Hoe valt Lummen eigenlijk mee om te wonen? Is natuurlijk goed gelegen bij de autosnelwegen, maar is er daarnaast ook een leuke en levendige social community en verenigingsleven? Mag gerust in pb, anders mss wat teveel off-topic.
Ik ben in Lummen komen wonen omdat mij vrouw daar een woning had, dus ik ben er niet geboren en getogen.

Ik vind het wel een zeer toffe gemeente om in te wonen. Ik zie mijn eigen hier wel levenslang wonen.

Voordelen:
-perfecte ligging (E313 en E314) tov Hasselt,Genk, Antwerpen en Bxl.
-aldi, okay, Lidl, GB, (kleine) Delhaize in de gemeente
- veel sportcentra/mogelijkheden tot verschillende sporten
-jeugdbeweging/jeugdwerking
- veel natuur
- meerdere lokale schooltjes (en geen zever met kiezen van scholen zoals bv in Beringen)
-een levendige gemeente
- niet veel buitenlanders
- veel nieuwbouw en dus ook jongere mensen

Nadelen:
-1 van de duurste gemeentes van Limburg
-prijzen blijven omhoog gaan door mensen die hier komen wonen voor de ligging tov Antwerpen/Bxl.
-niks deftigs voor opstap te gaan/iets te gaan drinken
-het centrum stelt amper iets voor
 
Ligging, ligging, ligging. Nu, ik vind het ook nog iets te duur, maar op zo'n afstand van Brussel-centrum zo'n open ruimte in een doodlopende straat, dat is héél veel waard voor veel mensen. Da's op een tiental minuutjes van UZ Jette, ook geen verwaarloosbaar detail.

Die vloer is lelijk, maar al bij al is zoiets goedkoop op te lossen.
Ligging is in dit geval toch maar een gedeeltelijke verklaring voor de prijs... Voor de rest hebben we er het raden naar.

Voor 20 k meer, maar paar km verwijderd en ook op een goede ligging:

https://www.immoweb.be/en/classified/house/for-sale/meise/1860/9131777?searchId=606d7710ac271

Of dit, goedkoper, ook in Wemmel en zeker niet minder lijkt me:

https://www.immoweb.be/en/classified/villa/for-sale/wemmel/1780/9250598?searchId=606d7710ac271

Nog eentje:

https://www.immoweb.be/en/classified/house/for-sale/meise/1860/9243222?searchId=606d77de69e7a

Op de rand tussen Wemmel en Meise heb je de wijk Bouchout en daar kan ik me nog iets voorstellen bij de meerprijs voor de ligging. Al wil je in die wijk ook niet te dicht tegen de A12 liggen of je hoort continue straatlawaai in je tuin... In die wijk gaan huizen doorgaans voor meer als 1 mio de deur uit en daar kan je nu dit op kop tikken:

https://www.immoweb.be/en/classified/villa/for-sale/wemmel/1780/9009062?searchId=

Zoiets koop je voor de ligging (niet zozeer voor de hoop bakstenen). Dat huis in de Obberg ligt wel goed en dat is een rustige, landelijke straat op een boogscheut van Brussel maar 620 vind ik, zelfs voor die regio, toch aan de stevige kant.
 
Maar als je zo een woning bekijkt, hoeveel méér woning krijg je dan niet voor je geld in tegenstelling tot bv 2 woningen van 600k.

in Latem liggen ook veel villa’s in effectief overstromingsgevoelig gebied.

knappe woonst!
 
Ligging is in dit geval toch maar een gedeeltelijke verklaring voor de prijs... Voor de rest hebben we er het raden naar.
Het verschil met jouw woningen is dat die woning echt op fietsafstand van UZ Jette ligt (en wat mij betreft ook op fietsafstand van de metro). Héél groot verschil qua mobiliteit als het over Brussel gaat.

Zowel voor artsen/verpleegkundigen als voor vele ambtenaren is die woning een stuk interessanter.

Pas op, ik vind hem ook nog duur hoor, maar die ligging is me zeker 50k (én meer) extra waard mocht ik een woning in Brussel zoeken. Kijk eens hoe je quasi verkeersvrij naar UZ Brussel kan gaan te voet: https://www.google.com/maps/dir/UZ+...0f31cc35d!2m2!1d4.298849!2d50.8970542!3e2!5i1


Zeker als het volume van 250m² klopt (zal beetje afhangen van hoe je die zolder praktisch kan inrichten) zou ik er tegen de 600k voor willen geven. Ik hou er wel rekening mee dat die woning in een zone ligt waar verder niet meer gebouwd kan worden, dat zou ik moeten nachecken.
 
Absoluut punt van die fietsafstand... Dat huis op de Maalbeeklaan in Meise ligt op nog geen 12 minuten fietsen van metro Heysel en op 22 minuten fietsen van UZ Jette. Nu het is kleiner maar dat ene vraag ik me wel af wat ze in die 250vkm tellen... In elk geval een prijsverschil van 95.000 voor gelijkaardige ligging... Ik weet echt niet of dat de meerkost van dat huis in Wemmel waard is... De grond van dat Meise is een raadsel maar in die wijk lijkt dat meestal rond de 5 are te schommelen... In elk geval een straf verschil tussen in mijn ogen gelijkaardige woningen op gelijkaardige locaties.... Maar snap je punt volledig. Denk wel dat je voor 600K zelfs in die regio beter kan vinden :)

Dit (mits wat onderhandelen)? https://www.immoweb.be/en/classified/house/for-sale/meise/1860/9131777?searchId=
 
Maar als je zo een woning bekijkt, hoeveel méér woning krijg je dan niet voor je geld in tegenstelling tot bv 2 woningen van 600k.

in Latem liggen ook veel villa’s in effectief overstromingsgevoelig gebied.

knappe woonst!
Die 1,2 mio is de 'vanaf-prijs' maar ik heb dat 'Te koop'-bordje daar voor het eerst een goed jaar geleden zien hangen... Vermoedelijk te weinig biedingen naar hun goesting... Rond1 mio lijkt me realistischer.
 
Voor nieuwbouw geldt dit natuurlijk niet, maar er is een inventaris onroerend erfgoed (let op, dit is niet hetzelfde als een beschermd monument. Bij een beschermd monument mag je geen enkele aanpassing doen zonder toelating, bij een huis dat op de inventaris staat geldt dit meestal enkel voor de gevel. Een soort ‘beschermd monument light’). Als je huis op die lijst staat kan je er wel van uit gaan dat het ‘speciaal’ is.

Moet goed zot zijn zoiets te kopen. Enkele jaren geleden ben ik zo in eennb&B in Brugge verzeild geraakt na een gastronomisch uitstapje dat wat te lang aansleepte. Die eigenaar was zich aan het beklagen dat zijn zwartwerker ziek was. Die moest dus clandestien in het geniep dubbel beglazing steken in zijn ruiten omdat hij eigenlijk niet mocht raken aan de gevel van dat huis.
 
Absoluut punt van die fietsafstand... Dat huis op de Maalbeeklaan in Meise ligt op nog geen 12 minuten fietsen van metro Heysel en op 22 minuten fietsen van UZ Jette. Nu het is kleiner maar dat ene vraag ik me wel af wat ze in die 250vkm tellen... In elk geval een prijsverschil van 95.000 voor gelijkaardige ligging... Ik weet echt niet of dat de meerkost van dat huis in Wemmel waard is... De grond van dat Meise is een raadsel maar in die wijk lijkt dat meestal rond de 5 are te schommelen... In elk geval een straf verschil tussen in mijn ogen gelijkaardige woningen op gelijkaardige locaties.... Maar snap je punt volledig. Denk wel dat je voor 600K zelfs in die regio beter kan vinden :)
Je had er 4 gepost die niet in de buurt kwamen, en dan pik je er 1 uit.

In jouw ogen gelijkaardige woningen :rolleyes:
Buiten dat de ligging al een groot verschil is, zoals @JPV al aankaartte, is er ook nog dit:
250m² bewoonbaar oppervlakte <> 144m² bewoonbaar
515m² grond <> ???m² grond, maar ziet er kleiner uit
HOB <> OB
inpandige garage <> staanplaats
rustige doodlopende straat <> quasi naast den A12

Die zijn alles behalve vergelijkbaar en los van de ligging verklaren die wel het verschil in prijs.
 
Je had er 4 gepost die niet in de buurt kwamen, en dan pik je er 1 uit.

In jouw ogen gelijkaardige woningen :rolleyes:
Buiten dat de ligging al een groot verschil is, zoals @JPV al aankaartte, is er ook nog dit:
250m² bewoonbaar oppervlakte <> 144m² bewoonbaar
1) 515m² grond <> ???m² grond, maar ziet er kleiner uit
HOB <> OB
inpandige garage <> staanplaats
2) rustige doodlopende straat <> quasi naast den A12

Die zijn alles behalve vergelijkbaar en los van de ligging verklaren die wel het verschil in prijs.
1: is zo'n 550m², dus iets groter
2) op 85m naast de A12, veel kans op geluidsoverlast dus.

Bovendien is het "op fietsafstand", maar wel met drukke wegen zonder fietspad. Niet echt handig dus;
 
kan me iemand uitleggen hoe ze hier aan 240m² bewoonbare oppervlakte komen? MIsschien letterlijk alles bijgeteld, de ongeisoleerde kruipzolder, de vochtige kelder en alle bijgebouwen? Anders zie ik niet hoe ze hier aan 240 bewoonbaar kunnen komen.


verder hebben ze blijkbaar wel naar de truken van beyondgaming geluisterd, 1 kijkdag van ochottekes 2u (dus max 4 bezoeken ofzo). Ofwel is het na die dag weg, ofwel blijft het er nog even opstaan. Persoonlijk vind ik het te duur voor wat het maar is, zelfs met die grond erbij
 
kan me iemand uitleggen hoe ze hier aan 240m² bewoonbare oppervlakte komen? MIsschien letterlijk alles bijgeteld, de ongeisoleerde kruipzolder, de vochtige kelder en alle bijgebouwen? Anders zie ik niet hoe ze hier aan 240 bewoonbaar kunnen komen.


verder hebben ze blijkbaar wel naar de truken van beyondgaming geluisterd, 1 kijkdag van ochottekes 2u (dus max 4 bezoeken ofzo). Ofwel is het na die dag weg, ofwel blijft het er nog even opstaan. Persoonlijk vind ik het te duur voor wat het maar is, zelfs met die grond erbij
Los van hun gezever is 295K niet vrij goedkoop?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
kan me iemand uitleggen hoe ze hier aan 240m² bewoonbare oppervlakte komen? MIsschien letterlijk alles bijgeteld, de ongeisoleerde kruipzolder, de vochtige kelder en alle bijgebouwen? Anders zie ik niet hoe ze hier aan 240 bewoonbaar kunnen komen.


verder hebben ze blijkbaar wel naar de truken van beyondgaming geluisterd, 1 kijkdag van ochottekes 2u (dus max 4 bezoeken ofzo). Ofwel is het na die dag weg, ofwel blijft het er nog even opstaan. Persoonlijk vind ik het te duur voor wat het maar is, zelfs met die grond erbij
Als ik eens snel meet op cadgis is de grondoppervlakte een goede 100m² dus lijkt me eerder rond de 200m² te zijn inderdaad. Voor de rest lijkt me dit wel een correcte prijs.
 
Los van hun gezever is 295K niet vrij goedkoop?
goh, gezien het werk dat er nog moet in gebeuren lijkt het me niet heel goedkoop. Op het eerste zicht gok ik dat je er al eeen 100k tegen moeet aangooien om het naar hedendaagse standaarden te krijgen, volledig afgewerkt en laten doen wel. En hier zal het misschien vooral de grondprijs zijn die meespeelt.

Dit is geen streek zoals Kontich/Wemmel ofzo he, het ligt meer afgelegen van alles en dat is wel voelbaar in de prijs ook. Daarom dat ik denk dat het ofwel ehct op die eerste dag weg is (wat ik een beetje betwijfel) ofwel dat het minstens een paar maand zal blijven staan. Time will tell.


@jvc totale oppervlakte dus 200m2, maar dat is niet allemaal bewoonbare oppervlakte he (I know, potato potato maar toch, zet dan totale oppervlakte in je advertentie en dan heb je al niet dat mensen zoals ik erover vallen :) )
 
goh, gezien het werk dat er nog moet in gebeuren lijkt het me niet heel goedkoop. Op het eerste zicht gok ik dat je er al eeen 100k tegen moeet aangooien om het naar hedendaagse standaarden te krijgen, volledig afgewerkt en laten doen wel. En hier zal het misschien vooral de grondprijs zijn die meespeelt.

Dit is geen streek zoals Kontich/Wemmel ofzo he, het ligt meer afgelegen van alles en dat is wel voelbaar in de prijs ook. Daarom dat ik denk dat het ofwel ehct op die eerste dag weg is (wat ik een beetje betwijfel) ofwel dat het minstens een paar maand zal blijven staan. Time will tell.


@jvc totale oppervlakte dus 200m2, maar dat is niet allemaal bewoonbare oppervlakte he (I know, potato potato maar toch, zet dan totale oppervlakte in je advertentie en dan heb je al niet dat mensen zoals ik erover vallen :) )
Ik ken de streek totaal niet maar is toch niet ver van de E40 (Gent - Brussel) en een goede km van het centrum van Erpe-Mere?
Ik woon in West-Vlaanderen ook een km van centrum van een kleine stad en zo'n grond kost hier rond de €300k. Daarom vind ik de prijs wel meevallen :)
 
ja, is zowat de bovengrens in waar ik zoek, wil liever de kanten van Geraardsbergen zitten. Erpe-Mere is inderdaad wel beduidend duurder dan de regio waar ik aan het zoeken ben, dus die ligging aan E40 gaat er wel wat mee te maken hebben.

Mocht het 15km lager liggen zou ik er wel naar gaan kijken zijn. Nu heb ik zo iets van meh, en dan in combinatie met zo'n limiterende bezoekmogelijkheden laat ik het gewoon links liggen. ik ben niet wanhopig op zoek, dus dat scheelt ook wel al.
 
Alles langs de E40 is de laatste jaren inderdaad toch echt serieus gestegen qua prijs.

Deze wordt wellicht laag ingezet om dan via gesloten omslag een bod te laten doen. Die 2u kijkdag is ook een truukje om mensen zeker snel te laten bellen, wees maar zeker dat ze iedereen die belt zullen laten komen, ook buiten die 2u.
 
Je had er 4 gepost die niet in de buurt kwamen, en dan pik je er 1 uit.

In jouw ogen gelijkaardige woningen :rolleyes:
Buiten dat de ligging al een groot verschil is, zoals @JPV al aankaartte, is er ook nog dit:
250m² bewoonbaar oppervlakte <> 144m² bewoonbaar
515m² grond <> ???m² grond, maar ziet er kleiner uit
HOB <> OB
inpandige garage <> staanplaats
rustige doodlopende straat <> quasi naast den A12

Die zijn alles behalve vergelijkbaar en los van de ligging verklaren die wel het verschil in prijs.
goh ieder zijn mening he... ik vind dat ze vergelijkbaar zijn. Bovendien denk ik dat 250 vkm voor dat huis in Wemmel (https://www.immoweb.be/en/classified/house/for-sale/wemmel/1780/9262135) wel zeer optimistisch gerekend is: de living is amper 18 vkm, de kamers 12,12 en 15, voor de zolder rekenen ze 80 vkm (is waarschijnlijk de bebouwde oppervlakte)... Dan moet er nog ergens 117 vkm gaan naar de keuken, badkamers, berging, hal en weet ik veel wat nog allemaal... Lijkt me veel. Als je een huis hebt van 250 vkm dan is een living van 18 toch een behoorlijk scheefgetrokken verhouding...

Ik ken de buurt daar en in Obberg hoor je de Brusselse ring, ligt in vogelvlucht op paar 100 meter daar vandaan. Dus of dat nu de Brusselse ring is of de A12 maakt dan niet veel uit. Ben het al gewoon dat je kritisch reageert :)

In elk geval, imo, weinig opmerkelijk aan dat huis behalve de forse vraagprijs. Wou de poster gewoon laten weten dat er, zelfs in die regio, misschien wel alternatieven zijn die meer waar voor je geld bieden. Volgens mij gaat dat huis voor die prijs niet snel verkocht geraken... kan me vergissen he.
 
goh ieder zijn mening he... ik vind dat ze vergelijkbaar zijn. Bovendien denk ik dat 250 vkm voor dat huis in Wemmel (https://www.immoweb.be/en/classified/house/for-sale/wemmel/1780/9262135) wel zeer optimistisch gerekend is: de living is amper 18 vkm, de kamers 12,12 en 15, voor de zolder rekenen ze 80 vkm (is waarschijnlijk de bebouwde oppervlakte)... Dan moet er nog ergens 117 vkm gaan naar de keuken, badkamers, berging, hal en weet ik veel wat nog allemaal... Lijkt me veel. Als je een huis hebt van 250 vkm dan is een living van 18 toch een behoorlijk scheefgetrokken verhouding...
Ieder zijn prioriteiten hé. Living is zo "klein" wegens inpandige garage, wat voor veel mensen net een pluspunt is.
Als je ziet dat de zolder 80m² is, kan je rekenen dat dat het "hoofdgebouw" is 3 verdiepingen hoog; en dan achteraan nog een stuk dat uitsteekt op gelijkvloers bij de keuken/living; dan zal de 240m² wel kloppen.

Natuurlijk afhankelijk hoe je bewoonbare oppervlakte berekent, want hier is geen standaard voor.
Ik ken de buurt daar en in Obberg hoor je de Brusselse ring, ligt in vogelvlucht op paar 100 meter daar vandaan. Dus of dat nu de Brusselse ring is of de A12 maakt dan niet veel uit. Ben het al gewoon dat je kritisch reageert :)

In elk geval, imo, weinig opmerkelijk aan dat huis behalve de forse vraagprijs. Wou de poster gewoon laten weten dat er, zelfs in die regio, misschien wel alternatieven zijn die meer waar voor je geld bieden. Volgens mij gaat dat huis voor die prijs niet snel verkocht geraken... kan me vergissen he.
Je hebt horen en horen hé. Er is een verschil tussen in vogelvlucht 500m van de R0 en vogelvlucht 100m van de A12.

En er zijn altijd alternatieven, maar wat jij als "vergelijkbaar" aanziet, heeft toch een paar zeer grote verschillen wat voor andere mensen een enorm struikelblok kan zijn.
 
Terug
Bovenaan