Onveilig voelen op straat

In België is dat niet noodzakelijk legaal.
Nu spreek je jezelf tegen hé. In de discussie waar ik dat ook zei, zei je dit:
Dat zegt allebei hetzelfde: geldige reden is dus om een brief mee open te maken, het zaagje mee te gebruiken, de fles mee te openen... Of als werktuig. Geen wapen. Pak je datzelfde mes mee bij het uitgaan, en verkondig je tegen iedereen dat je ze ermee gaat neersteken, is het een wapen. De intentie maakt hier wel verschil.

De agent die zegt dat 9 op 10 een wapen draagt, heeft het over intentie, of is niet zorgvuldig in zijn bewoording. Maar sowieso denk ik dat het een beetje een lukraak cijfer is.
Wat dus compleet iets anders in dan wat ik & @zarathustra hier zeggen. Wij zeggen als je geen geldige reden hebt om het mee te hebben, dat het dan illegaal kan zijn maar daar ging je hiervoor niet mee akkoord want dan zei je dat intentie van belang is. Je kan perfect iets mee hebben zonder geldige reden en niet de intentie hebben het als wapen te gebruiken...

En als uit mijn post zou blijken dat ik iéts beweer over hoe vrouwen zich voelen, of wat onveiligheid voor hen betekent, dan is dat absoluut niet de bedoeling geweest. Ik heb het gehad over wat een wapen is volgens de wet, over dat ik zou kijken naar de daadkracht tegen aanrandingen voor ik pepperspray zou legaliseren en een stukje semanitiek over naast elkaar lopende definities van wat een discussie is. Op geen enkel moment heb ik gezegd wat een vrouw zou moeten doen, hoe die zich voelt, of hoe die ervaring is. Daar ga ik me niet aan wagen, ik besef dat ik het namelijk nog geen seconde heb meegemaakt.

Het feit dat je kunt weglopen of de situatie kunt vermijden, zou ik echter niet laten meespelen in de beoordeling of iets een situatie is waarin je je onveilig kunt voelen, of onveilig kunt zijn.

Het zijn natuurlijk ook soort van glijdende schalen.

Als je kunt weglopen van een nare of onveilige of niet fijne situatie, naar een die wel veilig is, is dat altijd te prefereren. Het gaat er niet om dat je die situaties opzoekt en test. Waarom zou je in zo’n situatie moeten blijven. Maar in gevallen waar dat niet zo is, is het hebben van zoiets als een alarm of een bus haarlak een betere overweging dan dat er iets zou gebeuren. Ja, maar wanneer is dat dan? Hoe weet je dat dan? Dat zijn situaties waarin je naar huis fietst en iemand naar achter je aan blijft plakken. Hoe vaak je ook links of rechts gaat (een keer meegemaakt en toevallig was er bij mij in de buurt een politiebureau, waar ik toen langs ben gefietst en demonstratief af ben gestapt).. Nog een kwetsbaar moment: als je met je huissleutels in je hand naar je voordeur loopt, bijv ‘s nachts. Dat is wel een hele bekende situatie waarin vriendinnen naar binnen werden geduwd en verkracht zijn in de hal/op de trap. Overigens ook een paar keer gehad toen ik met een vriendin over een goed verlichte straat liep, in de vroege uurtjes, een auto die met je mee oprijdt dan opeens hard door rijdt, omdraait, hard komt aanrijden met piepende remmen voor onze neus stopt en waarvan de achterdeur openzwaait en een paar lui uitstapte. Is dat nog iets waarvan iemand zegt, die wilde de weg vragen, wil jullie uitnodigen voor een feestje.. Wil je dat echt afwachten? Nee. Dat is wel een goede situatie waarin je een alarm kan laten afgaan.

Ik zou zelf geen mes meenemen omdat elk wapen je afgepakt kan worden en tegen je gebruikt. Pepperspray? Hmm ik heb het ooit in mijn tas gehad (een gebruikte gekregen van een vriendje) maar nooit gebruikt, ook niet getest. Haarlak, ja dat is iets dat je kan gebruiken dus heel onlogisch is dat niet in je tas.. anders een spuitbus deo.

Nu spreek je jezelf tegen hé. In de discussie waar ik dat ook zei, zei je dit:

Wat dus compleet iets anders in dan wat ik & @zarathustra hier zeggen. Wij zeggen als je geen geldige reden hebt om het mee te hebben, dat het dan illegaal kan zijn maar daar ging je hiervoor niet mee akkoord want dan zei je dat intentie van belang is. Je kan perfect iets mee hebben zonder geldige reden en niet de intentie hebben het als wapen te gebruiken...
Ik spreek me helemaal niet tegen. Een multitool in je auto hebben liggen is niet noodzakelijk legaal in België.
Als je een geldige reden hebt om het in je auto te hebben liggen, zal het vast geen probleem zijn, omdat die reden gebruikt wordt om de intentie te achterhalen.

In theorie is het nog steeds een wapen en dus illegaal als je die multitool specifiek in je auto legt ter zelfverdediging (of om het duidelijker te maken: om iemand mee te vermoorden) en er tegelijk iets stuk is in je auto dat je kunt repareren daarmee. Ja, de agent zal je hoogstwaarschijnlijk niet oppakken en de rechter zal je hoogstwaarschijnlijk niet veroordelen, want het is een heel logische uitleg en intentie is bijna onmogelijk te bewijzen. Maar heb je tegen de buurman je plan uitgelegd, dan ga je ondanks de goeie uitleg toch een probleem hebben qua intentie en dus wapenbezit.

Trouwens net zo met de haarlak hierboven. Het is gewoon het verschil tussen ermee wegkomen vs legaal zijn. Ja, je zult daar waarschijnlijk mee wegkomen. Nee, het is niet legaal als het je intentie is om het op die manier te gebruiken indien nodig.

Danish 17-year-old girl who used a pepper spray to fight off a rapist near migrant asylum centre is told SHE will be prosecuted for carrying the weapon
Cijfers van verkrachtigen die voorkomen werden met pepperspray gaan daardoor misschien ook niet accuraat zijn. Als je het incident zou melden bij de politie, kan je in landen waar het verboden is zelf de boete krijgen.
Deze kosten/baten afweging doen afhangen van cijfers zal dus moeilijk zijn, en persoonlijk neig ik naar het toelaten.

Ik vind dat dus zo ontzettend pijnlijk omdat zij niet gevraagd heeft om aangevallen te worden, zich verdedigde en daarvoor mogelijk gestraft wordt. Het wordt niet zo gezegd maar mij klinkt het bijna als “je moet het maar laten gebeuren”.

Ben even klaar met dit onderwerp merk ik.. al die onveilige situaties komen weer naar boven en dan vind ik het echt te gek voor woorden dat vrouwen, meisjes nog altijd niet veilig zijn, op straat 24/7… de inpact die dat heeft op je veilig voelen of wel mensen wantrouwt of moet inschatten, wat lastig is. Als meisje leer je eigenlijk dat je lichamelijke integriteit afhankelijk is van derden want helemaal zelf in de hand, heb je het niet.

Ik spreek me helemaal niet tegen. Een multitool in je auto hebben liggen is niet noodzakelijk legaal in België.
Als je een geldige reden hebt om het in je auto te hebben liggen, zal het vast geen probleem zijn, omdat die reden gebruikt wordt om de intentie te achterhalen.

In theorie is het nog steeds een wapen en dus illegaal als je die multitool specifiek in je auto legt ter zelfverdediging (of om het duidelijker te maken: om iemand mee te vermoorden) en er tegelijk iets stuk is in je auto dat je kunt repareren daarmee. Ja, de agent zal je hoogstwaarschijnlijk niet oppakken en de rechter zal je hoogstwaarschijnlijk niet veroordelen, want het is een heel logische uitleg en intentie is bijna onmogelijk te bewijzen. Maar heb je tegen de buurman je plan uitgelegd, dan ga je ondanks de goeie uitleg toch een probleem hebben qua intentie en dus wapenbezit.

Trouwens net zo met de haarlak hierboven. Het is gewoon het verschil tussen ermee wegkomen vs legaal zijn. Ja, je zult daar waarschijnlijk mee wegkomen. Nee, het is niet legaal als het je intentie is om het op die manier te gebruiken indien nodig.

Daar is wel iets op te “verzinnen” maar dat moet je wel van te voren doen. Je moet nadenken over de contekst waarin je het legaal gebruikt. Zoals een vriend die in een lastige buurt woonde en voor de zekerheid een honkbalknuppel achter de deur had. Die speelde met enige regelmaat daarom honkbal met zijn kinderen. Daarom stond die knuppel met de ballen ook in de hal: tussendoor even een balletje slaan.

Daar is wel iets op te “verzinnen” maar dat moet je wel van te voren doen. Je moet nadenken over de contekst waarin je het legaal gebruikt. Zoals een vriend die in een lastige buurt woonde en voor de zekerheid een honkbalknuppel achter de deur had. Die speelde met enige regelmaat daarom honkbal met zijn kinderen. Daarom stond die knuppel met de ballen ook in de hal: tussendoor even een balletje slaan.
Nee :D Dat is ermee wegkomen vs legaal zijn.

Als we in West-Europese landen moeten beginnen rondlopen met pepperspray om ons veilig te voelen, dan moet er misschien iets gedaan worden aan het onveiligheidsgevoel.
Het is zoals @Général Zantas zegt. In steden als Praag, Budapest, of Gdansk etc. heb je werkelijk 0 onveiligheidsgevoel als je er s'avonds om 11u alleen op straat wandelt.
Not so much in Brussel.

En waar baseer je dat op? Ik loop vaak 's avonds alleen rond in Brussel en voel mij daar niet onveilig.
Hetzelfde geld voor mijn vriendin terwijl ze zich wel onveilig voelde in bijvoorbeeld Istanbul

Hoe doe je iets aan het onveiligheidsgevoel, volgens jou?

In Brussel kan ik mij voorstellen dat die stad niet meer natuurlijk aanvoelt in het weekend, bijv..Is dat het geval? Als een deel van het hart van de stad uitgestorven is, voelt dat onveilig. Daar zou ik me ook onveilig kunnen voelen als ik er alleen zou moeten lopen (waar ik niet voor zou kiezen).

Waar baseer je dit op? Wanneer was de laatste keer dat je bijvoorbeeld op een vrijdag of zaterdagavond in Brussel was?

Brussel is een levendige stad en al zeker in het weekend.
Ook genoeg politie aanwezig en zelf in undercover vooral in de omgeving van de beurs/centrum.

Ik voel mij daar niet onveilig terwijl dat wel het geval was in Istanbul

Als ik die leeftijd had en uitging deed ik een stuk te voet naar huis. Nooit geen schrik gehad, nooit lastig gevallen geweest. Nu dat was wel een boerendorp. Ik vind het verschrikkelijk dat vrouwen echt constant op hun hoede moeten zijn :/ enkele jaren geleden is iets soortgelijks hier in de buurt gebeurd maar dan in klaarlichte dag.

Ik woon vlak aan een de stad en ik wordt nerveus als ik een stuk alleen naar huis moet wandelen s' avonds laat. Enkele jaren terug was ik naar huis aan het wandelen toen ik van de bus kwam. Het was donker, maar nog niet heel laat toen er een auto waarin enkele mannen zaten naast mij vertraagde en enkele moment traag naast me bleef rijden. Uiteindelijk is er niets gebeurd, maar dan sta ik toch even doodsangsten uit.

Tegenwoordig als ik een stuk in het donker naar huis moet lopen bel ik met iemand. Meestal mijn man. Dit geeft toch een beetje een gevoel van veiligheid.
Het helpt ook niet dat na een bepaald uur de straatverlichting hieruit gaat. Normaal ben ik dan wel allang thuis maar toch :/

En ik ben in het daglicht ook al genoeg lastiggevallen geweest en het is niet dat ik (heel) knap ben ofzo.. en eerlijk? Ik ben blij dat ik er heel gewoontjes uitzie. Knappe vrouwen worden nog meer lastig gevallen.

Ik heb geen wapens op zak. Ik heb wel een fluitje aan mijn sleutels hangen en ik steek mijn sleutels tussen mijn vuist. Niet dat dit veel zal uithalen.

Als ik die leeftijd had en uitging deed ik een stuk te voet naar huis. Nooit geen schrik gehad, nooit lastig gevallen geweest. Nu dat was wel een boerendorp. Ik vind het verschrikkelijk dat vrouwen echt constant op hun hoede moeten zijn :/ enkele jaren geleden is iets soortgelijks hier in de buurt gebeurd maar dan in klaarlichte dag.

Ik woon vlak aan een de stad en ik wordt nerveus als ik een stuk alleen naar huis moet wandelen s' avonds laat. Enkele jaren terug was ik naar huis aan het wandelen toen ik van de bus kwam. Het was donker, maar nog niet heel laat toen er een auto waarin enkele mannen zaten naast mij vertraagde en enkele moment traag naast me bleef rijden. Uiteindelijk is er niets gebeurd, maar dan sta ik toch even doodsangsten uit.

Tegenwoordig als ik een stuk in het donker naar huis moet lopen bel ik met iemand. Meestal mijn man. Dit geeft toch een beetje een gevoel van veiligheid.
Het helpt ook niet dat na een bepaald uur de straatverlichting hieruit gaat. Normaal ben ik dan wel allang thuis maar toch :/

En ik ben in het daglicht ook al genoeg lastiggevallen geweest en het is niet dat ik (heel) knap ben ofzo.. en eerlijk? Ik ben blij dat ik er heel gewoontjes uitzie. Knappe vrouwen worden nog meer lastig gevallen.

Ik heb geen wapens op zak. Ik heb wel een fluitje aan mijn sleutels hangen en ik steek mijn sleutels tussen mijn vuist. Niet dat dit veel zal uithalen.
Ik vind het schrijnend dat vrouwen zo'n maatregelen moeten nemen als ze eens 's avonds of 's nachts buiten zijn. Zelf ben ik een man van bijna 2 meter en de kans dat ik in de bosjes wordt gesleurd om te worden verkracht is zo goed als miniem, dus ik kan me alleen maar proberen in te beelden hoe die angst voor een vrouw moet zijn. Mijn dochter wordt er bijna 5 en over een tiental jaar gaat die ook beginnen uitgaan, dan ben je toch veel zenuwachtiger dan wanneer je een zoon hebt.

De gedachte dat zij 112 gebeld heeft terwijl het aan het gebeuren was, ik vind dat echt vreselijk. Ondraaglijk als je je inbeeldt wat er door haar heen is gegaan.

Ik zal me na mijn ervaring nooit meer echt op mijn gemak voelen alleen. Van de week nog, toen ik ging wandelen en iemand die wat verderop voor me liep ineens achter me opdook, zonder nog andere paden tegen te zijn gekomen en zonder hem gekruist te zijn. In het bos. Had wel de hond mee, maar da's geen intimiderend type.

En allicht was dat gewoon onschuldig. Maar het kroop toch maar in mijn hoofd.

Ik vind het schrijnend dat vrouwen zo'n maatregelen moeten nemen als ze eens 's avonds of 's nachts buiten zijn. Zelf ben ik een man van bijna 2 meter en de kans dat ik in de bosjes wordt gesleurd om te worden verkracht is zo goed als miniem, dus ik kan me alleen maar proberen in te beelden hoe die angst voor een vrouw moet zijn. Mijn dochter wordt er bijna 5 en over een tiental jaar gaat die ook beginnen uitgaan, dan ben je toch veel zenuwachtiger dan wanneer je een zoon hebt.
Idem, ik ben wel wat kleiner maar denk niet dat ik als man veel risico loop. Maar de verhalen van mijn vrouw hebben me wel geleerd dat het als vrouw toch vooral opletten is (en dan valt het in België nog mee), wat me wel bezorgd maakt over mijn dochter eerlijk gezegd. Initieel, toen we aan kinderen dachten, wou mijn vrouw ook liever een zoon omdat jongens op dat vlak toch veel minder risico lopen.

Inderdaad, gewoon nog maar de gedachte dat ze wist dat er iets niet klopte, en dan nog de hulpdiensten aan de lijn had, en die alles gewoon gehoord hebben ook, krijg ik rillingen van.
Vroeger zou ik zonder probleem gezegd hebben, mijn dochter gaat gewoon naar school in St Niklaas, maar zelfs daar twijfel ik al over nu, met hoe die stad verloederd en gewoon een pak gevaarlijker geworden is, maar ok, binnen x-aantal jaren is het misschien overal zo.

Pessimistische gedachte, maar ik zie het gewoon somber in.

Is er trouwens al iets geweten over de dader?

Maar ook als man/jongen is het niet risicoloos. Je kan evengoed bestolen, aangevallen of in elkaar geslagen worden. Die nieuwsfeiten kom je ook vaak genoeg tegen (en zeker ook voor tienerjongens).

Maar heel begrijpelijk dat veel vrouwen zich niet veilig voelen op straat (in bepaalde buurten). Als zal het risico vroeger niet veel kleiner geweest zijn dan nu.

Ik heb geen dochters, maar ook mijn zonen zal ik later (als ze beginnen uitgaan) toch altijd aanraden en op het hart drukken om zoveel mogelijk samen met iemand anders terug naar huis te keren. Al moet ik zeggen dat ik in mijn studententijd ook vaak genoeg helemaal alleen op straat rondgeslenterd heb in het midden van de nacht.

Als man is de kans vrij klein dat je op straat wordt verkracht, maar je kan inderdaad in elkaar worden geslagen voor je portefeuille of voor uit verveling (random agressiviteit). Maar voor vrouwen is dat onveiligheidsgevoel toch wel een stuk groter. Je portefeuille of GSM kwijtspelen is erg maar verkracht worden is een ernstig trauma dat je hele leven bijblijft.

Laatst bewerkt:
Als man is de kans vrij klein dat je op straat wordt verkracht, maar je kan inderdaad in elkaar worden geslagen voor je portefeuille of voor uit verveling (random agressiviteit). Maar voor vrouwen is dat veiligheidsgevoel toch wel een stuk groter. Je portefeuille of GSM kwijtspelen is erg maar verkracht worden is een ernstig trauma dat je hele leven bijblijft.
Je bedoelt 'onveiligheidsgevoel', veronderstel ik? :tongue:

Ik wil absoluut geen opbod beginnen uiteraard.

Alleen wil ik toch even zeggen dat de psychologische impact van (random) in elkaar geslagen worden, toch ook absoluut niet onderschat mag worden, en los van de fysieke schade, ook mentaal een levenslange impact kan hebben. Idem zelfs met bestolen worden (en dan heb ik het niet over ongemerkt van je portefeuille beroofd worden, maar bedreigd en overvallen worden).

Ik wou maar aangeven dat als mijn zonen later beginnen uitgaan, ik toch ook niet de ganse tijd 100% gerust zal zijn. Wat niet wegneemt dat ik voor een dochter waarschijnlijk nóg ongeruster zou zijn, inderdaad.

Ja, schrikken he.
Dit soort dingen gebeuren ook op klaarlichte dag. Nu is dat laatste iets lastiger omdat er meer potentiele getuigen op straat rondlopen maar toch..

Het heeft helemaal niets met hoe knap (of lekker) je eruit ziet maar met de gelegeheid. Daarbij heeft het ook weinig met geiligheid te maken maar met geweld en haat naar vrouwen. Knappe vrouwen worden misschien in het uitgaan meer lastig gevallen maar er is geen direct gevolg tussen iemand lastig vallen en dan dus maar verkrachten. Verkrachten = seksueel geweld.

Een fluitje is een goed idee. En mocht de dader je op een veel te kleine afstand hebben benaderd als je fluitje hem niet heeft afgeschrikt en hij heeft je beet: druk met je vinger zo hard mogelijk op zijn oogbal, ookal is zijn ooglid dicht Desnoods tot de vloeistof eruit vloeit.

Laatst bewerkt:
Ook belangrijk in deze discussie is het feit dat veel mensen (vrouwen en ook mannen, maar die worden minder lastig gevallen) niet eens per se praten over hoe vaak ze lastig gevallen worden. Uit schaamte, of omdat ze het niet willen opblazen, of ...

Zo zou je er ook van schrikken hoeveel vrouwen je kent die al fysiek zijn lastig gevallen of die zijn lastig gevallen op een meer indringende manier dan iemand die "gewoon eens nafluit". Kijk naar dat voorbeeld van @Aprella, dat kan echt traumatiserend zijn. En heel veel vrouwen hebben al zoiets meegemaakt.

Als we kijken naar wat Sensoa zegt:
29,1% van de vrouwen heeft ooit fysiek geweld, bedreigingen en/of seksueel geweld ervaren door een dader, al dan niet een intieme partner. Dit ligt dichtbij het EU-gemiddelde van 30,7%.

Akkoord, dat is vaak door iemand die ze al wat kennen (spijtig genoeg is dat ook een treurige realiteit) en heeft dus minder directe link met de thread, maar het is maar om te duiden hoe waanzinnig veel vrouwen zulke ingrijpende dingen in hun leven meemaken. Dat is bijna 1 op 3! En 78% van de vrouwen maakte al hands-off seksueel grensoverschrijdend gedrag (seksueel grensoverschrijdend gedrag zonder aanrakingen) mee. Waanzinnig.

Het is ook waanzinnig hoeveel mannen—zelfs van jonge leeftijd—er nog rondlopen die vrouwen als minderwaardig beschouwen, of als primair gezien vooral een lustobject, of die totaal niet stilstaan bij de impact van hun "speelse aanrakingen" aan de kont of borsten bijvoorbeeld. Enkele jaren geleden las ik hier nog een walgelijke thread waarin toch wel wat accounts het ongevraagd sturen van een naakte penis (de befaamde "dick pick") probeerden te relativeren. Zolang dat soort gedachtegoed leeft en tiert, gaat er denk ik helaas niet snel verandering komen.

Zinloos geweld moeten ondergaan, wie je ook bent of welk geslacht/geaardheid je ook hebt of waar je ook loopt op welk uur... Het is altijd vreselijk. Zonder uitzondering.

Het is dan ook belangrijk om je zonen respect bij te brengen voor het andere geslacht, wat geen evidente opdracht is met sociale media waar je via algoritmes heel snel in de manosphere belandt waar misogynie welig tiert. Niet overal is sociale controle groot genoeg om mannen "op het rechte pad" te houden. Testosteron en lust doen wat met een man, maar zelfdiscipline is toch een basishouding zou je denken.

Terug
Bovenaan