June
Active member
Denk dat we het hier over 2 verschillende dingen hebben. Waar jij het over hebt is zoals ik zei, niet stalkerig achter iemand blijven lopen op enkele meter in het holst van de nacht. Dat is volstrikt logisch dat je dat niet doet, buiten dat het om een vrouw of een man gaat. Waar sommigen het hier over hebben is elke keer de straat oversteken als een vrouw (geen man, een vrouw alleen hé) uit tegenovergestelde richting komt.
Om dan af te sluiten met dat alle mannen op een bepaalde manier reageren en het patriarchaat springlevend is... Dan ben je gewoon seksistisch (en niet goed) bezig.
Stalkerig achter iemand aanlopen … wanneer weet je dat iemand zo doet? Elke man die achter mij aan loopt of voor mij loopt is voor mij een potentieel gevaar. Stalken houdt in dat iemand lang genoeg iets doet dat je daar een patroon in ontdekt. Dan ben je rijkelijk te laat. Je wacht niet eerst af of je een patroon ziet om vervolgens te denken dat.. Zodra je buitenloopt, ben je gespannen en ultra alert en elke man die laat zien daar begrip voor op brengt is een verademing.
Als enkel de mogelijkheid om even aan de andere kant te gaan lopen al zoveel weerzin en boosheid oplevert.. dat is 1 klein aspect aan het hele verhaal.. Laat staan dat er een gesprek kan komen over opkomen voor vrouwen of zien dat een onbekende vrouw lastig gevallen wordt en dan bij springen..
Ja het patriciaat is springlevend and then some..

dus totaal niet uitgelokt ofzo) een groep gasten die mij lastig viel op een late trein waarbij een van hun mij een (ongewenste dus) kus op de mond gaf om mij te 'troosten' (ik was aan het wenen), een kerel die op de Gentse feesten maar bleef aandringen zelf nadat ik al 20 keer nee had gezegd, een man die op de tram zich plots omdraaide om (mid-corona mind you) op mij te spuwen (ik zat WEDEROM gewoon op de tram in stilte totaal niet uitgelokt!), een man die mij duwde en mijn hond wilde schoppen omdat de (aangelijnde) hond naar hem had geblaft... Zo van die situaties en ook dingen zoals nageroepen worden enzo. En ik ben dan nog gemiddeld qua looks, ik wil mij niet inbeelden wat knappe vrouwen soms meemaken (want ja, ik denk wel dat dat een verschil maakt.) Trouwens, in geen enkele van die situaties hebben eventuele omstaanders gereageerd of geholpen - enkel bij dat laatste kwam een vrouw mij troosten toen die man weg was.