BPost die daar nog lang zal blijven. Fysieke locaties worden jaar na jaar geschrapt.

't is wel een wreed plezant gebouw om iets mee te doen. De ruimte is er alvast.
 
Waar vind je die info omtrent de huur? Mij lijkt het eerder bpost dat snoeit in aantal locaties, en dan zit je daar met een gebouw op een ongemakkelijke plaats... Mss is het wel verkopen om wat cash te hebben en toch te blijven, idk
Op de site van bpostimmo staan de huurcontracten er bij. Handelshuur van 22000 en appartement voor 470 (in 2002) weet dus niet hoeveel dat nu zou zijn 19 jaar later, maar gok bijna maal 2. Pand zit wel vol asbest volgens asbestinventaris.

Sale en rent back, zoals die hollander die miljardair geworden is op kap van de Belgische belastingsbetaler.


Off-topic:
Eigenlijk is dit vaak zo dat een select groepje zeer rijk wordt van zaken te doen met de overheid. Idem met die mondmaskers...
 
Op foto kan je dat niet zien, of toch moelijk. Afgaan op de site van Geopunt geeft u ook geen accurate meetresultaten, als ik het doe kom ik op 84.7 m² voor het hoofdgebouw/verdieping :p
wow, er zit een paar vierkante meters verschil op... :rolleyes: Punt blijft hetzelfde: ze zijn daar zeer losjes omgesprongen met het begrip 'bewoonbaar'. Zonder plannen of opmeting kan je daar inderdaad niet op afgaan. Daarom dat ik dat ook niet doe als ik immo-advertenties bekijk. Jij haalde echter aan dat het ene huis 180 (of zoiets) als oppervlakte had en dat in Wemmel 250. En 250 lijkt me gewoon veel... That's all.

Maar ok, het heeft weinig zin om te discussiëren over voorkeuren. Als ik in die regio in die prijsklasse zou kopen dan zou mijn voorkeur eerder naar dat van de Krogstraat gaan maar dat is verder volledig irrelevant. Over voorkeuren en smaken valt niet te te twisten he.

Verder doet het er niet toe wat jij ervoor wilt geven. Noch voor mij, noch voor de verkoper. Want je hebt hier nog al tal van panden gepost die volgens jou veel te duur en overpriced waren, die perfect verkocht geraakt zijn :sarcastic:

Dat is net het gekke aan deze markt, te duren huizen raken verkocht. Er zijn er die het wat moeilijker hebben: https://www.immoweb.be/en/classified/house/for-sale/asse/1730/8992524?searchId=60700f617742b
 
Op de site van bpostimmo staan de huurcontracten er bij. Handelshuur van 22000 en appartement voor 470 (in 2002) weet dus niet hoeveel dat nu zou zijn 19 jaar later, maar gok bijna maal 2. Pand zit wel vol asbest volgens asbestinventaris.

Sale en rent back, zoals die hollander die miljardair geworden is op kap van de Belgische belastingsbetaler.


Off-topic:
Eigenlijk is dit vaak zo dat een select groepje zeer rijk wordt van zaken te doen met de overheid. Idem met die mondmaskers...

Aja, idd. Zo'n sale & rent/lease back operaties zijn idd misselijkmakend. Gewoon korte termijn financiën opsmukken en lange termijn rekening dubbel en dik betalen. Hét probleem vd politiek imo.
Alleen nog bizar KI: €9101 ?!
 
Probleem lijkt me dan toch eerder dat er met niet marktconforme prijzen wordt gewerkt (te lage verkoopprijs, te hoge huurprijs). Want op zich bespaart het huren van een gebouw je toch ook heel wat andere operationele kosten uit en geeft het je meer flexibiliteit. Gebouw "opgeleefd" -> hup verhuizen naar iets nieuws.
 
Dat is net het gekke aan deze markt, te duren huizen raken verkocht.
per definitie zijn te dure huizen die niet verkocht worden net niet te duur :)

Huizen waren voor sommigen 10 jaar geleden ook al 30.000 euro te duur. Diezelfde mensen in mijn omgeving vinden woningen vandaag nog altijd 50k te duur. Misschien gewoon te laag inschatten?
 
In elk geval wel goed systeem om zo appelen met appelen te kunnen vergelijken. Dat huis in Wemmel lijkt me op eerste zicht niet groter als de - iets duurder geprijsde - woning zo'n kleine 5 km verder in Meise (https://www.immoweb.be/en/classified/house/for-sale/meise/1860/9131777?searchId=606ffe0a58cdf). Dat kot ligt langs de plantentuin in een heel rustige en mooie buurt en staat toch ook al een half jaar te koop... Daarom zou het me straf lijken als ze in daar in Wemmel snel kunnen verkopen aan 620...
645k voor een huis gebouwd rond waarschijnlijk 1970 dat helemaal opgedaan is met goedkopere materialen (schildersdeuren, geen vloerverwarming, pvc-ramen, standaard tegels --> sleutel op de deur materialen), een wit verflaagje kreeg en een EPC van 323 haalt (terug goedkoper verbouwd dus, enkel wat je ziet). Locatie mag nog prachtig zijn, dat verkoopt toch nooit?
 
645k voor een huis gebouwd rond waarschijnlijk 1970 dat helemaal opgedaan is met goedkopere materialen (schildersdeuren, geen vloerverwarming, pvc-ramen, standaard tegels --> sleutel op de deur materialen), een wit verflaagje kreeg en een EPC van 323 haalt (terug goedkoper verbouwd dus, enkel wat je ziet). Locatie mag nog prachtig zijn, dat verkoopt toch nooit?
Vlaanderen staat vol met zulke sod huizen, ik denk dat de meeste mensen schilderdeuren , pvc ramen, radiatoren en standaard 60*60 of40*40 tegels hebben...

Dit staat al lang te koop:



Voor mij is dat 375 waard. De eigenaars denken er echter anders over, dan stopt het. Het staat al een jaar te koop, ondertussen al bij de tweede agence.
 
645k voor een huis gebouwd rond waarschijnlijk 1970 dat helemaal opgedaan is met goedkopere materialen (schildersdeuren, geen vloerverwarming, pvc-ramen, standaard tegels --> sleutel op de deur materialen), een wit verflaagje kreeg en een EPC van 323 haalt (terug goedkoper verbouwd dus, enkel wat je ziet). Locatie mag nog prachtig zijn, dat verkoopt toch nooit?
Zo goedkoop is die afwerking echt niet, ik ga akkoord dat het allemaal vnl esthetisch is en energetisch er, behalve wellicht een nieuwe aardgasketel, weinig werd gedaan. Maar 60x60 tegels, parket beneden en boven (en dus geen laminaat in de slaapkamers), die keuken en badkamer,... dat zijn toch echt geen "goedkopere" materialen. Ook niet het duurste, maar toch meer dan degelijk.

Daarnaast kan je toch onmogelijk zien op die foto's of het PVC of ALU is? Bij die virtuele tour die je kan doen lijkt het mij zelfs eerder ALU te zijn. Maar dan nog, er is niks mis met PVC van een goed merk (poort lijkt me trouwens Afrormosia te zijn, wat ook geen cheap hout is). Idem voor schilderdeuren, je hebt gewoon karton schilderdeuren en die zijn idd wel pover, maar ik zie echt niet in wat mis is met een tubulaire spaanplaatvulling of volkern schilderdeur, en hier kan je niet zien welke het zijn.

En geen vloerverwarming, ik zou daar vandaag ook sowieso voor kiezen, maar er zijn nog genoeg mensen die liever geen vloerverwarming hebben. En met een nieuwe aardgasketel zit je nog 15/20 jaar goed met je radiatoren, wanneer je die ketel dan moet vervangen bestaan er ongetwijfeld ook goedkopere en kleinere lage temperatuur radiatoren om aan te sluiten op warmtepomp of andere lage temperatuur systemen. Nadeel is dan wel dat je dus ook al je radiatoren moet vervangen.

Ze lijkt me iets te hoog geprijs, maar het is idd wel een gegeerde ligging. Ik vermoed dat de woning iets te klein is voor de meeste mensen.
 
Zo goedkoop is die afwerking echt niet, ik ga akkoord dat het allemaal vnl esthetisch is en energetisch er, behalve wellicht een nieuwe aardgasketel, weinig werd gedaan. Maar 60x60 tegels, parket beneden en boven (en dus geen laminaat in de slaapkamers), die keuken en badkamer,... dat zijn toch echt geen "goedkopere" materialen. Ook niet het duurste, maar toch meer dan degelijk.

Daarnaast kan je toch onmogelijk zien op die foto's of het PVC of ALU is? Bij die virtuele tour die je kan doen lijkt het mij zelfs eerder ALU te zijn. Maar dan nog, er is niks mis met PVC van een goed merk (poort lijkt me trouwens Afrormosia te zijn, wat ook geen cheap hout is). Idem voor schilderdeuren, je hebt gewoon karton schilderdeuren en die zijn idd wel pover, maar ik zie echt niet in wat mis is met een tubulaire spaanplaatvulling of volkern schilderdeur, en hier kan je niet zien welke het zijn.

En geen vloerverwarming, ik zou daar vandaag ook sowieso voor kiezen, maar er zijn nog genoeg mensen die liever geen vloerverwarming hebben. En met een nieuwe aardgasketel zit je nog 15/20 jaar goed met je radiatoren, wanneer je die ketel dan moet vervangen bestaan er ongetwijfeld ook goedkopere en kleinere lage temperatuur radiatoren om aan te sluiten op warmtepomp of andere lage temperatuur systemen. Nadeel is dan wel dat je dus ook al je radiatoren moet vervangen.

Ze lijkt me iets te hoog geprijs, maar het is idd wel een gegeerde ligging. Ik vermoed dat de woning iets te klein is voor de meeste mensen.
Hier zit wel de elite hé waarvoor alleen een keuken van 40k goed genoeg is en belgische blauwsteen tegels van 100x100. Maar meer dan €400k voor een huis is er wel over. Veel mensen beseffen niet wat alles kost moest je een huis volledig laten renoveren/bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Zo goedkoop is die afwerking echt niet, ik ga akkoord dat het allemaal vnl esthetisch is en energetisch er, behalve wellicht een nieuwe aardgasketel, weinig werd gedaan. Maar 60x60 tegels, parket beneden en boven (en dus geen laminaat in de slaapkamers), die keuken en badkamer,... dat zijn toch echt geen "goedkopere" materialen. Ook niet het duurste, maar toch meer dan degelijk.

Daarnaast kan je toch onmogelijk zien op die foto's of het PVC of ALU is? Bij die virtuele tour die je kan doen lijkt het mij zelfs eerder ALU te zijn. Maar dan nog, er is niks mis met PVC van een goed merk (poort lijkt me trouwens Afrormosia te zijn, wat ook geen cheap hout is). Idem voor schilderdeuren, je hebt gewoon karton schilderdeuren en die zijn idd wel pover, maar ik zie echt niet in wat mis is met een tubulaire spaanplaatvulling of volkern schilderdeur, en hier kan je niet zien welke het zijn.

En geen vloerverwarming, ik zou daar vandaag ook sowieso voor kiezen, maar er zijn nog genoeg mensen die liever geen vloerverwarming hebben. En met een nieuwe aardgasketel zit je nog 15/20 jaar goed met je radiatoren, wanneer je die ketel dan moet vervangen bestaan er ongetwijfeld ook goedkopere en kleinere lage temperatuur radiatoren om aan te sluiten op warmtepomp of andere lage temperatuur systemen. Nadeel is dan wel dat je dus ook al je radiatoren moet vervangen.

Ze lijkt me iets te hoog geprijs, maar het is idd wel een gegeerde ligging. Ik vermoed dat de woning iets te klein is voor de meeste mensen.
Het is een heel gegeerde ligging maar inderdaad wel heel stevig geprijsd. Maar alles in die regio is stevig geprijsd... Er is hier op dit forum een huis verschenen in Wemmel voor 20.000 euro minder maar, imo, nog veel zotter geprijsd in vergelijking met dan van Meise.

https://www.immoweb.be/en/classified/house/for-sale/wemmel/1780/9262135?searchId=60717874118fd
 
Terug
Bovenaan