Onverdraagzaamheid tegen holebi's en Pride

Visueel ja maar daar ging het nu niet om dacht ik.
Mja, toch wel hé. Enfin, als ik dat versta onder klederdracht etc... niet over fysiologische kenmerken waar je weinig tot geen controle over hebt zoals een adamsappel of brede schouders etc... Maar als ik iemand ontmoet die extravagant is, of iemand die uitsluitend driedelige kostuums draagt, of iemand die overal in battle vest met spikes opduikt, of iemand met dreads en t-shirts met magic mushrooms op, etc... zal dat uiteraard mijn eerste indruk van die persoon beïnvloeden. Een eerste indruk is ook maar dat, maar toch niet onbelangrijk, zeker niet als het op vriendschappen aankomt.

Ik geef je trouwens volmondig gelijk wat de emotionele bagage betreft.

Mja, toch wel hé. Enfin, als ik dat versta onder klederdracht etc... niet over fysiologische kenmerken waar je weinig tot geen controle over hebt zoals een adamsappel of brede schouders etc... Maar als ik iemand ontmoet die extravagant is, of iemand die uitsluitend driedelige kostuums draagt, of iemand die overal in battle vest met spikes opduikt, of iemand met dreads en t-shirts met magic mushrooms op, etc... zal dat uiteraard mijn eerste indruk van die persoon beïnvloeden. Een eerste indruk is ook maar dat, maar toch niet onbelangrijk, zeker niet als het op vriendschappen aankomt.
Ja maar dat kan toch evengoed een cisgender persoon zijn die zich zo kleedt? Ik zou met iemand die heel gek gekleed is ook minder snel vrienden zijn maar dat staat los van hun genderidentiteit imo.

Ik denk dat het visuele voor jongeren net wel kan meespelen als ze moeten antwoorden op de vraag of je met een transpersoon bevriend zou willen zijn.

En niet alleen voor jongeren eigenlijk.

Natuurlijk kan het tal van redenen hebben dat iemand zich zo of zo kleedt. Maar als je de veronderstelling maakt, zoals mensen nu eenmaal vaak doen, dat dat is omwille van een genderzoektocht (om het zo even samen te vatten), zal dat beeld wel kunnen poppen in de gedachten wanneer iemand die vraag krijgt.

Ook dit is echter een (lichtjes) andere vraagstelling dan de titel van het artikel weergeeft.

Ik zie mezelf ook niet meteen bevriend zijn met een trans persoon, want ik heb er namelijk nog nooit één ontmoet. Dat is zoals ik mezelf ook niet meteen bevriend zie worden met een chassidische jood. Dat wil niet zeggen dat ik daar principieel afkerig zou tegenover staan. Zoals met alle mensen hangt het vooral af van hoe die persoon zelf is in de omgang, en hoe hard diens identiteit draait rond het trans zijn. Als dat een doodnormale mens is die toevallig trans is, maar waar ik verder veel raakvlakken mee heb en goed mee overeen kom, waarom niet? Maar zie ik dat snel gebeuren, wetende hoe mijn leven verloopt, waar mijn engagementen en interesses liggen, wie mijn huidige vrienden zijn en hoe mijn sociale cirkel eruitziet etc...? Niet echt, daar moet ik eerlijk in zijn. En ja, ik besef ten volle dat dit een vooroordeel is, maar zoals met alle vooroordelen die ik heb geef ik met plezier elk individu dat ik ontmoet de kans om mijn ongelijk te bewijzen.

Een vooroordeel hebben maakt je niet per definitie onverdraagzaam.
Ik volg die redenering. Ik denk ook dat het voor de gemiddelde Vlaamse persoon met een gemiddeld Vlaams leven eerder een ver-van-mijn-bed-show is, en dat maakt sowieso dat mensen wat afkerig of op hun hoede zijn. Je hebt volgens mij hetzelfde fenomeen moest je 20+ jaar geleden vragen of mensen zichzelf bevriend zien worden met iemand die een migratie-achtergrond heeft.

Maar dat is dan wel de meer voorzichtige lezing van die vraag vind ik, het totaalbeeld lijkt toch aan te geven dat het op vlak van tolerantie/progressieve denkbeelden niet echt aan het beteren is bij de jeugd?

Ja maar dat kan toch evengoed een cisgender persoon zijn die zich zo kleedt? Ik zou met iemand die heel gek gekleed is ook minder snel vrienden zijn maar dat staat los van hun genderidentiteit imo.
Lijkt me dat het hier gaat over mensen die van het hele transgendergebeuren een heel centraal iets maken voor hun identiteit, wat ik ook meer op een hogeschoolcampus plaats dan op een werkvloer tussen oudere mensen. Zo van die nogal opvallende, of misschien stereotype mensen. Dat polariseert natuurlijk wat meer.

Laatst bewerkt:
Mja, ik kan mij er niet over uitspreken. Zoals ik zei, ik heb nog nooit een deftig gesprek gevoerd met een trans persoon. Mijn idee daarover is volledig gevormd door wat ik in de media zie, in verslagen van de pride, in series als Sex Education, op sociale media lees. Dat is ook een groot deel van de reden dat ik mij erger aan de extravaganza in de pride: het helpt me niet om van die vooroordelen af te raken, integendeel.

Wat ik daaruit haal is dat dat een gemeenschap lijkt die zeer sterk aan elkaar hangt, en zeer vocaal ten strijde trekt voor hun rechten. Dat mag, voor alle duidelijkheid, maar bij mij, een doodnormale blanke hetero man die liefst zo weinig mogelijk opvalt, resoneert dat niet. Ik vind mensen veel boeiender en interessanter als ik niet in één oogopslag denk te kunnen weten waar ze zoal mee bezig zijn in het leven. Maar zoals ik zei, ik geef elk individu dat ik ontmoet wel graag de kans om mijn ongelijk te bewijzen.

Ik volg die redenering. Ik denk ook dat het voor de gemiddelde Vlaamse persoon met een gemiddeld Vlaams leven eerder een ver-van-mijn-bed-show is, en dat maakt sowieso dat mensen wat afkerig of op hun hoede zijn. Je hebt volgens mij hetzelfde fenomeen moest je vragen of mensen zichzelf bevriend zien worden met iemand die een migratie-achtergrond heeft.
Dat vind ik toch wel van een andere orde gezien de maatschappij waar we vandaag in leven. Als je het over de oudere generaties hebt volg ik je (ik denk dat mijn grootouders ook nog nooit een deftig gesprek met een moslim gevoerd hebben, bijvoorbeeld), maar je kan toch niet zeggen dat migratie-achtergronden voor jongeren een ver-van-hun-bed-show is?

Laatst bewerkt:
Mja, ik kan mij er niet over uitspreken. Zoals ik zei, ik heb nog nooit een deftig gesprek gevoerd met een trans persoon. Mijn idee daarover is volledig gevormd door wat ik in de media zie, in verslagen van de pride, in series als Sex Education, op sociale media lees. Dat is ook een groot deel van de reden dat ik mij erger aan de extravaganza in de pride: het helpt me niet om van die vooroordelen af te raken, integendeel.

Wat ik daaruit haal is dat dat een gemeenschap lijkt die zeer sterk aan elkaar hangt, en zeer vocaal ten strijde trekt voor hun rechten. Dat mag, voor alle duidelijkheid, maar bij mij, een doodnormale blanke hetero man die liefst zo weinig mogelijk opvalt, resoneert dat niet. Ik vind mensen veel boeiender en interessanter als ik niet in één oogopslag denk te kunnen weten waar ze zoal mee bezig zijn in het leven. Maar zoals ik zei, ik geef elk individu dat ik ontmoet wel graag de kans om mijn ongelijk te bewijzen.
Mja, in series worden transpersonages bijna altijd op dezelfde manier weergegeven. Blauw haar, trans is life, extravagante kledij. Homo's zijn op tv ook vaak heel extra en flamboyant terwijl dat in realiteit heus niet zo is. Dat die gemeenschap heel sterk aan elkaar hangt is ook niet per se waar. Binnen de LGBT-community is er tbh ook veel transfobie, racisme en exclusie.

Pride is ook gewoon een dag om te tonen dat je niet in de kast moet blijven zitten en liegen over wie je bent. Dat wat flamboyant zijn best wel mag. Niet iedereen hoeft een grijze muis te zijn, toch? Waar ik me dan zelf wel aan erger is dingen zoals die puppymaskers want dan gaat het weer over het seksuele en dat hoort imo ook niet thuis op straat. Maar da's weer een andere discussie.

Dat vind ik toch wel van een andere orde gezien de maatschappij waar we vandaag in leven. Als je het over de oudere generaties hebt volg ik je (ik denk dat mijn grootouders ook nog nooit een deftig gesprek met een moslim gevoerd hebben, bijvoorbeeld), maar je kan toch niet zeggen dat migratie-achtergronden voor jongeren een ver-van-hun-bed-show is?
Ja, ik ging origineel schrijven "20+ jaar geleden", omdat ik dacht aan mijn schooltijd, maar was dat kennelijk vergeten. Nu is dat inderdaad anders.

Mja, in series worden transpersonages bijna altijd op dezelfde manier weergegeven. Blauw haar, trans is life, extravagante kledij. Homo's zijn op tv ook vaak heel extra en flamboyant terwijl dat in realiteit heus niet zo is. Dat die gemeenschap heel sterk aan elkaar hangt is ook niet per se waar. Binnen de LGBT-community is er tbh ook veel transfobie, racisme en exclusie.

Pride is ook gewoon een dag om te tonen dat je niet in de kast moet blijven zitten en liegen over wie je bent. Dat wat flamboyant zijn best wel mag. Niet iedereen hoeft een grijze muis te zijn, toch? Waar ik me dan zelf wel aan erger is dingen zoals die puppymaskers want dan gaat het weer over het seksuele en dat hoort imo ook niet thuis op straat. Maar da's weer een andere discussie.
100% dit.

Ik kan hier romans schrijven over hoe er binnen de LGBT-community zelf ook transfobie, exclusie en soms zelfs discriminatie/racisme bestaat, vaak mooi verpakt onder “voorkeur”. Wat ik daar nooit aan ga snappen: als groep die historisch zelf genoeg uitgesloten en onderdrukt is geweest, zou ge toch denken dat men net iets alerter is voor dat soort gedrag.

Homo’s/transpersonen worden in series vaak herleid tot het flamboyante, extravagante type, terwijl dat in de realiteit gewoon veel diverser is. De meeste mensen zijn niet hun label 24/7 aan het performen.

Maar met dingen zoals puppymaskers/kink-walks haak ik persoonlijk ook af. Niet omdat ik iemand wil kink-shamen, maar omdat dat voor mij geen gewone zichtbaarheid meer is, maar fetish in de publieke ruimte (!). Helaas wordt dat dan door sommigen gebruikt om weer heel de community te veralgemenen.

My two cents.

Lijkt me dat het hier gaat over mensen die van het hele transgendergebeuren een heel centraal iets maken voor hun identiteit, wat ik ook meer op een hogeschoolcampus plaats dan op een werkvloer tussen oudere mensen. Zo van die nogal opvallende, of misschien stereotype mensen. Dat polariseert natuurlijk wat meer.
En uiteindelijk is daar ook wel nog een mogelijks belangrijke correlatie. Net zoals het uiten ervan naar de buitenwereld, speelt aantal mogelijks ook mee.

18-24 is ook de groep met het meeste transgenders volgens IVGM (25-34 ook maar minder) en ook de groep waar het grootst aantal mensen aangeeft geen trans persoon als vriend te willen. In de groep 45+ zitten maar 13% van de transgenders. Dus er is ook een correlatie tussen aantal transgenders binnen de leeftijdsgroep en hoe mensen ermee omgaan; of dus mogelijks theoretische ervaring en werkelijkheid. Want de kans bij 45+ is gewoon statistisch kleiner dat ze effectief al in contact gekomen zijn met transgenders binnen hun leeftijdsgroep.

*Het is een blijft een correlatie en geen causaliteit, maar hangt wel samen met hoe jij ook kijkt naar de uiting ervan tussen verschillende leeftijdsgroepen.

Ik geef enkel de indruk die ik heb. Wat homo's betreft denk ik dat we veel, veel verder staan. Ik denk spontaan aan het personage van Michael C. Hall in Six Feet Under, ondertussen 25 jaar geleden! In mijn vriendenkring zitten ook wel wat homo's, en dat zijn inderdaad allemaal eerder de zogenaamde "verkavelingshomo's". Dat is niet bewust, het zijn gewoon mensen die ik ontmoet heb waar ik een goede klik mee had en die dan homo blijken te zijn. Idem voor mijn vrienden met een migratie-achtergrond, of mijn vrienden die van voetbal houden, etc... dat zijn ook niet dezelfde als de types die je in het 19u-journaal ziet verschijnen als er ergens een halve stadswijk wordt afgebroken. Ik wil er gerust van uitgaan dat dat voor trans personen ook opgaat, maar die heb ik dus zelf nog niet ontmoet.

Dat terzijde, ook stereotype extravagante homo's mogen er zijn hé. Ik zeg enkel dat de kans dat ik daar een goede klik mee zal hebben een pak kleiner is, en dat is ook gewoon oké.

En zoals ik zei, dat mag van mij allemaal. Ik steun ten volle dat eenieder in de maatschappij dezelfde rechten (en plichten) moet hebben, inclusief het recht om voor die rechten op te komen. Maar bij mij resoneert het niet, zoals ik ook niet snel aanwezig ga zijn op een evenement voor bodybuilders, vegetariërs, of liefhebbers van schlagermuziek.

Laatst bewerkt:
Ik geef enkel de indruk die ik heb. Wat homo's betreft denk ik dat we veel, veel verder staan. Ik denk spontaan aan het personage van Michael C. Hall in Six Feet Under, ondertussen 25 jaar geleden! In mijn vriendenkring zitten ook wel wat homo's, en dat zijn inderdaad allemaal eerder de zogenaamde "verkavelingshomo's". Dat is niet bewust, het zijn gewoon mensen die ik ontmoet heb waar ik een goede klik mee had en die dan homo blijken te zijn. Idem voor mijn vrienden met een migratie-achtergrond, of mijn vrienden die van voetbal houden, etc... dat zijn ook niet dezelfden als de types die je in het 19u-journaal ziet verschijnen als er ergens een halve stadswijk wordt afgebroken. Ik wil er gerust van uirgaan dat dat voor trans personen ook opgaat, maar die heb ik dus zelf nog niet ontmoet.

En zoals ik zei, dat mag van mij allemaal. Ik steun ten volle dat eenieder in de maatschappij dezelfde rechten (en plichten) moet hebben, inclusief het recht om voor die rechten op te komen. Maar bij mij resoneert het niet, zoals ik ook niet snel aanwezig ga zijn op een evenement voor bodybuilders, vegetariërs, of liefhebbers van schlagermuziek.
En dat is ook helemaal oké he. Niemand verwacht dat je daar naartoe gaat.
Niet iedereen moet mee op de barricades gaan staan voor gelijke rechten imo.

Is er in heel dit verhaal ook niet gewoon de gigantische kloof tussen 'Ik zou daar niet mee bevriend zijn' en 'Jongeren die LGBTQ- & transmensen verbaal en fysiek aanvallen'?
Ik ken genoeg vrienden/familie die het moeilijk hebben met het idee rond transpersonen bvb, maar dat is voor zichzelf en dat mag ook zeker van mij. Maar het is niet omdat je dat niet kan vatten of raar vindt, dat je je ook negatief/aggressief gaat opstellen t.o.v. die groep.
Je moet daar niet mee omgaan of beste vrienden mee worden als die mensen niet in jouw leefwereld of interessegebied passen, net zoals ik niet ga aarden bij hippies, punks of gelijk welke groepering waar ik geen voeling mee heb bvb.
Daar geldt voor veel Vlamingen wel het gevoel denk ik 'Leven en laten leven', genoeg andere mensen met opvattingen en ideeën waar ik ook niet achter sta, maar daar ga ik mij ook niet fysiek of verbaal gaan tegen keren, dat hoeft geen probleem te zijn.
Akkoord, zo'n gedachtengoed helpt niet bij aan de volledige integratie van die community, maar zijn Vlamingen uit zichzelf al niet 'You do you, I do me'? Zolang het geen invloed heeft op hen, trekken ze zich dat weinig aan of is het gewoon een gigantische ver-van-mijn-bed-show.

Dat je die mensen wel gaat aanvallen, dat is heel veel bruggen verder toch en toch een probleem van een totaal andere orde?

Is er in heel dit verhaal ook niet gewoon de gigantische kloof tussen 'Ik zou daar niet mee bevriend zijn' en 'Jongeren die LGBTQ- & transmensen verbaal en fysiek aanvallen'?
Ik ken genoeg vrienden/familie die het moeilijk hebben met het idee rond transpersonen bvb, maar dat is voor zichzelf en dat mag ook zeker van mij. Maar het is niet omdat je dat niet kan vatten of raar vindt, dat je je ook negatief/aggressief gaat opstellen t.o.v. die groep.
Je moet daar niet mee omgaan of beste vrienden mee worden als die mensen niet in jouw leefwereld of interessegebied passen, net zoals ik niet ga aarden bij hippies, punks of gelijk welke groepering waar ik geen voeling mee heb bvb.
Daar geldt voor veel Vlamingen wel het gevoel denk ik 'Leven en laten leven', genoeg andere mensen met opvattingen en ideeën waar ik ook niet achter sta, maar daar ga ik mij ook niet fysiek of verbaal gaan tegen keren, dat hoeft geen probleem te zijn.
Akkoord, zo'n gedachtengoed helpt niet bij aan de volledige integratie van die community, maar zijn Vlamingen uit zichzelf al niet 'You do you, I do me'? Zolang het geen invloed heeft op hen, trekken ze zich dat weinig aan of is het gewoon een gigantische ver-van-mijn-bed-show.

Dat je die mensen wel gaat aanvallen, dat is heel veel bruggen verder toch en toch een probleem van een totaal andere orde?
Dat lijkt me zeer zeker onze volksaard. Ik denk dat veel van onze progressieve wetten daardoor een feit zijn geworden eigenlijk, terwijl Vlaanderen een relatief conservatieve streek is.

Het probleem is dat er in onze hedendaagse maatschappij amper nog ruimte is voor nuance of debat. Je bent ervoor of je bent ertegen. Desnoods trekken ze je woorden wel uit de context of framen ze het, zie nog maar naar iedere mening rond de joden of Israël.

Het probleem is dat er in onze hedendaagse maatschappij amper nog ruimte is voor nuance of debat. Je bent ervoor of je bent ertegen. Desnoods trekken ze je woorden wel uit de context of framen ze het, zie nog maar naar iedere mening rond de joden of Israël.
Biased hier, maar dat was waarschijnlijk al duidelijk in de VS/Israel/Gaza threads.

De vergelijking met Joden/Israël vind ik nogal een smokescreen tbh. Kritiek op een etno-/apartheidstaat die een bevolking onderdrukt is niet hetzelfde als discussiëren of LGBT’ers “aanvaardbaar” genoeg zijn in het straatbeeld.

Over Pride, representatie of bepaalde excessen wil ik gerust gerust discussiëren. Maar “mogen holebi’s/transpersonen gewoon zichtbaar bestaan zonder dat mensen dat aanstootgevend noemen?” lijkt mij nu niet echt een moeilijke nuance-oefening. “Nuance” wordt hier (en ik heb het niet over jou voor alle duidelijkheid!) soms wel heel makkelijk gebruikt als chic woord voor: "laat mij mijn ongemak tegenover minderheden uitspreken zonder tegenspraak."

De invloed vanuit religie is altijd problematisch geweest op dit vlak. Bij religieuze jongeren is dit hoe dan ook een probleem, daar moeten we niet flauw over doen. Maar het zal zeker zo wel zijn dat de invloed vanuit sociale media ook bij niet-religieuze jongeren een andere toon doet aanslaan, en dat is toch wel zorgbarend, vind ik. We zijn dus zeker niet de goede richting aan het evolueren.

Neem ook gewoon nog maar het taalgebruik. Toen ik jong was, in de jaren '90', was 'janet' een veelvuldig gebruikt woord.
Vandaag de dag hoor je, vaak al op jonge leeftijd, kinderen zeggen over iets 'dat het gay is'. Vaak gaat het dan wel over iets los van geaardheid of zelfs los van personen, maar op die manier blijft de connotatie toch wel bestaan dat 'gay' vereenzelvigd wordt met iets 'flauw' of 'slecht' of 'niet ok is'. Heel onschuldig is dat dus allemaal niet.

Dat lijkt me zeer zeker onze volksaard. Ik denk dat veel van onze progressieve wetten daardoor een feit zijn geworden eigenlijk, terwijl Vlaanderen een relatief conservatieve streek is.
In dat verband snap ik bijvoorbeeld ook niet dat de aanwezigheid van een delegatie van de N-VA op de pride tot opstootjes en arrestaties heeft geleid. Je zou die toch net met open armen moeten verwelkomen, maar in plaats daarvan zoeken enkelen onnodig de strijd op. Op die manier 'claim' je de hele pride voor je eigen politieke strekking en agenda.

In dat verband snap ik bijvoorbeeld ook niet dat de aanwezigheid van een delegatie van de N-VA op de pride tot opstootjes en arrestaties heeft geleid. Je zou die toch net met open armen moeten verwelkomen, maar in plaats daarvan zoeken enkelen onnodig de strijd op. Op die manier 'claim' je de hele pride voor je eigen politieke strekking en agenda.
Dat was me ontgaan, maar ja, ik vind het altijd storend hoe elk statement of elke daad mooi in een hokje van links of rechts moet passen, en zaken onnodig politiek gemaakt worden. Het VB heeft nooit bestuurd en is natuurlijk volop de alt-right toer aan het opgaan, maar verder denk ik dat onze politieke partijen toch allemaal redelijk progressief zijn, vergeleken met de rest van de wereld.

Merk vooral bij mijn Franstalige vrienden dat NVA voor hen basically hetzelfde is als Vlaams Belang.

Terug
Bovenaan