Alé ik zal mijn andere "kaart" erbij nemen. Ik zal mij als Belg (33) met Marokkaanse achtergrond EN homo hier weeral komen moeien. Zoals Zoals
@phate_13 al meermaals aankaart: dit is gewoon framing. Simple as.
Ik kan hier meer dan genoeg verhalen neertypen van mensen die zich moslim noemen en van “brave purebred pureblooded” blanke Vlamingen (lees: de cliché VB'er / DVL wannabe) die denigrerend, agressief of ronduit walgelijk doen tegenover LGBT-mensen.
Dus geen idee over welke “levenservaring” gij het hebt, maar ik heb die ervaring effectief moeten meemaken. Niet vanop HLN, niet uit tenenkrommende Facebook comments, maar gewoon in het echte leven. We moeten echt eens stoppen met die toogpraat waarbij alles op één groep wordt geplakt. De realiteit is gewoon minder "proper" dan dat ze. Homohaat, transfobie en misogynie komen uit meerdere hoeken: religieus conservatisme, machocultuur, extreemrechts, online manosphere bullshit , gewone Vlaamse cafépraat, etc...
De media en (a)sociale media hebben bij veel mensen intussen wel een wereldbeeld gecreëerd waarin “de dader(s)” altijd uit dezelfde hoek lijkt te
moeten komen, Terwijl de realiteit gewoon veel breder en complexer is dan dat. Door constant HLN (en co.) en Facebook comments te lezen lijkt het alsof de hersenen van de modale Vlaming precies gewoon soep is geworden.
En nee, ik steek mijn kop niet in het zand. Ik zal de eerste zijn om religie te bekritiseren, ik heb er zelf absoluut niets mee. Maar er is een verschil tussen kritiek op religieuze/conservatieve ideeën en een hele groep mensen targetten alsof “de meest agressieve vormen” gewoon uit één richting komen.
In
mijn ervaring: ja, echte acceptatie is er vaak niet, zeker niet wanneer religie meespeelt. Which is sad, maar bon, ik ben een grote jongen. Ik verwacht niet dat iedereen staat te dansen. Maar verder dan dat? Mijn generatie en ouder cared meestal gewoon niet. Niet oprecht accepterend misschien, maar ook niet bezig met homo’s lastigvallen of de maatschappij te redden van “holebi toestanden”.
Waar het volgens mij WEL interessant wordt, is bij een deel van die nieuwe jonge generatie. Daar is precies iets (ernstig) misgelopen: meer online radicalisering, TikTok/YouTube brainrot, Andrew Tate macho bullshit, anti-woke als hele identiteit, groepsdruk, stoerdoenerij, etc. Lijkt mij veel interessanter om te onderzoeken. Maar dan moeten we dus net verder kijken dan “het zal wel weer de islam zijn”. Want die shift zit duidelijk niet alleen bij religie, en al zeker niet alleen bij één groep.