Er zijn effectief problemen, echter gaan de mensen die deze problemen willen bestrijden dan weer te ver met hun maatregelen die ze willen doorduwen. Zoals met alles, gezond verstand en de waarheid ligt altijd in het midden. Polarisatie is de grote boosdoener en ik hoor je al komen, die videos van die kerel kan je inderdaad ook beschouwen als polarisatie propaganda, echter neemt dat niet weg dat dat toestanden zijn die gewoon niet zouden moeten gebeuren.
Wat bedoel je dan met die maatregelen die veel te ver gaan? Bedoel je te betuttelend of net omgekeerd? Oprechte vraag trouwens.
Overigens vind ik zulke videos een typevoorbeeld van polarisatie. Die mannen gebruiken AI om hun thumbnails op te smukken, bijvoorbeeld. En ja, mooimakerfilters etc. gebruikt iedereen, maar zo is die Kurt Caz (denk ik; toch zo een "travel vlogger") al gepakt op het toevoegen van borden met arabische tekens op etc. Die thumbnails zijn "maar" thumbnails maar ze zijn wel het uithangbord van je filmpje, en zijn bedoeld om volk te lokken. Dus het is pure propaganda en leugens.
En verder is willekeurig aangevallen worden op straat inderdaad iets wat niet zou moeten gebeuren, maar opnieuw: die mannen zoeken het zelf heel bewust op omdat ze weten dat het hen clicks en geld oplevert. Het zal sowieso wel zijn dat je in bepaalde wijken sneller wordt lastig gevallen dan in andere, en opnieuw, daar moet men iets aan doen, maar de frequentie met wat die mannen het aan de stok hebben, dat slaat werkelijk op niets. Die hun filmpjes zijn simpelweg geen waarachtige weergave van de situatie, dus ik begrijp niet waarom die behandeld worden als iets anders dan fictie.
Ja, de confrontaties gebeuren echt dus het is niet geacteerd of iets, maar geloof me: als ik hier in de villawijk met mijn gsm luidkeels mensen begin te benaderen en die hun pleidooien om hen gerust te laten brutaal negeer, dan krijg ik het ook aan de stok. Die filmpjes zijn het equivalent van met een Anderlecht shirt in een Brugge kroeg wat aggressief gaan staan doen in mensen hun gezicht om dan te doen uitschijnen dat Brugge supporters allemaal gek zijn.
Er zijn toch trouwens ook genoeg echte dingen die zulke kerels in beeld kunnen brengen? Ga eens een dagje in Peterbos filmen, bijvoorbeeld. Film de 15-jarige dealers die open en bloot dealen. Film de kettingreactie die tot stand komt elke keer er een politiewagen door de buurt rijdt om de rest te waarschuwen. Film de hopeloze druggebruikers. Film de ouders die niet omkijken naar hun kinderen.
Dat zou wat meer werk en inzicht vereisen dan gewoon wat te gaan staan roepen in een straat natuurlijk, dus vanzelfsprekend kiezen die voor het makkelijke geld. (Extreem)rechts is een dankbare voedingsbodem voor mensen die snel geld willen verdienen door in te spelen op de woede van mensen en het racistische gedachtengoed dat nog onder veel mensen leeft. En dat zeg ik als rechtse stemmer, trouwens.
Er zijn zeker probleemwijken in steden, dat is altijd al zo geweest. Men moet daar niet blind voor zijn. Men mag daar niet blind voor zijn. Maar wat die kerels doen, dat heeft niets met neutraliteit of ook maar enige nieuwswaarde te maken. Het is pure propaganda met een zeer slecht verborgen racistische ondertoon. Het begint al bij de titels (Parijs een oorlogszone etc., laat me niet lachen) en de thumbnails (opgesmukt met AI) en het gaat gewoon verder in de filmpjes. Zulke dingen hebben geen plaats in een fatsoenlijk debat.