Muñoz
Well-known member
Fair, dit is toch al een pak genuanceerder ;-). Gradaties bestaan inderdaad. Ik ga ook niet doen alsof religieuze/conservatieve milieus, inclusief islamitische, daar geen probleem mee kunnen hebben. Zo delusional ben ik gelukkig ook weer niet.
Maar toch vind ik dat je vooral vanuit gevoel vertrekt, en daar dan een vrij brede groepsconclusie van maakt. “Als ik filmpjes zie passeren, zijn de daders meestal geen verrassing” is exact het soort redenering waar ik moeite mee heb. I mean, dat is totaal geen analyse, maar gewoon patroonherkenning op basis van wat je ziet passeren. Mijn ervaring is ook niet dat VB’ers, cafétypes of Andrew Tate- annabes hun commentaar zoveel sneller voor zichzelf houden. Dat wordt alleen sneller afgedaan als “stoerdoenerij”, “zatte klap” of “Vlaamse grofheid”, terwijl het bij moslims meteen een cultureel/religieus bewijsstuk wordt.
Religie speelt zéker mee. Dus ja, onderzoek gradaties gerust. Maar dan echt. Niet vertrekken van “we weten allemaal uit welke hoek het komt” en daarna doen alsof dat nuance is. Lijkt mij intellectueel gewoon oneerlijk.
Tgoh, op een bepaald moment zijn er zoveel anekdotes gepasseerd dat je door de puzzelstukjes al een redelijk goed beeld kan krijgen van hoe de puzzel eruitziet.
Akkoord dat bij moslims het direct puur op die religie wordt gestoken (in de meeste gevallen zijn ze zelfs niet streng religieus), maar je kan toch ook niet ontkennen dat de islam (en de tradities qua genderrollen e.d. die haastig gevolgd moeten worden) een goede 'ondersteuner' is voor o.a. die machocultuur. Veel makkelijker dan voor bvb. een witte Vlaamse jongen die "stoer" wilt doen maar uit een 'vrijgevochten' liberaal gezin komt.
Dit onderzoek bestaat niet, misschien net omdat iedereen al voelt wat daar gaat uitkomen en ze op voorhand al schrik hebben om niet meer te polariseren? (Ook wellicht omdat een causaal verband aantonen te moeilijk is, door te veel confounders, etc.)
Ik vind het vooral jammer dat mensen anno 2026 nog steeds zo slecht kunnen samenleven. Je moet niet alles goed en leuk vinden, maar elkaar met rust laten moet toch wel echt de bare minimum zijn.