Onverdraagzaamheid tegen holebi's en Pride

Fair, dit is toch al een pak genuanceerder ;-). Gradaties bestaan inderdaad. Ik ga ook niet doen alsof religieuze/conservatieve milieus, inclusief islamitische, daar geen probleem mee kunnen hebben. Zo delusional ben ik gelukkig ook weer niet.

Maar toch vind ik dat je vooral vanuit gevoel vertrekt, en daar dan een vrij brede groepsconclusie van maakt. “Als ik filmpjes zie passeren, zijn de daders meestal geen verrassing” is exact het soort redenering waar ik moeite mee heb. I mean, dat is totaal geen analyse, maar gewoon patroonherkenning op basis van wat je ziet passeren. Mijn ervaring is ook niet dat VB’ers, cafétypes of Andrew Tate- annabes hun commentaar zoveel sneller voor zichzelf houden. Dat wordt alleen sneller afgedaan als “stoerdoenerij”, “zatte klap” of “Vlaamse grofheid”, terwijl het bij moslims meteen een cultureel/religieus bewijsstuk wordt.

Religie speelt zéker mee. Dus ja, onderzoek gradaties gerust. Maar dan echt. Niet vertrekken van “we weten allemaal uit welke hoek het komt” en daarna doen alsof dat nuance is. Lijkt mij intellectueel gewoon oneerlijk.

Tgoh, op een bepaald moment zijn er zoveel anekdotes gepasseerd dat je door de puzzelstukjes al een redelijk goed beeld kan krijgen van hoe de puzzel eruitziet.
Akkoord dat bij moslims het direct puur op die religie wordt gestoken (in de meeste gevallen zijn ze zelfs niet streng religieus), maar je kan toch ook niet ontkennen dat de islam (en de tradities qua genderrollen e.d. die haastig gevolgd moeten worden) een goede 'ondersteuner' is voor o.a. die machocultuur. Veel makkelijker dan voor bvb. een witte Vlaamse jongen die "stoer" wilt doen maar uit een 'vrijgevochten' liberaal gezin komt.
Dit onderzoek bestaat niet, misschien net omdat iedereen al voelt wat daar gaat uitkomen en ze op voorhand al schrik hebben om niet meer te polariseren? (Ook wellicht omdat een causaal verband aantonen te moeilijk is, door te veel confounders, etc.)

Ik vind het vooral jammer dat mensen anno 2026 nog steeds zo slecht kunnen samenleven. Je moet niet alles goed en leuk vinden, maar elkaar met rust laten moet toch wel echt de bare minimum zijn.

Ik vind het vooral jammer dat mensen anno 2026 nog steeds zo slecht kunnen samenleven. Je moet niet alles goed en leuk vinden, maar elkaar met rust laten moet toch wel echt de bare minimum zijn.
Dit vooral hé... Ik wil gewoon met rust gelaten worden en boardgames spelen. Mij ni bellen.

Kan iemand met kennis van statistiek mij het volgende uitleggen: als er een bevolkingsonderzoek wordt gedaan, wordt er dan een gerandomiseerde groep uitgenodigd om mee te doen, tot je een statistisch relevante sample hebt om bredere conclusies te kunnen trekken? Dus begrijp ik het goed dat ze een statistisch relevante sample hadden in de studie van de doorsnee bevolking die ze willen bevragen, maar dat de factor afkomst door te kleine samplesize niet representatief was?

Help, ik ben echt een noob :shy:

Je doet toch EXACT waar je de VRT van verwijt? Vertrekken vanuit uw eigen frame en de rest daarin duwen?

VRT zegt dat die opsplitsing naar herkomst statistisch niet betrouwbaar genoeg was. Daar kunt ge perfect vragen bij stellen. Hoe groot was die groep? Welke foutenmarge? Waarom stond dat intern dan wel klaar? En passen ze die betrouwbaarheidslat ook toe op hun andere bevindingen? Allemaal terechte vragen. Maar gij maakt daar meteen van: “ze zijn op een statistiek gestoten die niet in hun visie past en hebben het proberen verstoppen.” Geen feit, maar jouw gekleurde interpretatie.

De kritiek zou moeten zijn: “VRT, wees aub transparant over uw methodologie.” Niet direct staan roepen: “VRT heeft bewust iets verborgen omdat het ideologisch niet past.” Stevige bocht, met wat er op dit moment gezegd is geweest.

Daarbij: dit is ook weer een classic Boudry'ke doen. Even doen alsof hij de enige is die dingen “durft benoemen”, maar verkoopt ondertussen ook gewoon zijn eigen narratief als vanzelfsprekende waarheid. En het debiele hieraan is... Mensen gaan hierin mee haha.
Mooie nuance.
Alleen jammer dat ze compleet ondergesneeuwd geraakt (o.a. op social media off all places...) door een grote groep mensen die denken 'een overwinning' te behalen tegen 'de fake news/we mogen het niet weten/linkse' VRT.
Wat een barre tijd om in te leven waar alles zwart of wit moet zijn.

Kan iemand met kennis van statistiek mij het volgende uitleggen: als er een bevolkingsonderzoek wordt gedaan, wordt er dan een gerandomiseerde groep uitgenodigd om mee te doen, tot je een statistisch relevante sample hebt om bredere conclusies te kunnen trekken? Dus begrijp ik het goed dat ze een statistisch relevante sample hadden in de studie van de doorsnee bevolking die ze willen bevragen, maar dat de factor afkomst door te kleine samplesize niet representatief was?

Ja je zit in essentie wel goed. Je bepaalt op voorhand je statistische drempelwaarde om verschillen (of geen verschillen) tussen subgroepen als significant te bestempelen. Afhankelijk van de grootte van die subgroep, gemeten verschil en spreiding van de data ga je dat al dan niet bereiken. Hier zou dat daar dan niet aan voldaan (moeten) hebben.

Voorbeeld: er werden 2.261 Vlamingen ondervraagd. Ongeveer 7% van de Vlamingen is moslim, dus je kan verwachten dat er ca. 150 moslims ondervraagd zijn geweest. Dat is weinig en dan krijg je dus hoge foutenmarges.

Stel dat uit het onderzoek blijkt dat Vlaamse moslims een bepaalde stelling voor 52% steunen, dan zal het percentage representatief voor de hele populatie tussen de 42% en 62% liggen vanwege die hoge onzekerheid.

Als je dan nog eens specifiek wil gaan kijken naar subgroepen zoals jonge moslims, wordt het al helemaal problematisch.

Dus ofwel moet je je initiële steekproef Vlamingen sterk uitbreiden of je moet een aparte studie doen naar de populatie moslims.

Voorbeeld: er werden 2.261 Vlamingen ondervraagd. Ongeveer 7% van de Vlamingen is moslim, dus je kan verwachten dat er ca. 150 moslims ondervraagd zijn geweest. Dat is weinig en dan krijg je dus hoge foutenmarges.

Stel dat uit het onderzoek blijkt dat Vlaamse moslims een bepaalde stelling voor 52% steunen, dan zal het percentage representatief voor de hele populatie tussen de 42% en 62% liggen vanwege die hoge onzekerheid.

Als je dan nog eens specifiek wil gaan kijken naar subgroepen zoals jonge moslims, wordt het al helemaal problematisch.

Dus ofwel moet je je initiële steekproef Vlamingen sterk uitbreiden of je moet een aparte studie doen naar de populatie moslims.
150 moslims, de helft man, maar als je dan representatief bent voor het aantal jongeren 12-24j, dan zou je op 12 jonge mannen uitkomen. Het is dus perfect mogelijk om representatief te zijn voor de hele populatie en statistisch underpowered om bepaalde subgroup analyses te doen. Dat Boudry dat niet zou begrijpen zou me enerzijds niet verbazen en anderzijds ben ik het zo gewend van hem dat ik a priori kwader trouw vermoed.

dat ik a priori kwader trouw vermoed.
Ik volg Boudry al jaren (en ik dacht eigenlijk dat ze hem niet meer uitnodigden tot voor enkele weken geleden) en hij is altijd al moslim-kritisch geweest. Soms springt hij op veralgemeningen om dan weer te duiden dat fundamentele moslims en islamisering het probleem zijn. Die visie is zo overheersend dat al de rest in het niets verdwijnt voor hem. Manosfeer of orthodoxe christelijke waarden zijn van nul invloed voor hem.

Op basis van zijn woorden en zonder verdere details weten we ook niet of zijn beweringen steek houden. Er stond ook enkel iets van "buitenlandse herkomst" waar hij een paar zinnen later dan toegaf van "daarmee heb je nog geen onderscheid tussen moslims en niet-moslims" maar hij ging er toch helemaal op door dat het allemaal van moslimachtergrond kwam.

Hij zei ook dat de steun voor trans-rechten iets te nadrukkelijk was (beetje vermomd als "Trump doet gewoon het tegenovergestelde") en over tradwives ging hij er snel over. De Metoo-beweging had haar hand overspeeld. Ik zie hem nu niet echt als een steun voor betere verdraagzaamheid maar eerder als de stok die weer de onrust over moslims wil aanwakkeren.

Op basis van zijn woorden en zonder verdere details weten we ook niet of zijn beweringen steek houden. Er stond ook enkel iets van "buitenlandse herkomst" waar hij een paar zinnen later dan toegaf van "daarmee heb je nog geen onderscheid tussen moslims en niet-moslims" maar hij ging er toch helemaal op door dat het allemaal van moslimachtergrond kwam.
Dat zou dan terecht zijn dat de VRT dit niet meenam. Ik zou er namelijk niet van verbaasd als bijvoorbeeld ook jongeren met een Oost Europese herkomst wat traditioneler en eerder anti LGTBQ zijn.

Als je als mediahuis met zulke thema’s komt, lijkt het mij verstandiger om meteen de referentiedata erbij te geven. Zo worden zaken minder snel uit de context getrokken of afgedaan als framing, fake news, enzovoort.

De studie werd aangevraagd door de VRT bij een onafhankelijk onderzoeksbureau. Wat ik mij wel afvraag, is hoe representatief zulke studies zijn. Het ging om 2.000 mensen, waarbij voornamelijk leeftijd en geslacht als onderverdelingen werden gebruikt. Studieniveau stond er ook bij, maar was blijkbaar niet volledig representatief. Buitenlandse afkomst wordt dan weer op één hoop gegooid. Daar maakt Boudry vervolgens een hoop aannames over (assumptions, mother of all....).

Afkomst moet los gezien worden van religieuze achtergrond. Over de regio waar men woont, wordt niet gesproken. Zijn er bijvoorbeeld nuances tussen landelijke en stedelijke gebieden?

Als je een studie met zo’n geladen thema aanvraagt, vind ik het ongelooflijk straf dat men zich voornamelijk beperkt tot man/vrouw en leeftijd. De reactie van de VRT was trouwens lachwekkend:

“VRT gaat het debat over buitenlandse herkomst trouwens helemaal niet uit de weg. De vraag of de conservatieve standpunten gelinkt zijn aan herkomst is sinds vanochtend meegenomen in de berichtgeving van VRT NWS en ook vanavond nog uitgebreid besproken in onze duidingsprogramma’s.”

Alsof de VRT, na de beschuldigingen van Boudry, nog een andere keuze had dan het onderwerp niet uit de weg te gaan. Of was die duiding er ook gekomen zonder het aankaarten van dit thema?

Als je als mediahuis met zulke thema’s komt, lijkt het mij verstandiger om meteen de referentiedata erbij te geven. Zo worden zaken minder snel uit de context getrokken of afgedaan als framing, fake news, enzovoort.
Alsof leken zomaar de referentiedata allemaal zouden snappen. Nee, daar zouden gewoon opnieuw weer foute conclusies aangehangen worden die passen in een politieke kraam. Als zelfs iemand als Boudry, die het echt wel snapt, het met opzet zo chargerend stelt, weet je toch genoeg? Er komt een studie, gemaakt door experten, en hun conclusie is X. Dan is het helemaal niet "kritisch" of "sceptisch" zijn als je zegt "ik denk het niet". Nee, daarvoor heb je eerst heel wat meer nodig om gestaafd die claim te kunnen maken.

Maar zodra het over het debat gaat, zijn gewoon heel wat meningen al gevormd. Klaar. En dan is dat desnoods ondanks studies, of dan worden die studies zo gewrongen zodat ze wel passen.

Tuurlijk, ze mogen alles openbaar maken van mij, hè. En dan met eerlijke duiding van iemand die er iets van kent, wat ook Maarten Boudry kan zijn. Maar niet met een soort volksmennerij om nog eens in het nieuws te komen en lekker saillante zaken te zeggen.

In een gesprek over oa holebi's -of vrouwengeweld- doet de slachtoffers dat ook gewoon onrecht aan, hè. Dan ga je hen gebruiken om je politieke punt te maken, in plaats van om daadwerkelijk hun rechten of hun situatie aan te pakken.

Daarbij: dit is ook weer een classic Boudry'ke doen. Even doen alsof hij de enige is die dingen “durft benoemen”, maar verkoopt ondertussen ook gewoon zijn eigen narratief als vanzelfsprekende waarheid. En het debiele hieraan is... Mensen gaan hierin mee haha.
Ik heb hier in de WhatsApp-groep van de schoonfamilie deze ochtend het volgende zien passeren: "Eindelijk iemand die het durft te benoemen! Ja, hij is goed, anders zou hij niet worden uitgenodigd natuurlijk. Die durft tenminste zeggen wat iedereen denkt."

Dat komende van een diplomaat die geen dag effectief hard heeft gewerkt in zijn leven en nu pocht dat hij een boek heeft geschreven over 'zijn avonturen'. Iedereen weet dat hij zijn boek met AI heeft geschreven en hij denkt dat niemand dat doorheeft. Zucht.

Ik heb hier in de WhatsApp-groep van de schoonfamilie deze ochtend het volgende zien passeren: "Eindelijk iemand die het durft te benoemen! Ja, hij is goed, anders zou hij niet worden uitgenodigd natuurlijk. Die durft tenminste zeggen wat iedereen denkt."
Dat zeggen ze ook over Trump... We weten allemaal wat voor een blaaskaak hij uiteindelijk is...
Dat komende van een diplomaat die geen dag effectief hard heeft gewerkt in zijn leven en nu pocht dat hij een boek heeft geschreven over 'zijn avonturen'. Iedereen weet dat hij zijn boek met AI heeft geschreven en hij denkt dat niemand dat doorheeft. Zucht.
Schoonfamilie kies je helaas niet uit :p

Schoonfamilie kies je helaas niet uit :p
Helaas niet inderdaad. Mijn vingers jeuken om te typen "ik denk niet zo", maar hij heeft zijn bataljon (vrouw en dochter) al duidelijk ingehuurd want die hebben binnen de minuut hem bevestigd in zijn reactie. Toch triestig wanneer je je gelijk probeert te halen in familiale WhatsApp-groepen. Vroeger had ik nog medelijden met zulke individuen, maar ben intussen te oud geworden dus ik loop daar voortaan met een ruime boog omheen.

Er komt een studie, gemaakt door experten, en hun conclusie is X. Dan is het helemaal niet "kritisch" of "sceptisch" zijn als je zegt "ik denk het niet". Nee, daarvoor heb je eerst heel wat meer nodig om gestaafd die claim te kunnen maken.
Met de studie zelf is niets mis, en dat beweert Boudry ook nergens (bij mijn weten). Het gaat over de rapportering door de VRT, die lijkt helemaal niet zo neutraal als ik zelf graag zou zien. Ik citeer even uit de dagelijkse nieuwsbrief van Verschelden:

Bijna 20 procent van alle jonge mannen tussen 18 en 24 vindt dat een man zijn vrouw soms mag slaan, een kwart wil geen homo als vriend en zelfs meer dan de helft wil geen trans persoon als vriend.

Om die resultaten te duiden voerde De Ochtend iemand van de vzw MoveMen op, Koen Dendocker, die helemaal focuste op de ‘toxische mannelijkheid’ die vanuit mannelijke online influencers zou verspreid worden.

In Het Kwartier van de VRT kwam dan weer Bieke Purnelle, van de vzw RoSa, het Kenniscentrum voor gender, feminisme en gelijke kansen, eenzelfde oorzaak duiden: die ‘manosfeer’.

Opvallend genoeg sprak men daarbij heel de dag lang op de openbare omroep nauwelijks over demografie en religie.

Ik wil Verschelden en zeker Boudry niet als vaandeldragers van de neutraliteit opvoeren, maar de framing valt wel degelijk op.
De manosphere is een relatief nieuw fenomeen, alle tendensen die door de studie nog maar eens bevestigd worden zijn dat echter helemaal niet. Die waren tien jaar geleden al duidelijk merkbaar.

Het is imo dus véél te gemakkelijk om volop op de manosphere te focussen, met "duiders" en "experten" en wat nog allemaal die elk hun zegje moeten doen, en demografische culturele factoren in verhouding dood te zwijgen. Dat vind ik slechte journalistiek.

Cieltje van Achter heeft gelijk dat ze pleit voor volledige vrijgave van de studie. Of je dat dan goed of slecht interpreteert is ieders eigen verantwoordelijkheid, ik neem die liever zelf op dan te moeten vertrouwen op de gebrekkige rapportering van de VRT (zie ook mijn eerdere opmerking over de verwarrende formulering van de vraagstelling over het al dan niet bevriend zijn met trans personen).

Alsof leken zomaar de referentiedata allemaal zouden snappen. Nee, daar zouden gewoon opnieuw weer foute conclusies aangehangen worden die passen in een politieke kraam. Als zelfs iemand als Boudry, die het echt wel snapt, het met opzet zo chargerend stelt, weet je toch genoeg? Er komt een studie, gemaakt door experten, en hun conclusie is X. Dan is het helemaal niet "kritisch" of "sceptisch" zijn als je zegt "ik denk het niet". Nee, daarvoor heb je eerst heel wat meer nodig om gestaafd die claim te kunnen maken.

Maar zodra het over het debat gaat, zijn gewoon heel wat meningen al gevormd. Klaar. En dan is dat desnoods ondanks studies, of dan worden die studies zo gewrongen zodat ze wel passen.

Tuurlijk, ze mogen alles openbaar maken van mij, hè. En dan met eerlijke duiding van iemand die er iets van kent, wat ook Maarten Boudry kan zijn. Maar niet met een soort volksmennerij om nog eens in het nieuws te komen en lekker saillante zaken te zeggen.

In een gesprek over oa holebi's -of vrouwengeweld- doet de slachtoffers dat ook gewoon onrecht aan, hè. Dan ga je hen gebruiken om je politieke punt te maken, in plaats van om daadwerkelijk hun rechten of hun situatie aan te pakken.

Framing zal je altijd hebben. Los van Boudry’s stijl en zijn assumpties, die hij niet kan staven, heeft hij wel één punt. Je bestelt een studie bij een onafhankelijk onderzoeksbureau. Je krijgt de resultaten en vervolgens ga je gegevens filteren omdat ze volgens jou al dan niet representatief zijn.

Hoe komt dit over naar de buitenwereld?
-De VRT doet aan framing door selectief resultaten naar buiten te brengen?
-De studie is niet serieus opgesteld, want er staat effectief niet-representatieve data in?

Feit is dat je een studie bestelt bij een onafhankelijke partij, juist om framing en beschuldigingen van partijdigheid te voorkomen. Publiceer de studie dan naar waarheid.

Dat meningen al gevormd zijn, is niets nieuws. Dat studies vaak geframed worden, is ook niets nieuws. Maar dat is voor mij een non-argument om de volledige studie niet te publiceren.

Over die eerlijke duiding ben ik het volledig eens. Een eerlijke duiding betekent voor mij dat je zaken onverbloemd durft te benoemen. Zijn er problemen, laten we er dan niet omheen draaien.

Voor alle duidelijkheid: ik ben geen voorstander van hoe Boudry dit gisteren heeft aangepakt. De assumpties had hij achterwege moeten laten. Als er één positief iets uit is voortgekomen, dan is het dat het onderwerp media-aandacht krijgt.

Je laatste punt vind ik een non-argument. De studie zal altijd gebruikt worden om een politiek punt te maken. Doet de rechterzijde het niet, dan zal links het wel recupereren.

Laatste sidenote: opvallend hoe de studie, die grotendeels (?)althans, de VRT schotelde maar drie grafieken voor, gericht was op de LGBTQ-gemeenschap, de onderverdeling wel heel traditioneel hield: man/vrouw. En nee, dit is absoluut niet in het belachelijke getrokken. Maar als men een representatief beeld van de samenleving wil uitdragen: wat met de stem van “X”? Misschien is dit niet bij elke vraagstelling relevant, maar als je bijvoorbeeld ziet dat 5% van de vrouwen vindt dat de man de kostwinner moet zijn, lijkt mij de stem van bijvoorbeeld “X” even relevant in zo’n enquête.

Blijkbaar zijn 21 respondenten van Marokaanse of Turkse origine (minstens 1 ouder met die nationaliteit). Boudry gaat natuurlijk niks van zijn woorden inslikken. Walgelijk ventje. Je moet echt ontzettend naïef zijn om die man serieus te nemen als good faith actor in eender welk debat.

Reactie van onderzoeksbureau Profacts dat het onderzoek uitvoerde.

"Profacts voerde voor de derde keer het onderzoek Foto van Vlaanderen uit in opdracht van de VRT Studiedienst. Dit onderzoek peilt naar de opinies van Vlamingen over diverse maatschappelijke thema’s, zonder dat gevoelige vragen worden gesteld over geloofsovertuiging of politieke voorkeur van de respondenten."

"Meer specifiek werd een representatieve steekproef van de Vlaamse bevolking vanaf 12 jaar bevraagd via een online panel (n=2.261). De steekproef werd samengesteld op basis van de kenmerken leeftijd x geslacht, provincie, opleidingsniveau en het aandeel personen met een niet-Belgische herkomst (PBH). Dit betekent echter niet dat de subgroep Vlamingen met een niet-Belgische herkomst representatief is wat betreft de interne samenstelling. Resultaten voor deze subgroep afzonderlijk dienen daarom met de nodige voorzichtigheid geïnterpreteerd te worden en kunnen niet als volledig representatief voor deze populatie beschouwd worden."

"Profacts is een onafhankelijk marktonderzoeksbureau dat onderzoek uitvoert volgens de wetenschappelijke principes van validiteit en betrouwbaarheid, en in overeenstemming met ESOMAR’s Code Of Conduct."

Duiding van de VRT.

Letterlijk: de duiding van VRT bij de cijfers

"Er is gesuggereerd dat we deze resultaten als publieke omroep willen wegmoffelen. Niets is minder waar. VRT NWS heeft in haar informatie- en duidingsaanbod uitgebreid aandacht besteed aan elementen uit de studie die met herkomst te maken hebben."

"Er bestaat voor de steekproef van personen van buitenlandse herkomst zoals in het onderzoek wordt gedefinieerd geen volledig conform ijkpunt om aan af te toetsen. Met andere woorden, er is geen officiële bron waaraan de socio-demografische verdeling van deze steekproef volledig betrouwbaar kan worden afgetoetst op vlak van representativiteit naar bijvoorbeeld geslacht, opleiding of leeftijd."

"Dat is niet alleen voor dit onderzoek een probleem. Ook voor de CIM Golden Standard (dit is een publieke bron) kunnen we bijvoorbeeld statistisch betrouwbare conclusies trekken op basis van algemene opleidingsverdeling in Vlaanderen, maar niet binnen de subgroep Vlamingen van buitenlandse herkomst."

"We maken het nog wat concreter. In onze steekproef gaat het over een totaal van 310 mensen die bevraagd werden en van buitenlandse herkomst zijn. Dat betekent dat zijzelf of minstens één van de ouders van een ander land is. Het gaat in de steekproef over mensen met overwegend Nederlandse (n= 95), maar ook Italiaanse (n=11), Marokkaanse (n=16), Turkse (n=5), Franse (n=10), Oekraïense (n= 6), Poolse (n=9), Roemeense (n=4), Bulgaarse (n=2), Spaanse (n=6), ... nationaliteit."

"Stel dat je uitspraken zou willen doen over Vlamingen met een Italiaanse herkomst (n=11) of mensen met Marokkaanse of Turkse origine, dan gaat het hier concreet over 21 mensen op een steekproef van 2.261 personen. Als je het op die manier bekijkt, is het evident dat dat nooit sluitend statistisch betrouwbaar kan zijn. Het is die feedback die de studiedienst van VRT aan de nieuwsdienst heeft gegeven om de juiste redenen."

"Kort samengevat: het onderzoek Foto van Vlaanderen biedt waardevolle en brede inzichten over de Vlaamse samenleving, maar resultaten over personen van buitenlandse herkomst kunnen enkel indicatief worden gebruikt en vereisen steeds een zorgvuldige interpretatie."

Meer hoefden ze niet te doen.

De letterlijke vraagstelling van mijn eerdere opmerking was trouwens: "Ik zou een probleem hebben met transgender personen in mijn vriendengroep"
Het is geen drama, maar neem dat dan toch gewoon letterlijk over als je er een artikel over schrijft in plaats van verwarring te creëren door zelf de vraagstelling te gaan wijzigen.

Waardeloze ppt-presentatie btw, dat onderzoek, de afkortingen worden zelfs nergens verklaard. :tongue:
NHO betekent denk ik "niet hoog opgeleid"?

Laatst bewerkt:
Meer hoefden ze niet te doen.

De letterlijke vraagstelling van mijn eerdere opmerking was trouwens: "Ik zou een probleem hebben met transgender personen in mijn vriendengroep"
Het is geen drama, maar neem dat dan toch gewoon letterlijk over als je er een artikel over schrijft in plaats van verwarring te creëren door zelf de vraagstelling te gaan wijzigen.
Het is de rol ook niet van de VRT om hier de vraagstelling te gaan wijzigen of te gaan oordelen of om de resultaten niet te gaan tonen als ze niet in hun kraam passen. Of om voor deze resultaten apart te gaan inschatten of de sample wetenschappelijk gezien groot genoeg is, vooraleer ze het gaan brengen in hun nieuws.
Ze moeten nieuws brengen meer niet, ongeacht wat de uitkomst ervan is. Helaas hebben ze dat hier weer niet correct gedaan, het moest weer met een hele omweg van toelichtingen om hun bochten te verklaren.

Terug
Bovenaan